Auteur Topic: Calypso Billing Boats 1:45, (verb) ---> Voltooid  (gelezen 9294 keer)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: Calypso Billing Boats 1:45, verb
« Reactie #15 Gepost op: maart 07, 2015, 17:09:09 pm »
het voordek ligt flush met de romp. als je dan het achterste dekhuis hebt, kan je de hoogte meten en dan weet je waar het achterdek moet komen...
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline TORRO

• Scheepsjongen
  • *
  • en de boer ploegde voort
« Reactie #16 Gepost op: maart 09, 2015, 08:20:13 am »
de calypso is gebouwd in 1942 als mijnenveger. ik wil de ABS-romp, zoals het origineel, beplanken. met welke lengtemaat hou ik rekening om de werkelijkheid te benaderen ? ik dacht aan 6m, maar weet niet of dit realistisch is.

eric
eric
afgewerkt : Nordkap 476 (Billing Boats), Marina II (Artesiana Latina), Calypso (Billing Boats)
op de werf : Titanic (Mantua)

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
« Reactie #17 Gepost op: maart 09, 2015, 09:12:32 am »
Hallo Eric,

ik val hier veel te laat in om mogelijk nog een zinnige opmerking te kunnen maken zonder het jou al te lastig te maken.
Ik weet wat de Calypso is, maar ik ken de daadwerkelijke bouw van het schip niet. Wat mij heel vreemd voorkomt is dat de schroeven niet recht achter de roeren staan. Ook vind ik dat de schroefassen erg naar buiten staan.
Dit laatste kan technisch wel, maar dan nog zouden de roeren recht achter het verlengde van het hart van de schroeven staan.
Een mijnenveger, en zeker eentje van deze klasse is een goed manoeuvreerbaar schip. Dat ga je nooit bereiken als de schroeven en roeren  op deze manier geplaatst zijn. Denk je ook om dat de schroeven als volgt geïnstalleerd dienen te worden, een links draaiende schroef aan bakboord en een rechts draaiende schroef aan stuurboord. Ik ga hierbij uit van vaste schroeven, ik geloof niet dat verstelbare schroeven toen al op dit soort schepen werd ingebouwd. Het komt nl ook de manoeuvreerbaarheid niet te goede.

scheepsverlichting (kerstboom)
Normaliter is het Rood-Rood beide zijden van de kerstboom opgezet. Het Rood-Wit-Rood staat meestal zo veel mogelijk middenop. Verder wordt er op dit soort schepen ook nog Groen-Groen aan beide zijden van de kerstboom gevoerd. het Rood-Wit-Rood is dan bedoeld om aan te geven dat het schip beperkt manoeuvreerbaar is door zijn werkzaamheden. Het Rood-Rood en Groen-Groen worden dan gebruikt om aan te geven aan welke zijde er gewerkt wordt en dus ruim vrij baan moet krijgen. Rood-Rood aan beide kanten kan ook als een mijnenveger met een tuig aan beide zijden aan het vegen is in bijv ondiep water. Het schip moet dan altijd op ruime tot zeer ruime afstand gepasseerd worden.

Veel plezier met het bouwen.
Groetjes, Cees

Afgebouwd: Smit Rotterdam, Billing Boats. 1:75; HMS Victory, Mamoli. 1:90; sloep 1:32

Offline TORRO

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #18 Gepost op: maart 09, 2015, 09:50:24 am »
bedankt cees voor de opmerking maar heb het BB gevolgd.

hier zie je duuidelijk dat roer en schroefassen inderdaad niet in elkaars verlengde staan.
nu maakt het voor mij niet zoveel uit, omdat dit toch een statische utvoering wordt.
ik woon aan zee en ben niet van plan om dit schip op de branding van de noordzee los te laten  :gun:

eric
eric
afgewerkt : Nordkap 476 (Billing Boats), Marina II (Artesiana Latina), Calypso (Billing Boats)

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #19 Gepost op: maart 09, 2015, 11:50:10 am »
Misschien was dit origineel ook zo om de assen te kunnen trekken ?
Groetjes

René

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
« Reactie #20 Gepost op: maart 09, 2015, 11:54:58 am »
Hoi Eric,

de tekeningen zijn idd vrij overtuigend, het blijft een merkwaardig iets.
Voor het schroefas trekken hoeft het niet. Of de roeren zijn makkelijk afneembaar of er wordt een doorvoer in het roer gecreëerd (bij de nieuwbouw) waar doorheen de schroefas getrokken kan worden. Een ander nadeel van deze constructie is dat de voorzijde van de motoren dicht bij elkaar komen te staan waardoor onderhoud bemoeilijkt wordt. Hoe het ook zij, je zult het hier dus mee moeten doen.

Nogmaals succes en veel plezier.
Groetjes, Cees

Afgebouwd: Smit Rotterdam, Billing Boats. 1:75; HMS Victory, Mamoli. 1:90; sloep 1:32

Offline TORRO

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #21 Gepost op: maart 10, 2015, 14:45:23 pm »
 :help:

wie voelt zich geroepen om mij in de praktijk te leren solderen ?
breng mijn eigen gereedschap mee.

eric
eric

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #22 Gepost op: maart 10, 2015, 16:18:54 pm »
Ik ga het niet doen (ben zelf ook nite zo'n held met de soldeerbout), maar ik deenk dat je ook moet zeggenpf je met tin, of met zilver wilt solderen.

Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #23 Gepost op: maart 11, 2015, 10:39:02 am »
als je de reis naar Antwerpen wil maken....

wat soort solderen wil je ?

Hardsoldeer met brander ?
zachtsoldeer met harssoldeer.?
Zachtsoldeer met tin/lood  en extra pasta ( af te raden voor modelbouw- goed voor sanitair)
waarvoor wil je het leren?? Sanitair- modelbouw beiden ??

wat materiaal wil je solderen rood-koper, messing, brons, zilver, ijzer?
gewone soldeerbout of weerstand solderen ? (http://www.modelships-beagle.eu/NL/gereedschap/electro.htm)

dat alles bepaald welk materiaal en gereedschap je nodig hebt. :wink:
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline TORRO

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #24 Gepost op: maart 11, 2015, 14:43:06 pm »
geen probleem om tot antwerpen te komen, mijn ouders wonen in brasschaat en ga daar regelmatig langs.
ik wil alleen solderen voor modelbouw, met tin en een gewone soldeerbout, die ik heb.

eric
eric

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #25 Gepost op: maart 11, 2015, 16:21:59 pm »
Solderen is niet zo moeilijk als je een paar basisbegrippen hanteert. Ik doe het meestal met een campinggasbrander, zelfs de kleinste onderdelen, maar ook met een soldeerbout. Heel belangrijk is te weten dat aluminium niet gesoldeerd kan worden. Dus een aluminium plaat als ondergrond, zelf aluminium pincetten maken. Let goed op waar de warmte naar toe gaat. Als je bijvoorbeeld aan een messing anker twee messing handen gaat solderen dan doe je eerst de ene, en dan klem je het anker zodanig in een bankschroef dat de klem tussen de reeds gesoldeerde hand en de nieuw te solderen hand komt. Het staal van de bankschroef vangt dan de warmte op die anders naar de reeds gesoldeerde hand gaat, en die zou er dan af vallen. Gewoon veel proberen en je zult zien dat het helemaal niet moeilijk is. Laat je in een ijzerwinkel voorlichten over de soorten soldeer en waar ze voor gebruikt worden. Verder heb je natuurlijk spul nodig om het goed vlak uit te laten lopen ( S 39), en is het uiterst belangrijk dat de te solderen oppervlakken brandschoon zijn.
Constant

Offline TORRO

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #26 Gepost op: april 23, 2015, 16:22:42 pm »
heb ondertussen niet stil gezeten en naarstig voortgewerkt aan dit moeilijke maar mooie schip.

vermits ik eindelijk mijn hobbytafel heb opgeruimd, ook tijd voor nog een paar foto's van de vooruitgang.

eerst de dekken, met echte breeuwnaden, je ziet de uiteinden nog, maar dat moet nog bijgewerkt worden bij de afbouw

de onderste opbouw

met een detail van de rivetten rond de ramen en de klinken op de deuren

de bovenste opbouw

met de deur open van de stuurcabine want die moet nog ingericht worden

de romp, al afgeschilderd

met de fameuze "bulb" of observatiekamer die ik bijgewerkt heb want anders zo kaal

een aantal kleinere details

de kraan (nog niet helemaal klaar)

het helicopterplatform (ook helemaal aangepast tov de BB)

de duikboot, met binnenin een foto van 2 passagiers (zal beter uitkomen als er verlichting in zit)

en de winch onder het helicopterplatform

ben nu bezig met de grote mast, alles schilderen, nadien verlichting plaatsen en opbouwen.

eric
eric

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #27 Gepost op: april 23, 2015, 17:17:49 pm »
jij bent lekker bezig geweest!

Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #28 Gepost op: april 23, 2015, 18:16:07 pm »
 goed bezig,,,,, en hoe is het met het solderen.... heb je de techniek nu onder de knie ...?

ga je in de kajuit nog een tussenwand maken?  zodat je door patrijspoorten en venster kan kijken en het op een interieur lijkt.

ik had dat in de andere calypso gemaakt met een paar summieer tekeningen aan weerszijde van een karton en dat stond dan in het midden van de kajuit.

Grtz Erik

Offline TORRO

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #29 Gepost op: april 24, 2015, 10:48:26 am »
goed bezig,,,,, en hoe is het met het solderen.... heb je de techniek nu onder de knie ...?

ga je in de kajuit nog een tussenwand maken?  zodat je door patrijspoorten en venster kan kijken en het op een interieur lijkt.

ik had dat in de andere calypso gemaakt met een paar summieer tekeningen aan weerszijde van een karton en dat stond dan in het midden van de kajuit.

het solderen heeft zich tot nu toe beperkt tot wat electrische draadjes verbinden en experimenteren  :noob:
het uur der waarheid moet nog komen : ik wil graag een haaienkooi en de zwemtrap achteraan uit messing solderen en misschien delen van de hoofdmast.

in de onderkajuit komen 2 langswanden en 1 dwarswand waarop de originele tekeningen komen uit het boek van cousteau. hiertussen wat verlichting zodat het zichtbaar wordt als je binnenkijkt.
ook de stuurcabine (en eventueel het achterliggende communicatiecentrum) en het achterluik van de duikboot wil ik inrichten.

vraag me af waar ik de mini-drukknoppen van de verlichting ga plaatsen  :help:

eric
eric