Auteur Topic: Lancia Armata - 1803 (Panart) 1:16; verb  (gelezen 22559 keer)

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
  • Geslacht: Man
Re: Lancia Armata - 1803 (Panart) 1:16; verb
« Reactie #210 Gepost op: februari 13, 2017, 18:31:09 pm »
Het fabriceren van de naar mijn idee benodigde accessoires nam toch nog veel tijd in beslag.

Het anker uit de kit is m.i. te groot voor dit model. Een kleinere afmeting en/of een behoorlijk werpanker lijkt mij beter. Ik laat het maar voor wat het is, anders blijf ik met het anker zitten.
Volgens de kit loopt er een touw tussen het anker en een forse bak waarin het ankertouw opgerold werd.

Echter ik mis een verbinding van anker+touw met de sloep zelf. Stel dat je het anker in zeer diep water uitgooit en het ook het uiteinde van het touw gaat te water, dan is de leidinggevende absoluut niet blij. Lijfstraffen komen dan om de hoek kijken!! Daarom heb ik ook een touwverbinding gemaakt tussen genoemde bak en een oog in de mastvoet.

Het geheel ligt nu binnenboord.

Volgens de kit behoren bij het grote kanon een ton met een rode bovenkant. Kennelijk moet dit een open vat met buskruit voorstellen. Totaal niet realistisch.
Verder een emmer, kennelijk bedoeld voor water om de loop middels eerdergenoemde attributen van kruitresten te ontdoen, en een naar boven taps toelopend open vat met hengsel.
Ik heb het geheel omgegooid naar een taps toelopend vat met deksel voor kruitladingen, een soort emmer met stukjes stof waarvan proppen gemaakt konden worden, en een emmer met hengsel gedoeld voor water.

Deze komen onder het kanon op de sloepbodem.

T.b.v. het grote kanon had ik al een zundstok en een handstaak gemaakt, maar er hoort natuurlijk ook nog een kruithoorn bij.

Bij de falconetten/draaibassen horen natuurlijk ook attributen voor kruitladingen, proppen en water, alsmede kruithoorns. Deze zijn ook gerealiseerd. Voor kruitladingen en proppen heb voor de 2 falconetten/draaibassen samen een rechthoekige bak met 2 compartimenten gemaakt, afsluitbaar met een deksel.

Ze komen op de sloepbodem te staan
Om het echt compleet te maken hangen bij beide schietijzers nu ook kruithoorntjes.

Er volgt nog meer leuks.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline profiel

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #211 Gepost op: februari 13, 2017, 19:19:40 pm »
Wat betreft het ankertouw. De verbinding van de bak en de boot is alleen maar om te verhinderen dat de bak door de boot gaat slingeren. Het ankertouw zit aan de boot vast en gaat dan onderin die bak, daar wordt het touw opgerold en gaat vervolgens naar het anker. Althans zo werkt het bij harpoenlijnen op de whaleboat
Gr.

Henk

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #212 Gepost op: februari 13, 2017, 19:31:51 pm »
Je hebt volkomen gelijk.
Zoiets had ik ook al bedacht. Daar kwam ik later pas op, toen ik vrijwel niet meer in of bij de bak terecht kon. Bovendien zou het anker dan logischerwijs ergens voorin de sloep op de bodem moeten liggen, zodat hij vlak achter de boeg overboord gekieperd kon worden. Nu gaat het anker achter de laatste doft overboord; tenzij het ankertouw weer over de doften helemaal naar voren wordt gevoerd. Het kan wel, maar is niet logisch.
Op de sloepbodem achter de bak is duidelijk geen ruimte voor dit roer. Vandaar ook dat ik het roer te groot vind.
Op sommige punten volg ik de kitbouwer maar gewoon. Het is dan niet nautisch verantwoord, maar wel leuk om te zien.
Het ging me steeds meer om de lol van het bouwen, dan om er een geschiedkundig juist museumstuk van te maken.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #213 Gepost op: februari 14, 2017, 14:09:31 pm »
De 2 in de kit geleverde vaten heb ik een ander doel gegeven, namelijk als zoetwatervoorraad.
Eén heb ik van een prop en een kraantje voorzien en deze op een sokkel op de achterste doft vastgebonden. Het 2e vat heeft 2 proppen gekregen en staat als extra voorraad op de sloepbodem.

Het kluiverzeil, dat ik reeds in 'volle glorie' toonde, heb ik opgevouwen en er met de eraan verbonden touwen een pakketje van gemaakt. Het zou dus zo gebruikt kunnen worden.

Het pakketje ligt nu op de sloepbodem.

Omdat er vast wel eens iemand overboord kieperde heb ik een touwladdertje gefabriceerd, zodat de arme sloeber weer aan boord kon klauteren. Het kon natuurlijk ook gebruikt worden voor werkzaamheden buitenboord.

Ook een kompas mag niet ontbreken. Dit glimmende object uit de kit heb ik een beetje verweerd.

De bootshaak uit de kit zag er nogal lomp uit. Daarom deze enigszins gemodelleerd; maar het blijft een (veel te) fors ding.
De 10 reeds eerder behandelde riemen hoefde ik alleen maar op de doften te leggen.

En tot slot kan de vlag in top. Het is van kunststof gemaakt waar je niets aan kun modelleren. Ik krijg er dan ook geen natuurlijke uithang in. Het zij zo.

En hiermee is het model na bijna 2 jaar gereed.

Ik heb er met veel plezier aan gewerkt, heel veel zaken aangepast en/of toegevoegd. Maar vooral: weer ontzettend veel geleerd.
Er het resultaat mag er, mede uitgaande van jullie reacties, best wel zijn.
Op naar het volgende project.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline vandorpemarc

• Scheepsjongen
  • *
    • Modeling skills flandres
« Reactie #214 Gepost op: februari 15, 2017, 04:50:15 am »
Zeer mooi werk en model.
Jammer dat die vlag niet beter wil vallen,maar die vlaggen zijn altijd een probleem.

:drink:
groetjes Marc.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #215 Gepost op: februari 15, 2017, 17:31:05 pm »
 :aplaus: :aplaus: :drink:

geweldig model is het geworden en je hebt er idd iets moois van gemaakt.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Arclaud

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #216 Gepost op: april 21, 2017, 18:37:48 pm »
Heel fraai om te zien!