Auteur Topic: Lancia Armata - 1803 (Panart) 1:16; verb  (gelezen 22579 keer)

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
  • Geslacht: Man
Re: Lancia Armata - 1803 (Panart) 1:16; verb
« Reactie #15 Gepost op: februari 26, 2015, 19:12:17 pm »
De voor- en achtersteven en de tussenliggende 6 spanten heb ik - naar mijn idee op de juiste wijze - afgeschuind. Dit is de eerste keer dat ik dit deed. Best wel een leuk en nauwkeurig karweitje.

Hierna moesten de spanten 2 t/m 6 op de kopse zijden gedeeltelijk afgeplakt worden; dat wil zeggen boven de horizontale zwarte laserstrepen.
Het is een beetje moeilijk te zien met dat doorzichtige plakband.

Deze gedeelten mogen namelijk niet aan de huidplanken gelijmd worden, omdat ze in een later stadium weggebroken worden.
Het gevaar van tegen de spanten te lijmen bestaat immers wanneer de planken van de 1e huidlaag onderling in de lengte worden verlijmd.

En de eerste huidplank is inmiddels in vorm gedroogd en gelijmd.

Het is een beetje moeilijk om de tegen de voorsteven gekromde huidplank goed aangesloten te krijgen en te fixeren.
Daarom heb van de plaat multiplex waaruit de kielplank is gelaserd, het boeggedeelte uitgenomen en dit tegen de voorsteven geklemd. Wel op zo'n manier dat een kier tussen dit hulpstuk en het boeg vulstuk blijft bestaan, waar precies de huidstrip tussen past. Een soort contramal dus.

Ik wil eigenlijk Erik's beplankingswijze gaan toepassen, maar de kit maakt een heel andere start.
Eerst worden namelijk aan de bovenwijzen recht-toe-recht-aan 3 planken geplaatst; kennelijk voor een steviger verband.
Ik begin met deze opzet van de kit, dus de 3 planken aan beide zijden. Daarna wil ik, zoals Erik aanbeveelt, vanaf de kiel naar boven gaan werken met in breedte variërende planken.
Dit is voor deze eerste beplanking eigenlijk niet zo van belang omdat die toch uit het zicht verdwijnt. Het is wel een goede oefening voor de 2e beplanking die hier overheen komt.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #16 Gepost op: februari 26, 2015, 19:28:44 pm »
mischien moet je ff het voorste dekje opleggen om te zien of je genoeg bolling in je huidlat hebt, dit moet overal mooi sluiten of overal de zelvde afstand van het dek staan,  nu ben je aan het gissen of de bolling wel juist is  :wink:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #17 Gepost op: februari 27, 2015, 09:46:58 am »
Hoi Dirk,

Ik denk dat ik met de bolling van de eerste plank bij de boeg wel redelijk goed zit.
De plank heb ik tussen de boeg en de eerste 3 spanten zijn natuurlijke bollingscurve laten volgen.
Dat komt redelijk overeen met de 1:1 tekening, waar ik de bouwstelling even op heb gezet:

Zou ik de lijnen volgen van het plankje dat de basis voor het voordekje (even los opgelegd) vormt, dan wordt het allemaal veel te rank:

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #18 Gepost op: februari 27, 2015, 10:38:10 am »
 8-o  mooi flip het ff controleren kan nooit kwaad en kan je met een gerust gemoed verder  :wink:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #19 Gepost op: februari 27, 2015, 12:10:37 pm »
Bij de boeg zou ik denk ik de hele hoek opvullen met balsahout en dan in de juiste vorm snijden/vijlen als ondergrond voor de sterkgebogen planken voor de boeg. Balsahout is hier uitermate geschikt voor.
Constant

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #20 Gepost op: februari 27, 2015, 19:31:16 pm »
Flip,
Volgt het voordekje wel de lijnen op de tekening? Als ik van de foto uitga lijkt dat niet het geval te zijn en misschien daarom die knik?
Succes verder

Andries
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #21 Gepost op: februari 28, 2015, 17:35:44 pm »
Heren, bedankt voor jullie support.

@ Constant:
Het opvullen van de boegsecties heeft mijn aandacht gehad.
Maar dat wordt wat moeilijk vanwege de tijdelijke 'fixeerplank' die precies in die boegsecties steekt.

Of ik zou vanaf de kiel tot aan die 'fixeerplank' moeten opvullen. Daarmee kom ik met de beoogde ondersteuning van de beplanking niet in het gebied waar de planken de grootste bochten maken; ofwel bovenin.
Daarom heb ik, n.a.v. jouw opmerking, voor een andere weg gekozen, namelijk het 'inwerken' van de plankuiteinden in een gleufje in de steven.

Hierdoor kunnen de huidplanken feitelijk geen kant meer op.
Als de 2e beplanking erop gaat, zal ik die gleufjes iets moeten verbreden om hetzelfde stevige effect te bereiken.

@ Andries:
Ik weet haast wel zeker dat de basisplank van het voordekje een totaal verkeerde vorm heeft.
De puntjes aan beide zijden moeten naast de boegverstevigingen steken, maar de ruimte ertussen is nu al zo'n 2 mm te klein. Foutje van de kit-samensteller, want als hij de dikten van de kiel-boegplank + 4 stukken versteviging bij elkaar had opgeteld, had hij de juiste breedtemaat gevonden voor het laser-cutten.
Naar de rondingen van dit plankje langs de huid is volgens mij ook maar een gooi gedaan.
De sloep had/heeft een zeer ronde kop; niet alleen bij de bovenste plank, maar over de gehele boeghoogte tot aan de kiel. Dit blijkt o.a. uit de volgende bouwtekening (let niet op de vouw in het papier):

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #22 Gepost op: februari 28, 2015, 21:37:35 pm »
Als je het met balsahout opvult in de vorm van opgestapelde horizontale en onderling verlijmde plankjes van ca 10 mm dik is het niet zo moeilijk om rond die tijdelijke fixeerplank te komen.
Constant

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #23 Gepost op: maart 01, 2015, 18:40:27 pm »
Omdat de BB van Panart (zacht uitgedrukt) nogal wat te wensen overlaat, ben ik genoodzaakt de plaatjes te volgen; maar dan wel met een kritische - en logische blik.
En dan kom ik iets heel onbegrijpelijks tegen.
De bouw start (heel logisch) met het combineren van de kielplank met 8 schotten. 5 van deze schotten (2 t/m 6) zijn middels laseren grotendeels in twee stukken gesneden.

Vervolgens moeten er twee huidlagen op, waarbij wordt aangegeven dat de schotten 2 t/m 6 op de kopse zijden  moeten worden afgeplakt. Dit om te voorkomen dat bedoelde schotten met de eerste laag huidplanken verlijmd worden. Met het volgende resultaat:

Wie schetst mijn verbazing dat de schotten 2 t/m 6 vervolgens volledig moeten worden verwijderd en elk in 2 stukken worden gedeeld.

De onderste delen moeten vervolgens schuin worden afgeschuurd om de 1e huidlaag goed te kunnen volgen, en moeten vervolgens op hun oude posities worden gelijmd.

Hier ontgaat mij elke logica. Je moet het in die laatste fase maar voor elkaar zien te krijgen om de 1e huidplanken weer netjes tegen de onderste schotdelen gelijmd te krijgen. De totale huid, die dan inmiddels uit twee op elkaar gelijmde lagen bestaat, laat zich vermoedelijk niet meer zo makkelijk (her)vormen naar de vormen van de schotten,

Ik heb hier dus, de kitmakers volgend, te maken met een romp die tijdens de bouw midscheeps over 2/3 van de lengte weinig tot geen hecht verband bevat.
Ik had al ergens gelezen dat men de onderste delen van bedoelde schotten wel verlijmde met de 1e huidplanken. De bovenste delen werden afgeplakt zodat geen hechting ontstaat.
Naderhand is het wel even wat gepriegel om de bovenste delen van die 5 schotten te verwijderen. Maar met een beetje geduld en een scherp mesje moet dit geen probleem zijn.
Ik weet dan i.i.g. zeker dat het onderste deel van de romp stevig in elkaar zit en niet meer zal vervormen.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #24 Gepost op: maart 01, 2015, 20:06:13 pm »
Volgens de BB moeten vanaf de bovenzijde 3 planken van de 1e huidlaag recht-toe-recht-aan gelijmd worden van boeg tot achtersteven. Dit dus zonder de planken m.n. aan de boegzijde te verminderen.
De 1e plank van boven af was geen probleem, die kon er zo op.
Bij de 2e plank was het al raak, want deze ging richting de boeg al gedeeltelijk over de 1e plank heen. Dit als gevolg van de bocht die de 2e plank moet maken.
Dus ik heb mijn eerste ervaring te pakken met de effecten van bochten op rechte planken. Dat is nog eens leerzaam!
Ik ontkwam er dus niet aan om de 2e plank qua breedte nu al iets te gaan verminderen aan de bovenzijde. De 3e plank zal eenzelfde lot ondergaan.
De bouwplaats op dit moment:

Hoe is het gezegde ook al weer? 'Men ziet door de wasknijpers de planken niet meer.'

Door dat beetje verminderen liggen de eerste twee planken perfect tegen elkaar.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #25 Gepost op: maart 02, 2015, 10:46:39 am »
Pas op dat de huidgangen niet in een punt eindigen zoals de tekening op één van de bladen aan geeft! Dat werd nooit gedaan. Een huidgang kun je niet in een op niets uitlopende punt bevestigen aan een romp. Kijk ook even naar "Historische scheepsmodellen" van Wolfram zu Mondfeld, hij geeft dat duidelijk aan.
Constant

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #26 Gepost op: maart 02, 2015, 14:17:39 pm »
Bij een dry-fit van de 3e huidplank bekroop mij het onaangename gevoel dat, als ik deze op dezelfde wijze zou aanbrengen als de 2e, ik per plank in steeds scherpere naar boven gerichte punten ga eindigen.
Dus is een koerswijziging van belang. Ik ga nu al beplanken vanaf de kiel op de alom aanbevolen manier.

Dat betekent dat eerst de contouren een zandstrook moeten worden opgemeten, uitgesneden en opgelijmd.
Dat gaat een hoop gepriegel worden in een gebiedje waar de kiel in een kielklem is gevestigd.
Dat moet anders kunnen.
Daarom de romp uit de klem gehaald en er ondersteboven in gezet, dus met de punten van de voor- en achterstevens in de klem.

Dat levert heel weinig houvast op, met kans op afbreken van deze punten en/of kromtrekken van de romp tijdens het beplanken.
Daarom twee aluminium strips van 30 mm breed en wederom 2 mm dik op lengte van de klem gezaagd, deze langs de kiel gelegd en zo gemonteerd in de bestaande gaten in de vertikale steunen op de kielklem.
Uiteraard tussen deze strips een 50 cm lange strip van het kielplank-materiaal aangebracht plus op de uiteinden de bestaande vierkante stukjes van hetzelfde materiaal; een soort afstandhouders dus.

Omdat de uiteinden van de stevens niet even hoog zijn, en de grip van de strips op de kielplank overal ongeveer gelijk moet zijn, heb ik 3 gaten in elk van de stripuiteinden geboord.

Zodoende kunnen de strips enigszins is stand variëren en zodoende toch parallel aan de onderzijde van de kiel worden gemonteerd.

Bij de boeg zijn de bovenste gaten in de strips gebruikt en bij de achtersteven de onderste gaten in de strips.
De strips liggen daardoor niet parallel aan de basis van de kielklem, maar dat maakt m.i. voor het beplanken niet uit.
En zo ontstaat er een prettig werkterrein, met bij het grootspant nog 6 mm ruimte op de kielplank.

Ik bemerk dat ik elke keer weer flink verhaal met pics maak van hetgeen ik bedenk en uitvoer.
Mocht dat wat vervelend overkomen, laat het weten, dan kan ik mijn verhaaltjes heet wassen, zodat ze wat krimpen.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #27 Gepost op: maart 02, 2015, 14:35:45 pm »
voor je manier van beplanken ....
http://www.modelships-beagle.eu/smf/index.php/topic,74.0.html
maar dan moet ik vanavond wel de prentjes terug zetten... :lol:
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #28 Gepost op: maart 02, 2015, 14:42:48 pm »
Fantastisch Erik.
Neem er vooral de tijd voor; ik ben tenslotte niet met speed-bouwen bezig. :lol:

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #29 Gepost op: maart 02, 2015, 15:28:28 pm »
de foto's, voor zover ik ze kan terugvinden  staan erop.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik