Auteur Topic: Lancia Armata - 1803 (Panart) 1:16; verb  (gelezen 22643 keer)

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
  • Geslacht: Man
Lancia Armata - 1803 (Panart) 1:16; verb
« Gepost op: februari 18, 2015, 18:41:19 pm »
Beste mensen,
Het is tijd voor het volgende project.

Tijdens de bouw van de “Roar Ege” had ik mijzelf al een nieuwe bouwdoos aangeschaft: de “Lancia Armata – 1803” van Panart, schaal 1:16.

Omschrijving uit de bouwbeschrijving:
“Het betreft een 10 m lange bewapende sloep, die gedurende de 19e eeuw werd gebruikt door verschillende zeemachten.
De bewapening varieerde daardoor qua kaliber en type. Meestal stond in de boegsectie een kanon of caronnade en bij de achtersteven 2 lichte kanonnen die handmatig gericht werden.
Deze boten werden gebruikt in kustpatrouilles en in begeleidingsdienst. Ook toonden zij hun capaciteiten in verassingsacties op moeilijk bereikbare (anker)plaatsen.
Door hun bijzondere manoeuvreerbaarbeid werden ze ook gebruikt bij landingsoperaties, voorafgaand aan de komst van de tragere en kwetsbaarder vloot.
Het boegkanon stond op een houten onderstel dat bevestigd was aan de voorste banken.
Dit onderstel leek op de gebruikelijke kanonconstructies, maar had geen wielen. Het gleed op twee draaggeleiders in gleuven en werd gemanoeuvreerd middels takels.
De richtman hield zich bezig met het oprichten van het kanon, terwijl de roerganger verantwoordelijk was voor het richten van de boeg op het doel.
Mast en zeilen werden voorafgaand aan verrassingsacties neergelaten op de banken om ontdekking en onderschepping door de vijand zoveel mogelijk uit te stellen. Men ging dan verder op de roeiriemen.”

Volgens mij is dit model niet eerder verschenen op ons forum.
Redenen om voor dit model te kiezen zijn o.a. (eigenlijk weten jullie het al):
- ik vind het prettig om wat grotere schaal te werken, met daardoor veel detailmogelijkheden;
- veel kanonnen met dito geschutspoorten zijn niet zo mijn ding,
- hetzelfde geldt eigenlijk ook voor meer dan 2 masten met als gevolg tig zeilen met heel veel staand – en lopend want.

De doos met het houtwerk:

Het beslag:

Het papierwerk:

bestaande uit 2 grote vellen, aan beide zijden voorzien van de nodige detailtekeningen; voorbeelden:

en een in meerdere talen opgestelde bouwbeschrijving. Het hele bouwproces staat in het Nederlands op 4 A4-tjes en stelt dus niet veel voor!!! Dat betekent dus weer het nodige denk- en puzzelwerk. Maar daar doen we het ook een beetje voor . . . niet waar?

De totale lengte van het model is 62 cm.
De bouw is een soort p.o.b. methode met dubbele beplanking, op sommige plaatsen zelfs 3 lagen, waarna 5 schotten gedeeltelijk worden verwijderd. Zie de eerste van bovenstaande tekeningen.

De inhoud van de doos was conform de checklist, maar feitelijk niet compleet.
Het model bevat één groot kanon met 5,5 mm kogels en 2 zgn. falconets met 3 mm kogels.
Op de doos en in de tekeningen komen minstens 16 grote kogels voor, terwijl er slechts 2 geleverd werden.
Van de 15 kleine kogels op de tekeningen zaten er NUL in de doos.
Bovendien ontbraken nog 22 'nagels met geperforeerd hoofd'.
Deze artikelen zijn door de detaillist op 03-06-14 nabesteld. Ik ben benieuwd of ze ooit nog komen.

Wordt vervolgd, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
Re: Lancia Armata - 1803 (Panart) 1:16; verb
« Reactie #1 Gepost op: februari 18, 2015, 18:56:00 pm »
 8-o ziet er mooi uit en 1:16 is best groot.

ik hoop dat je de spullen thuis krijgt bezorgt  en veel suc6 met de bouw
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #2 Gepost op: februari 18, 2015, 20:18:19 pm »
Zoals te doen gebruikelijk worden eerst de lasercut materialen gecontroleerd; m.n. de kwaliteit van de valse kiel en de spanten.
Het circa 50 cm lange kielsegment vertoont een lichte knik:

Dat vraagt dus om een stevige en vooral rechte bouwplank.

De voorgesneden spanten:

Ik heb de contouren hiervan overgenomen op ruitjespapier (zwart stift) en vervolgens omgekeerd daar overheen (rode stift); voorbeeld van spanten 1 t/m 3:

Er zitten vrijwel geen verschillen tussen links en rechts. Dat valt mee.

De spanten 2 t/m 6 zijn op circa 1/3 van onder grotendeels doorgelaserd. Alleen aan de zijkanten zijn onder- en bovenzijde over een paar mm met elkaar verbonden. Na het plaatsen van de spanten op de kiel liggen deze 'zaagsneden' gelijk met de bovenkant van de valse kiel. Feitelijk zou je bij juist geplaatste spanten door deze 0,5 mm brede zaagsneden van spant 1 tot spant 7 moeten kunnen kijken.
Na het dubbele beplanken is het de bedoeling dat de bovenzijden van deze spanten worden weggebroken.
Over de op de kiel geplaatste spanten komt tijdelijk een soort fixeerplaat om de spanten recht op hun plaatsen te houden.

Ik maakte een dry-fit van kiel (4,2 mm dik multiplex), spanten (5 mm dik multiplex) en fixeerplaat. Hierbij bleken alle spanten zowel in langs- als in dwarsrichting enige beweegruimte te hebben. Dit neemt alleen maar toe als straks het zwart van het laseren grotendeels moet worden weggeschuurd.
De zaagsneden in spanten 4 en 6 bleken circa 0,5 mm te hoog boven de kielplaat uit te komen en die van spant 5 zo'n 0,75 mm te laag. Daar moet dus nog wat aan gesleuteld worden.
De oorzaak hiervan wordt ook duidelijk als bedoelde spanten met hun kieluitsparingen achter – en tegen elkaar op een latje worden gezet. De uitsparingen in de bovenzijden van de spanten, waar de fixeerplaat op moet rusten, hebben ongelijke hoogten:

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #3 Gepost op: februari 19, 2015, 09:43:41 am »
Succes met de bouw!
Het is leuk dat er nu eens een boot met een Latijnzeil wordt gebouwd. Ik houd van deze schepen en heb er diverse gemaakt. Het zeilen met deze schepen is een heel andere kunst als het zeilen met vierkant getuigde schepen. Vaak wordt aan de exacte tuigage niet veel aandacht besteed omdat het vrij onbekend blijkt te zijn hoe deze schepen overstag gingen. Wellicht kan ik je nog van advies dienen als je daar prijs op stelt.
Constant

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #4 Gepost op: februari 19, 2015, 11:32:37 am »
Bedankt voor jullie aanmoedigende woorden.

@ Constant: Tegen de tijd dat de zeilen etc. aan de beurt komen, wil ik graag gebruik maken van jouw kennis. Maar aarzel vooral niet om ook spontaan een bijdrage te leveren aan mijn project.

Groetjes,
Flip.

Groetjes,
Flip.

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #5 Gepost op: februari 19, 2015, 12:43:23 pm »
Na op het WWW heel veel bouwplanken te heben bekeken, besloot ik een aluminium versie te maken, die ook voor toekomstige projecten bruikbaar is:

Ik heb voor aluminium profielen gekozen omdat dezestevig – en vrijwel altijd goed haaks zijn.

De constructie is o.a. als volgt:

Twee 60 cm lange L-profielen (25 x 25 x 2 mm) met rechte zijden tegenover elkaar vormen de basis.
Deze rusten met hun uiteinden op twee dwarsgelegen 20 cm U-profieltjes (10 x 10 x 2 mm) met de open zijden naar beneden. Het ene L-profiel is vast gemonteerd aan de U-profieltjes, terwijl het andere L-profiel op vrijwel dezelfde wijze is bevestigd, maar dan met de mogelijkheid om enkele milimeters over de U-profielen te kunnen schuiven.
De moertjes van de onderlinge verbindingen passen precies binnen de U-profieltjes en borgen hierdoor zichzelf.
De L-profielen bevinden zich nu 10 mm boven de werktafel.
Tussen de L-profielen heb ik twee 50 cm lange strips van 2 mm dikte laten zakken tot op de werktafel.

Deze totaal 4 mm is bijna de dikte van de kielplank van de “Lancia Armata”, die 4,2 mm bedraagt.

Hier bovenop wordt de kielplank van het model geplaatst.
De grip van de L-profielen op de kielplank is dus 10 mm hoog. Wil ik een kortere grip, dan kan ik op de tussengevoegde strips bijvoorbeeld een houten latje of ander materiaal met de dikte van de gewenste verhoging worden gelegd. Hierdoor komt de kielplank even zoveel milimeters hoger te staan.
Zie onderstaand verschil; 1e foto zonder – en 2e foto mét een 3 mm (verhogings)latje:

Door de L- strips en de tussenliggende strips heb ik 4 bouten met vleugelmoeren gestoken. De vleugelmoeren kunnen niet ronddraaien, waardoor ze zichzelf borgen bij het aandraaien van de bouten.

Op beide uiteinde van beide L-strips (dus totaal 4) heb ik vertikaal een 15 cm lang U-profieltje (10 x 10 x 2 mm) gemonteerd.

Deze dienen per set van 2 om de stevens te steunen en vertikaal te houden.
De bovenste uiteinden van deze profieltjes heb ik middels boutje + vleugelmoer met elkaar verbonden. Ertussen zitten wel 2 aluminiumplaatjes van 2 mm die rond het boutje in de gewenste stand tegen een steven kunnen worden gezet, met daartussen een klein stukje van het kielplankmateriaal.

Het effect van het op deze 'bouwjig' in dry-fit aanbrengen van kielplank + spanten + fixeerplank is al zo gunstig, dat de stevenuiteinden al vrijwel recht tussen de stevenondersteuningen staan:

Plaats je de kleine stripjes tegen beide zijden van een steven en draai je vervolgens de vleugelmoer aan, dan komt de steven net klem te zitten, zonder dat er echt in geknepen wordt.
De werkelijke stevenondersteuning ziet er dan voor en achter als volgt uit:

Ik verwacht dat dit een stevige, rechte en functionele jig is voor mijn project.

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #6 Gepost op: februari 19, 2015, 13:00:43 pm »
Mooi gemaakt, beetje extra werk maar kan je in de toekomst hergebruiken  :klasse:
Groetjes

René

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #7 Gepost op: februari 19, 2015, 13:37:19 pm »
Naast een behoorlijke bouwplank bestond natuurlijk ook behoefte aan een kielklem.
Daar zijn op het WWW heel veel home-made versies van te vinden, alsmede kant-en-klaar exemplaren te koop.

Ik kon hier op heel eenvoudige wijze mijn eigen versie van maken.

Ik had nog een goedkoop bankschroefje met aan de onderzijde een zuignap, bedoeld om op een glad oppervlak (plastic of glas) vastgezet te worden.
Daar ik altijd op een mdf-plaat werk, was die zuignap niet bruikbaar. Hierdoor resteerde een wiebelig bankschroefje.
Dus heb ik de zuignap er maar uit gesloopt, 3 gaatjes in de metalen voet geboord en de bankschroef op een mdf-plankje geschroefd.

Dit geheel is flexibel inzetbaar, goed stabiel en ook te gebruiken als kielklem-basis.
Immers aan de onderzijde van mijn bouwplank zit nu een 500 x 10 x 4 mm aluminium strip, die ik tussen de kaken van het bankschroefje kan klemmen.

En doordat het bankschroefje is voorzien van een kogelgewricht, kan de bouwplank in vrijwel elke stand worden gezet:

zelfs tot 90 graden over de kop of kont:

of tot 90 graden slagzij:

Oeps, ik was even vergeten dat er een dry-fit kielsectie op de bouwplank stond.

Maar bij heel schuin zetten moet de plank onder de bankschroef wel even met een paar klemmen aan de werktafel worden vastgemaakt.
Dat kan een hoop schade aan het model schelen.

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #8 Gepost op: februari 19, 2015, 13:43:45 pm »
je hebt er werk van gemaakt   8-o  ziet er echt wel goed uit hoor.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline TORRO

• Scheepsjongen
  • *
  • en de boer ploegde voort
« Reactie #9 Gepost op: februari 19, 2015, 16:59:47 pm »
leuk idee voor de bouwplank.
trouwens ook een praktische bankschroef

eric
eric
afgewerkt : Nordkap 476 (Billing Boats), Marina II (Artesiana Latina), Calypso (Billing Boats)
op de werf : Titanic (Mantua)

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #10 Gepost op: februari 20, 2015, 06:41:53 am »
Mijn credo is: als de basis goed is, dan lukt de rest ook wel.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline ABrouwer

• Bootsman
  • al doende leert men
« Reactie #11 Gepost op: februari 21, 2015, 09:44:08 am »
Leuk model en een erg goede start veel succes met de bouw

Andy
Afgemeerd: Neeltje Jacoba, HMS Endeavour, 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder "Het Paradys"

Op de werf: Prins Willem Corel 1:100

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #12 Gepost op: februari 25, 2015, 08:41:22 am »
Nu echt van start gegaan.
Om te beginnen heb ik het zwart dat t.g.v. het lasersnijden op de kielplank en de spanten en 4 vulstukken bij de boeg zat, weggeschuurd.
Wat ik al voorzien had gebeurde ook: de spanten staan nu een stuk losser op de kielplank. Daar moeten dus flintertjes hout tussen ter opvulling en versteviging.

Voor het recht plaatsen van spanten pas ik niet de bekende lego-methode toe, maar gebruik is stukjes aluminium hoek- ofwel L-profiel. Net zo recht/haaks, en ik kan met kleinere klemmen werken.

Om in de trant van Asterix en Obelix te spreken: “Rare jongens, die Italianen.”
Immers, wat denken jullie van het volgende?:

De delen 8 en 8B moeten direct boven elkaar tegen de achtersteven geplakt worden.

Er is geen reden te bedenken waarom dit gescheiden moet gebeuren. Maak er dan één stuk van.
Bovendien passen de 2 delen zo slecht op elkaar, dat aan alle kanten 0,5 mm speling bestaat. Opvullen dus!

Iets dergelijks geldt ook voor een recht stukje hout dat later in het bouwproces tussen de spanten 6 en 7 bovenop de kielplank geplakt moet worden.

Tot dat moment heeft het betreffende 'verlaagde' deel van de kielplank geen enkele bouwfunctie.
Bovendien is de kielplank 4,25 mm dik en het op de plakken stukje hout 4,7 mm. Niet handig dus.
Ik denk dat ik gewoon de bouwvolgorde aanhoud, maar het stukje hout t.z.t. wel vervang door 4,25 mm dik materiaal.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #13 Gepost op: februari 25, 2015, 18:03:26 pm »
Kijk eens wat verder in de BB
misschien dat die opzetstukjes later zichtbare onderdelen worden??en waar je later niet meer aankan.
In dat geval zorg dan ook wel dat de nummering niet zichtbaar is.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #14 Gepost op: februari 25, 2015, 18:34:49 pm »
Erik, bedankt voor voor je attente opmerking.
Je ziet van die onderdelen straks niets meer, omdat ze onderdeks verdwijnen of omdat er overheen beplankt wordt.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.