Auteur Topic: Lancia Armata - 1803 (Panart) 1:16; verb  (gelezen 22522 keer)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: Lancia Armata - 1803 (Panart) 1:16; verb
« Reactie #60 Gepost op: april 07, 2015, 17:53:07 pm »
ik had een paar foto's van een sloep beloofd.

en de voeg ligt niet altijd op een spant.

midships

de spiegel

en nog een voeg
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #61 Gepost op: april 07, 2015, 19:12:21 pm »
Bedankt, Erik,

Hierop is i.i.g. goed te zien wat het verloop van planken is, en dat sommige van die proppen vrijwel dezelfde kleur hebben als de planken.
Op dekken, die in het echt over het algemeen zeer regelmatig geschuurd werden, zal het kleurverschil nog kleiner geweest zijn.
Ik begrijp steeds minder waarom die proppen op dekken van modelschepen vaak zo opzichtig c.q. nadrukkelijk worden aangebracht.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #62 Gepost op: november 10, 2015, 07:15:23 am »
Hallo Erik,
Na een omvangrijke bouwstop heb ik de draad weer opgepakt. Daarom zou ik graag ook verder gaan met dit verslag. Kun je het terug zetten in "Boten - Kits - Statisch".
Alvast bedankt en groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #63 Gepost op: november 11, 2015, 13:07:51 pm »
Na een bouwdip/-stop van ruim een half jaar heb ik de draad weer eens opgepakt.
Ik had er even geen zin meer in; vermoedelijk veroorzaakt door het betere weer.
Wat ook sterk meetelde was mijn alsmaar groeiende aversie tegen mijn Dremel-gereedschap (boormachine + vertikale boorstandaard, flexibele as en toebehoren).
Ik weet het wel, je werkt er niet hele dagen mee. Maar als ik ergens een hekel aan heb, dan werkt dat door in mijn zin in activiteiten.
De remedie was dus het hele spul verkopen en iets anders/beters aanschaffen.
Het is Proxxon geworden: boormachine FBS 240/E, boorstandaard MB200, flexibele as, kruistafel KT 70 en machineklem MS 4. Besteld in Duitsland, levering binnen 3 werkdagen en een stuk goedkoper dan in NL.

Wat een verademing t.o.v. Dremel; veel degelijker, stabieler en zuiverder.

Nu verder bij waar ik gebleven was; bij de buitenbeplanking.
In  bouwverslagen op het WWW zag ik dat men telkens de buitenzijde van de scheepsromp volledig beplankte en daar vervolgens stootlatten/berghouten (2x3 mm latten) tegenaan lijmde. Dit conform de BB. Hetzelfde gold voor de stabilisatievinnen.
Op de tekeningen zijn de stootlatten buiten de huid echter te zien als 2x2 mm. Vreemd.

Om deze reden en om per ongeluk losstoten van deze onderdelen te voorkomen besloot ik ze tussen de buitenste huidplanken (1 mm dik) aan te brengen. Hierdoor steken de stootlatten/berghouten slechts 2 mm uit.
De stabilisatievinnen krijgen zo ook meer houvast.
Misschien niet de makkelijkste methode, maar wel weer een uitdaging.
Het ziet er tot nu toe niet slecht uit (vind ik althans):

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #64 Gepost op: februari 04, 2016, 19:01:04 pm »
Sinds mijn laatste bericht ben ik bezig geweest met het aanbrengen van de 2e huidlaag.
De hiervoor bedoelde latjes walnotenhout zijn van erbarmelijke kwaliteit:

Het is erg zacht hout, bijzonder fuzzy/rafelig en de latjes zijn ongelijk in dikte en breedte.
Dus voor het verwerken eerst aan alle kanten vlak schuren en zoveel mogelijk gelijk maken.
Vervolgens heel voorzichtig hanteren en nauwkeurig werken v.w.b. het afschuinen van de zijkanten van de latjes.
Het verjongen van de huidgangen is niet helemaal volgens de regels der kunst verlopen. Met name bij de boeg vond ik het met rechte latjes beplakken van de rondingen een heidens karwei.

Alsof ik een voetbal probeerde te beplakken met rechte papierstrookjes. Het verjongen ging op het laatst niet meer. Nu is dat ook weer niet zo'n ramp, want ik begon het beplanken vanaf de reling. Het meeste van dat onjuiste werk zit dus richting kiel, en verdwijnt straks onder de (vuil)witte verf die op het onderschip zal komen.
Een leerzame ervaring, dat wel. Maar bij een volgend project koop ik gewoon een flinke hoeveelheid brede latten waar ik gekromde huiddelen uit kan halen.
Nadat de hele huid was volgeplakt is het meeste grondig geschuurd, voorlopig tot 220 grid. Hier en daar nog wat vervelende zachte en fuzzy stukjes. Al met al valt het eindresultaat mij nog niet tegen.

De stabilisatievinnen liggen tussen de huidplankjes, en zijn er dus niet laten opgeplakt.

Het boegdeel in het verlengde van de kiel heb ik ook van strookjes walnoot voorzien. Zo zie je daar het multiplex niet meer en lijkt het alsof de boeg uit verschillende balken is opgebouwd. Bij kiel ben ik hiermee opgehouden en heb een geleidelijk verloop naar de dikte van de kiel geschuurd. (Na het schilderen van het onderschip zie je daar vermoedelijk niets meer van.)

Zou ik die verdikking doorvoeren t/m het hek, dan zou ik daar in problemen komen met de roerophanging.
Nu ben ik nog bezig met het beplanken van de driehoekige kieldelen onder het achterschip.

De volgende stappen zijn:
– het bepalen van de waterlijn;
– boven de waterlijn heel veel gaatjes boren voor nabootsingen van deuvels (vullen met vloeibaar hout en gladschuren)
– boven de waterlijn alles buitenboords in Danish Oil zetten en eronder in vuilwitte verf; zodoende wordt het kwetsbare walnotenhout beschermd.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #65 Gepost op: februari 22, 2016, 09:23:38 am »
Inmiddels ben ik wat verder geraakt.
De waterlijn is getekend, daarboven alles in een laagje Dansih oil gezet en eronder in vuilwit geschilderd.

De waterlijn is wel wat eenvoudiger uitgevoerd dan de bb aangeeft:

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat men zich destijds bezig hield met het voor de leut aanbrengen van een extra wit biesje. Volgens mij dacht en handelde men toen gewoon praktischer.

Hierna de hulpschotten verwijderd tot de delen die aan de kiel vast zitten, en wat steunbalkjes voor de 4 verschillende dekken gemaakt.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #66 Gepost op: februari 22, 2016, 10:53:18 am »
Ziet er patent uit! Je gaat dus werken volgens de "Shell First" methode?
Ik volg je met aandacht!
Constant

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #67 Gepost op: februari 22, 2016, 14:11:12 pm »
Hoi Constant,

De term 'shell first' zegt mij nu even niets.
Groetjes,
Flip.

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #68 Gepost op: februari 22, 2016, 16:14:18 pm »
Dat is de traditionele bouwwijze van Hollandse schepen.
Heel summier samengevat; eerst de kielbalk daarna een paar spanten en dan zoveel mogelijk huidgangen. Daarna gaan de spanten er in. Zo te zien ben jij op die manier bezig.
Constant

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #69 Gepost op: februari 23, 2016, 08:36:33 am »
De bouwmethode van Panart lijkt een variant te zijn van wat jij aangeeft.
Zoals eerder in mijn verslag te lezen is, werden de spanten op de kiel geplaatst.
Hierna 2 huidlagen aangebracht.
Vervolgens van de spanten 2 t/m 6 de bovenste delen, die ik niet met de huidplanken verlijmde, verwijderd. Hiertoe waren deze spanten al voor een groot deel op de juiste hoogte doorgelaserd.
Zo vormen de resterende delen van deze spanten de basis voor het laagste dek.
Ik ben nu bezig de 4 dekken te plaatsen en aan de binnenzijde de 3e huidlaag aan te brengen.
Resultaat: een stevige open sloep.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #70 Gepost op: februari 27, 2016, 08:12:19 am »
Weer een paar stapjes verder geraakt.
De (3e) beplanking aan de binnenzijde is aangebracht en de 4 dekken zijn gelegd.

Een paar detailplaatjes:

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #71 Gepost op: maart 10, 2016, 10:16:39 am »
ziet er erg netjes uit flip
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #72 Gepost op: maart 11, 2016, 08:57:49 am »
helemaal met Dirk eens

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #73 Gepost op: april 20, 2016, 18:49:55 pm »
Aan de binnenzijde van de huid zijn spantjes aangebracht.
De 4 valse dekken en bijbehorende vertikale delen zijn (eindelijk) van beplanking en roosters voorzien.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #74 Gepost op: april 20, 2016, 19:17:33 pm »
Super strak allemaal Flip.
M'n smilies  werken op de een of andere manier niet.
Dus bij deze chapeau en applaus.
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees