Auteur Topic: Lancia Armata - 1803 (Panart) 1:16; verb  (gelezen 22560 keer)

Offline tartane

• Bootsman
  • Geslacht: Man
Re: Lancia Armata - 1803 (Panart) 1:16; verb
« Reactie #45 Gepost op: maart 21, 2015, 09:19:45 am »
Ziet er goed uit! Mocht je nog kieren overhouden tussen de planken dan is dat goed te vullen met een papje van houtvijlsel van de zelfde planken die je al hebt en licht verdunde houtlijm. Goed de kier daarmee instoppen laten drogen en daarna pas vlakvijlen.
Het schip dat je aan het bouwen bent heeft gezeild als te zien is op het volgende filmpje; Speciale reagata di vela latina. Je zult zien dat als het schip overstag gaat men geen moeite doet om de roede met het zeil om te zetten. Het zeil wordt tegen de mast geblazen, dat kan ook niet anders want die boten voeren een kluiverzeil. Het overstag gaan volgens de regelen der kunst is te zien aan het einde van het volgende filmpje Nociones vela latina. Die boot voert geen kluiverzeil, dus de roede met het latijnzeil  kan door het ontbreken van een stag voor de mast worden omgezet (einde van dat fimpje, een fotoreportage).
Succes, Constant

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #46 Gepost op: maart 21, 2015, 11:49:48 am »
Hoi Constant,

Bedankt voor je foto's betreffende de beplanking en voor het filmpje over zeilen met latijnzeil.
Verjongen in de beplanking heb ik dus al gedaan, hoewel niet zo goed zichtbaar op de foto.
Bij deze eerste beplanking maak ik me niet zo druk om een kiertje tussen planken. Het dichten middels verdunde houtlijm en vijlsel was mij bekend.
Feitelijk beschouw ik het aanbrengen van deze eerste laag als een oefening voor diverse items.
Ik ga er vanuit dat de 2e huidlaag goed zal houden op de 1e laag, ondanks die enkele kiertjes.
Bij de tweede laag ga ik proberen de planken nog strakker tegen elkaar te zetten.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline schipper

• Global Moderator
  • Vol matroos
« Reactie #47 Gepost op: maart 21, 2015, 16:58:40 pm »
Constant, licht het aan mij want ik zie geen filmpje, lijkt me wel interessant .
gr. simon

klaar:          Albatros van Constructo
bezig met : Halifax van constructo, statenjacht BB, lilla dan van BB en de Artur van Igra

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #48 Gepost op: maart 21, 2015, 18:52:18 pm »
link naar het filmpje
Dit betreft de race van 2014. Rechts zie je ook nog versies van voorgaande jaren.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #49 Gepost op: maart 21, 2015, 21:19:56 pm »
 Dat is niet wat ik bedoel Flip. De juiste aanduidingen heb ik aangegeven in mijn posting. Ik weet niet hoe je een link naar een filmpje kunt maken, dus ik geef gewoon de aanduiding die je kunt vinden middels google.
Constant

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #50 Gepost op: maart 22, 2015, 08:09:55 am »
Dan zul je waarschijnlijk dit filmpje bedoelen.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #51 Gepost op: maart 22, 2015, 09:53:06 am »
Dat Flip, is inderdaad het juiste filmpje. Dank. Je moet dan helemaal naar het eind gaan naar een fotoreportage. Op die foto's wordt stap voor stap aangegeven hoe een schip met een Latijnzeil, zonder kluiver, door de wind gaat. Je ziet dat de roede rechtop voor de mast wordt gezet en het zeil helemaal voor langs wordt gehaald. Daarna kantelt de roede in de andere stand en wordt het zeil aan de lijzijde weer vastgezet.
Constant

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #52 Gepost op: april 01, 2015, 14:41:43 pm »
Eindelijk is de eerste echte bouwfase afgerond. De 1e beplanking zit erop en is geschuurd.

Ik vond het werk eigenlijk nog wel tegenvallen v.w.b. het verjongen van de planken en het gebruik van instekers.
Er zitten op enkele plaatsen kiertjes tussen de planken; dit ondanks het afschuinen.
Feitelijk is de oorzaak het aanbrengen van een natte plank tussen reeds aangebrachte droge planken; geen rekening gehouden met krimpen bij het drogen. Dit is ook een lesje.

Maar goed, daar zie je straks niets meer van.
Bij de boeg gaan de planken mij toch te schuin naar boven. Dat moet bij de 2e beplanking netter!!

Daarom doe ik die vanaf de railing naar de kiel. Mocht er dan toch nog een zootje ontstaan, dan is dat meer bij de kiel, dus minder zichtbaar. Bovendien overweeg ik om het onderwaterschip een kleur te geven, zoals de bb ook aangeeft.
Bij de achtersteven verloopt het allemaal een stuk beter, maar daar is ook redelijk recht verwerken van de planken.

De kielplaat vertoonde voor de beplankingsactie een lichte knik, maar die is er nu helemaal uit.

Met een contourmal heb ik de huid aan stuur- en bakboord t.h.v. elk schot met elkaar vergeleken. Daar zitten slechts minimale verschillen tussen.

Voor ik aan de 2e beplanking begin moet ik nog wat denk-, reken – en tekenwerk verrichten.
Dat zal ongetwijfeld leiden tot vragen die ik jullie wil voorleggen.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #53 Gepost op: april 02, 2015, 12:21:00 pm »
Nu is de 2e beplanking aan de beurt.
De BB is wat dit betreft ook weer niet duidelijk:

De 1e (middelste) beplanking (listelli chiari = lindehout) bestaat uit 1x6 mm planken.
De 2e (buitenste) beplanking (listelli noce = notenhout) staat getekend als 1x7 mm planken, maar volg je het bijbehorende pijltje dan kom je uit bij de afmeting 1x6 mm.
De 3e (binnenste) beplanking (listelli noce = notenhout) staat getekend als 1x6 mm planken, maar volg je het bijbehorende pijltje dan kom je uit bij de afmeting 1x7 mm.
Behoorlijk verwarrend. Wie het weet mag het zeggen.
In andere bouwverlagen op het WWW zag ik dat buiten de 1x6 mm – en binnen de 1x7 mm planken werden aangebracht.
Even logisch redeneren: Aan de buitenzijde moeten de panken veel meer de bocht om dan aan de binnenzijde. Smalle planken zijn makkelijker te buigen dan brede exemplaren.
Ik ga daarom uit van de tekst en maak de 2e (buitenste) beplanking van 1x6 mm. Binnenboord komen de 7 mm planken.

Op schaal 1:16 moet ik details kunnen aanbrengen. Daarom geen planken over de hele buitenlengte. De reden? Het schip was in werkelijkheid ruim 10 meter lang. Destijds (rond 1800) waren er al geen planken meer van die lengte.
Ik ga daarom meer uit van planken van 6.00 tot maximaal 6.40 meter. Dat levert op schaal maximaal 40 cm op.
Onvermijdelijk komen er dus lassen in. Die kun je schuin of recht maken. Een schuine versie zou moeten worden gemaakt over totaal 3 ribben. Dat wordt op mijn model denk ik wel erg lang, namelijk zo'n 45 mm. De vuistregel voor een schuine las is: lengte is 2,5 maal de plankbreedte; ofwel 15 mm.
Dus moeten het rechte lassen worden.

Uiteraard moeten er op elke plank t.h.v. elke rib nagels zichtbaar zijn. Dat wil ik gaan doen met bamboe. Op de kopse zijden van de plank telkens 2 en verder 1 per rib.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #54 Gepost op: april 02, 2015, 12:51:32 pm »
Citaat
Even logisch redeneren: Aan de buitenzijde moeten de panken veel meer de bocht om dan aan de binnenzijde. Smalle planken zijn makkelijker te buigen dan brede exemplaren.
Ik ga daarom uit van de tekst en maak de 2e (buitenste) beplanking van 1x6 mm. Binnenboord komen de 7 mm planken.
mijn boerenverstand zegt dat je het juist moet omkeren.
Buiten iets breder planken  ; en binnen juist iets smallere .

omdat de binnen cirkel kleiner is in diameter en dus de koorde bij smallere planken dan ook iets korter is.M.A.W smallere planken binnen volgen gemakkelijker de binnen bochten.

mijn 0,01 €cent.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #55 Gepost op: april 02, 2015, 12:54:27 pm »
ps als je kan wachten to zaterdag... voor je tweede beplanking.

Die dag kan ik juist heel goede detail foto's nemen van een karveel gebouwde houten sloep van 1925.
Die is juist voor herstelling op, de werf gekomen.
Dan kan je zien hoe ze alle planken van die slope aan de boeg laten eindigen. geen stealers  enz erbij gebruikt.
en hier zijn geen schuine lassen hoor. twee planken komen samen op een spant.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #56 Gepost op: april 02, 2015, 13:38:06 pm »
Als je eens kijkt op de onderstaande site van de boeier Constanter (het is toeval dat ik ook zo heet) dan kun je zien hoe de beplanking van een schip uit 1910 bevestigd is.
 http://www.windenwater.nl/Njord/index.html
Je moet heel goed kijken om van dichtbij de nagels te zien waarmee de planken vastzitten. Ik vind het wel eens jammer dat op veel modellen erg de nadruk wordt gelegd op het zichtbaar maken van de nagels. Ik het echt is dat vaak heel anders.
Op een van de plaatjes zie je ook dat er een rechte las is toegepast.
Constant

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #57 Gepost op: april 02, 2015, 14:47:13 pm »
@ Erik;
De gedachte van krommingen etc. speelde mij ook door het hoofd; dus leek 7 mm buiten en 6 mm binnen mij aanvankelijk ook zinvol.
Echter de buitenbeplanking loopt van het hekschot tot de voorsteven.
De binnenbeplanking moet slechts van het hekschot tot het eerste spant; dus deze planken hoeven niet die nare bocht te makken tussen het eerste spant en de voorsteven.
Zie hiervoor de eerste foto in mijn bericht van gisteren.
Bovendien hoeven de binnenplanken niet van de reling tot de kielplank gelegd te worden. Het onderste vrij vlakke deel van de romp verdwijnt straks onderdeks, dus daar hoeft niets meer op.

De planken aan de buitenzijde moeten niet alleen in de lengterichting een kromming ondergaan, maar ook enigszins in de breedterichting. Dit voor een goede hechting aan de ronde vormen van de eerste beplanking. Om die reden lijkt het mij ook beter om de 6 mm aan de buitenzijde te doen dan de 7 mm.
Met het beplanken doe ik het rustig aan; ik begin aan de rechte hekplank. Dus tot zaterdag wachten is geen probleem.

@ Constant;
V.w.b. opvallende/opzichtige nagelnabootsingen ben ik het met je eens.
De binnen- en buitenbeplanking wordt uitgevoerd in notenhout. Dit hout is overigens van niet al te beste kwaliteit en de twee bundels verschillen ook nog eens van kleur.

Bij deze kleuren vallen lichte bamboe-deeltjes vermoedelijk erg op (dus eerst even testen). Als dat zo is, dan begin ik er niet aan.
Misschien loop ik nog tegen andere opties aan. Dan kan ik het altijd nog doen.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #58 Gepost op: april 05, 2015, 10:29:42 am »
[mod-mode]

Het gedeelte over roeiriem en de plaats van de roeidollen
is verplaats naar
http://www.modelships-beagle.eu/smf/index.php/topic,1790.0.html
hoort feitelijk niet thuis in deze bouwbeschrijving.

Grtz Erik

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #59 Gepost op: april 05, 2015, 11:49:55 am »
Dank je, Erik.

Het was allemaal behoorlijk off topic, maar daarom niet minder interessant.
Het effect is wel dat ik wat kritischer naar die dollen ga kijken; ofwel is de kit op dit vlak een beetje conform de bedoelde tijdgeest (circa 1800).
Maar dat komt t.z.t. wel aan bod.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.