Auteur Topic: Lancia Armata - 1803 (Panart) 1:16; verb  (gelezen 22687 keer)

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
  • Geslacht: Man
Re: Lancia Armata - 1803 (Panart) 1:16; verb
« Reactie #30 Gepost op: maart 02, 2015, 17:38:25 pm »
Citaat
De onderste delen moeten vervolgens schuin worden afgeschuurd om de 1e huidlaag goed te kunnen volgen, en moeten vervolgens op hun oude posities worden gelijmd.

Ik denk eigenlijk dat je alleen de bovenkant van die schotten er uit moet halen. Ik heb ooit een bouwverslag van dat ding gezien, en meen me te herinneren dat dat de manier is waarop die kitjongens er voor zorgen dat het model er goed stveig in zit (dubbel planken terwijl alles vast zit aan de spanten), en daarna de spanten gedeeltelijk weghalen, zodat het open karakter van het schip goed tot zijn recht komt.

Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #31 Gepost op: maart 02, 2015, 17:57:36 pm »
kan je toch gemakkelijker je kit maken zodanig dat je de spanten omgekeerd op een bouwplaat definitief plaats en dat je een tape over de kopje kanten doet en je model gewoon omgekeerd bouwd.

Als je de planken toch overnaads moet leggen. krijgt die romp stevige genoeg. (Spreek hier uit ondervinding een 4 tal roeigieken en die walvisboot gemaakt. de schelpen zijn wonderlijk steviger dan je denkt.

Maar ja die Kit-jongens maken er soms nogal een soepje van.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Online Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #32 Gepost op: maart 02, 2015, 20:13:51 pm »
@ Jan:
Op de tekeningen die ik jullie liet zien staat dat de 5 schotten er, na het volledig dubbel beplanken, helemaal moeten worden uitgehaald. Dan moeten daarvan de bovenste stukken worden verwijderd en de onderste stukken, na in vorm vijlen, worden teruggeplaatst en vastgelijmd.
Ik heb foto's in andere verslagen gezien waarin die onderste schotdelen na terugplaatsing her en der millimeters van de 1e huidplanken verwijderd waren. Zie dat maar weer eens goed tegen elkaar te krijgen.
Daarom lijm ik de 1e huidplanken wel tegen de onderste schotdelen, maar niet tegen de bovenste schotdelen. Daarom zit daar het plakband overheen. Zit de 2e laag erop, dan haal ik inderdaad de bovenste schotdelen eruit. Ik denk dus dat we ongeveer hetzelfde bedoelen.

@ Erik:
Feitelijk bereik ik met de aanpassing van mijn kielklem ongeveer hetzelfde als wat jij bedoelt: kiel boven en van daaruit beplanken.
Echter heeft dit model geen overnaadse huid maar gaat het om karveel beplanking. Een heel ander verhaal dus.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Online Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #33 Gepost op: maart 07, 2015, 19:02:52 pm »
Hellup!

Inmiddels ben ik bezig met het aanbrengen van de eerste huidlaag volgens de 'regels der kunst', dus vanaf de kiel.
Ik volg de aanwijzingen zoals die staan in de 'Howto-beplanking.pdf'.
Maar ik loop een beetje vast.

Allereerst heb ik aan beide zijden het eerste plankje (een soort zandstrook) aangebracht.
Dit heb ik vorm gegeven door op grootspant nr 3 een plankje dryfit te spelden op 6 mm (de breedte van de te gebruiken planken) vanaf de kielplank, en dit dryfitplankje op natuurlijke wijze parallel aan de kiel gehouden.
Toen op elke spant de vrije ruimte tussen dat dryfitplankje en de kielplank gemeten.
Vervolgens van een tweede plankje aan de bovenzijde (dus niet de kielzijde) zoveel weggesneden (volens de metingen) dat dit perfect paste tussen het dryfitplankje en de kielplank.
Bij de boeg heb ik, rekening houdend met de ligging van het dryfitplankje, getracht het plankje een zo recht/horizontaal mogelijk einde te geven, dus zo min mogelijke in een naar boven wijzende punt.
Ik moest toch nog wel genoegen nemen met een enigszins puntig einde. Had ik het wel een horizontaler einde gegeven, dan was de eerste huidplank daar nooit netjes tegenaan gekomen.
Genoemde punt kreeg ik ook niet op soepele wijze tegen het stevengedeelte van de kielplank. Er moest, zelfs in doorweekte toestand, toch wat kracht uitgevoerd worden om het in vorm op te laten drogen.

Per spant heb ik aan beide zijden eerst de ruimte tussen de 'zandstrook' en de reeds aangebrachte 2 huidgangen aan de bovenzijde gemeten.
De uitkomst op grootspant nr 3 (120 mm) heb ik gedeeld door 6 mm (= breedte plankjes) en zo kwam ik uit op 20 hele plankbreedten op die spant.
Bij de andere spanten heb ik de uitkomsten ook gedeeld door 20. Dit levert plankbreedten op (boeg en hek niet meegerekend) van 4,3 mm op spant 1 tot 6 mm op grootspant 3 op.

De tot nu toe aangebrachte 2 planken heb ik volgens deze maten aan de kielzijden verminderd.
Bij dryfits ontkwam er niet aan om er toch bij de voorsteven punten aan te maken en deze met veel moeite door genoemde kromming tegen de steven te krijgen. Ze kieren dan ook in deze bocht.
Nu moet ik aan de 3e plank gaan beginnen. Deze heb ik dryfit tegen de vorige planken geplaatst; op de spanten 3 en 4 stijf tegen de vorige plank, want op deze posities moet de plank zijn volle breedte van 6 mm houden.
Enkele foto's ter verduidelijking:

Bij spant 2 gaat de zaak bij natuurlijk aandrukken al wat wijken:

en tegen de steven gaapt een behoorlijk gat:

De 3 punten lijken op de foto's netjes te liggen, maar feitelijk zit hier een behoorlijk klinker-effect in.

Ik kan de 3e plank natuurlijk ook domweg in de bekende vormen verjongen, maar dan krijg ik weer zo'n punt en weer een hoop geduw bij de boeg. En vermoedelijk een resultaat dat er steeds beroerder uit gaat zien.
En dat levert alleen maar meer frustratie op.

Wat ik ook kan doen is deskundigen om raad vragen.
Wat heb ik tot nu toe goed – en/of fout gedaan?
Maar vooral: Hoe ga ik dit oplossen?

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #34 Gepost op: maart 07, 2015, 19:32:43 pm »
Als je het ziet doen door iemand die het kent zegt men meestal : is het dat maar !!!
maar als je het moet uitleggen   :oops: :(

een klein beetje gezond boerenverstand en wat logica kan je helpen.
je moet
a) de regels nooit 100% zuiver nemen, hout kan je nu eenmaal in een bepaalde richting niet plooien.
B) op een schip zijn er nooit rechte planken, zoals in je kit zitten. Normaal zou je een bredere plank nodig hebben , die je tegen de romp aanpast en die dan voor de betreffende spant de juiste breedte heeft.

Zie nu naar de bijgevoegde verbeterde versie.
ik ga het proberen uit te leggen. voor de *tigste keer... :wink: :noob:

je moet een denkbeeldige lijn indenken in het verlengde van de kiel (gele lijn) dat is dus een horizontale lijn .
Dan heb je een tweede lijn. De licht blauwe en die duid aan waar de laatste plank aan de kiel moet komen? gemeten op je plan!!
dan trek je weer een denkbeeldige lijn van de blauwe lijn naar de gele lijn, die loodrecht op de gele lijn staat. (oranje lijn)
meet de afstand van die oranje lijn op je plan.  (even een potloodlijntje op het zijaanzicht aanbrengen en de klein verlengen.
Die oranje lijn moet je ook delen door 20. want moest je nu een loodrechte steven hebben dan hadden je huidplanken daar moeten uitkomen.
Daarna hoef je natuurlijk  aan te passen  aan de ronde vorm van de steven.
m.a.w. je huidplanken hadden ongeveer de violette lijnen moeten volgen.
wat je dus mis gedaan hebt. je bent te veel gaan verjongen naar de boeg toe en zoals je op de foto ziet  gaan je huidlatten te snel naar de boeg toe.
met gevolg dat je 4° huidplank niet meer  tegen de derde huidplank kan gebogen worden.
wat kan je doen.
1) drastische oplossing; planken losweken en anderen aanbrengen.
2) minder drastich. stukjes planken losmaken en bv ,telkens van spant verpringende , van de tweede spant naar boeg. de zandstrook;
van de derde spant naar boeg de eerste plank na de zandstrook
vanaf de 2e plank naar boeg de derde huidplank 
3) als dit de eerste laag beplanking is. Vul dan gewoon op met stukjes hout. en leer eruit hoe je het wel correct moet doen bij de tweede laag.
4) als dit schip maar één laag heeft. kan je ook overwegen van later er met fineerhout ( dikte 0,6 mm.) er toch een tweede laag op te leggen.
en het gat nu op te vullen.

en dan heel goed rekenen, aanduiden op de spanten waar je planken moeten komen. en na iedere plank die je gelegd hebt , terug rekenen en terug meten en aanpassen.

Tip:zoek eens wat foto's van roeiboten en consorten en kijk daar hoe die huidplanken lopen. in sloepen  vroeger en nu werkt men niet met stealers of tussenzetstukken.  wel met kromme huidplanken... maar er zijn steeds evenveel planken aan de kop en het gat als er midscheeps zijn.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #35 Gepost op: maart 07, 2015, 19:48:25 pm »

een tweemaal zo brede plank als de huidplank moet zijn wordt aangepast en opgemeten.
en dan telkens aangepast

etc…  totdat het overal past en de plank ook overal op breedte is.
een 0;1mm. min of meer, je kan het niet meten , maar het maakt soms het verschil uit of de plank wil aanliggen of niet.

In het echt is daar dan het oog van de meester en zijn schaaf in zijn hand die dat verwezenlijken. een schatje hier een schatje daar.

Grtz Erik

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #36 Gepost op: maart 08, 2015, 09:20:29 am »
Als ik met jouw model door zou moeten gaan; Ik zou uit stevig karton een groot aantal repen snijden die de breedte hebben van de meegeleverde huidgangen.Die repen zou ik op de spanten spelden als zouden het de houten huidgangen zijn. Dan kun je naar hartelust knippen en snijden tot de boel goed zit. Verder zo de hele romp afwerken. Na afloop de huidgangen er één voor één afhalen en met een potloodstreepje merken waar ze zaten op de spanten. Bij het aanbrengen van de definitieve gangen heb je dan een leidraad. Verder zou ik die zandstrook even laten voor wat het is en beginnen met de huidgangen vanaf het berghout. Ik weet dat het vloeken in de kerk is maar zo werk ik altijd sinds een paar mislukte pogingen vanaf de kiel. Je hebt het op die manier heel goed in de hand om de huidgangen mooi vloeiend te laten stoppen bij de boeg en het achterschip. Is je schip langer dan 7 meter? Dan heb je stuiknaden op de romp.Altijd vermijden dat de huidgangen ergens op de romp in een punt eindigen (dat is niet vast te spijkeren). Bij de reeds aangebrachte onjuiste gangen van de zandstrook; Niet de hele gangen er afhalen maar wel een stuk, dat je vervolgens vervangt, met een stuiknaad. Je zult zien dat je op het grootspant meer huidgangen nodig hebt dan bij de boeg en de achtersteven. Het is aan jou om te beslissen de gangen te versmallen (wat vroeger houtverlies betekende!!) of twee gangen over te laten gaan in één gang. succes!!!!! Constant

Online Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #37 Gepost op: maart 08, 2015, 17:42:59 pm »
Heren, bedankt voor jullie adviesvolle reacties.

Voor aanvang van het beplanken heb ik ook senten uitgezet, om te zien wat de uitwerking daarvan is.
Ik maakte 4 banden, waarin dus telkens 5 planken zouden moeten passen. Deze banden zette ik uit op grootspant 3 en spant 4, waar 20 volle plankbreedten op passen.
Door de 3 lijnen die ontstonden door het natuurlijk torderen van de sentenlatten kwam ik met name op de boeg wel heel vreemd uit:
Band 1 (vanaf de kiel): deze kreeg daar 39 mm van de totaal 65 mm beschikbare ruimte; hierdoor zouden de 5 planken in deze band elk 7,8 mm breed moeten worden; ofwel instekers vereist;
Band 2: totaal 6 mm beschikbaar; wat feitelijk net voldoende is voor 1 plankbreedte, dus ook hier heel veel instekers-activiteiten; feitelijk niet te doen.
Band 3: totaal 3 mm ruimte, dus nog gekker dan de vorige band;
Band 4: 17 mm beschikbaar voor 5 planken, ofwel 3,4 mm per plank beschikbaar; moet lukken met verjongen.

Al met al had ik geen zin om me aan zo'n opzet te wagen.

Jullie brengen me wel aan het twijfelen.
Het gaat hier om de 1e van 2 huidgangen, dus eigenlijk beschouw ik het als een proeftuintje.
Ik ben er nu wel van doordrongen dat het eigenlijk gekkenwerk is om een scheepsromp te maken van alleen maar rechte planken. Maar goed, de kit biedt niets anders.
Ik wil wel verder gaan op de ingeslagen weg vanaf de kiel, maar heb nu wel 2 opties in gedachten.
1. De hierboven getoonde dryfit-plank aanbrengen zoals het uitkomt en het gat aan de boeg dat dan ontstaat met ander hout opvullen;
2. Een plank maken die op het grootspant nr 3 en spant 4 een halve plankbreedte heeft van 3 mm en bij de boeg en het hek eindigt op de volle plankbreedte van 6 mm; hierdoor ontstaan aan de uiteinden namelijk een gaten meer. Dan heb ik feitelijk een nieuw startpunt en kan ik voor de volgende planken Erik's regels proberen te volgen.
Het ziet er dan qua plankvormen wel even vreemd uit, maar het is tenslotte slechts een 1e beplanking die je straks niet meer ziet.
Nog even een nachtje over slapen.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #38 Gepost op: maart 09, 2015, 14:09:49 pm »
Nou kon ik het niet zo gauw teruglezen ergens, maar het was toch ook regel om bij het verjongen niet meer dan 50% van de plank te verwijderen en anders stealers gebruiken? Ik dacht dat het eigenlijk not done was om een plank in een punt te laten eindigen vanwege het niet meer goed kunnen bevestigen van die bewuste huidgang?

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #39 Gepost op: maart 09, 2015, 14:22:56 pm »
 Het verjongen van de planken tot 50 % is inderdaad wel heel veel. Helpt het als ik je deze foto laat zien van een boot die vorige zomer op de Koggewerf van Kampen lag?

Online Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #40 Gepost op: maart 09, 2015, 17:23:57 pm »
@BertUS:
Je hebt gelijk, punten aan huiddelen zijn geen issue. Hoewel je daar, zeker in de modelbouw, bij de zandstrook haast niet aan ontkomt.
V.w.b. de volgende planken die ik aanbracht, is het totaal mislukt. Maar gelukkig is dit de (straks niet meer zichtbare) eerste beplanking.
Die maximaal 50% verjonging probeer ik verder wel in acht te nemen; zeker met de wetenschap dat instekers op sloepen met karveel opgebouwde huid zeker niet gebruikelijk zijn.

@Constant:
Deze foto maakt veel duidelijk. De planken mogen bij de boeg dus best redelijk schuin naar boven lopen.
Maar aan de andere kant moeten de planken, volgens Erik's advies, toch een verloop hebben dat zoveel mogelijk parallel aan de kiel is.

Mijn conclusie:
Ik was gewoon te bang om de 2e en 3e plank teveel naar boven te laten buigen en heb ze daarom richting stevenplank geforceerd, rekening houdend met het te verwachten verloop van de volgende plank. En dat resulteerde in puntige uiteinden en klinkerachtige effecten in de geforceerde bochten.

Ik beloof beterschap.
Mijn voornemen is om de natuurlijke kromming en tordering van het hout maatgevend te laten zijn.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #41 Gepost op: maart 09, 2015, 17:31:45 pm »
Nog een foto die iets laat zien van beplanking. Ditmaal de bouw van de liburna, een Romeins schip dat in Millingen werd gereconstrueerd. Je ziet hier duidelijk dat bij dit schip de beplanking naar de boeg verloopt van twee planken naar een plank. Het uitlopen in een punt wordt daar vermeden. Wat je ook ziet is dat de planken bijna allemaal de zelfde breedte hebben. Bij een schip als dit, en ook die van jou, loopt de boeg niet op maar blijft tamelijk horizontaal. Als je dan het aantal huidgangen telt zullen er bij de boeg inplaats van meer huidgangen, minder huidgangen zijn gemaakt. Hoe het bij de zandstrook is dat is even niet te zien. Ga dus niet de huidgangen op het grootspant halveren. Het is een door mij gemaakte foto, niet van internet, en mag onbeperkt gebruikt worden. Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #42 Gepost op: maart 09, 2015, 17:41:08 pm »
Een volgende, laatste, foto van de zelfde liburna. Let hier op de las in de huidgang onder het boord,  en twee huidgangen lager. Dit schip is te lang voor één huidgang en daardoor zijn er dus lassen nodig. De constructie op de voorgrond aan de romp is voor het ophangen van het zijroer, bij schepen uit die tijd gebruikelijk. De zelfde bouwer maakte ook het statenjacht de Utrecht. Deze foto geeft het achterschip weer, de foto uit de vorige posting het voorschip.

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #43 Gepost op: maart 09, 2015, 19:51:21 pm »
Even voor de goede orde, en ik weet niet zeker of ik duidelijk was, ik bedoel dus 50% van de breedte en niet van de lengte. Hoe dit bij de oudere schepen, zoals dat romeinse schip was weet ik niet, maar wel bij de jongere, volggens mij van rond de 16e 17e eeuw. mensen met meer kennis of Witsen of van Eyk aanhangers kunnen dit aantonen middels tekst

Online Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #44 Gepost op: maart 21, 2015, 08:17:46 am »
Het is alweer even geleden dat ik iets van me liet horen/zien, maar ik heb intussen niet stil gezeten. Aan de eerste beplanking wordt dagelijks gewerkt.
Het gaat niet snel, maar daar hebben de meesten van ons wel ervaring mee.
Na elke aangebrachte plank is het weer meten van de vrij ruimte op elke spant, bepalen wat de breedte van de volgende plank op elke spanten moet worden, plank op maat snijden en vijlen, een tijd in het zwembad leggen, nat op het model zetten en in vorm laten drogen, het verloop nogmaals kritisch bekijken en waar nodig bijwerken, en tot slot vastlijmen.
Veel sneller dan 1 plank aan elke zijde per dag gaat het niet.
Zo ziet het er over het algemeen dagelijks uit op de werf:

Ik ben nu ongeveer halverwege de eerste beplanking aan beide zijden (werk om en om per plank).
Omdat ik niet snel tevreden ben, gaat het langzaam, maar het resultaat stemt mij zeer tevreden. De planken liggen strak tegen elkaar.

Inmiddels ontkwam ik niet aan het toepassen van instekers bij de boeg.

Veel eerder kon ik deze, vanwege de natuurlijke kromming van de planken, niet maken.
Er zullen er nog wel een paar moeten volgen.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.