Auteur Topic: Lancia Armata - 1803 (Panart) 1:16; verb  (gelezen 22587 keer)

Offline stanley

• Special Guest
  • Vol matroos
Re: Lancia Armata - 1803 (Panart) 1:16; verb
« Reactie #195 Gepost op: december 30, 2016, 21:08:48 pm »
Misschien nog handiger: bespuit de zeilen met een spuitbus stijfsel voor het wasgoed, neem een föhn en blaas ze droog vanuit de juiste hoek. Moet je kijken hoe goed dat blijft staan.
Ab

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
  • Geslacht: Man
« Reactie #196 Gepost op: januari 02, 2017, 17:01:30 pm »
Tussen de bedrijven van het echte bouwen door is het ook wel eens leuk om aan accessoires te werken.
Zo bevat de kit 2 vaatjes van 3 cm hoogte; gewoon uit blokjes hout gedraaid.
Die kun je zo niet in een model plaatsen. Daarom hier iets leukers van gemaakt.
Eerst een plaatje van een origineel vaatje en één die er heel wat realistischer uit ziet:

En een paar plaatjes van beide bewerkte vaatjes en na een kwastje Danish oil:

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #197 Gepost op: januari 02, 2017, 17:11:42 pm »
Met al die details is het echt een pareltje aan het worden :aplaus:
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #198 Gepost op: januari 02, 2017, 20:20:34 pm »
Wat heb je met die vaatjes gedaan dat ze zoveel mooier geworden zijn?

Jan

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #199 Gepost op: januari 03, 2017, 06:41:49 am »
Ik zette het vaatje in een bankschroef, met de boven- en onderzijde tegen de kaken.
Met een mesje sneed/kerfde ik per deug 5 mal in verticale richting, dus niet over/in de banden. De kopse zijden van de deugen werden aan beide kanten ook ingesneden.
Het vaatje een paar mm draaien in de bankschroef en dit proces herhalen. Net zo lang rondgaan tot het hele vaatje is gedaan.
Ook de bodem en het deksel kregen kerfjes (hoewel het effect daarvan minder zichtbaar wordt).
Vervolgens smeerde ik het vaatje stevig in met kneedbaar hout van Rambo, verkrijgbaar in elke doe-het-zelf zaak. Dit moet wel vlot gebeuren, want dat spul droogt enorm snel op. Ik gebruikte de kleur ebben.
Met een mesje verwijderde ik het overschot aan 'gestold' hout en wreef het geheel op met een wat ruwe lap.
De banden zwart geverfd.
Tot slot het vaatje van Danish oil voorzien.

Dit proces ook goed bruikbaar is op andere scheepsonderdelen ter nabootsing/accentuering van gebreeuwde naden en nagels, zoals dekken en scheepshuid.
Zie hiervoor de huid van deze sloep en mijn project 'Roar Ege'.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #200 Gepost op: januari 03, 2017, 15:46:15 pm »
Heel gedoe, maar dan heb je ook wat :)

Jan

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #201 Gepost op: januari 06, 2017, 18:45:30 pm »
Goed gelukt. Eentje om te onthouden :-)
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #202 Gepost op: januari 16, 2017, 14:09:48 pm »
Nu hebben alle artikelen betreffende de zeilen hun definitieve plaatsen gekregen.

Het zeil heb ik een natuurlijke uithang gegeven door het na het ophangen te doordrenken met sterk verdunde houtlijm. Wel eerst flink wat tissues eronder gelegd vanwege het uitlekken.

De waterstag heb ik permanent aangebracht, omdat anders telkens bij het optuigen van de kluiverboom iemand buitenboord moet hangen om deze stag op de steven net boven de waterlijn in te haken. Hij gaat door een van de ogen van de kluiverboom, wat een extra zekerheid biedt tegen ongewenst verlies.

De kluiverboom is op 2 punten buitenboord opgehangen.

Ook de zeilboom heeft een plekje tegen de huid gekregen. Het raktouwtje dient hier ook als extra veiligheid tegen ongewenst verlies.

Op veel scheepsmodellen zie je op bijvoorbeeld een nagelbank diverse bundeltjes touw van exact dezelfde grootte hangen. In het echt was/is dat niet zo. Alle touwen aan boord hebben een eigen functie en daardoor ook een unieke lengte, dus ook in opgeschoten vorm.
Je ziet dat de bundeltjes opgeschoten touwen op mijn model zeer verschillende afmetingen hebben. Alle touwen hebben hun maximaal benodigde lengte en zijn als zodanig opgeschoten. Mijn doel is dat een groepje mini-mannetjes van 10 cm lengte zo aan boord moet kunnen stappen en wegvaren met hetgeen ze aan boord aantreffen. Dat vind ik realistisch, mits uitvoerbaar.
Dit dwingt de bouwer eigenlijk om touwen van de juiste dikte aan te brengen. De meeste kits bevatten 3 of hoogstens 4 touwdiktes (van vaak discutabele kwaliteit), wat feitelijk onvoldoende is.
Voor mijn volgende project ga ik daarom zeer waarschijnlijk alle touwen zelf slaan.

Menig modelbouwer doet er alles aan om scheepsonderdelen (waarvan het uiterlijk is ontleend aan opgedoken wrakken, oude scheepstekeningen of anderszins, dus zo authentiek mogelijk) tot in de kleinste details te realiseren. Ik vind het jammer dat het touwwerk vaak minder zorgvuldigheid krijgt.
Ik realiseer me overigens wel dat dit op een schaal boven de 1:50 ook moeilijk uit te voeren is. Zeker omdat korvijnagels dan naar verhouding veel te dik zijn.

De sloep als varend object is eigenlijk wel klaar.
Nu resteren nog de diverse attributen die bij een sloep als deze horen.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #203 Gepost op: januari 16, 2017, 14:27:28 pm »
Juweeltje!! Prima gedaan.
Ook erg waardevol dat je er zo veel uren onderzoek aan hebt besteed en discussies niet uit de weg ging.
Komt er nog een glazen kap overheen?
Zien we hem in Delft?

Constant

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #204 Gepost op: januari 16, 2017, 14:31:25 pm »
Prachtig , mag zo naar het museum,  :klasse:
Groetjes

René

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #205 Gepost op: januari 16, 2017, 15:26:48 pm »
Wat een mooi model geworden!

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #206 Gepost op: januari 16, 2017, 15:30:50 pm »
Super model :aplaus: En met heel veel zelf toegevoegde details 8-o

Komen die draaibassen er ook nog op?
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #207 Gepost op: januari 16, 2017, 17:11:10 pm »
@ Constant:
Er komt geen kap overheen. Ik woon in een redelijk stofvrij huis, dus 1 x per jaar een beetje opfrissen vind ik niet erg. Bovendien kan ik dan de status van het model weer eens bekijken.
Over deelname aan 'Delft' c.q. in Rotterdam op 07-05 denk ik nog even na. Als ik kom, dan neem ik mijn 3 modellen mee: de gerenoveerde Tholense hoogaars 'TH6' (1,07 m lang), de Viking 'Roar Ege' en deze 'Lancia Armata'. Dan heb ik een redelijk gevulde tafel.

@Shipbuilder:
Wat jij 'draaibassen' noemt, heb ik altijd aangeduid als 'falconetten'. Als het beestje maar een naampje heeft. :D Maar inderdaad, die komen er ook nog op, samen met diverse andere accessoires.

Wordt vervolgd.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #208 Gepost op: januari 16, 2017, 18:23:38 pm »
Superstrak gebouwd. Top.  :D

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #209 Gepost op: januari 17, 2017, 08:45:10 am »
Ik kom ook naar 'Delft' c.q. in Rotterdam op 07-05.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.