Auteur Topic: Lancia Armata - 1803 (Panart) 1:16; verb  (gelezen 22616 keer)

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
  • Geslacht: Man
Re: Lancia Armata - 1803 (Panart) 1:16; verb
« Reactie #180 Gepost op: december 26, 2016, 06:29:39 am »
Constant, je bent me een stapje voor betreffende de boom.
Ik ben van plan om zowel aan stuur- als aan bakboord tegen de mast ribbetjes te maken. Ze komen tussen het uiteinde van het 'opzij van de mast' ofwel 'schaal' en het oogje + klampje voor de kluiverval (in ruststand). Hier kan de wig van de boom dan op rusten.
Ik vond zelf ook al dat er een rakje aan dit uiteinde moest komen. Het zit nu allemaal veel te los. Gewoon in beide uiteinden een gaatje en dan een raktouwtje daardoor. Dit touwtje dient, als de boom tegen de sloepshuid is opgehangen, als extra bevestigingspunt, wat eventueel verlies tegengaat.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #181 Gepost op: december 26, 2016, 17:54:12 pm »
Wat ik niet begrijp is waarom er tegen de mast aan stuur- en bakboord een extra klamp(?) zit, over de bijna volle hoogte. Kun je dat uitleggen?
Constant

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #182 Gepost op: december 27, 2016, 06:20:40 am »
Dat is geen klamp, hoor.
Het is aan lange plank die kennelijk ter bescherming van de mast zelf dient. De latijnroede schuift hier namelijk langs bij het hijsen en strijken. Tijdens het zeilen zal die roede er ongetwijfeld ook regelmatig tegenaan komen.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #183 Gepost op: december 27, 2016, 09:58:37 am »
Dan nog snap ik de diepere zin niet en ik ben het nog nooit tegengekomen. Ik zal er voortaan op letten bij bestuderen van oude afbeeldingen.
Constant

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #184 Gepost op: december 27, 2016, 14:16:29 pm »
Ik gebruikte de verkeerde term voor deze lat. Het moet 'wang' zijn. Dergelijke latten aan voor-/achterzijde van een mast heten 'schaal'. Dit is geen wijsheid van mijzelf, maar van W. zu Mondfeld; Historische Scheepsmodellen, blz 206 en 211.
Ze zijn dus wel bedoeld voor bescherming van de body van de mastconstructie. Maar dan zou dat eigenlijk alleen moeten gelden voor de bovenste stukken van mastdelen, waar roedes en ra's tegenaan kunnen kletteren.
De Engelsen noemen dit (niet verrassend) 'cheeks'.
Ik kom ze op het WWW ook slechts op enkele tekeningen tegen.
Binnen deze kit zal het een verzinsel/foutje van de ontwerper zijn, waar ik mooi ingetuind ben. Ach ja, je kunt niet alles voorzien.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #185 Gepost op: december 27, 2016, 14:54:14 pm »
De 'vork' van de zeilboom verdient dus een steviger bevestiging tegen de mast.
Ik heb rond de mast een houten band gemaakt.
In beide zijden van de vork van de zeilboom gaatjes geboord en aan één kant een touwtje geknoopt. Dit gaat als rakje om de mast heen, door het gaatje in het andere vorkdeel en vervolgens belegd op het klampje aan de achterzijde van de mast.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #186 Gepost op: december 28, 2016, 13:05:22 pm »
Nu is het plaatsen van de mast met toebehoren aan de beurt.
Het 'schijfhuisje' bovenop de mast is vervangen met een eenschijfsversie voor de val van het latijnzeil.

De BB geeft aan dat aan elke zijde van de mast 2 stagen uitstaan.

Ik had voor deze 4 stagen al 4 bevestigingspunten op de reling gemaakt.
De latijnroede zit dan, ongeacht aan welke zijde van de mast hij hangt, tussen de stagen en de mast; op zich geen probleem voor de roede. Maar het hieraan geknoopte zeil kan zodoende niet behoorlijk uitbollen tot ver buitenboord, want het wordt dan tegengehouden door 2 stagen. Dat kan niet de bedoeling zijn. Daar heeft de kitmaker dus niet goed over nagedacht.
Na bestudering op het WWW van foto's van schepen met latijnzeilen kwam ik tot de conclusie dat er helemaal geen stagen uitstaan aan de zijde waar de roede + zeil hangen.
Voortschreidend inzicht leert dus dat 4 stagen feitelijk een overdaad aan ondersteuning vormen. Ik heb daarom besloten slechts één stag te maken. Dat moet ook makkelijk kunnen bij dit formaat mast en zeil.
Dit impliceert dat bij het omzetten van het zeil van stuur- naar bakboord, de stag in tegenovergestelde richting moet worden verplaatst naar de andere reling.
Hier ontstaat nu een probleem vanwege mijn aanvankelijke keuze om het omzetten van het zeil achterlangs de mast te laten plaatsvinden. De stag kan dan namelijk niet tussen mast en roede naar de andere zijde worden omgezet. Immers de roede + val zijn door een rak met de mast verbonden, wat een obstakel voor de om te zetten stag vormt.
Dus moet ik toch maar de bakens verzetten en de roede bij het omzetten voorlangs de mast laten gaan.
De stag kan dan tegenovergesteld achterlangs de mast worden omgezet en naar keuze worden ingehaakt in een van de twee ogen op de reling.

Nu het item kluiverval. Ik had op het 'schijfhuisje' een oogje aangebracht waar een blokje aan kwam te hangen. Hier moest de kluiverval (als hij i.s.m. de kluiverboom gebruikt wordt) doorheen. Dit vaste punt op de masttop levert echter problemen op.
Mijn oplossing is als volgt: Genoemd oogje is verwijderd. Van wat dikker touw maakte ik een lus met daarin een blokje. De lus is zo ruim dat hij over de top van het 'schijfhuisje' past en daar vrij rond kan draaien. De kluiverval gaat door het blokje. Met een beetje 'jutteren' aan deze val is het geheel vrij rond de masttop te draaien naar beide zijden van de sloep. Voor het buiten gebruik 'parkeren' van de val is (aan elke sloepzijde) een oogje op de reling beschikbaar.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #187 Gepost op: december 28, 2016, 15:19:20 pm »
Door je eigen redenatie zie je dus dat de roede toch via de achterkant van de mast moet worden gehesen. Dit is bij alle latijnzeilen zo. Overigens spreek je telkens van stagen, ik zou liever de term wanten gebruiken. Stagen staan in principe altijd in de lengterichting van het schip. Op zulke kleine schepen zitten nooit stagen, die zitten alleen maar in de weg bij het omzetten van de roeden.

Je dient je wel te realiseren dat de kluiverval in de weg gaat zitten bij het omzetten van het zeil.

Op dergelijke schepen moet het omzetten van de roede vrij snel gebeuren. Daarom zitten er knevels onderaan de wanten. Tijdens het omzetten is de mast dus eventjes helemaal self-supporting. Vandaar dat er nogal dikke masten op dergelijke schepen zitten.
Dit kon alleen ondervangen worden door twee wanten te nemen, waarvan de een altijd los zit (tegen de mast gebonden) en de andere zijn functie uitoefent. Tijdens het overzetten kon dan de losse want al worden vastgezet.

En dan heb je nog de brassen. Ook die moeten tijdens het omzetten worden gelost. Zij zitten ook met knevels bevestigd.

Overigens maak je schitterende details! Chapeau!

Constant

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #188 Gepost op: december 28, 2016, 17:33:14 pm »
Soms moet men aanvankelijk ontwikkelde denkbeelden overboord zetten. Zo ook moet ik dat ook bij het omzetten van het latijnzeil. Toch wel leuk, zo'n 'ontdekkingsreisje'
De term 'want' is inderdaad de juiste.

De kluiverval gaat op mijn model geen probleem geven bij het omzetten van het latijnzeil. Het zeil+ roede gaat langs de voorzijde van van mast. De kluiverval gaat dan langs de achterzijde weer naar voren. Dat kan ook doordat de lus die rond de masttop zit, 360 graden in het rond kan draaien.

De gedachte van twee wanten, waarvan er telkens één 'buiten dienst' is, heb ik ook overwogen. Het leek me echter wat vreemd; daarom zit er nu één want op. Ik ga er geen tweede meer bij zetten om die vervolgens te 'parkeren'. Ik zat dus wel op de goede weg, maar nam een verkeerde afslag. Weer wat bijgeleerd.

Met de brassen bedoel je vermoedelijk de touwen die aan beide uiteinden van de latijnroede zitten. Die vormen denk ik geen probleem. Die aan de korte voorzijde van de roede (bij de hals van het zeil) bewegen bij die manoeuvre naar - en van de mastvoet. Die aan de lange achterzijde van de roede (de nok van het zeil) doen hetzelfde, maar dan hoog boven de masttop. Ze kunnen allen vrij bewegen. Deze touwen zijn in combinatie nodig om de roede na het omzetten weer in zijn schuine stand te trekken.
Ik me even niet voor de geest halen waar de knevels dan zouden moeten zitten.
Alleen de touwen aan de schoot van het zeil moeten helemaal langs voren rond de mast naar de andere zijde gebracht worden.

Al met al wel een leuke materie, die latijnzeilen.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #189 Gepost op: december 28, 2016, 17:46:50 pm »
De knevels zitten doorgaans onder de talies die nodig zijn om de boel strak te trekken. Zouden ze er boven zitten dan zou dat touwwerk met blokken allemaal moeten worden opgetild om de knevel te herplaatsen na het omzetten van de roede.
Je maakt een denkfoutje als je er van uitgaat dat de bovenbrassen kunnen blijven zitten bij het omzetten van de roede. Hier is in feite het zelfde aan de hand als bij de wanten. Alleen aan de loefzijde zijn dan bovenbrassen nodig (of één enkele).
De kluiverval kan wel achter de mast om worden geleid, maar de kluiver zelf niet.
Constant

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #190 Gepost op: december 29, 2016, 06:41:29 am »
Over de kluiver en kluiverval heb ik contact opgenomen met de kapitein van deze sloep.
Zijn reactie was verhelderend. Vuistregel is: a) het latijnzeil hijsen, b) de kluiver hijsen.
Dus mijn vrije vertaling is: de kluiver ligt aan dek; het latijnzeil wordt omgezet; hetzelfde gebeurt tegenovergesteld met de kluiverval; het latijnzeil wordt opgetuigd; de kluiver wordt middels de kluiverval gehesen.
Daarom heeft de kluiverval aan één kant een haakje dat in de nokleuver van de kluiver komt; dus geen vastgeknoopte verbinding.
De kluiverval kan zodoende ook voor andere doeleinden gebruikt worden. Er kan bijvoorbeeld ook een bootmanstoel aangehaakt worden zodat een bemanningslid bovenin de mast werkzaamheden kan verrichten.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #191 Gepost op: december 29, 2016, 10:12:25 am »
lijkt me logisch.
Constant

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #192 Gepost op: december 30, 2016, 14:21:02 pm »
Om te kijken of alles rondom mast en zeilen een beetje klopt heb ik beide zeilen 'in volle glorie' bevestigd. Een gezonde natuurlijke bolling door de wind kan ik helaas niet nabootsen, waardoor het latijnzeil de verkeerde kant op bolt. De zeilen hangen er een beetje zielig bij.
Ik ben geen schavielende – of elkaar in de weg zittende touwen meer tegengekomen. Dus kan er weer het e.e.a. gedemonteerd en elders geplaatst worden.

Dit is eenmalig, want het latijnzeil wordt uiteindelijk grotendeels opgebonden en het kluiverzeil komt als pakketje binnenboord te liggen.
De afmetingen van het latijnzeil zijn conform de bouwbeschrijving, maar het had m.i. wat groter mogen worden.
De zeilboom staat niet helemaal netjes, maar ja, het is dan ook een pro forma plaatje.

De brassen van het latijnzeil lopen niet, zoals de BB aangeeft, door oogjes op de reling. Mijn visie is dat daar, ter betere geleiding van de touwen, blokjes horen te zitten, en dan bij voorkeur ergens binnenboord.

De kluiverboom wordt mede op z'n plaats gehouden door de waterstag.

Diverse touwen zijn niet correct belegd/opgeschoten. Dit komt doordat enkelen, zoals die rond de kluiver en de waterstag niet meer terugkomen, en anderen op een andere lengte/plaats moeten worden belegd, zoals alle touwen rond het latijnzeil, het rak en het want.
Bovendien komen kluiverboom en zeilboom buitenboord te hangen.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #193 Gepost op: december 30, 2016, 17:14:59 pm »
Flip  voor je goede bolling van de zeilen.

Strijk ze met "Stijfsel" en tijdens het strijken, als het nog warm is leg je de bolling erin.
Anderen steken aan het achterste lijk een messing draadje dat ze dan buigen.

Stijfsel = ik weet niet hoe onze noorderburen dat weer noemen....  het werd of word nog gebruikt om de kraag van hemden stijf te zetten..
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #194 Gepost op: december 30, 2016, 17:56:02 pm »
Erik, bedankt voor de bolling-tip.
De zeilen op mijn model hoeven geen bolling. Het latijnzeil wordt immers grotendeels opgebonden en het kluiverzeil komt als een pakketje ergens binnenboord te liggen.
De foto's waren van een onderzoeksfase of alles qua touwwerk een beetje klopt. Tevens geeft het een leuk beeld van hoe het er werkelijk uit zag.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.