Auteur Topic: zinita  (gelezen 3413 keer)

Offline TORRO

• Scheepsjongen
  • *
  • Geslacht: Man
  • en de boer ploegde voort
zinita
« Gepost op: februari 17, 2015, 17:01:49 pm »
Nu de Marina II en Nordkap, beiden uit kits, zijn afgewerkt, tijd voor een nieuw project.
Een vriend heeft een zeiljacht gekocht, een 12Meter Class, gebouwd in 1926  op de werf van William Fyfe, genaamd Zinita.
Afmetingen : L.O.L : 20,15m, waterlijn : 12,95m, breedte : 3,77m en diepgang 2,7m.
Ik ga dit van scratch nabouwen op een schaal 1:18 omdat ik plannen heb van een J-class op schaal 1:35, de Endeavour.
De 12M-class was eigenlijk de eerste eenheidsklasse van de befaamde America’s Cup en is nadien vervangen door de J-Class.
Qua vorm zijn dit voor 99% identieke schepen, alleen is de J-Class een stuk langer dan een 12M-Class en is de dekopbouw heel anders. Ik ga dus creatief moeten zijn.
Met een beetje rekenwerk kwam ik dan uit op een schaal 1:18, waardoor ik een afwijking heb van 2 à 3 cm t.o.v. de werkelijke afmetingen, dus aanvaardbaar.
Het originele lijnenplan is jammer genoeg verloren gegaan, wel heb ik het zeilplan teruggevonden.

Hierbij een foto van het origineel.

Ondertussen begonnen met het overbrengen van de tekening op het houtwerk. Foto's volgen

groetjes,
eric
eric
afgewerkt : Nordkap 476 (Billing Boats), Marina II (Artesiana Latina), Calypso (Billing Boats)
op de werf : Titanic (Mantua)

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
Re: zinita
« Reactie #1 Gepost op: februari 17, 2015, 17:46:36 pm »
Eric, ik heb de Endeavour in delftschip getekend mijn bestand is door iemand op een ander forum bewerkt om de spanten te kunne lazeren als je intresse hebt kan ik je het bestand via E-mail sturen op de juiste schaal.
Er zijn ondertussen 2 schepen op schaal 1/20 in aanbouw, naar de juiste schaal brengen gebeurt via delfship met een paar klikken, dat verschalen kan over de 3 assen met een andere waarde dus je kan op deze manier je vorm aan de hoofd afmetingen van een 12 M aanpassen.
Groetjes

René

Offline TORRO

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #2 Gepost op: februari 17, 2015, 17:54:27 pm »
bedankt rené, ik stuur je een PB met mijn mailadres.

doe nu wel eerst een poging om alles met de figuurzaag te bewerken, lukt het niet of laat het resultaat te wensen over dan ga ik voor lazeren.

kan jammer genoeg niet in delfschip werken, want niet de goede processor op mijn laptop  :evil:
ik ga me houden aan die 1:18, geeft de meest accurate benadering van het origineel.
eric
eric
afgewerkt : Nordkap 476 (Billing Boats), Marina II (Artesiana Latina), Calypso (Billing Boats)

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
« Reactie #3 Gepost op: februari 17, 2015, 18:06:58 pm »
Als je niet op delfschip kan werken kan ik je de spanten ook sturen via een pritscr en een offset blad, dat zijn de maten van de spanten om de cm of een andere maat TOZ van de midden as , dat is ook de manier waarop ik mijn laatste schip ( kotter ) gebouwd heb, maten overbrengen op MDF spanten en uitzagen.

Heb je misschien een ander 3 D prog waar je een een 3D tekening mee kan lezen ?
Groetjes

René

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
« Reactie #4 Gepost op: februari 17, 2015, 19:15:20 pm »
mail onderweg
Groetjes

René

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #5 Gepost op: februari 17, 2015, 21:31:06 pm »
ziet er een mooie zeiler uit  veelsuc6 met het bouwen hier van
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #6 Gepost op: februari 17, 2015, 22:24:01 pm »
veel succes. lijkt mij een hele uitdaging om die romp te maken. :wink:
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline TORRO

• Scheepsjongen
  • *
Re: zinita 12m class
« Reactie #7 Gepost op: februari 18, 2015, 16:11:10 pm »
en we zijn eraan begonnen  :)

eerst alle stukken uitpassen op het hout, met eronder doorschrijfpapier oftewel carbonpapier

het resultaat van het doortekenen op het hout

en de eerste proefstukken zijn klaar

ook nog een mooie electrische figuurzaag gekocht, merk FERM

maar die vind ik zo ferm niet  :mrgreen:

heb een paar stukken gedaan met de machine en een aantal met de klassieke handfiguurzaag, en die laatste bevalt me nog het best want meer nauwkeurig.

heb wel gemerkt dat wanneer je tegen de houtnerf in zaagt, je randen beginnen te splinteren. Heb dit hout, wit populieren contreplacqué van Amati of Mantua - weet het niet precies meer, nochtans redelijk duur betaald bij de hobbywinkel

iemand een goed advies ?
is dit de goede manier van werken ? is dit het goede hout ?

groetjes,
eric
eric

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #8 Gepost op: februari 18, 2015, 16:28:04 pm »
hoi erik het moet toeval zijn maar mijn ferm ( zelvde machien ) als je nu hebt heeft het na 7 jaar begeven  en ik heb van daag een powertools machiene gaan halen. als deze het ook 7 jaar uit houd  zal ik zeer gelukkig zijn.

probeer er een zo grof mogelijk zaagblaadje in te steken die zagen nog het best vind ik tog.
als je geen splintertjes wil had je een laser machien moeten kopen  :lol: maar dan heb je weer verbrande randen en  zo heeft elk ding wel zijn nadelen.
het kan helpen als je schildertape op de plaats plakt waar je moet zagen bij triplex.

maar op gewoon hout zal je normaal gezien geen splinters hebben  bij het zagen.
duw ook niet te hard tegen het hout maar laat de zaag zijn werk doen.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #9 Gepost op: februari 18, 2015, 16:53:00 pm »
nog een aanvulling op de tips van Amazone.

Kleef je schildertape aan de onderkant van je multiplex.!!

Het is wel belangrijk dat je het aantal tanden per duim van je zaag bekijkt.
voor heel dun materiaal, zoals vliegtuig multiplex  uit de modelwinkel
gebruik ik geen schildertape( is te grof en trekt stukjes hout mee bij het verwijderen) maar gewone cello-tape die je gebruikt voor bv. papier. Wel kleven aan de onderkant. en als zaag eentje met zoveel mogelijk tanden /duim. soms zaag ik zelf met de fijnste metaalzaagjes
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #10 Gepost op: februari 18, 2015, 16:54:46 pm »
Dat vind ik het grote nadeel van triplex naast het feit dat het onbetaalbaar is (zeker die modelbouwtriplex) en het trekt
vrij snel krom. Zelf zou ik de spanten uit een plaat MDF halen, veel goedkoper, splintert niet en trekt bijna niet krom.
Het is ook een stuk zwaarder wat ten goede komt aan het zwaartepunt van je schip.

Het enige nadeel is dat MDF niet zo goed tegen water kan.

Jack

Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #11 Gepost op: februari 18, 2015, 17:39:11 pm »
Eric,

Misschien heb je meer aan watervast triplex; het is duurder maar veel en veel beter te bewerken.
En i.p.v. mdf kan je ook gebruik maken van hdf, dat is ook harder en beter te bewerken dan mdf.

Succes met de bouw verder
Groeten
Andries
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #12 Gepost op: februari 19, 2015, 09:53:18 am »
Als ik iets uit dun triplex ga zagen, ik doe alles uit de hand, leg ik er altijd een plaatje MDF van 4 mm onder. Die zaag ik dus mee. Dit materiaal is in iedere bouwmarkt te krijgen en is spotgoedkoop. Het lijkt dat het zagen daardoor moeizamer gaat, maar dat is niet zo. In feite zaagt het een stuk fijner. Er ontstaan op die wijze geen splinters aan de onderkant. Ook ik had een Ferm, maar die beviel me niet. Veel te grof en te snel.
Constant

Offline TORRO

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #13 Gepost op: februari 19, 2015, 17:03:44 pm »
heb de tip van jack gevolgd en ga voor mdf.
een eerste proef gedaan en het zaagt vrij makkelijk. Alleen het opschuren is nogal moeilijk.
ik denk dat ik die FERM(e) electrische figuurzaag maar op e-bay ga zetten : wat een schuinsmarcheerder. :evil:

eric
eric

Offline TORRO

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #14 Gepost op: februari 19, 2015, 17:09:01 pm »

Citaat
als zaag eentje met zoveel mogelijk tanden /duim. soms zaag ik zelf met de fijnste metaalzaagjes

Citaat
probeer er een zo grof mogelijk zaagblaadje in te steken die zagen nog het best

jullie maken het me wel gemakkelijk  :shock:

eric
eric