Auteur Topic: ghost ship 1/48  (gelezen 25767 keer)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
Re: ghost ship 1/48
« Reactie #30 Gepost op: februari 07, 2015, 13:25:41 pm »
 :mrgreen: ja ik en berghouten we zijn niet de beste vrienden  :lol:

ik zal het eens aanpassen arjan  :wink:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #31 Gepost op: februari 07, 2015, 14:02:13 pm »

the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #32 Gepost op: februari 07, 2015, 15:16:55 pm »
Dirk je kan de plaats van het berghout toch van de tekening overnemen en op je model aftekenen ?
Groetjes

René

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #33 Gepost op: februari 07, 2015, 16:34:12 pm »
ja heb ik ook maar je moet lootrecht naar boven meten.
aan de boeg heb ik dus verkeert gemeten.

heb er nog een paar gedaan om te zien of het uit komt.

volgens mij zitten ze perfekt goed  achteraan zit het derde berghout  juist onder het henne gat  en volgt de bovenste perfekt de zeeg van het dek.

Offline stanley

• Special Guest
  • Vol matroos
« Reactie #34 Gepost op: februari 07, 2015, 17:26:50 pm »
Kijk nog eens goed naar je tekening. De lijn vanaf het achterschip naar de midscheeps moet strakker. Hij hangt nu te veel.
Ab

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #35 Gepost op: februari 07, 2015, 18:05:06 pm »
bedoel je zo waar pijl bij staat

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #36 Gepost op: februari 07, 2015, 18:41:03 pm »
Wat Ab bedoelt is dat de kromming vanaf het grootspant naar achter nog iets vloeiender moet. Bij jou gaat hij het laatste stukje ineens steiler omhoog.
Maar de fout is maar klein, en als je er het oog niet voor hebt is het lastig perfect te krijgen.

Probeer vanaf de tekening meer tussenpunten te nemen voor de positie van het berghout. Dan kan je nauwkeuriger werken.

"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #37 Gepost op: februari 07, 2015, 20:19:04 pm »
Bij de pijlen moet het berghout naar boven, bij de grote pijl het meest .

Groetjes

René

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #38 Gepost op: februari 07, 2015, 21:27:54 pm »
dan heb ik een vraag aan jullie.

mischien hebben jullie beelden van hoe de berghouten lopen  :?:

want ik kan nergens beelden vinden hoe ze juist lopen , nu heb ik hier  erik zijn teorie gevolgt dat het berghout in prinsiepe 1 grote cirkel is die van de boeg tot het achtersteven loopt.  in cad is dit redelijk simpel te tekenen met een 3 punten cirkel.

hoe komen jullie aan de vorm van de berghouten want als hij daar omhoog moet bij de pijlen heb je geen ( cirkel meer )  ook loopt hij dan met een knik.

is dit de vorm die delft schip uit tekent of moet je die ijgen handig ingeven .

ook heb ik rekening gehouden  dat het berghout aan de balkwager gebouwt  kan worden over de hele lengte van het dek  wat als je hem naar boven brengt niet meer kan.

hoe word de balkwager en het berghout dan vast gemaakt als ze niet over elkaar zitten?

ik ga niet uit van dat het mooi moet ogen maar dat het ook werkelijk kan gemaakt worden volgens de ( regels )

je kan geen dek in een schip plaatsen dat met nagels tegen de spanten is genageld  het moet met bouten door de balkwager, spant en het berghout gaan .

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #39 Gepost op: februari 07, 2015, 22:13:05 pm »
Ik snap je verwarring Dirk, maar volgens mij maak je het moeilijker dan het in werkelijkheid is.

In deze situatie moet je vooral op het oog werken en de regels even laten voor wat ze zijn. Een constante kromming in de berghouten is het makkelijkste om te maken, en geeft waarschijnlijk ook de grootste sterkte aan de romp.

Misschien gaat het mis omdat het lijnenplan een 2D projectie is van een 3D romp. Als je dat niet goed terug vertaalt naar je model dan gaat het vervormen bij de stevens. Helaas kan ik niet uitleggen hoe je dit goed moet doen. Misschien kan iemand anders dit goed verwoorden ?

De exacte plaats en zeeg van het dek is onzeker. Er zijn weinig goede opnames van binnen in het schip, dus ik heb daar maar wat gedaan wat me goed leek. Zorg dus eerst dat je berghouten mooi lopen, en pas het dek dan daar op aan.

Bij het maken van dit ontwerp heb ik bijna geen regels gebruikt voor het plaatsen van de berghouten. De basis was de tekening van Eriksson, en daar heb ik  met behulp van de kennis van Ab een historisch verantwoorde romp van gemaakt. De zeeg van de berghouten ontstond eigenlijk vanzelf en ik heb nergens cirkelbogen of zo gebruikt.

Lastig hoor. Dirk is iemand van de regels en cijfers, terwijl ik dit ontwerp zelf vanuit intuitie en gezond verstand heb benaderd. Probeer dan maar eens dingen aan elkaar uit te leggen  :?  :wink:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline stanley

• Special Guest
  • Vol matroos
« Reactie #40 Gepost op: februari 08, 2015, 06:13:38 am »
Als er IETS kenmerkend is voor de Nederlandse bouwwijze dan is het dat er juist GEEN cirkelbogen werden gebruikt. Vergeet cirkelbogen, die horen bij een ontwerp systeem dat op papier plaats vond. Bij een reconstructie maak je het jezelf er alleen maar moeilijker mee. En natuurlijk is er (in de midscheeps) een correlatie tussen dek en berghout, maar je denkt toch niet dat dat nu bij jouw uitvoering in het achterschip wel zo is?
Neem een strak latje en leg hem vanuit de midscheeps naar de steven waar het berghout eindigt. Druk hem nu wat met je duimen naar beneden zodat hij spanning opbouwt. Een klein beetje is voldoende. Kijk uitsluitend naar hoe het er van opzij uitziet. Teken het verloop aan op je romp. Teken dan de bocht in het achterschip uit de hand. Vergeet nu eindelijk eens die rechte planken. Er was geen enkele plank recht aan een scheepsromp. Pak een strook papier en plooi hem om het achterschip, zodat hij de afgetekende lijn overal goed raakt. Knip de strook uit. Je zult zien dat hij krom is. Zaag een plank van die vorm uit en pas hem tegen de romp. Het gedeelte van deze kromme vorm naar de midscheeps mag je best met een rechte lat doen, als je maar beseft dat die in werkelijkheid ook krom was. Met een model mag je daar wel wat mee smokkelen, maat je loopt ook hier de kans dat er grote spanning op je constructie komt te staan en dat je eindigt met een kattenrug.
Rechte planken zijn onzin en de gevolgen ondervind je nu aan den lijve.
Tijd voor een herziening van je techniek Dirk. Dat heet leren  :noob:
Ab

Offline stanley

• Special Guest
  • Vol matroos
« Reactie #41 Gepost op: februari 08, 2015, 07:45:41 am »
Eerst maar even terug naar de basis. Hoe ging het ook al weer?
Misschien een mooie gelegenheid om het fantastische werk van jullie forumlid Rene (ISOLA) te tonen.

Het begin: kiel en stevens met een zandstrook.

2. Vlak gelegd met 1 buikstuk met zitters.

3.Kim geboeid.

4. Op verschillende plaatsen spanten opgericht en met de scheerstrook verbonden.

5. Buikstukken en zitters ingevuld. Deze fase viel feitelijk samen met de vorige.

6. De oplangen ingevuld en de balkweger aangebracht.

7.Dekbalken geplaatst en stutten opgericht, waaromheen senten worden gespannen.

8. Stutten aangevuld

9. En zo ziet het er dan van binnen uit.

10. Romp beplankt, berghouten aangebracht en verdekbalken geplaatst

11. Weer een blik in het inwendige.

12. Klaar om te water te gaan.

Als je redeneert vanuit deze methode van bouwen, worden veel zaken opeens begrijpelijker.

Nog even iets over het parallel lopen van berghouten en dekken: dat is inderdaad zo geweest tot grofweg het midden van de 17de eeuw. Je kon dat zien aan de geschutpoorten, die toen nog tussen de berghouten bleven. Na 1650 zie je de geschutpoorten door de berghouten breken. Dat kwam omdat die ouderwetse stelling dat de berghouten intact moesten blijven werd losgelaten en men dus de dekken veel vlakker kon gaan leggen. Problemen met de verbinding tussen berghouten en balkwegers heeft dat nooit opgeleverd.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Ab

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #42 Gepost op: februari 08, 2015, 08:03:43 am »
Ja zeg, zo wordt het een eitje  :mrgreen: Mooie plaatjes man, Isola bedankt.

Als ik naar Dirks romp kijk zie ik de berghouten midscheeps redelijk recht lopen waardoor hij aan de achterkant ineens
sneller moet stijgen, dat gaat dan ten koste van de vloeiende lijn.
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #43 Gepost op: februari 08, 2015, 08:22:02 am »
Ik zou meer aan zoiets denken, corrigeer als ik het verkeerd zie.

Tis inderdaad geen cirkel maar meer een ei-vorm
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #44 Gepost op: februari 08, 2015, 09:03:25 am »
het is niet dat ik het niet wil veranderen hoor .

ik zoek enkel naar een gegronde reden waarom .  ik heb dit zoals arjan al zij volgens het boekje gedaan .

de man in zweden heeft het berghout er waarschijnlijk met de losse hand opgetekend  naar goed denken , op schaal kan dit behoorlijk oplopen als je er een paar mm naast zit te tekenen.

ik zal eens proberen het zij zicht van delft schip op het mijne te leggen en zien waar de verschillen zitten .

ook nog eens naar de docu  kijken van het schip  mischien vind ik wel ergens een aan knopings punt ergens  :wink: