Auteur Topic: ghost ship 1/48  (gelezen 25661 keer)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
ghost ship 1/48
« Gepost op: februari 04, 2015, 11:54:01 am »
de eerste keer alles uit gezaagt en er zaten tog wat fouten in vooral de dekken klopten van geen meter.
heb gisteren dan ook de tekening aangepast en terug opnieuw alles gezaagt en nu lijkt het wel goed te zijn.
alles eens in elkaar gestoken om te zien of het een beetje goed was  dry fit

het hakkebord heb ik ook maar hangt er nog niet op.
nu ga ik eerst zien of het te beplanken valt en kijken wat er uit komt.
als dat goed gaat kan ik de spanten laten laseren en waar nodig nog wat aan de tekening veranderen.
de kiel voor en achtersteven moeten er nog bij dus dit is zonder deze dingen , ook de reling zit er nog niet op
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
Re: ghost ship 1/48
« Reactie #1 Gepost op: februari 04, 2015, 12:01:35 pm »
Ben ook benieuw of de beplanking gaat lukken
Groetjes

René

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #2 Gepost op: februari 04, 2015, 12:04:37 pm »
Ik denk dat je voor een kit-versie een paar spantjes extra moet hebben. Zeker in het midden staan ze wel erg ver uit elkaar. Ook achteraan, Mijn ervaring is dat door de spanning die huidplanken net voor de bocht 'naar buiten willen' Daar kan een extra spantje dus ook geen kwaad.

En er is iets dat ik niet snap: het lijkt alsof de valse kiel de binnenlijn van de echte kiel heeft. Als dat zo is, dan moeten je spanten aan de voor en achterkant toch dieper steken? Als je ze nu strookt, komt de beplanking nooit meer aan de buitenkant van je valse kiel. (Aan de voorkant steekt de voorkant van het spant tot aan de valse kiel, volgens mij had dat de achterkant moeten zijn, en aan de achterkant dus ook ,maar dan andersom -als je me snapt....)

Jan

Offline stanley

• Special Guest
  • Vol matroos
« Reactie #3 Gepost op: februari 04, 2015, 12:09:51 pm »
Dirk is terug! We houden onze adem in...

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #4 Gepost op: februari 04, 2015, 12:12:11 pm »
Dirk is terug! We houden onze adem in...

het voordeel is we hoeven geen 15 jaar op resultaat te wachten :)

Jan

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #5 Gepost op: februari 04, 2015, 12:24:58 pm »
snap hem jan en je maakt zeker een punt daar, want ze moeten nog afgeschuint worden.
mischien moet ik de voorste 3 en de achterste 3 een beetje vergroten zodat ze wel goed komen bij het vijlen en rond zetten.

de middelste spanten staan 7 cm uit elkaar dit lijkt me toch niet te veel .  om daar nog een spant telkens tussen te zetten lijkt me een beetje van het goede en word de valse kiel ook telkens zwakker door de vele inkepingen voor de spanten.

ga die spanten dus wel eerst aanpassen thx  had ik helemaal geen rekening mee gehouden bij het tekenen.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #6 Gepost op: februari 04, 2015, 16:08:45 pm »
Goed je weer bezig te zien. Maar, is dat nou een kit of wat? Of heb ik iets gemist.

Ik denk dat Jan wel een punt heeft betreffende het aantal spanten.

Als ik die even vergelijk met de HZ destijds:

Minder zou echt niet gekund hebben, dan krijg je deuken in je romp.

Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #7 Gepost op: februari 04, 2015, 16:41:40 pm »
Je kunt ook doen wat ik op Duitse fora en ook bij Russische bouwers wel zie: de ruimte tussen de spanten opvullen met relatief zacht vurenhout, en dat in model schaven/vijlen/schuren. Dan weet je zeker dat het model klopt.
Er is op MSW op dit moment een Rus bezig aan de Zeven Provincien (hij heeft een tekening bij Artitec los weten te praten, de geluksvogel). Hij doet het op die manier: relatief weinig spanten, maar wel helemaal opgevuld.

Jan

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #8 Gepost op: februari 04, 2015, 16:50:27 pm »
ik kan het aantal spanten wel vermeerderen nu ik dit zo zie  :shock:  dat is echt wel dicht op elkaar.
ik wil eerst zien of ze te beplanken is jack want dat zal nog niet van de poes zijn. aan de boeg heb ik grote twijfels of dit wel gaat dus zeker een uitdaging.
als ik weet dat het gaat laat ik de spanten en  valse kiel uitlaseren .  dit is dus een beplanking proefje en zien of de tekening van de spanten wel klopt .
veel updates zullen er niet komen voor dit proefje , de berghouten natuurlijk weer wel want daar heb ik altijt problemen mee  :noob:
de voorste en achterste spantjes heb ik 6 mm breder gemaakt zodat niet de voor maar de achterkant samen valt met de valse kiel.
dat gaat dus behoorlijk vijlen worden , stel me wel de vraag of dit zo in alle kids gedaan word  .

die bouw ken ik jan die volg ik zelf ook  ik kan het hier mischien zo wel doen ,goed idee  :wink:

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #9 Gepost op: februari 04, 2015, 17:02:30 pm »
Ja, in alle kits, en de standaardfout is dat er te weinig afgeschuind wordt....

Jan

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #10 Gepost op: februari 04, 2015, 18:05:07 pm »
Als er maar 7 cm tussenruimte is bij de spanten ben ik toch niet zo heel bang voor deuken, ik weet alleen niet of dit dan enkel of dubbel beplankt gaat worden, dus eerst met lindelatjes en dan met een mooie houtsoort of fineer? Ook vanwege de afmeting van de spanten.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #11 Gepost op: februari 04, 2015, 18:57:40 pm »
Ziet er goed uit Dirk  8-o
Zo te zien zijn dit de spanten die ik ook in delftship had geplaatst. Als je er meer nodig hebt is dat vrij simpel te doen. Laat het maar weten.

Eerlijk gezegd verwacht ik problemen met het vlak en de romp onder de berghouten. Daar heb ik maar wat uit de losse hand getekend volgens een paar regels die Ab me had gegeven. Het zal zeker nog geen vorm zijn die je met echte vlakbouw ook zou krijgen. Misschien eerst wat sentlatten plaatsen om de loop te bekijken voordat je gaat beplanken
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #12 Gepost op: februari 04, 2015, 19:15:22 pm »
ja het zijn de zelvde spanten arjan en aan de vorm ben ik niet aan geweest ze staan dan ook op de zelvde plaatsen.
het leek mij redelijk voldoende , zeker voor wat ik hier mee wil doen.

moest het niet genoeg zijn zal ik zeker iets laten weten en dan kan je in delftschip meer spanten toe voegen zodat ik ze juist kan overnemen op cad.

we zien voorlopig wel waar het heen gaat  , moest ik echt problemen krijgen met het beplanken laat ik zeker van me horen, ga wel proberen zo te beplanken als je met een vlakbouw doet dan word ik redelijk snel gewaar of het mogelijk is of niet

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #13 Gepost op: februari 05, 2015, 11:45:35 am »
kleine update 

de man op smw die de 7 prov aan het bouwen is heeft dit gedaan zoals jan al aanhaalde en dat leek me hier ook wel mogelijk alles tussen de spanten opvullen met latjes.
gelukkig dat jan er mij aan deed denken want ik had er zelf weer niet aan gedacht.
de latjes steken een paar mm buiten de spanten en dit gaat als de lijm droog is gevijld en geschuurt worden zodat je meteen een volle en goede vorm tevoorschijn ziet komen.

als ik zover ben trek ik wel weer een foto , ergens volgende week vermoed ik  :wink:

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #14 Gepost op: februari 05, 2015, 12:27:02 pm »
klassieke bouwwijze van die Russen.  spanten die opgevuld worden om zo een volle romp te krijgen.
Deed die rus ook al enkele jaren geleden.
Ik geloof zelf dat Jack , ook deze werkwijze heeft gevolgd.
Voor mij, persoonlijk verkies ik deze methode dan spanten, valse kiel en twee lagen huidplanken. Je hebt het voordeel van een lichte romp ,in gewicht, en het voordeel van een volle romp; je kan overal spelden insteken, je huidplanken hebben overal steun
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik