Auteur Topic: ghost ship 1/48  (gelezen 25740 keer)

Offline Robert1965

• Bootsman
  • Geslacht: Man
Re: ghost ship 1/48
« Reactie #135 Gepost op: maart 17, 2015, 20:18:49 pm »
Netjes Dirk

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #136 Gepost op: maart 18, 2015, 18:08:09 pm »
Zag hem gisteren even snel voorbij komen, en heb nu wat beter gekeken, maar het ziet er wel erg mooi uit zo, zeker met die nagels geeft het toch een mooi effect

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #137 Gepost op: maart 18, 2015, 18:21:09 pm »
thx  :wink: het is ook redelijk goed gegaan heb maar 1 maand  30 dagen beplankt .

heb wel 3 stukken berghout moeten weg gooien wegens gekraakt bij het buigen maar dat is denk niet zoveel als je weet dat ze bijna 90* gebogen zijn .
het opvullen  met hout tussen de spanten is wel een enorm voordeel bij het beplanken van het schip geweest , het is wel ff een paar dagen veel werk en veel schuren maar de beplanking kan er dan ook  heel strak op gelegd worden dus ( zeker een aanrader ) als ook de plastic berghouten eerst bevestigen en dan laten zien of het goed is  heeft alleen maar voordelen.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #138 Gepost op: maart 18, 2015, 19:38:10 pm »
https://vimeo.com/19472825

mooie animatie maar zitten wel wat fouten in , geen raahout  ,het hennegat te hoog   maar wel mooi gemaakt
wat denken jullie van de kleur van de fortuning ?
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #139 Gepost op: maart 20, 2015, 09:12:17 am »
ben achteraan begonnen met de spiegel

Offline stanley

• Special Guest
  • Vol matroos
« Reactie #140 Gepost op: maart 20, 2015, 10:00:18 am »
Hoho, hier lijkt iets niet goed te zijn gegaan.  Je spiegel is veel te breed. Waar is de toegeknepen vorm van het achterschip?
Ab

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #141 Gepost op: maart 20, 2015, 10:57:09 am »
dit is de vorm die uit delft schip is gekomen hoor.

ook al had ik toen al een paar keer gezegd dat het niet goed zat . dat is ook de reden waarom het henegat zo breed uitvalt volgens mij.

zal eens kijken  wat ik kan veranderen . maar dan ga ik ook eerst een stuk moeten afbreken anders krijg ik het nooit naar mijn goesting

Offline stanley

• Special Guest
  • Vol matroos
« Reactie #142 Gepost op: maart 20, 2015, 11:19:32 am »
Volgens mij was dit de opbrengst van Delftship:

Het hennegat is inderdaad behoorlijk breed, maar de spiegel is smaller, omdat het rahout meer naar elkaar toe wordt geknepen.
Ab

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #143 Gepost op: maart 20, 2015, 12:10:40 pm »
als ik ff mijn vizie mag geven van wat ik denk  wat niet  goed is.

wat wij nu hebben is ongeveer de zwarte lijn,  dat van af het berghout met de bovenkant achtersteven alles gewoon schuin omhoog loopt.
ik denk dat dit niet juist zit en dat de bolling nog verder moet gaan.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #144 Gepost op: maart 20, 2015, 12:46:55 pm »
dit is het achterste spant

de pijl is het spant  het blauw is wat ik er bij getekent heb  dit is wat ik op de vorige foto probeer uit te leggen .
je hennegat word kleiner en het ra hout komt achter ook een stuk hoger te zitten dan.
mischien is het iets te overdreven maar dit is toch waar het  denk ergens heen moet gaan

doordat het hakkebord er af gevallen is kan het wel zijn dat de opening van het hakkebord  door de jaren verder is gaan openstaan in het water en dat het  mischien iets dichter bij erlkaar zat bovenaan zodat het  wat schuiner naar boven toe liep en niet zo recht als we nu zien.

Offline stanley

• Special Guest
  • Vol matroos
« Reactie #145 Gepost op: maart 20, 2015, 13:28:18 pm »

Als je hier even kijkt kun je zien dat het bovenste berghout (en dat daaronder ook al enigszins) niet een recht stuk hout is geweest, maar behoorlijk krom gezaagd en gebogen. Daardoor loopt de romp op de hoek al aardig naar binnen en wordt je hennegat ook kleiner. Rechte planken op een krom schip....

Ik sluit helemaal niet uit dat de lijn van de vertuining nog wat stijler omhoog loopt, maar zo lang dat bovenste berghout niet naar binnen wijkt, krijg je nooit een vloeiende lijn. De ruimte tussen je berghouten en je rahout zal van boven gezien opeens veel breder worden in de bocht. Daar moet je mee leven. Gewoon dichtplanken. Zo lang je maar zorgt dat in het zijaanzicht alle berghouten en het rahout parallel aan elkaar blijven lopen.

Dit is een moeilijk stuk in de constructie, maar blijf kijken naar het 3D model. Daar moet je naar toe.
Ab

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #146 Gepost op: maart 20, 2015, 14:13:19 pm »
ik denk wel te weten wat ik fout gedaan heb.

zal eerst een stukje terug afbreken en de vijl nog eens boven halen, een stuk van het bovenste berghout moet er  terug af alsook het raahout en de vulling.

deze laatste foto deed mijn euro vallen  :D thx
soms zie je het gewoon niet en dan opeens  :mrgreen:
als ik klaar ben met vijlen terug een foto  zal dan ook het bovenste berghout en raahout eerst met plastic er terug op maken zodat je eerst kunt zien

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #147 Gepost op: maart 20, 2015, 17:11:37 pm »
1 kant gedaan  hopelijk is dit wat je zoekt in een fluit  :wink:

ik zie op defoto dat het bovenste berghout nog  een klein beetje moet verschuiven maar nu gaat het meer om de vorm

Offline stanley

• Special Guest
  • Vol matroos
« Reactie #148 Gepost op: maart 20, 2015, 17:46:04 pm »
Ja, nog een beetje `nip and tuck` en je zit goed.
Ab

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #149 Gepost op: maart 20, 2015, 18:08:55 pm »
Maar je laat het hennegat nog steeds lopen tot waar het in de vorige versie ook liep. Moet dat bovenste bergout niet 'het hoekje om'?

Jan