Auteur Topic: Start Bouwverslag Wasa Corel (1:75) (Hist/Verb)  (gelezen 14078 keer)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
Re: Start Bouwverslag Wasa Corel (1:75) (Hist/Verb)
« Reactie #30 Gepost op: maart 19, 2015, 14:47:45 pm »
beplanking zit er beter tegen dan bij de echte  :D

kanons gaten lijken veel hoger te zijn dan als ze breed zijn  ff nameten of het juist is
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #31 Gepost op: maart 19, 2015, 17:06:29 pm »
Ziet er top uit  8-o

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #32 Gepost op: maart 19, 2015, 18:44:05 pm »
beplanking zit er mooi in.  :).

Vraag, waarom maak je geen aparte ''bovenste uitlegger'' en ''onderste uitlegger'' met een knie eronder in plaats van de uitleggers uit een stuk? 

Offline Ausiehenk

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #33 Gepost op: april 01, 2015, 09:45:16 am »
Allen  een goede dag,
Hierbij nog even een update van de afgelopen week, niet erg veel opgeschoten  maar toch even een reactie.

Ten aanzien van de reactie van Amazone, v.w.b de kanonsgaten het volgende:
Ik heb het volgende aangehouden (geleerd bij dit forum):
Mijn kanonsgat was 0,2 mm, dus heb voor het gat aangehouden Breedte 5 x 0,2 = 10 mm en voor de hoogte 6x0,2=12 mm.
Ik weet niet wat het kogel gewicht is wat hierbij hoort.
Voor de luiken zelf heb ik voor de breedte 12 mm en voor de hoogte 14 mm aangehouden.

Offline Ausiehenk

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #34 Gepost op: april 01, 2015, 09:55:14 am »
Nog even een vervolg, te gauw verzenden ingedrukt ipv bekijken.

Nog even een toevoeging voor de luiken.

Foto geeft de ruige vorm nog even weer.
[/URL]

Geheel ziet er aan een kant als volgt uit.
Voor de afstand tussen de bovenlaag en de onderste laag is hart op hart kanon een afstand genomen van 3 cm(2,10 m op een schaal van 1:75).
Dit geheel afgeleid van de WASA Corel tekening (stond niet geheel duidelijk aangegeven), maar lijkt mij realistic.

[/URL]

Grote Ausiehenk.

Offline Ausiehenk

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #35 Gepost op: april 01, 2015, 10:17:57 am »
Allen een goede,
Hierbij even een reactie op commentaar van Henk Pauwels.

Henk ik heb geprobeert om je commentaar op de boven en onderlegger te bevatten.
K kon op de foto's van het WASA museum niet zo gauw zien wat je bedoelde, dus ik heb hierbij mijn interpretatie maar even gepoogd aan te geven.
De beide rode lijnen sluiten aan op de bestaande boeg ronding.
Het gele gedeelte tussen de lijnen kan dan worden verwijdert waardoor er meer  ruimte achter het ornament ontstaat.

Ik weet niet of dit overeenkomt met je voorstel, of dat dit in lijn is met het origineel ?
Gaarne even een reactie.

Groet Ausiehenk.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #36 Gepost op: april 01, 2015, 10:27:10 am »
even een vraagje over

waarom is in het zichtbare gedeelte , langs de linkerkant  de verticale stukken hout aan deonderkant, treil het bij de rest aan de bovenkant ligt.

als je nog kan veranderen draai dan die 3 rechtse roosters even om...  Is veel beter voor het oog van de toeschouwer en benaderd ook wat meer de werkelijkheid.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Ausiehenk

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #37 Gepost op: april 01, 2015, 13:00:30 pm »
Erik een goede middag,
Begrijp wat je bedoelt, hou hier ook nog rekening mee.
Het geheel (incl. dek) ligt nog los.
Bedankt voor de opmerking.
GRoet Ausiehenk.

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #38 Gepost op: april 01, 2015, 16:58:56 pm »
Voor wat betreft de fundering van het galjoen waar je het nu over hebt kun je de onderdelen ook apart maken. Het zijn een aantal losse onderdelen

Een afbeelding van Witsen als een voorbeeld. Nu hoef je dat niet na te maken maar de afbeelding geeft wel de vormen aan die de onderdelen hebben.

De onderste legger.

De onderste legger bepaald de lengte van het galjoen [2.1]  . 1/5 scheepslengte. [later 1/8 scheepslengte.]

De onderste en bovenste legger van het galjoen zijn in dikte even breed als de voorkant van de steven.
De onderste legger rust op de knie aan de voorsteven. De breedte onder de leeuw is een derde minder. Waar de leeuw zijn poten laat rusten op de legger wordt de breedte weer meer. De legger waaiert uit. De hoogte van de onderste legger is net zo dik als de afmeting van de steven aan de binnenkant [2.2]

De bovenste legger.

De bovenste legger is een derde minder dik dan de onderste legger en word met een zwaluwstaart verbinding in de voorsteven ingelaten. Van Yk. Hoofdstuk 20. Blz. 104. In het verlengde van de bovenste legger wordt de es geplaatst. De es ligt op de leeuw zijn rug.

De kam.

De kam ligt ingesloten tussen de onderste en bovenste legger en is een vierde van de steven dik. De breedte van de kam aan de steven, ofwel de hoogte is met de volling (de afstand van de onderste twee berghouten Blz. 86.) gelijk, verminderd naar voren met een derde deel. Over het algemeen is de kam voorzien van loofwerk. De ijzeren bouten die de leggers verbinden moeten zoveel mogelijk weggewerkt zijn in het hout van de kam. Aan het einde van de kam zit de schalk die de leeuw ondersteunt en de leggers extra verbind.

Ps. De lengte / breedte verhouding van de poorten kun je toch gewoon uit de vele afbeeldingen van de Wasa opmeten? Ik meen gelezen te hebben dat de voorste en de achterste poorten wat wijder zijn dan de hoogte [Witsen]. Ik denk dat het bij de Wasa ook zo is.

Offline Ausiehenk

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #39 Gepost op: april 01, 2015, 18:12:44 pm »
IenkP een goede avond,

Bedankt voor de snelle reactie,

Ik zal deze informatie eens goed tot mij nemen, en zal de boven en onderlegger aanpassen.
Voordat ik hem defenitief aanmaak, zal ik nog even een tekening (met WASA ornament) ter info geven voor commentaar.

Nogmaals bedankt.
Groet Ausiehenk.

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #40 Gepost op: april 02, 2015, 20:55:17 pm »
Ik wilde eerst zelf een tekeningetje maken maar G.C. Dik geeft het duidelijk weer. Mooi boek  :)

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #41 Gepost op: april 03, 2015, 07:15:33 am »
mooi werk, schiet lekker op ook  8-o
De nootwendigheit toont klaerblijkelijk, dat, na het bouwen der huizen, de Scheeps-bouw een der eerste uitwerkselen zy, die het menschelijk vernunft, al t'zedert den aenvang der Werlt, uitgevonden heeft.
N. WITSENS

Offline Ausiehenk

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #42 Gepost op: april 10, 2015, 18:51:15 pm »
Allen een goede avond,

Hierbij even een update van de gewijzigde onder en boven uitlegger, met dank aan HenkP voor de gegeven info.
Het geheel is nog in ongelijmde staat, en ben nog bezig om de gaten voor de fokkehalzen en de grote stag aan te brengen.
Ook moet ik nog nagelopen welke aanpassing aan de boeg gedaan moeten worden, om het geheel een beetje op de juiste hoogte en hoek te plaatsen.
Maar voorlopig vindt ik het wel een verbetering ten opzichte van de Corel uitvoering.

De voortgang wordt wat vertraagd de komende weken in verband met mooi weer en vakantie voorbereidingen.
Maar als er weer wat voortgang is zal ik mij  weer melden.
Alvast bedankt.
Groet Auisiehenk.

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #43 Gepost op: april 11, 2015, 13:16:00 pm »
Als je maar zorgt dat de lengte hetzelfde blijft, anders krijg je straks je galjoen niet netjes. Kom je ruimte teort voor al die romeinse keizertjes.....

Jan

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #44 Gepost op: april 12, 2015, 14:29:04 pm »
ik zou inderdaad het gehele galjoen eerst eens in dryfit maken (eventueel met karton) om te kijken of alles uitkomt.
het lijkt me nu zo op het gezicht wat aan de korte kant, maar de foto kan bedriegen

een belangrijke tip, hou een bron aan voor je aanpassingen anders kom je in de knoop op een later moment, ik spreek uit ervaring  :cry:
Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)