Auteur Topic: Start Bouwverslag Wasa Corel (1:75) (Hist/Verb)  (gelezen 13961 keer)

Offline Ausiehenk

• Scheepsjongen
  • *
  • Geslacht: Man
Start Bouwverslag Wasa Corel (1:75) (Hist/Verb)
« Gepost op: januari 16, 2015, 11:18:58 am »
Allen een goede morgen,
Ik heb mij al een tijdje geleden voorgesteld, waarin ik aangaf om de WASA van Corel te gaan bouwen.
Mijn ervaring met houtmodelbouw is voorlopig gebaseersd op de realisatie van de Zwarte zee en de Norske Lowe van Billing boats.

Op basis van dit eindresultaat, wil ik mij bij de WASA wat extra gaan focussen op;

a) De beplanking volgens de juiste methode;
b) Het beter toepassen van de klampen (dit moet ik bij de Norske Lowe nog opnieuw doen);
c) De plaatsing van de tuigage, en het gebruik van de touw dikte;
d)Het toepassen van de juiste blokken en katrollen op gebruik/verhouding;

Ik wil de WASA voorlopig maken zoals volgens COREL is aangegeven, waarbij ik mij zal laten leiden (qua kleur e.d.) door het model in het WASA museum, indien dit mij lukt.
Het aangeschafte pakket van de WASA zag er goed verzorgt uit.

Nadat ik voorlopig wat aanpassingen had moeten doen staat het geheel nu, nog niet gelijmt, in elkaar.

Voorlopig moet ik nog even wachten op wat balsa hout (spiegel) dit was verkeerd aangeleverd in de doos.

De komende periode ga ik mij bezig houden met de vast zetten van de spanten en het  vele schuurwerk voor de boeg ronding.

Tevens nog een vraag: Weet iemand of er ergens een engelse versie van de Wasa Handleiding te verkrijgen is ?
Zweeds en het Italiaans gaat mij niet goed af.

Hou jullie op de hoogte.
Groet Henk.

henri m

• Gast
Re: Start Bouwverslag Wasa Corel (1:75)
« Reactie #1 Gepost op: januari 16, 2015, 11:56:33 am »
Henk,

Je hebt mijn volledige aandacht.
Ik zal je niet van raad kunnen voorzien, alleen maar af en toe een oohh of en mooooiiiii.

Henri

Offline Ausiehenk

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #2 Gepost op: januari 16, 2015, 12:33:46 pm »
Henri,
Het maakt niet uit,
Meerdere ogen, zien iets wat ik over het hoofd zie, dus wie weet.
Groet henk.

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #3 Gepost op: januari 16, 2015, 15:01:37 pm »
Succes met de bouw Henk  :D

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #4 Gepost op: januari 16, 2015, 15:04:38 pm »
henk

Laat je ook dan leiden door de topic van Janv
Die is daarvoor o.a. naar zweden gegaan.
http://www.modelships-beagle.eu/smf/index.php/topic,841.0.html

PS kan je even aanduiden wat je doel is in de titel.
wil je zo veel mogelijk historisch correct bouwen maak dan a.u. de toevoeging (hist) in de titel.
Weet dan wel dat men je werk kritisch bekijkt en de opmerking naargelang zijn.
Wil je enkel wat verbeteringen aan de kit maak dan de toevoeging(verb).
zodoende kunnen wij onze commentaar afstemmen naar jouw doelstelling

** je kan de titel veranderen door naar je eerste posting te gaan en op aanpassen te klikken.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #5 Gepost op: januari 16, 2015, 15:05:54 pm »
voor je de spanten echt gaat lijmen.

vergeet niet een aantal lego blokjes te gebruiken..... zo ben je zeker dat de spanten haaks op de valse kiel staan.

op deze foto zie ik daar iets tussen de spanten staan met wat touw erin.

Ik veronderstel dat het de knecht is voor de draairepen van de grote ra of de fokker.
Probeer dit onderdeel op een later datum in de romp te bouwen of kijk hoe JanV het gedaan heeft.
De touwtjes zijn ook veel, veel te dun voor de draairepen.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #6 Gepost op: januari 16, 2015, 15:41:46 pm »
Hallo erik,

Het is de talie van de draaireep. Zijn ze nog steeds een beetje dun, maar niet heel erg veel.

En henk  : wat bedoel je met het beter toepassen van de klampen?

Jan

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #7 Gepost op: januari 16, 2015, 16:04:43 pm »
succes met de bouw Henk.
voor vragen kun je altijd terecht, ik heb tijdens de bouw al zeer veel foto's gemaakt van allerlei stappen dus ik kan je veel laten zien hoe ik het gedaan heb.

een interessant klein forum over de Vasa:

http://warshipvasa.freeforums.net/

hier is geregeld input vanuit het museum en zijn een groot aantal internationale bouwers van de Vasa samengekomen.
Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline Ausiehenk

• Scheepsjongen
  • *
Re: Start Bouwverslag Wasa Corel (1:75) (Hist/Verb)
« Reactie #8 Gepost op: januari 17, 2015, 10:51:38 am »
Heren een goede morgen,

Hierbij even een reactie op de items:
Ik ben nog niet goed in de diverse benamingen die gehanteerd worden, dus ik heb me eigen voorgenomen om in deze benamingen ook terug te reageren.
In de hoop dat ik hierbij ook wat kan leren, dus schroom niet om mij te corrigeren.

Erik;
Het blok wat je ziet is de knecht, en de touwtjes (kardeel) is de verbinding met het kardeelblok.
Ik denk dat het beter is om deze later te monteren, moet kunnen door de opening van het dek.
Ten aanzien van de kardeel dikte geeft Corel aan dat het kardeel 0,4 mm is en de draaireep 0,8 mm is voor de grote mast en de fokke mast.
De bazuinmast heeft 0,25 en 0,4 mm.

Uitgaande van een schaal 1 op 75 komt dit in werkelijheid neer op :
Grote mast 3 cm en 6 cm dikte ;
Fokke mast 3cm en 6 cm dikte;
Bazuin mast 2cm en  3 cm dikte.

Deze maatvoering komt overeen met de gaten in het kardeelblok, dus ik denk dat ik dit voorlopig maar zo aan hou.
Ik moet alleen even wennen aan de kleur van het meegeleverde touw, is niet wit en ook niet zwart, maar dat lossen we later wel op.
Knecht wordt voorlopig verwijdert.
Heb het verslag van JanV goed doorgenomen (mooi voorlopig eindresultaat) en ben al op zoek naar de lego blokken.
Echter ik wacht nog even met het vastlijmen van de spanten totdat ik wat meer zicht heb op de kieluitvoering .

Jan:
Bij de Norske Lowe (Billing Boats) uitvoering kon ik in eerste instantie de klampen niet plaatsen. IN een later stadium (te laat) kwam ik erachter waar zij voor dienden.
Echter ik vond ze ook vrij iel in de uitvoering. Door deze misstap is de realisatie van de bekabeling (hals) tussen de schoot en de halsklamp niet correct uitgevoerd.
De tijdelijke oplossing is gedaan door deze achter op het schip af te werken, met als gevolg een slordige niet natuurlijke bos touw aan de zijkanten van het schip( Zie foto eerste bericht).
Hier wil ik bij de WASA (als ik besluit om de zeilen gedeeltelijk aan te brengen) voor waken.
Op termijn wil de Norske Lowe nog repareren voor dit onderdeel.

Tot zover,
Groet henk

Offline Ausiehenk

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #9 Gepost op: februari 03, 2015, 20:02:57 pm »
Aan JanV,

Jan een goede avond,
Daar ik bezig ben met de bouw van de WASA COREL loop ik tegen een aantal zaken aan:

Ten eerste:
Onderstaande foto geeft een aantal gleuven aan in de spanten, het is mij onduidelijk wat de bedoeling van deze is?
Heeft dit mogelijk met de plaatsing van de kannonnen te maken, of  is het wat anders?

Ten tweede:
Ik ben bezig met de invulling van het dek, en kom tot de conclusie dat de kaapstander en de boot wat dicht op elkaar zitten.
Is dit bij jouw ook opgevallen, tevens is de maatvoering van het middelste rooster op tekening anders dan uitvoering van het bouw pakket, deze is kleiner.
Klopt dit of moet ik de boot opschalen?

Ten derde:
Bij de plaatsing van het dek bleek deze naar de achterzijde aanzienlijk op te lopen, zodat ik wat problemen kon krijgen als ik de spanten als eerste had gelijmd.
Ik heb nu een balkje geplaatst bij de laatste spant, zodat ik de spanten los van het dek kan vastlijmen.
Echter ik weet niet of dit correct is daar de ander losse onderdelen rond de deur nogal tekort komen?

Ten vierde:
Mijn volgende onderdeel is het maken van de kanonnen, echter ik weet niet of deze de kleur rood hebben, zoals bij de kanon luiken het geval is?

Hopelijk kun je mijn jouw visie/ervaring aangeven, daar ik hoop de komende vakantie naat het zweedse museum te gaan om wat verdere info en foto's te kunnen bemachtigen.

Bijvoorbaat dank
Groet Ausiehenk.

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #10 Gepost op: februari 05, 2015, 18:12:31 pm »
even een kort antwoord op je vragen:
1: dit zijn de openingen welke bedoeld zijn voor de kanonsopeningen, ik heb deze echter niet gebruikt. als je mijn verslag over deze fase doorneemt zie je dat ik de steuntjes eerst verkeerd had gemonteerd en hier halverwege het beplanken van de romp ben achtergekomen en dus alles heb gesloopt en gerepareerd.
2:kun je eens een detail foto maken van je kaapstaander, hij lijkt me nogal afwijkend van de mijne, de boot heb ik me nog niet druk om gemaakt aangezien ik in iedergeval de meegeleverde met de kit niet wil gebruiken. verder werden deze boten indertijd vrijwel nooit op dek gestouwd, maar hingen er achter op sleeptouw. verder zul je als je in het museum bent zien dat de bijboot die daar ligt (vermoedelijk van de Vasa) totaal een andere rompvorm heeft. (ik heb hier eventueel tekeningen van)
3: dit probleem kan ik mij niet meer herinneren, mogelijk op te vangen door het blokje iets te verhogen en te controleren of de schuinte van het dek correct is, of eventueel de hulpspanten iets te verlagen.
4: uit voorlopig onderzoek is gebleken dat deze kanons niet rood waren maar mogelijk zwart, ik ben echter het verhaal hierover kwijt gesukkeld in de vele info over de Vasa.

Jan

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #11 Gepost op: februari 05, 2015, 19:32:49 pm »
ik vergat nog wat:
als je de deurtjes definitief gaat plaatsen kijk dan eens goed naar het origineel en je zult zien dat je wat moet gaan schuren

Jan

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #12 Gepost op: februari 05, 2015, 21:37:14 pm »
wat me nu wel opvalt is dat de bazaan mast in de kid wel ver naar achter staat .
hij zou bijna tegen het schot moeten staan . inverband met het roer .
waar nu de bazaan staat staat normaal de roerstok en de bazaan staat dan meer naar het schot toe.

de sloep is inderdaad iets dat je beter niet gebruikt het trekt zoals ze hier zeggen op geen kl*ten  :mrgreen:

the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #13 Gepost op: februari 06, 2015, 08:52:09 am »
Daar kennen we Dirk weer: in discussie met de scheepsbouwmeesters uit 1625 :)
Die bezaan staat daar echt, of het nou volgens Witsen is of niet :)
De kolderstok loopt onder de bezaan door.

Jan

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #14 Gepost op: februari 06, 2015, 09:10:59 am »
ja in de kid is dit het geval  maar kijk eens naar de foto van jan, ik geloof niet dat je tussen de bazaan en het schot tussen kunt kruipen ook niet als je erg slank bent
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself