Auteur Topic: Start Bouwverslag Wasa Corel (1:75) (Hist/Verb)  (gelezen 13960 keer)

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
  • Geslacht: Man
Re: Start Bouwverslag Wasa Corel (1:75) (Hist/Verb)
« Reactie #15 Gepost op: februari 06, 2015, 09:39:14 am »
Wat me nu wel opvalt aan de tekening van amateur is de schuinte van de grote- en besaanmast.

Die lijken veel schuiner te staan dan bij de HZ/7P
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #16 Gepost op: februari 06, 2015, 09:49:38 am »
de HZ/7P zijn ook van een iets latere periode....
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #17 Gepost op: februari 06, 2015, 11:04:10 am »
En ik meen dat ik ook ergens gelezen heb dat de valling bij de Vasa extreem groot is (ook naar de gewoonten van die tijd)

Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #18 Gepost op: februari 06, 2015, 11:06:53 am »
Onderaan kun je er bijna niet tussendoor, maar op het niveau van het dek zit er bijna twee mastdiktes tussen mast en schot. Dat lijkt toch behoorlijk op wat ze bij dit kit gedaan hebben.

Jan

Offline Ausiehenk

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #19 Gepost op: februari 06, 2015, 20:19:07 pm »
Allen een goede avond,

Bedankt voor de oplettendheid voor de bazaanmast, echter deze staat volgens mijn bescheiden mening correct zie bijgaande foto.
.

JanV
Bedankt voor de reactie, ik bekijk later wel wat ik met de sloep ga doen, voorlopig laat ik hem even van het dek.
De kaapstander is de originele (nog niet samengesteld of bewerkt) versie van de kit, maar met het weglaten van de sloep klopt het aardig.

Echter ik heb voor de volgende belangrijke stap wat input van het forum nodig aangaande kiel e.d., alvorens ik de schotten ga vastlijmen.
Ten eerste:
De bestaande valse kiel komt neer op wat is aangegeven op onderstaande foto:
Mijn vraag of dit klopt voor dit type schip?
Ik zelf denk dat hij beter uitkomt op 5 mm (37,5 cm in werkelijkheid), of is daar een andere maatvoering voor !
De overzicht tekening van Corel geeft 9 mm (67,5 cm) aan.

Ten tweede:
Rond de boeg wil ik het wit gearceerde gedeelte weghalen om beter met mijn eerste laag beplanking uit te komen.
Later (na de eerste laag beplanking ) een nieuwe boeg gedeelte plaatsen.
Zodat de laatste laag beplanking hier netjes in kan worden weggewerkt.

En ten derde:
Bij de achtersteven wil ik het blauwe gedeelte verwijderen.
Na de beplanking komt er een nieuwe achterstuk voor de bevestiging van het roer.
De planken die betrekking hebben op de zandstrook en de steek (totaal 4 stuks) komen op dit nieuwe stuk te leggen.
De resterende planken vallen achter het nieuwe stuk.
Hiervoor zal  het resterende gedeelte van de bestaande valse kiel taps worden afgeschuind,  zodat de laatste beplanking hier netjes op gaat aansluiten.

Ik ben na wat spit werk in een aantal bouw verslagen en documentatie (Hoe te beplanken)  tot deze conclusie gekomen.
Gaarne wat reactie's alvorens ik de zaag in het geheel ga zetten.
Alvast bedankt .
Groet AHenk.

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #20 Gepost op: februari 06, 2015, 21:45:07 pm »
Volgens mij is het altijd mooier om een achtersteven en voorsteven uit een massief stuk hout te maken i.p.v. het multiplex. Dan kun je ook de achtersteven wat dikker maken zodat de gangen mooi in de streek en de sponning vallen. Ik weet niet hoe de kitbouwers er over denken om alles te verwijderen i.v.m. de constructie.

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #21 Gepost op: februari 07, 2015, 13:03:37 pm »
Henk,

ik neem aan dat jij het begin van mijn verslag goed gelezen hebt aangezien ik een soortgelijke aanpassing heb doorgevoerd, heb hier toendertijd met Erik (Beagle) uitgebreid over zitten overleggen voordat ik de zaag er in heb gezet (eind oktober 2011)

helaas zijn de foto's met commentaar van Erik verdwenen

een tip, maak het vervangend deel van notenhout passend voordat je de romp gaat beplanken en schuur straks dit deel verder op maat als de romp gereed is.
verder zou ik dan nu ook adviseren om de gehele valse kiel te verwijderen en te vervangen door een massief stuk notenhout, ik heb dit later met een laagje noten gemaakt, maar daar was ik niet kapot van.

ik neem verder aan dat je ondertussen ook gezien hebt dat de vorm van de romp niet overeenkomt met de laatste tekeningen van de Vasa, maar ik heb me daar na lang overwegen bij neergelegd.
Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline Ausiehenk

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #22 Gepost op: februari 13, 2015, 10:13:43 am »
Hierbij een update van de voortgang,

Ben de afgelopen week bezig geweest om de roosters in het dek gereed te maken zodat op gelijke hoogte zitten met de laatste fineer laag.
Zij kunnen nog verwidert worden, daar ik nog loop te kijken of ik nog wat verlichting inde WASA ga aanbrengen.
De schotten zijn vastgelijmd volgens de lego methode, ging uitstekend.
Ben verder gegaan met het plaaten van de vlonder onder de trap (zit nog los) en de opvulling van de boeg.

]

Ten aanzien van de kiel ga ik de aanbeveling van HenkP en JanV opvolgen, en een massieve noten kiel aanbrengen.
Het verwijderen van de valse kiel ga ik pas doen als de eerste beplanking erop zit, zodat ik goed kan zien wat eraf moet.
Als eerste gaat de boeg in vorm worden gemaakt, dus veel vijlen en controleren.
Tot zover de voortgang.
Groet HenkA.

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #23 Gepost op: februari 13, 2015, 15:07:24 pm »
Vergeet dan niet om aan de achtersteven voldoende weg te vijlen zodat de beplnking gelijk komt te liggen met je nieuwe steven, en niet zo lelijk op de kiel ligt. Dat gaf je al aan dat je het gaat doen, maar je moet daar even nadenken waar je de onderste beplanking laat eindigen. Als je die ook helemaal door laat lopen, moet er veel meer weggehaald worden.

Jan

Offline Ausiehenk

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #24 Gepost op: februari 20, 2015, 19:52:43 pm »
Allen een goede avond,
De afgelopen dagen niet stil gezeten, en heb wat werk verzet aan het gelijk maken van de schotten.
Hierbij moest schot no.5 aan beide zijde worden opgevuld.

Verder kon het uitlijnen door middel van schuren redelijk worden afgerond.
Een begin gemaakt met de boeg, nog wat controleren op gelijkmatigheid aan beide zijden, maar voorlopig wel tevreden met het resultaat (mog even verder door schuren).

Maar toen kwam het werk aan de kanon poorten. Dit heeft wat  hooftbrekens gekost om de juiste maatvoering uit de tekeningen en de zweeds/italie beschrijviing te ontdekken.
Maar kwam toen via de definiteive bepankings tekening en de maatvoering op schaal toch tot de juiste (hopelijke) maatvoering voor wat betreft de positie op de schotten.

In totaal moeten er nog een viertal geplaatst worden (twee in de boeg, en twee in de achtersteven onderin) zoals op het origineel ook aanwezig is.
Wij hopen hier morgen mee te beginnen,  waarna het dek kan worden verwijdert zodat het geheel in de zwarte lak kan worden gezet.

Jan bedankt voor de reactie aangaande de beplanking bij de achtersteven.
Ik zal hier rekening meehouden, en ben me bewust dat er nogal veel moet worden weggehaald.
Maar dat zal ik wel tegen komen als ik met de beplanking van de onderkant ga beginnen.

Dit was weeer even een update van de voortgang.
Groet AusieHenk.

Offline Ausiehenk

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #25 Gepost op: februari 27, 2015, 19:38:14 pm »
Goede avond allen,

Ben weer een stapje verder gegaan met schuren romp en schotten, het verven van de schotten, de kanons gaten als wel de beplanking.
Het dek en de luiken nog even verwijdert, zodat ik eventueel nog bij de kanonsgaten kan (mocht hier wat mee gebeuren).
Hierna de WASA uit de klem gehaald en defenitief bevestigd op de werkplank voor het aanbrengen van de verdere beplanking.
Ik begin voorlopig vanaf het dek naar de kiel totdat de locatie van het laatste barkhout is bereikt, hierna ga ik vanaf de kiel naar het barkhout beplanken (mogelijk volgens het boekje).
Dit zal nog wel even wat tijd in beslag nemen(drogen 1 nacht en lijmen de volgende/ 2 planken) , ook daar ik op de goede versie van het balsa blok dat op de spiegel moet komen zit te wachten (verkeerde levering geweest).

Zo dit is het voorlopig weer even voor wat betreft de voortgang.
Groet Ausiehenk.

Offline Ausiehenk

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #26 Gepost op: maart 09, 2015, 19:39:38 pm »
Allen een goede avond,
Na een week met centen, water, lineaal, lijm en hout te zijn bezig geweest zijn we weer wat opgeschoten.

Het was wel even wat denken en zweten, maar heb toch de stoute schoenen aangetrokken en heb de zaag in de valse kiel gezet.
Hierbij ben ik wat afgeweken van de standaard manier van beplanken en ben vanaf het dek door gegaan naar de kiel.
De vrije loop van de latjes wat verbogen tijdens plaatsen van de centen (foutje geweest), dit om wat ruimte over te houden bij de boeg.
Dit gaf wat kleine problemen met het beplanken van de boeg, maar voorlopig ben ik niet geheel ontevreden met het resultaat.

Bij de 2e laag probeer ik het boekje beter te volgen.

Ik zit nu nog te wachten op het notenhout dat ik voor de kiel en de boeg heb besteld, maar hopelijk kan ik hier de komende week een begin mee maken.
Verder een begin maken met het afschuren, en bijwerken, en daarna de kanonsgaten compleet maken.

[]

Dit was het vooropig weer even.
Groet Ausiehenk.

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
« Reactie #27 Gepost op: maart 16, 2015, 19:12:32 pm »
Ziet er tot zover bepaald niet verkeerd uit
Groetjes, Cees

Afgebouwd: Smit Rotterdam, Billing Boats. 1:75; HMS Victory, Mamoli. 1:90; sloep 1:32

Offline Ausiehenk

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #28 Gepost op: maart 19, 2015, 09:48:59 am »
Allen een goede morgen,

Cees bedankt voor het compliment, ben er zelf ook tevreden over.

Het was wel even 3x bedenken voor ik de zaag in de valse kiel zette, maar het heeft mij toch wel wat voordelen opgeleverd bij de afronding van de beplanking.
Het bestelde noten hout is binnen, en nadat ik de kanonsgaten heb open gemaakt en wat schuur werk heb afgerond, kon ik eindelijk de romp weer wat aankleden zodat het weer op een schip begint te lijken.

;

De beide buikjes zijn het gevolg, in mijn ogen, dat ik de centen niet de vrije loop heb gelaten.
De afstand over de gehele lengte op 2 cm (plankjes 5mm) gehouden, met als gevolg een probleempje bij de boeg.
De afstand tussen de centen aan de boeg te klein was, om het aantal planken te kunnen plaatsen en de verjonging boven de 1/2x plankdikte te houden.
Bij de volgende laag hier toch maar eens wat beter aandacht aan besteden. Maar al met al ben ik toch tevreden met het eind resultaat.

Het geheel staat nog niet gelijmd op de boeg, vandaar dat de boegspreit wat scheef staat.

De komende werkzaamheden zijn het afronden van de kanonsgaten (verkleinen, verfen en luiken op maat maken).
Hopelijk komt het Balsa hout voor de spiegel ook gauw (wacht er al 3 maanden op), zodat ik hier ook de afwerking kan gaan afronden.

Dit was voorlopig de update tot zover,
Groet Ausiehenk.

Online ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #29 Gepost op: maart 19, 2015, 13:56:54 pm »
Moei werk, kiel boven, dat zie ik graag  :aplaus:
Groetjes

René