Auteur Topic: U.S.S. Bon Homme Richard (OOB) ----> Voltooid  (gelezen 7061 keer)

henri m

• Gast
U.S.S. Bon Homme Richard (OOB) ----> Voltooid
« Gepost op: januari 12, 2015, 10:55:23 am »
Hallo,

Zoals ik bij het voorstellen al heb geschreven ben ik een model schip aan het afbouwen die van mijn vader is geweest.
Toen hij in januari 2013 is gestorven heb ik om het schip gevraagd met de bedoeling om hem zo te laten.
De gedachte hierachter was "tot zover is hij gekomen en en wie ben ik om er verder aan te werken".
Maar inmiddels denk ik dat hij het schip heeft gekocht om het af te zien.
Als haar af heb, wil ik haar terug geven aan mijn moeder.
Op een college modelbouw site heb ik ook een verslag staan. Dat is echter een algemene site.
Deze site kwam ik toevallig tegen en omdat dit een scheepsmodellen site is dacht ik hier nog meer informatie en voorbeelden te vinden.

De doos

Dit was mijn uitgangspunt toen ik eind oktober begonnen ben.

Inmiddels ben ik al wat verder.

Ik heb de reddingsboot  "origineel" gelaten voor een persoonlijke tint van mijn vader.

De masten waren ook al door hem geverfd, dus daar heb ik ook niks aan gedaan.
Ik ben nu met de tuigage bezig, en dat wil nog niet zo als ik wil.
Ik krijg de touwen niet naar mijn zin, er zijn nog te veel touwen die niet strak genoeg staan.
Ik heb alles gedaan wat in mijn kunnen ligt, maar het lukt mij niet

Henri

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: U.S.S. Bon Homme Richard (OOB)
« Reactie #1 Gepost op: januari 12, 2015, 13:21:48 pm »
Henri ik ga je verslag verplaatsen naar de afdeling van plastic e.a
Je zit nu in de afdeling hout.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #2 Gepost op: januari 12, 2015, 13:25:23 pm »
nou nou nou,zeg
ik heb er al veel veel slechter gezien. :feest:

Je touwtjes.
eerste vraag erover, welk soort gebruik je.
 naaigaren   ???

Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #3 Gepost op: januari 12, 2015, 13:46:41 pm »

Probeer er eerst voor te zorgen dat je masten een beetje steviger staan , alvorens met het lopende want verder te gaan.
Op de foto heb ik de noodzakelijke lijnen wat weergegeven met roze lijntjes. om je een idee te geven wat eerst.

Is dat want geplaatst, dan is het tijd om de stagen te plaatsen, dat zijn de touwen die het langsverband van de masten verzorgen.
als je klaar bent met het want , maken wij wel weer een prentje met de stagen erin gekleurd.

Grtz Erik

henri m

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: januari 12, 2015, 13:47:54 pm »
Beagle,

Bedankt voor het comliment.
Ik had niet gezien dat ik op de verkeerde plaats bezig was, sorry.

Het touw wat ik gebruik zit standaart in de doos. Ik heb trouwens wel het idee dat het behoorlijk aan de dunne kant is.

Bedoel je met de roze lijntjes het bijgeleverde want, of losse touwtjes.

Ik ga vrolijk verder, al valt het soms niet mee.
Ik zit stiekem ook al een beetje aan een houten model voor mijzelf te denken. Maar mischien moet ik dat niet willen aangezien ik werkloos thuis zit en zo'n doos kost al gauw een 150 á 200 euro.

Henri

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #5 Gepost op: januari 12, 2015, 14:50:30 pm »
Hoi Henri,

Voor de vraag: losse touwtjes of meegeleverd want: misschien moet je ons een fotootje doen met wat je aan plastic want hebt meegekregen in de doos.
Ik vermoed dat wat Erik (beagle) nu heeft gekleurd bij jou in de doos zit als plastic voorgegoten want.

Mijn ervaring is dat meegeleverd touw vaak aan de dunne kant is. Je kunt op zoek gaan naar wat dikker materiaal. Let er dan wel op dat het materiaal is met weinig rek maar wel soepel is, want anders wordt het op spanning zetten van dat spul wel erg lastig. Dat is sowieso wel een uitdaging: als je het niet strak genoeg doet, hangt het slap, doe je het te strak zijn over een paar weken je masten krom getrokken.....

Jan

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #6 Gepost op: januari 12, 2015, 16:13:44 pm »
Dat is helemaal niet slecht Henri. Je hebt al het plastic geverfd en dat geeft meteen al wat meer karakter aan het model.
Het kleurschema is niet helemaal authentiek, maar daar maken we verder geen probleem van  :wink: (tenzij je graag wilt weten hoe het in werkelijkheid was)

Op een schaalmodel is het bijna onmogelijk om het tuigage goed gespannen te krijgen. In verhouding zijn de masten en ra's veel minder sterk waardoor ze snel ombuigen zodra er een beetje spanning op komt. Met plastic heb je dat nog meer dan met hout.

Zo te zien wordt hier synthetisch garen gebruikt. Als je zou overstappen op natuurlijke garens dan wordt het al een stukje makkelijker. Dat is minder stug en makkelijker te verwerken.
Sommige touwen zouden ook dikker moeten zijn. Laat even weten of je dit touwwerk wilt verbeteren, of alleen de kit materialen wilt gebruiken. Dan passen we het commentaar er op aan.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

henri m

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: januari 12, 2015, 17:14:49 pm »
Jan,
In deze kit zit inderdaad  een want van plastic. Het gaat nu in principe alleen nog om het afbouwen dus modder ik lekker door :D

Arjan,
Ik had op Internet  twee  kleurschema's gevonden. Eén in bruine kleuren en één in deze zwarte kleur. Via het andere forum heb ik vernomen dat ze zwart was toen ze vocht bij Flamborough. En persoonlijk vind ik die kleurstelling ook leuker.

En wat het touw betreft, is het niet beter om met dit touw door te gaan om alles gelijk te houden ?

Het gaat mij bij dit model ook niet zozeer om het historich correct  te maken. Daarvoor klopt het tuigage ook niet.
Mijn bedoeling is om dit model af te maken en het dan terug geven aan mijn moeder, zodat zij een model heeft waar ik "samen" met mijn vader aan heb gewerkt.

Henri

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #8 Gepost op: januari 12, 2015, 17:38:06 pm »
Prima als je het zo wilt houden. Ik maakte die opmerking over het touw voor het geval dat je dat opnieuw zou willen doen.

Wat kan helpen is om het touw of garen eerst nat te maken. Het wordt dan wat soepeler, en door het extra gewicht gaat het op een meer natuurlijke manier hangen. Dat effekt blijft deels als het gedroogd is. Dat zou je dus eens kunnen proberen.

De zeilen zien er vrij realistisch uit. Is dat ook plastic ? Zo ja dan heb je zeker een weathering toegepast ?

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #9 Gepost op: januari 12, 2015, 17:51:50 pm »
Het ziet er als geheel toch al zeer acceptabel uit, je doet jezelf (en je vader) te kort!

Hier is zeker een prachtig model van te maken.
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

henri m

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: januari 13, 2015, 08:52:31 am »
Arjan,

Ik heb nog even de site gezocht waar ik de informatie heb gelezen over de zwarte kleuren.
http://www.usna.edu/Users/oceano/pguth/website/shipwrecks/battle_lesson/battle_lesson.htm

dit is het schilderij dat op de site staat.

bewijs dat ik de kleuren niet helemaal uit mijn duimpje zuig :D :D

De tip van de touwtjes ga ik zeker proberen.
Ik neem aan dat je het touw eertst nat maakt en ze dan nat aanbrengt.
De zeilen zijn ook van plastic.
Ze zijn eerst met een vanille kleur gespoten en daarna met een doekje met bruine verf eroverheen en als laatst een drybruch met dezelfde bruine verf.

SuperSylvester,

Ik had al eerder rondgekeken op deze site, en wat ik hier zie is gewoon vakwerk van de bovenste plank.
Ik kan daar als groentje niet aan tippen.
Wel beleef ik veel plezier aan het bouwen van een schip en ik ben ook op het internet aan het zoeken naar een geschikt model voor mij.
Maar dat valt nog niet mee om een model te vinden die aan mijn wensen voldoet en binnen mijn budget valt.
Het laatste is het moeilijkste  :(  :D

Henri

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #11 Gepost op: januari 13, 2015, 17:18:49 pm »
Ik neem mijn woorden terug over het kleurenschema (zie je wel dat we niet alleen maar betweters zijn hier  :wink:)

Citaat
Ik neem aan dat je het touw eertst nat maakt en ze dan nat aanbrengt.

Inderdaad. Maar doe eerst even een testje met wat afvalmateriaal. Synthetisch garen gedraagt zich heel anders dan natuurlijke materialen als katoen en vlas.

Wat je ook kan doen is het touw nat ophangen met een gewichtje aan het uiteinde en dan laten drogen. Daarmee haal je vooraf alle rek er uit en voorkom je dat het later slap gaat hangen

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #12 Gepost op: januari 13, 2015, 17:37:26 pm »
Ik heb ergens op de plank een bootje staan waarvan het draad zich precies omgekeerd gedraagd: hoe droger hoe slapper het hangt. Nat aanbrengen werkt voor dat materiaal niet. Wat wel helpt is om het voordat je het aanbrengt een keer nat te maken en onder een beetje spanning te laten drogen. Dan zijn de grote kronkels en knikken er meestal wel uit.

Jan

henri m

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: januari 14, 2015, 08:26:45 am »
Ik neem mijn woorden terug over het kleurenschema (zie je wel dat we niet alleen maar betweters zijn hier  :wink:)

Dat heb ik niet gezegd, het spijt me dat ik jullie dat idee geef, ik wou alleen maar laten zien hoe ik bij deze kleurenschema kwam.
Ik heb voor de zwarte kleurstelling gekozen omdat ik die persoonlijk mooier vind dan de bruine.
Mijn vader heeft dit schip gekocht omdat hij iets te doen wou hebben.  (denk ik)
De laatste jaren had hij behoorlijk zuurstof tekort, dus veel anders dingen bleven ook niet over voor hem.

Ik ben  zo brutaal geweest om mijn eigen voorkeur aan te houden, want dat maakt het makkelijker om er mee door te gaan.
En als ik het schip terug geef aan mijn moeder hoop ik dat ze hem mooi vindt. (vast wel)

Henri

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #14 Gepost op: januari 14, 2015, 12:29:33 pm »
henri
Hier hebben we een gezegde:

Jij bent de bouwer, jij beslist wat en hoe... wij reiken enkel mogelijke oplossingen aan, waaruit jij de luxe hebt van te moeten kiezen...

Grtz Erik