Auteur Topic: hallo ik ben Henri  (gelezen 8197 keer)

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
  • Geslacht: Man
Re: hallo ik ben Henri
« Reactie #30 Gepost op: januari 18, 2015, 12:15:48 pm »
Dat is jammer, maar als je er zo tegenop ziet is het wel de beste keuze.

Ik hoop wel dat je het over een tijdje toch aandurft. Je weet pas of je iets kan door het ook echt te doen  :wink:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline luc

• Officier
« Reactie #31 Gepost op: januari 18, 2015, 13:19:45 pm »
Zoek eens op marktplaats naar kits die te koop staan, sommige zijn al begonnen en andere nieuw.

Meestal voor een paar euro te koop , lukt het niet dan heb je ook niet teveel geld weggegooid .
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #32 Gepost op: januari 18, 2015, 17:59:51 pm »
En je moet volgens mij ook niet te veel denken of rondkijken. Er zijn altijd mensen die het mooier of beter kunnen dan jij. Ik volg nou een poosje een paar sites. Volgens mij blijft dat zo, er zijn altijd mooiere dingen te vinden of mensen die "jouw model" mooier hebben. Maar je moet op een gegeven moment ook gewoon durven gaan voor iets waar je zin in hebt.

Nog eentipje voor een houten instapmodel: een scherpe boeg is makkelijker dan een ronde. En een geschilderde romp is makkelijker dan een ongeschilderde, niet omdat het anders gaat, maar omdat je meer mogelijkhheden hebt om je fouten te verbergen.

Jan

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #33 Gepost op: januari 18, 2015, 19:10:23 pm »
Net als Jan schrijft, er zijn altijd mooiere modellen.

Probeer eens een doorsnede van een schip te maken. beplanken hoeft nauwelijks en is toch interessant om te maken. En hoeft ook niet veel te kosten. met wat roerstokkies van de Mac en een ouwe sigarendoos kom je al heel ver bijvoorbeeld.

Offline schipper

• Global Moderator
  • Vol matroos
« Reactie #34 Gepost op: januari 18, 2015, 19:21:00 pm »
Henri,
Ik blijf er bij albatros van constructo is prima te doen en vrij goedkoop dus wat let je, als je het niet probeert weet je het niet.
gr. simon

klaar:          Albatros van Constructo
bezig met : Halifax van constructo, statenjacht BB, lilla dan van BB en de Artur van Igra

henri m

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: januari 26, 2015, 19:28:07 pm »
Ik heb eerst maar dit boek bij de bieb besteld.  :)

Op deze manier kan ik er in ieder geval een beetje inleven in de wereld van zeilschepen uit de middel eeuwen.

Henri

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #36 Gepost op: februari 04, 2015, 13:46:17 pm »
beetje laat maar welkom  ik ben nog maar net uit mijn winterslaap  :mrgreen:  mooi boek ,heb ik ook en er staat veel info in
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

henri m

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: april 08, 2015, 07:35:30 am »
Hallo,

Nog eventjes weer een berichtje van mijn kant.
Ik ben nog steeds een beetje over het internet aan het rond neuzen naar houten modelschepen.
Alleen eentje aanschaffen durf/kan ik nog steeds niet. :(

Voor mijzelf heb ik wel al een keuze gemaakt voor als het ooit zover zal komen om er aan te beginnen, maar toen viel mij één ding op...........

Volgens mij zijn dit drie keer dezelfde schepen met alleen een andere kleurstelling, een kanonnetje meer of minder, of zeilen hebben een andere kleur.
Maar de rompen zijn steeds gelijk van opbouw.
Welke is nu dan naar voorbeeld gemaakt????

Henri

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #38 Gepost op: april 08, 2015, 08:47:57 am »
Dat ga je vaker vinden als je gaat vergelijken.
Het is bij die bouwdoosjongens niet ongebruikelijk om een standaardontwerp in verschillende varianten uit te geven.
Wat ook voorkomt is, is dat ze een fictief schip van een fraaie geschiedenis voorzien, waardoor het heel wat lijkt.
Verschillende versies van hetzelfde schip zijn ook niet ongebruikelijk (het aantal santa-maria's, victory's en Vasa's die wel min of meer hetzelfde zijn, maar toch net niet helemaal, is ook groot)

Piratenschepen (zoals de bovenste) zijn sowieso verdacht, omdat die zelden een 'echt' voorbeeld hebben. Daar is het:  'leuk bootje, leuk verhaaltje, vlaggetje, klaar'.

En dit soort schoenertjes, zijn leuke scheepjes, niet zo moeilijk om te bouwen, en vrijwel niemand zal gaan zoeken of zijn scheepje ook in een andere variant rondzwerft.

Kortom: kies er een die je leuk lijkt, en begin.
Tenzij je een historisch bestaand schip wilt maken, dan moet je eerst een poosje aan onderzoek en studie naar het origineel, om daarna de beste bouwdoos er bij te zoeken.

Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #39 Gepost op: april 08, 2015, 10:54:49 am »
de meeste van deze scheepjes  steun op het klassieke "Privatier scheepje" dat met 100-derden  werd gebouwd in de toenmalige britse colonie, wat nu de US is,  als smokkelaars , blokkade brekers.
kies er eentje uit die je bevalt, qua uitrusting, qua kleur  en begin te bouwen.
heb je echt drempel vrees, begin een bouwverslag, stel vooral vragen  en bedenk dat je het beter eerst vraagt en dan lijmt dan andersom. Kennis  is er genoeg op dit forum om je verder te helpen;
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

henri m

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: mei 10, 2015, 13:47:38 pm »
Hallo,

Ik heb het boekje inmiddels gelezen en het is inderdaad een leuk boekje, maar niet helemaal wat ik zocht.
Ik zoek eigenlijk een boek waarin wordt uitgelegd hoe een 17 eeuw's schip is gebouwd en waarom bepaalde dingen gedaan zijn hoe ze zijn gedaan.
Dat soort dingen.
Is er ook zo'n boek?

Henri

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #41 Gepost op: mei 10, 2015, 13:59:41 pm »
als je de hollandse 17° eeuw bedoeld
kijk even hier :
http://www.modelships-beagle.eu/smf/index.php/topic,73.525.html

dan heb je ook nog de boeken van Ab Hoving, Winters --De hollandse tweedekker, Nicolaas Witsen en Vanijk
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik