Auteur Topic: hallo ik ben Henri  (gelezen 8205 keer)

henri m

• Gast
Re: hallo ik ben Henri
« Reactie #15 Gepost op: januari 14, 2015, 20:02:48 pm »
Arjan,

Bedankt voor het meedenken, maar ik zie dat de Halifax drie sterren heeft en de Dolphyn heeft er twee, zal dat geen probleem opleveren?
De Halifax is inderdaad 100 euro goedkoper, maar als het verstandig is spaar ik liever een paar maandjes langer door.

Henri

Offline schipper

• Global Moderator
  • Vol matroos
  • Geslacht: Man
« Reactie #16 Gepost op: januari 14, 2015, 20:14:08 pm »
Mijn  eerste bootje was de albatros van constructo , duidelijke handleiding en niet te moeilijk, maar je komt wel alle moeilijkheden tegen, die je kan hebben bij het bouwen van een houten scheepsmodel.
gr. simon

klaar:          Albatros van Constructo
bezig met : Halifax van constructo, statenjacht BB, lilla dan van BB en de Artur van Igra

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #17 Gepost op: januari 14, 2015, 21:53:52 pm »
Citaat
Bedankt voor het meedenken, maar ik zie dat de Halifax drie sterren heeft en de Dolphyn heeft er twee, zal dat geen probleem opleveren?

Ik denk het niet. Iedere kitmaker heeft zijn eigen systeem om moeilijkheidsgraad aan te geven. Wat twee sterren is bij de een kan moeilijker zijn dan drie sterren bij de ander. De kwaliteit van de tekeningen en bouwbeschrijving zijn minstens zo belangrijk als het aantal masten en kanonnen.

De bouwer bepaalt de moeilijkheidsgraad ! Het gaat er om hoe hoog je de lat voor je zelf legt. Het kitbashen en verbeteren van een starterskit kan moeilijker zijn dan het öut of the box" bouwen van een high-end kit.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #18 Gepost op: januari 15, 2015, 09:33:43 am »
ik ben wel geen echte kit bouwer
maar ik zou je de halifax aanraden.
Niet te groot , niet te veel touwtjes en toch alle addertjes en kuilen die je bij ieder model tegenkomt zijn er ook aanwezig.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

henri m

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: januari 16, 2015, 07:12:29 am »

Bedankt voor het meedenken goede adviezen.
Ik ga mijzelf een beetje inlezen over de Halifax en alvast beginnen met sparen.

Henri

Offline TORRO

• Scheepsjongen
  • *
  • en de boer ploegde voort
« Reactie #20 Gepost op: januari 16, 2015, 10:20:53 am »
dag henri, welkom op het forum.

je zou bvb ook eens kunnen kijken naar de Sovereign of the Seas van De Agostini.
dit is een houtbouw die wordt aangeleverd in kleine delen, één per week voor een kleine 8 euro/deel.

De Agostini heeft een officiële bouwsite om je te begeleiden met de bouw, wel in het engels.

er is ook een nederlands b(r)ouwforum, waar een aantal mensen bezig zijn met dit schip te bouwen.

succes
eric
eric
afgewerkt : Nordkap 476 (Billing Boats), Marina II (Artesiana Latina), Calypso (Billing Boats)
op de werf : Titanic (Mantua)

henri m

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: januari 16, 2015, 11:31:42 am »
Eric,
Daar heb ik ook wel naar gekeken op het b(r)ouwforum, en ook naar de eenhoorn van Kuifje.
(ik heb daar ook een verslag over mijn plastic bootje)
Maar ik denk dat wanneer je alle delen bij elkaar optelt je een klein fortuin kwijt bent.
En daar komt ook nog bij dat ik lang niet de kennis heb om zo'n model tot een goed einde te brengen.

Ik heb net een bouwverslag gelezen op dit forum over de Halifax, en ik als dan zie hoeveel moeite een ervaren bouwer met het boeg heeft slaat mij de schrik om het hart.
Ik begin te denken dat een houten model toch een beetje te hoog gegrepen is voor mij :oops:
Het zou namelijk jammer zijn wanneer ik zo'n duur model vernaggel, want dan kunnen we dat geld wel beter gebruiken.

Henri

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #22 Gepost op: januari 16, 2015, 11:58:53 am »
Hoi Henri,

Dat zou zonde zijn; je hebt er wel zin in, maar durft niet echt.
Ik herken dat wel.
Om die reden ben ik destijds gestart met de dwarsdoorsnede van de 'Victory 1805' van Corel.
Het is niet echt scheepsbouw, maar je doet wel ervaring op met hout en touwtjes.
Omtrent deze bouwdoos zijn verschillende verslagen te vinden op dit forum en elders.
Je leert ook om te gaan met basisgereedschappen. En dat geeft voldoende zelfvertrouwen om vervolgens iets moeilijkers te starten.

Succes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #23 Gepost op: januari 16, 2015, 13:21:06 pm »
Mijn schepen heb ik allemaal volgens scratchbouw gemaakt (op schaal HO). De enige machine die ik daarvoor gebruik is een Proxon Minimot boormachientje met uiterst kleine boortjes. Ik heb ook nog een figuurzaagmachine maar die gebruik ik hoogst zelden, en dan nog niet eens voor modelbouw. Ik begrijp  dus echt niet waarvoor al die machines nodig zouden zijn die je veronderstelt.
Een absolute must voor scratchbouw is de beschikking over goede tekeningen die ook nog eens uiterst kritisch moeten worden bekeken. En heel veel onderzoek in literatuur (onderschat dat niet) maar je krijgt dan wel een model waarvan je alles, maar dan ook alles weet. Ik vind dat wel een pluspunt.
Veel succes met bouwen (en het maken van je keuze).

Constant

[mod-mode] Constant je hebt een PM aangaande deze posting's.

henri m

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: januari 16, 2015, 14:51:00 pm »
Constant,

En natuurlijk heb ik derect op jou website gekeken, en daar laat je een schitterend stukje modelbouw zien, en dat ook nog op schaal HO.
Daar hoef ik zeker niet aan te beginnen want dat kunnen mijn oogjes niet aan.

Ik snap alleen niet wat je bedoelt met machines.
Daar heb ik het helemaal niet over gehad.

Henri

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #25 Gepost op: januari 16, 2015, 16:17:05 pm »
Citaat
Ik begin te denken dat een houten model toch een beetje te hoog gegrepen is voor mij

Nee dat is niet te moeilijk ! Niet zo onzeker zijn Henri.

Dat betreffende verslag is van KEes (shipbuilder). Dat is een ervaren bouwer die de boeg niet op de manier van de kit wilde beplanken, maar meer historisch correct. Doordat de vorm van de boeg bij de kit niet helemaal klopt was dat niet mogelijk.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #26 Gepost op: januari 17, 2015, 09:50:22 am »
 Henri,

citaat;  Ik snap alleen niet wat je bedoelt met machines.
Daar heb ik het helemaal niet over gehad.

Ik reageerde daarmee op een topic die ik nu niet meer terug kan vinden, maar die onbedoeld op jouw topic is terecht gekomen. Het was dus niet voor jou bedoeld.  Maar toch is het waard om eens iets in die richting te proberen. Het hoeft allemaal niet op schaal HO te zijn. Soms vind je op bouwtekeningen van schepen wel eens een kleiner schip afgebeeld (meer als bladvulling) die op een grotere schaal heel mooi is te maken. Zo heb ik de Galeotta gemaakt op schaal HO maar op die tekeningen staat bovendien een gedetailleerde afbeelding van een kleine bark van 11 meter lang op schaal 1 : 35. Met één latijnzeil, één caronade, en zes roeiriemen.
Constant

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #27 Gepost op: januari 17, 2015, 14:19:21 pm »
Henri,
Laat je niet ontmoedigen omdat je (nog) geen machines hebt. Mijn eerste bouwwerk was een viskotter die iemand in de kliko wilde gooien.omdat hij krom stond.
Met enig geduld heb ik de spanten weer los kunnen maken en de boot verder gebouwd met alleen een hand-figuurzaag, een stanleymes en schuurpapier als gereedschap. Ook mijn volgende schip. het statenjacht van Billing Boats heb ik op die manier gemaakt. Geduld is minstens zo belangrijk als machines.
Veel sterkte bij de bouw :wink:

Groeten
Andries
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #28 Gepost op: januari 17, 2015, 18:12:02 pm »
Geduld is het allerbelangrijkste in deze modelsport  :D
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

henri m

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: januari 18, 2015, 10:33:19 am »
Hallo iedereen,

Bedankt voor de goede tips en ideeen. 
Ik heb er de laatste dagen over na zitten denken maar ik ben er nog steeds niet over uit. Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik besef dat ik het niet aandurf om met een houten model te beginnen.
Er is mij altijd geleerd dat je bij twijvel niet moet inhalen, en dat doe ik dan ook maar niet.

Het lijkt mij gewoon het beste om eerst maar rustig verder te gaan met de plasticen bootje en die tot een goed einde te brengen en dan zien ik dan wel weer.

Henry