Auteur Topic: hallo ik ben Henri  (gelezen 8204 keer)

henri m

• Gast
hallo ik ben Henri
« Gepost op: januari 11, 2015, 13:29:26 pm »
Hallo, mijn naam is Henri.

Ik ben een getrouwde vader van 48 met 2 zonen. (14 en 11)
Ik heb mij hier aangemeld, omdat ik graag raad en advies wil krijgen over het bouwen van een schip. Ik heb eerder wel eens bouwdoosjes in elkaar gezet, maar nog nooit een schip.
Ik heb nu een plastic zeilschip die van mijn vader is geweest.
Hij is er aan begonnen maar kon het niet afmaken.
Toen hij in januari 2013 is overleden was de romp in elkaar gezet. Mijn eerste idee was om het zo te laten met het idee van " tot zover is hij gekomen en wie ben ik om er verder aan te werken".
Maar nu denk ik dat hij hem met het idee heeft gekocht om de boot klaar te zien. Dus een beetje als eerbetoon naar mijn vader wil de boot toch graag afmaken.

Maar in het regelemend staat dat jullie bouwers de lat graag hoog willen leggen.
Ik zal daarom dan geen foto's plaatsen, maar ik hoop dat ik wel om raad mag vragen, want het valt mij nog niet mee om een driemaster te bouwen.

Henri

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: hallo ik ben Henri
« Reactie #1 Gepost op: januari 11, 2015, 13:35:00 pm »
Welkom op het forum.

Hoe hoog je de lat legt,  ligt aan jezelf. Dat kan je aanduiden in de titel van je bouwverslag.
zie : http://www.modelships-beagle.eu/smf/index.php/topic,1744.0.html
Als je natuurlijk zegt dat je historisch correct wil bouwen, tja  kan zetten wij ons vergrootglas op. :wink:

Maak gerust een bouwverslag en plaats gerust foto's.  Een helpende hand en raad kan je hier genoeg krijgen.
De eerste raad die wij door ondervinding wijs geworden geven:  eerst vragen dan pas lijmen...

welk schip is het  ? hoe groot is het ??

Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #2 Gepost op: januari 11, 2015, 13:55:12 pm »
Welkom Henri, iedereen gaat hier met plezier je vragen beantwoorden, maar plaats zeker foto's dat zegt meer dan duizend woorden .
De gouden raad van Beagle eerst vragen dan lijmen , kan dat alleen maar bijtreden  :wink:
Groetjes

René

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #3 Gepost op: januari 11, 2015, 17:53:23 pm »
Welkom Henri !

Laat ik beginnen met een kleine correctie op wat je zegt: We leggen hier de lat hoger dan op andere forums, maar daarbij houden we altijd rekening met het nivo van de bouwer. Je kan dus rustig een bouwverslag met foto's starten. Sterker nog: zonder foto's van de situatie is een goed advies bijna niet mogelijk  :wink:

Welk schip is het eigenlijk ?

Arjan
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #4 Gepost op: januari 12, 2015, 06:28:18 am »
Welkom aan boord!
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

henri m

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: januari 12, 2015, 09:47:38 am »
Hallo,

Ik heb toch maar voorzichtig een bouwverslag geplaatst maar als het te ver onder het niveau ligt  :oops: dan kan de moderator het altijd nog verwijderen.
Ik wil namelijk niet het niveau hier omlaag halen.
Want van wat ik hier gezien heb mag mijn bootje nog niet eens in de schaduw staan.

Henri

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #6 Gepost op: januari 12, 2015, 13:19:19 pm »
niet overdrijven bescheiden zijn. :noob:

Wij zijn allemaal hier zo begonnen.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

henri m

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: januari 13, 2015, 09:45:00 am »
niet overdrijven bescheiden zijn.
Dat is niet overdreven bescheiden.
Ik voel dat werkelijk zo.

Henri

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #8 Gepost op: januari 13, 2015, 10:01:20 am »
dan ben je een natuur talent.

Grtz Erik

henri m

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: januari 13, 2015, 11:32:08 am »
Als natuurtalend wil ik mijzelf niet omschrijven.
Ik heb veel geleerd van Warhammer, maar dat is een heel ander verhaal.

Ik bedoel gewoon te zeggen dat de mensen die hier bezig zijn gewoon enorm mooi werk leveren waar ik in mijn stoutste (modelbouw)dromen nog niet aan durf te denken.
Zo wil ik ook best wel graag een schip van hout maken, maar ik zie vreselijk tegen het beplanken op.

Misschien mag ik het hier ook wel vragen wat een mooi beginners model kan zijn voor mij

: Ik wil graag iet s dat niet al te klein is (de oogjes willen niet zo heel best. Ik heb moeite met diepte zien)
: Ik wil liever geen zeilen, want dan kun je de tuigage mooi zien.
: ik wil er graag kannonen op (vink gewoon mooi)

Henri

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #10 Gepost op: januari 13, 2015, 17:06:40 pm »
Voor je eerste model kan je het beste een met dubbele beplanking kiezen. Beperk je ook tot 1 of 2 masten. Verder moet je er gewoon een kiezen die je mooi vindt (als het maar geen Billing Boats is  :wink: )

Als je opziet tegen de beplanking kan je het beste een schip uit een wat latere periode nemen (18e of 19e eeuw) die hebben een rechtere, slankere romp die in het algemeen makkelijker te beplanken is.

Die moeilijkheidsgraden die de kitmakers opgeven zijn vaak misleidend. Een grote driemaster met kanonnen is in principe niet veel moeilijker dan een botter.  Je gebruikt de zelfde materialen en technieken. Het is alleen veel meer werk.

henri m

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: januari 13, 2015, 19:53:25 pm »
Wil je een voorbeeld geven ?

Henri

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #12 Gepost op: januari 13, 2015, 19:56:40 pm »
Welkom Henri

Ook een model zonder zeilen kan heel mooi zijn. Kijk maar op de foto's van de diverse aanbieders van modelbouwdozen

Groeten
Andries
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)

henri m

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: januari 14, 2015, 09:59:56 am »

Een model die mij wel aanspreekt is de Dolphyn van Corel.
Mijn motivatie is  :Het model is 81 cm dus lekker groot.
                               : Het is een tweemaster ( lijkt mij makkelijker dan 3)
                               : Het is een model met twee sterren, dus waarschijnlijk te doen
                               : En het is ook nog een Nederlands schip ( leuke bijkomstigheid)

Het enige nadeel is dat zij best wel een beetje boven mijn budget zit, dus moet ik er iets langer voor sparen.

Wat denken jullie, zou dit te doen zijn voor mij als je mijn topic leest bij de plastic bootjes.

Henri

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #14 Gepost op: januari 14, 2015, 17:02:01 pm »
De Dolphyn is een mooi scheepje en zeker niet te moeilijk voor een beginner.

Als je een lagere prijsklasse wilt dan zou je moeten kijken naar de kits van Constructo of Artesania Latina. Die hebben echter weer als nadeel dat ze vaak maar enkel beplankt zijn (minder hout = goedkoper). Of schepen in een kleinere schaal, maar je gaf al aan dat je vanwege je ogen een wat groter model wilt.

De Halifax van Constructo is bijvoorbeeld een erg leuk scheepje dat zo'n 100 euro goedkoper is. Die is alleen wel lastig te beplanken bij de boeg, maar daar loodsen we je wel doorheen  :wink: