Auteur Topic: Voorstellen  (gelezen 1327 keer)

Huib

• Gast
Voorstellen
« Gepost op: januari 08, 2015, 20:34:12 pm »
ben Huib man van 63 alweer, getrouwd al jaren [best apart tegenwoordig] altijd wel handig geweest met van alles maar dat gaat minder door gezondheid,

werkzaam niet meer betaald, wel als vrijwilliger op de Palliatieve Unit van een verpleeghuis ,en dat is geestelijk best zwaar,

daarom om te ontspannen na jaren weer begonnen met houten modelbouw

en me hier aangemeld om aan andere advies te kunnen vragen

Offline pauwels

• Bootsman
  • Geslacht: Man
Re: Voorstellen
« Reactie #1 Gepost op: januari 09, 2015, 05:31:26 am »
Welkom op het scheepsbouwforum Huib. Welk schip ga je bouwen?

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #2 Gepost op: januari 09, 2015, 05:42:47 am »
Welkom Huib, je gaat hier zeker antwoord krijgen op je vragen, plaats maar veel foto's die zeggen meer dan duizend woorden.

Een goede raad, eerst vragen dan lijmen  :wink:
Groetjes

René

Huib

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: januari 09, 2015, 10:21:11 am »
Hoi ben bezig met de Smit Londen

tips voor me hoe te beplanken? begint gelijk al lastig met voor achter steven te vormen van balsem hout

daarbij is de informatie tekening summier

vorige project bootje radar boot Artesani Latina zat boekje bij met veel plaatjes als voorbeeld werkt wel lekker

alle tips zijn welkom

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #4 Gepost op: januari 09, 2015, 11:09:05 am »
Hallo Huib,

Smit Rotterdam/Londen is een mooi ding om te doen. Ga je voor de statische of voor de varende versie?

Heb je het over het blokje onder het dek, of over dat blok dat de verschansing moet worden?
Even uit mijn geheugen: ik dacht dat dat achterstevenblokje onder het dek pas aan de beurt was na het beplanken.
De tekening geeft summiere, maar wel (net aan) voldoende info voor dat ding: je weet hoe schuin het er moet uitzien in het zijaanzicht. Je weet hoe het er van boven uit moet zien, en je weet hoe het moet aansluiten aan de zijkanten. Als je het blokje langs de scheepsromp netjes laat aansluiten en langs het dek afwerkt en je geeft de hele achterkant de juiste afschuining, dan ben je er al bijna. De truc met dat basla is vooral om niet te veel in een keer af te schuren. Ik vond het zelf wel makkelijk om het een keer met heel sterk verdunde houtlijm in te smeren. Dat geeft het hoet iets meer stevigheid, en wat meer weerstand. De kans dat je met de schuurpapiertje te veel weghaalt, wordt dan al direct een stuk kleiner.

Dat stuk bovenop het dek als verschansing was lastiger. Ook daarvoor geldt dat boven en zijaanzichten bekend zijn, en je weet uit de langsdoorsnedetekening ook hoe schuin die verschansing aan de binnekant loopt. Daarna mag je het van Billing boats helemaal zelf bedenken. Ik heb een stapeltje foto's bekeken, en daarna iets gedaan waarvan ik vond dat het er op leek. De moeilijkheid zat hem voor mij vooral in het gelijk houden van de linker- en de rechterkant van het schip....

Het voordeel is: het stikt op internet van de foto's van die Smit jongens.

Jan

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #5 Gepost op: januari 09, 2015, 15:07:45 pm »
Welkom Huib en weer eens wat anders dan die oude planken die hier veelal vertimmerd worden  :D
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #6 Gepost op: januari 13, 2015, 19:49:17 pm »
Huib

Eveneens avn harte welkom van een ouwe knar.
Hou het wel als pure ontspanning, de modelbouw,
Voor je het weet ben je eraan verslingerd :wink:

Groeten
Andries
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)