Auteur Topic: Viskotter 1:100 (Schreiber) - Arjan gaat knutselen met papier  (gelezen 12800 keer)

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
  • Geslacht: Man
Re: Viskotter 1:100 (Schreiber) - Arjan gaat knutselen met papier
« Reactie #60 Gepost op: december 27, 2014, 18:44:04 pm »
Het is wel leuk om met papier te werken en nieuwe technieken te leren, maar het geeft me niet de zelfde voldoening als werken met hout

Bij de meeste bouwplaten zijn veel details getekend en dus plat. De derde dimensie ontbreekt en dat is voor mij onacceptabel. Sommige van de duurdere poolse kits hebben veel meer detail, dus misschien is dat meer iets voor mij. Of scratchbouwen natuurlijk. Met een programma als photoshop in combinatie met een goede printer kun je tegenwoordig vrij makkelijk zelf je onderdelen ontwerpen en printen.

Ik heb ideeën genoeg en ben een beetje aan het experimenteren met alles wat ik net heb genoemd. Ondertussen ben ik ook nog bezig met de kotter, maar dat gaat daardoor wat langzamer. Ik ga hem afbouwen want het is een goede manier om de basistechnieken goed in de vingers te krijgen.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #61 Gepost op: december 27, 2014, 21:57:14 pm »
 Het is een beetje oppassen met houtlijm als je daarmee papier wilt plakken. Houtlijm is op waterbasis en het papier kan daardoor ter plaatse van de houtlijm uit gaan zetten. Daarna droogt het maar het resultaat is dat je dat uitgezette stukje nog kunt blijven zien. Zodoende kun je dus aan de buitenkant van de papieren romp nog de plaatsen zien waar de papieren spanten aan de binnenkant staan. Ik zou even wat experimenteren met de hoeveelheid houtlijm of anders toch een plasticlijm gebruiken.

Offline stanley

• Special Guest
  • Vol matroos
« Reactie #62 Gepost op: december 28, 2014, 17:25:32 pm »
Wat bedoel je met de derde dimensie ontbreekt? Kijk hier eens naar:
https://modelik.pl/product_info.php?cPath=24_66_67&products_id=539&sStore=219d06594f5a3e7b8de5adb183f38db2
Niets aan deze jeep is tweedimensionaal. Het ding is ongeveer 15 cm lang en elk onderdeel is vormgegeven.
Dure Poolse bouwplaten? Deze heeft me geloof ik 4,50 Euro gekost op de beurs in Nieuwgijn en staat garant voor uren modelbouwplezier.

Wat heb je ervoor nodig?
1. Plasticlijm (ik gebruik veelal Collal, maar de Hema heeft ook uitstekende vergelijkbare lijm). Geen waterhoudende lijmen gebruiken. Bobbels en te langzaam drogen.
2. Verschillende dikten karton, variërend van 1/2 tot 1 1/2 mm dik. Verschillende onderdelen moet je zelf op dikte brengen. Liefst het goedkope strobord gebruiken, dat je keihard kunt maken met een paar druppels van...
3. Secondenlijm. Vaak heb je aanbiedingen bij de Lidl of de Action. Kost haast niks.
4. Afbreekmes. Stomp puntje? stukje afbreken en verder maar weer.
5. Verschillende dikten metaaldraad van 1/2 tot 2 mm dik. Koperen spelden zijn ook geweldig, vooral die je uit een nieuw overhemd haalt, die hebben een extra dikke kop, heel handig voor bijvoorbeeld versnellingspookjes.
6. Een goede schaar.
7. Een goed pincet.
8. Een metalen lineaal.
9. Een buig- een een kniptangetje
10. Een snijmat.

Het hele zaakje past in een schoenendoos of een kistje en je kunt gezellig in de kamer bij moeder de vrouw zitten knutselen. Die paar papiersnippers zijn zo opgezogen. Zelfs in de caravan hoef je je niet te vervelen.

Het is handig om alvorens te beginnen de bouwplaat in zijn geheel door de kopieermachine te halen. Je krijgt bij papier maar 1 kans en zo kun je een verprutst onderdeel even op mat fotopapier printen en opnieuw doen of als het je ingewikkeld lijkt van te voren even proberen.

De witte snijrandjes kun je al of niet naar je eigen smaak kleuren. Gebruik Humbrol verf (geen waterverf, -bobbels-), kleurpotloden of viltstiften of gewoon een zacht potlood HB of zo om het witte snijvlakje af te zwakken.

Hoe kom je eraan? Ga eens shoppen bij Wim van der Meer (Scaldis Wim van der Meer <scaldisbouwpl@zeelandnet.nl>) of A.D. den Bakker (http://www.zeistbouwplaten.nl/). Ze hebben ook nieuwsbrieven, daar kun je je voor opgeven. Ze hebben uitgebreide voorraden van alle mogelijke bouwplaten klaar leggen en sturen je het gewenste razendsnel oop.

Het heerlijke van een goede bouwplaat (en de meeste Poolse bouwplaten zijn goed) is dat je je nauwelijks hoeft zorgen te maken of het allemaal wel gaat passen. Deze producten zijn ongelofelijk goed en niet te vergelijken met wat er hier in Nederland of Duitsland op de markt is. Ik zeg niet dat het altijd gemakkelijk is, maar de moeilijkheidsgraad maakt het nou juist voldoende uitdagend om het interessant te houden.

Tweedimensionaal en duur?... niks daarvan.

Ab

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #63 Gepost op: januari 03, 2015, 11:47:51 am »
Bedankt voor de info Ab.

Met dat tweedimensionale doelde ik vooral op de traditionele bouwplaten zoals deze kotter. Deuren, ramen en andere onderdelen zijn gewoon opdruk terwijl die in het echt op of in de wand vallen.

Bij die poolse kits zitten ook prachtige kruisers en slagschepen waar ik er wel een van wil gaan bouwen.

Op de lijm na heb ik alle materialen die je noemt al in huis. Met je opmerking over waterhoudende lijm ben ik het niet helemaal eens. Voor kleine vlakken is het prima te gebruiken. Als je minimaal doseert en goed uitsmeert kun je er prima mee lijmen zonder dat je bobbels krijgt. Het zit dan ook in enkele seconden vast.

Offline stanley

• Special Guest
  • Vol matroos
« Reactie #64 Gepost op: januari 04, 2015, 17:11:58 pm »
Ik zou in geen geval meteen voor een grote slagkruiser gaan. Probeer eerst iets simpels. Ik maak sowieso geen papieren schepen. Heb het wel eens geprobeerd, maar dan heb ik mijn standaard toch te hoog liggen, wan dan erger ik me toch te veel aan dingen die mijns inziens niet kloppen. Bij vlieg- of voertuigen heb ik daar veel minder last van, maar dat kan natuurlijk best aan mijn persoonlijke handicap liggen: daar heb ik niet zo veel verstand van als van bootjes.
Ik onderga het werken met papier als een soort rust tussen grotere en langduriger klussen. Zojuist de restauratie afgerond van het groot kerkmodel uit de St Laurens (Grote) Kerk hier in Alkmaar uit 1667. 1.80 lang. Opnieuw getuigd en voorzien van (perkamenten) zeilen. Dan is een papieren bouwplaatje als afwisseling heel ontspannend. Je hoeft niks te presteren, niemand kijkt over je schouder mee, als het je niet aanstaat schop je het ding gewoon in de kliko en het kost (bijna) geen cent.

O ja, een werktuigje dat ik nog was vergeten maar dat ook een heel handig hulpmiddel bij papieren bouwplaten is, is zo'n tang waarmee je gaatjes in leren riemen kunt knippen. Je hebt dan de mogelijkheid 6 verschillende grootten gaatjes te knippen en tegelijkertijd ook 6 verschillende ronde onderdeeltjes te maken. Kost vijf euro op de markt...

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #65 Gepost op: januari 04, 2015, 18:32:26 pm »
Ja, zo'n ponstang staat inderdaad nog op m'n verlanglijstje.

Citaat
Ik maak sowieso geen papieren schepen. Heb het wel eens geprobeerd, maar dan heb ik mijn standaard toch te hoog liggen, wan dan erger ik me toch te veel aan dingen die mijns inziens niet kloppen

Van je beroep je hobby maken is dan ook de omgekeerde wereld  :wink: Doordat je zo diep in de materie zit ben je veel te kritisch voor jezelf en is het niet ontspannend.

Ik had initieel voor een schip gekozen zodat ik hier op 't forum kon blijven doorgaan, maar dat wil zeker niet zeggen dat ik me daartoe blijf beperken. We zien wel. Ik heb meer ideeën dan tijd, dus zal helaas selectief moeten zijn in mijn keuzes  :wink:

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #66 Gepost op: januari 04, 2015, 19:55:01 pm »
Anders maken we voor jou gewoon een apart hoekje hier op dat forum :wink: