Auteur Topic: Viskotter 1:100 (Schreiber) - Arjan gaat knutselen met papier  (gelezen 12806 keer)

Offline stanley

• Special Guest
  • Vol matroos
Re: Viskotter 1:100 (Schreiber) - Arjan gaat knutselen met papier
« Reactie #30 Gepost op: november 30, 2014, 11:47:48 am »
Ik begrijp je twijfels niet goed, Arjan. Als er in het rood 10a staat dan betekent dat dat je op zoek moet gaan naar deeltje 10a (zwart) en dat over de rode delen heen plakken. In dit geval heel gemakkelijk, het zit (nog) vast aan het voordek. Lossnijden en als verbindingsstuk tussen de beide dekdelen gebruiken (zoals ook op de tekening staat aangegeven).

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
  • Geslacht: Man
« Reactie #31 Gepost op: november 30, 2014, 11:57:46 am »
Die twijfels zijn al lang weg hoor Ab  :wink: Ik had gewoon het systeem van de nummering nog niet door.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #32 Gepost op: november 30, 2014, 20:24:21 pm »
Deze foto's geven de status van gisteren. Ondertussen zijn er al meer spanten geplaatst.
Ik zag pas op de foto dat ik de bovenste flapjes van spant 5 naar de verkeerde kant gevouwen heb  :oops: (die waar een x als markering bij staat). Gelukkig is het nog makkelijk te corrigeren en zijn deze delen later niet meer zichtbaar. Het geeft wel aan dat je bij modelbouw altijd scherp moet zijn  :wink:

Dat gat in de bodemplaat is een beetje vreemd. De kiel heeft daar wel flapjes om hem ergens op te plakken. Ik vermoed dat er een keer een aanpassing in de kit is geweest waarbij ze om papier uit te sparen ook onderdelen in het midden van de bodemplaten hebben afgedrukt....

Dit is trouwens alleen het deel van de romp boven de waterlijn. Het onderwaterschip wordt er later onder geplakt. Dit geeft je dus de mogelijkheid om er een waterlijnmodel van te maken. Dat doe ik dus niet. Tenzij ik de andere helft ver****t  :lol:

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #33 Gepost op: december 01, 2014, 06:46:09 am »
Mijn vader heeft ook veel papier bouw gedaan. Hij sneed de plakranden er altijd helemaal af. De lijm verbinding is met witte lijm ook zonder sterk genoeg en dan kan je veel preciezer werken.

Michiel
De nootwendigheit toont klaerblijkelijk, dat, na het bouwen der huizen, de Scheeps-bouw een der eerste uitwerkselen zy, die het menschelijk vernunft, al t'zedert den aenvang der Werlt, uitgevonden heeft.
N. WITSENS

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #34 Gepost op: december 01, 2014, 07:16:08 am »
En dat gat in de bodem: Bij het vastplallen van eht dek kan het soms makkelijk zijn om aan de onderkant van het dek te kunnen komen....
Plakranden er helemaal uit: dat lef zou ik toch niet snel hebben. Alhoewel ik op MSW ook iemand gezioen he die het deed. Die zette dan wel weer stukjes lucifer in de hoekjes om toch wat versteviging te hebben. Je hoeken (zeker bij de opbouw, dekhuizen en lieren) worden er inderdaad wel een stuk strakker van.
(hoewel; als je goed vouwt is het verschil weer niet eens zo groot)

Jan

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #35 Gepost op: december 01, 2014, 13:08:09 pm »
Ik heb niet zoveel ervaring met papier bouw. Het is enkel een suggestie. Ik ben ooit begonnen aan een scratch papier project. Een halve doorsnede van de Nedlloyd oceanie. Een doorsneede van een spant alleen aan bakboord tot de centerlijn. Ik had copien van de originele tekeningen. In 1:24, denk ik, was ik begonnen elk stukje staalplaat op zijn plek te lijmen. Hier ook zonder plak randjes en zonder verstevigingen. Als je de gehele structuur maakt krijgt het vanzelf de stevigheid die het moet hebben. Alles uit grijs karton. Ik vrees dat het uiteindelijk bij het oud papier is beland.

Grt.
Michiel
De nootwendigheit toont klaerblijkelijk, dat, na het bouwen der huizen, de Scheeps-bouw een der eerste uitwerkselen zy, die het menschelijk vernunft, al t'zedert den aenvang der Werlt, uitgevonden heeft.
N. WITSENS

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #36 Gepost op: december 01, 2014, 16:47:00 pm »
Bedankt voor de tips heren

Voordat ik me aan dat soort kit bashing of scratchbouw ga wagen wil ik eerst dit model gewoon standaard bouwen. Anders voorzie ik al dat het weer in de kliko gaat eindigen  :wink:

Dat verwijderen van de vouwrandjes zet me wel aan het denken. Ik heb nog zo veel houtbouw latjes liggen dat ik daar, in plaats van lucifers, wel wat mee moet kunnen doen.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #37 Gepost op: december 01, 2014, 17:49:12 pm »
kan je niet eens een proefstukje maken twee recht kanten met daarachter een lucifer of een stukje vierkant hout.
kan je daarna de afwerking vergelijken met een geplooid stukje.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #38 Gepost op: december 01, 2014, 18:00:44 pm »
Dat is precies wat ik van plan ben Erik.

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #39 Gepost op: december 02, 2014, 07:58:25 am »
Linken naar een ander forum mag natuurlijk niet, maar op MSW staat een subforum voor papier.
Daar zit een heel aardige (voor diegenen die het engels machtig zijn) how-to reeks voor papierbouwers.

http://modelshipworld.com/index.php/forum/28-built-a-ship-from-card-then-discuss-it-here-questions-and-reviews/

Na de grote crash van de MSW-server vorig jaar zijn een paar van de bezienswaardige verslagen helaas verdwenen....

Jan

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #40 Gepost op: december 02, 2014, 19:26:50 pm »
We hadden het gisteren over werken zonder vouwrandjes voor een strakker resultaat. Ik heb wat dingen uitgeprobeerd met prima resultaat.

Eerst een haakse verbinding met een 2x2mm latje als ondersteuning. De naad is veel strakker dan bij een vouwrand, en bovendien een stuk steviger. Misschien ga ik deze methode voor delen van de bovenbouw gebruiken.

Met iets dikker karton kun je zelfs een haakse verbinding maken zonder extra steun. Hier heb ik een visitekaartje misbruikt. Dit is met houtlijm. Na drogen is de verbinding verrassend stijf. Ik denk zelfs steviger dan met een vouwrand. Enige nadeel is dat bij iets te veel kracht de verbinding breekt en dat krijg je nooit meer zo strak hersteld.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #41 Gepost op: december 02, 2014, 19:51:02 pm »
Nog even een extra foto om te laten zien hoe sterk de verbinding is met alleen de kopse kant van het karton gelijmd. Het is 0,37mm dik. Je kan er zonder probleem een wasknijper op leggen  8)

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #42 Gepost op: december 02, 2014, 21:08:19 pm »
 8)

ik zou zeggen even afsplitsen in een info topicje over papierbouw ...
N. WITSENS

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #43 Gepost op: december 02, 2014, 21:46:00 pm »
Daar heb ik nog niet genoeg ervaring voor Michiel  :wink:

Wat betreft die laatste foto: Als je het lijmoppervlak gaat uitrekenen dan wordt het wat inzichtelijker. De lengte van het kaartje  is 5,5cm (55mm) als je dat vermenigvuldigt met de dikte van 0,37mm dan kom je op een lijmoppervlak van 20 vierkante millimeter. Dat is een rechthoek van 4 x 5 mm. Dan wordt het al wat begrijpelijker dat je er flink wat gewicht op kan zetten...

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #44 Gepost op: december 02, 2014, 22:29:19 pm »
ik denk dat je voor jou toch , een andere methode hebt gevonden om je karton te lijmen ipv te gaan plooien..
knap gevonden.

ik vind die kopse lijmnaden, zonder plooilipjes wel iets hebben.
ben wel benieuwd hoe je later het probleem van gebogen papier gaat oplossen...
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik