Auteur Topic: Viskotter 1:100 (Schreiber) - Arjan gaat knutselen met papier  (gelezen 12827 keer)

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
  • Geslacht: Man
Re: Viskotter 1:100 (Schreiber) - Arjan gaat knutselen met papier
« Reactie #15 Gepost op: november 17, 2014, 14:48:13 pm »
Citaat
Ik vind wel dat je iets aan de binnenkant van de verschansinig zou moeten doen.

Nu loop je wel heel erg vooruit op de zaken  :lol:
Ik moet nog zien of ik weathering of andere aanpassingen ga doen. De lat ligt al hoog genoeg als ik gewoon probeer een mooi scheepje er van te maken
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #16 Gepost op: november 17, 2014, 20:12:10 pm »
De eerste twee dekdelen zijn uitgeknipt, gesneden en gestanst (verschillende manieren geprobeerd). Dat heeft me bijna een uur gekost, maar het tempo gaat nog wel omhoog.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #17 Gepost op: november 17, 2014, 22:20:42 pm »
arjan
alle begin is moeilijk.... maar daar kom je wel doorheen...
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #18 Gepost op: november 17, 2014, 22:55:53 pm »
Citaat
alle begin is moeilijk.... maar daar kom je wel doorheen...

Zeker weten Erik !  8)

En hoe langzaam mijn beginprojekt ook gaat... Ik ben nog altijd sneller dan Jan (Amateur). Die is zijn Prins Willem gestart nog voordat de pyramides waren gebouwd en is nog steeds niet klaar   :lol:

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #19 Gepost op: november 18, 2014, 17:09:53 pm »
Zit net na een week afwezigheid weer bij te lezen en zie dat je noodgedwongen op papier moet overschakelen.
heb zelf al wel wat zaken met papier en karton gemaakt, waarbij indertijd de Hanze Kogge van een matige kwaliteit was van de uitgever.

het gaat zeker een goede uitdaging voor je worden om hier een perfect stukje werk van te maken, zeker met de info uit het verleden van oa The Mouse.
Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #20 Gepost op: november 18, 2014, 20:56:33 pm »
Het resultaat van twee uur snijden en knippen. Ter referentie: Die smalle sleufjes zijn ongeveer 0,8mm breed.

Het gaat nu al een stuk sneller dan gisteren. Je moet er gewoon even behendigheid in krijgen. En leren wanneer je welk gereedschap moet gebruiken. Eerst gebruikte ik een schaar, maar daar kan ik niet precies genoeg mee werken (en ik krijg er zere vingers van  :wink:). Een hobbymes, eventueel in combinatie met een lineaal bevalt me veel beter.
En voor de inkepingen gebruik ik een soort van 'stans'. Lastig uit te leggen, daarom even een foto. Het gaat om de twee mesjes linksboven. Als je die haaks op het papier zet en druk uitoefent dan krijg je een haarscherpe snede in het papier. Strakker dan met een mes, want daarmee trek je ook aan het papier en kun je in de hoeken rafelige snedes krijgen.

Voor het 'rillen' heb ik verschillende tooltjes geprobeerd. Het beste resultaat behaal ik met een kraspen of centerpons. Door hem als potlood  te hanteren kun je scherpe groeven in het papier trekken zonder het echt te beschadigen:

Zoals gewoonlijk zal ik wel weer een bijzonder geval zijn en andere tools gebruiken dan de rest  :wink: Maar het is het resultaat dat telt.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #21 Gepost op: november 23, 2014, 20:18:34 pm »
Bij de allereerste stap begrijp ik de bouwtekening al niet meer  :oops: :twisted: :lol:

Ik heb er een kwartier op zitten staren, maar kan mijn uitgesneden delen op geen enkele logische manier passend krijgen. De bouwtekening is hier gewoon te onduidelijk.

Ik zal wat foto's maken van de verschillende manieren waarop ik het in elkaar kan plakken. Hopelijk kunnen we er gezamenlijk uitkomen.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #22 Gepost op: november 23, 2014, 21:37:43 pm »
Oke, daar gaat íe (dit wordt een posting met veel foto's)

Eerst de tekening uit de bouwbeschrijving. De BB bestaat alleen maar uit dit soort tekeningen zonder begeleidende tekst. Op zich geen probleem als alles duidelijk zou zijn. Het gaat om de onderdelen 1, 2, 10 en 11. Op zich lijkt alles logisch, totdat we de onderdelen eens in detail gaan bekijken.

Hier een detail van de dekken 1 en 10. Het gaat om het stuk dat met zwart 10a is genummerd. Wat moet ik hier mee ? Moeten de dekken gewoon tegen elkaar aan komen zoals op deze foto. of overlappend zo als op de foto daaronder ??

De tweede optie lijkt mij logischer, maar dat zie je niet terug in de bouwtekening. Het wordt nog verwarrender als we de delen 2 en 11 er bij gaan betrekken. Eerst nemen we 1 en 2. Dit lijkt allemaal prima te passen:

Maar nu deel 10 em 11. Hier zien we dat de valse kiel voorbij de rand 10a steekt. Dit is waar ik het niet meer snap.

De volgende twee foto's geven de combinatie van de kielen en dekken. Eerst zonder overlap van 10a, en daarna met. Welke van de twee is de juiste ? Of zijn ze beide verkeerd en moet het nog weer anders ?

In dit geval ga ik juist voor de eerste optie omdat alles dan beter lijkt te kloppen. Uit de bouwtekening valt echt niets op te maken dat de oplossing geeft.

Kort samengevat is de vraag dus eigenlijk: Moeten de dekken overlappen met het stukje 10a of niet ?

Toegevoegd: Nu ik nog eens naar de foto's kijk denk ik dat de dekdelen NIET moeten overlappen omdat de buitenlijnen dan beter aansluiten. Wat denken jullie ?

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #23 Gepost op: november 24, 2014, 06:17:07 am »
Je moet de bodemdelen tegen elkaar aan leggen, met 10a daar overheen om ze aan elkaar vast te maken. Datzelfde geldt ook voor de zijkanten. De delen liggen op die manier vlak tegen elkaar aan, maar toch vast.
Als je het weet kun je het in de bb ook zien (zeker als je naar de zijkanten kijkt)
Dat middenspant weet ik even niet...

Edit: ik vermoed dat dat middenspant overlappend gelijmd moet worden. (jouw optie 2)
Die variant met eenplakstrook achter twee delen die in hetzelfde vrlak moeten liggen kom je ook tegen bij
de dekken 19/19a, 20/20a de romp (24/24a, 26/26a en 26b/26c)

Jan

Online ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #24 Gepost op: november 24, 2014, 06:46:11 am »
Zwarte 10 a afsnijden , de 2 dek delen tegen elkaar leggen en het afgesneden deel boven op de 2 dek delen leggen, de rand van van 10a gaat dan samen vallen met de stippellijnen op rode 10a van beide dek delen, het dek blijft zo vlak .
Op de 3 D tekening van je onderdelen is dat te zien, in het midden van de foto.
Groetjes

René

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #25 Gepost op: november 24, 2014, 09:36:02 am »
zelfde mening als Rene.
zwarte 10a wegsnijden en dan op de rode 10A kleven. Zo blijft je bodem vlak.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #26 Gepost op: november 24, 2014, 14:33:09 pm »
Ik zat er dus met beide oplossingen naast  :wink:

Het vergt toch een andere manier van denken en interpreteren dan de houtbouw. Ik snap nog steeds niet hoe dat dan zit met die overlappende kieldelen, maar dat zal wel blijken als ik het in elkaar ga zetten.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #27 Gepost op: november 24, 2014, 15:49:15 pm »
zeer goed kijken naar deze tekening.  die bevat het antwoord op je vraag...

vermoedelijk zul je ergens iets moeten wegsnijden zodat hier ook de twee delen gelijk tegen elkaar zitten en moet je het weggesneden gebruiken als tussen stuk om de twee helften aan elkaar te brengen..( Ik gok maar hoor)

Andere vraag, waarom staan er op sommige plooikinnen een "X" en op ander stukken niet.??

Grtz Erik

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #28 Gepost op: november 24, 2014, 15:56:27 pm »
Citaat
Andere vraag, waarom staan er op sommige plooikinnen een "X" en op ander stukken niet.??

Ook dat antwoord is terug te vinden op de tekening  :wink:
Die met een X moeten de andere kant op plooien en moeten dus aan de achterzijde ingekerfd worden.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #29 Gepost op: november 29, 2014, 20:34:30 pm »
Ik ben vandaag begonnen aan het plaatsen van de kiel en spanten op de bodemplaat. Morgen zal ik wat foto's plaatsen.
De onderdelen passen tot nog toe vrij goed. Beter dan de gemiddelde hout kit in ieder geval  :wink:

Nu ik wat vaardigheid begin te krijgen in de nieuwe technieken zal de bouwsnelheid wel omhoog gaan. Vooral de vouwrandjes vergen wat oefening. De sterk inkepen en de vouw wordt te slap. Te weinig en je krijgt geen mooie scherpe vouw  :?

Ik gebruik de gewone houtlijm (onverdund) en dat bevalt me eigenlijk prima. Aanbrengen en uitsmeren met de punt van een tandenstoker. Het droogt wel veel sneller omdat papier veel meer absorbeert. Daardoor heb je weinig tijd om nog te corrigeren.

Ondertussen ben ik ook al aan het uitzoeken wat je nodig hebt voor scratchbouw met papier en karton. De moderne methode is om alles op de computer te tekenen en dan printen (laserprinter geeft het beste resultaat). De ouderwetse manier is om met de hand te tekenen en in te kleuren.
Als ik zeilschepen wil blijven bouwen wordt de grootste uitdaging om een realistische houtstructuur op het papier te krijgen....