Auteur Topic: Tuigage geschut  (gelezen 1226 keer)

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
  • Geslacht: Man
Tuigage geschut
« Gepost op: november 13, 2014, 20:24:08 pm »
Zit me al een tijdje af te vragen of het wel logisch is om op modellen met het geschut in gevechtspositie touwen aan de achterzijde van het rolpaard te bevestigen. Volgens mij dienen die alleen om het geschut naar binnen te halen als er niet geschoten wordt en het lijkt mij handiger om die niet tijdens een gevecht ingehaakt te laten. Dus alleen kortdurend bevestigen. Ogen in het paard, ogen op het dek, and that's it. Of maak ik nu een denkfout?

Groet, Jean

Groet, Jean

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
Re: Tuigage geschut
« Reactie #1 Gepost op: november 13, 2014, 20:40:02 pm »
Je bedoelt dat het kanon door de terugslag vanzelf naar achteren komt ? Daar heb je een punt, maar het lijkt me dat je het toch wel met de katrol in die positie wil zekeren zodat je de loop kunt reinigen en de volgende ronde laden. Dan wil je niet dat door een beweging van het schip de boel ineens weer naar voren rolt.
Bovendien: De katrollen zitten aan de achterzijde van het rolpaard. Dat is nou precies de plek waar je  niet moet staan tijdens een gevecht  :wink:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #2 Gepost op: november 13, 2014, 21:02:10 pm »
Ik werd aan het twijfelen gebracht door Kamer in 'Het VOC-retourschip'. Daarin schrijft hij op p. 214: "Het touwwerk omvat het broektouw en twee takels [i.e. takels aan de wangen en verschansing] ...... Een ring in de schaarstok achter het kanon dient als bevestigingspunt voor de takels als het stuk zonder afvuren naar binnen moet worden gebracht." Bijbehorende illustratie toont dat ook zo.

Ook plaatjes bij Zu Mondfeld geven geen uitsluitsel. In zijn tekeningen geeft hij de touwen aan de achterzijde wel weer, met haken in de ringen, dus nel te plaatsen en te verwijderen. Hij laat vervolgens een foto zien van het dek van een model van het Zweedse fregat Josephine met twee geschutsbemanningen in actie en daar zie ik ze weer niet.

Groet, Jean
Groet, Jean

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #3 Gepost op: november 14, 2014, 05:09:08 am »
ik kan me zeker vinden in wat arjan zecht maar denk ook wel dat het meer in de weg hangt bij het schieten dan het er niet zou hangen.

zou het niet kunnen dat na het schot de haak er aan werd gehangen en het touw strak werd getrokken voor onheil te voorkomen.

moeilijke vraag jean  :wink:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #4 Gepost op: november 14, 2014, 08:32:49 am »
nou een goede vraag.

daar kan je verschillende antwoorden op geven.
Ik ga dus gewoon even praktisch nadenken.
De twee zijtakels dienen om het geschut naar voor te trekken, buiten boord te brengen en soms ook om te baksen.
Die zouden er altijd aanblijven.

Ik zou de achterste takels  wel gebruiken als ik het geschut naar achter wil trekken  om het de eerste maal te kunnen laden.

Na het schot loopt de wagen wel vanzelf naar achter, maar Dirk heeft daar wel een punt , dat men dan snel aanhaakt om bij het rollen van het schip de wagen niet naar voor te laten lopen.
Tijdens gevecht  zeilde men ook niet op volle zeilvoering. dus het rollen van de romp zou meer kunnen voorkomen.
en je wil een rolpaard met  geschut niet zomaar heen en weer laten rollen over je schip. Eenmaal zulke gewicht begint te bewegen, stop je dat ook zo maar niet.
 Dus de optie tijdens gevecht bij het achteruit zijn van het paard , lijkt het mij beter van die takel even in te haken.

maar dat is puur eigen hersenspinsel.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik