Auteur Topic: Caldercraft-tug Imara R/C 1:30 (Verb) blz-25  (gelezen 133693 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Beagle

  • Administrator
  • admiraal
  • ******
  • Berichten: 5.546
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: Caldercraft-tug Imara R/C 1:30 (Verb)
« Reactie #30 Gepost op: oktober 13, 2014, 20:59:46 pm »
Ik zie het er nog van komen dat je alleen de romp gaat gebruiken en verder alles zelf maakt  :wink:

ben al aardig op weg met alles wat de aandrijving betreft.  Ga die A frames ook veranderen.
maar dat lees je dan wel weer woensdag of vrijdag.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Beagle

  • Administrator
  • admiraal
  • ******
  • Berichten: 5.546
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: Caldercraft-tug Imara R/C 1:30 (Verb)
« Reactie #31 Gepost op: oktober 14, 2014, 19:29:11 pm »
ik kwam handen en vingers te kort om die A frames  fatsoenlijk te kunnen passen.

Ik had al zo eens vluchtig gemeten dat de asafstand 120 mm.  zou kunnen bedragen.
Een tekening maken  op de mac van die A frames en met opmeten van de romp  kwam ik op een asafstand van 119 mm.

Ik ga dus aannemen dat voor de verdere bouw de asafstand 120 mm. wordt.
vermits ik die A-frames niet goed kan vasthouden, en als de assen evenwijdig moeten zijn, dan volgt daaruit dat die A frames in één vlak moeten liggen. Verder  ontdekte ik ook dat er dan veel aanpassingen aan de voeten van die A-frames moesten geschieden.

Dus heb ik een derde-vierde hand gemaakt uit plexiglas. met daarin twee gaten geboord, geruimd op 4,0 mm en ze ook haaks op de plexiplaat geboord.  op die plexi plaat heb ik dus de A-frames vastgeschroefd   en ze dan even ,zonder aanpassen van de voeten, zo uit de kit, deze frames op de romp gezet.
Oh ja  in het midden van de plexy  het ik wel een middenlijn getekend.

1682

1684

je ziet op de foto hoe krom , scheef , etc dat spul nu is. Daar ga ik wel eens een nachtje over slapen, hoe ik dat beter kan maken.Die voeten  in dat wit metaal wegvijlen. zelf goede voeten maken in messing?

Nu vraag ik mij toch af, iemand die deze kit  koopt, en goedkoop is hij niet, hoe die de aandrijving goed krijgt. Nieuwe assen moet hij sowieso gaan bijkopen, tenzij je een draaibank hebt. en dan niet te spreken van deze A-frames.
Maar goed  ik was een verwittigd man, ik wist uit de  documenten van 1986 ( bij de introductie van de kit) dat daar al problemen mee waren  en op twee ander sites heb ik ook gezien en gehoord dat ik niet de enige ben met deze problemen.
Gelukkig gaat het daarna veel beter met de kit. komen er minder grove zaken nog voor.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amateur

  • Betweter
  • Officier
  • ****
  • Berichten: 2.164
  • Geslacht: Man
Re: Caldercraft-tug Imara R/C 1:30 (Verb)
« Reactie #32 Gepost op: oktober 15, 2014, 07:05:06 am »
Ik begin te begrijpen waarom ze de eenschroefsversie aanbevelen ......
Dat heeft niets met ruimte in de romp te maken.

Jan

Offline ISOLA2

  • Administrator
  • Officier
  • ******
  • Berichten: 2.313
  • Geslacht: Man
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
Re: Caldercraft-tug Imara R/C 1:30 (Verb)
« Reactie #33 Gepost op: oktober 15, 2014, 09:06:19 am »
Links op je foto past het redelijk, recht staan de raakvlakken van de voeten naar de verkeerde kant open, denk dat er 2 dezelfde A frames zijn geleverd , dan past dat aan 1 zijde ongeveer  :wink:
Groetjes

René

Offline Beagle

  • Administrator
  • admiraal
  • ******
  • Berichten: 5.546
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: Caldercraft-tug Imara R/C 1:30 (Verb)
« Reactie #34 Gepost op: oktober 15, 2014, 09:43:44 am »
ondertussen ligt die "zamac" rommel in de kliko  en ben ik bezit dit fatsoenlijk te maken in messing.
dat zal wat tijd vragen.  maar liever dat. als je de voeten wil afzagen zie je het bee-n zo plooien.
en dan vraag ik mij af of het echt benen moeten zijn van 6 x 6 mm.
misschien kan ik met smaller ook wel doen en dan is het nog meer gestroomlijnd.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline ISOLA2

  • Administrator
  • Officier
  • ******
  • Berichten: 2.313
  • Geslacht: Man
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
Re: Caldercraft-tug Imara R/C 1:30 (Verb)
« Reactie #35 Gepost op: oktober 15, 2014, 10:44:53 am »
Maak ze smaller en langer, je kan zo een uithouder gewoon in plaat plooien, zonder spantenplan zal het ook niet gemakkelijk zijn om de voetjes passend tegen de romp te krijgen.
Groetjes

René

Offline Beagle

  • Administrator
  • admiraal
  • ******
  • Berichten: 5.546
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: Caldercraft-tug Imara R/C 1:30 (Verb)
« Reactie #36 Gepost op: oktober 15, 2014, 13:32:49 pm »
smaller wel, het was 6 mm. vierkant en ik had hier nog 4 mm. vierkant messing liggen.
Bus word ook geen 12,5  maar gewoon een 10mm.  had ik ook zo liggen, moest er enkel een gat inboren. :wink: :lol:

Aan de benen heb ik aan de onderkant allemaal een voetje van 2mm. rond en 1 mm. diep gedraaid. In de bus ook twee gaatjes van 2 mm. en 1,5 mm. diep. zo kan ik het been met zijn  "teton" in het busje steken en met zilver solderen.

ik was wat naar foto's aan het kijken hoe ze dat bij de meeste twee assige schepen hebben gedaan, maar daar zie ik weinig A frames. de meesten hebben een steun die loodrecht naar boven tegen de romp gaat.

weet nog niet hoe ik het verder ga doen...  met maar een (1) steun en loodrecht naar boven en dan haaks erop een ander steun recht naar de kiel ?

of het toch maken zoals het was:  een A frame met een hoek van 57° tussen de benen en toch maar plaatsen met boutjes. ?

Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amateur

  • Betweter
  • Officier
  • ****
  • Berichten: 2.164
  • Geslacht: Man
Re: Caldercraft-tug Imara R/C 1:30 (Verb)
« Reactie #37 Gepost op: oktober 16, 2014, 08:06:43 am »
Toch komt A-frame ook wel voor:
(William C Daldy, gebouwd zo rond 1930)



Jan

Offline Beagle

  • Administrator
  • admiraal
  • ******
  • Berichten: 5.546
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: Caldercraft-tug Imara R/C 1:30 (Verb)
« Reactie #38 Gepost op: oktober 16, 2014, 20:12:57 pm »
ondertussen ga ik voor de blauwe lijn.

dat is voor mij het gemakkelijkste. hoef ik enkel twee gaatjes meer in de romp te boren en later gewoon dicht te maken met epoxy. Hoef ik geen voetjes te maken en de steun onder twee verschillende hoeken af te werken.

De technische spullen zijn ook aan het binnenlopen, de motoren, de lood accu's de zender/ontvanger. de electronica voor vaarregelaar en ander spullen zou onderweg zijn vanuit England.

De micro schroeven en moeren van 1,2 en 1,6 mm zouden ook onderweg zijn. Die zijn al meer dan 10 kalender dagen geleden besteld.

Jan heb je nog meer foto's van dat schip ??
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Gep

  • Scheepsjongen
  • *
  • Berichten: 86
  • Geslacht: Man
    • Homepage van Gep
Re: Caldercraft-tug Imara R/C 1:30 (Verb)
« Reactie #39 Gepost op: oktober 16, 2014, 21:35:25 pm »
..... Jan heb je nog meer foto's van dat schip ??
Even zoeken op Internet naar “William C Daldy”, onder “afbeeldingen”, en je beeldscherm loopt meteen over!
Kijk in het bijzonder hier: http://daldy.com
en hier: http://tripleexpansion.com
Zelfs tekeningen en meer informatie:

http://www.nzmaritimeindex.org.nz/images/wcdsideweb.jpg

http://tripleexpansion.com/docs/wcdf3403.jpg

http://tripleexpansion.com/docs/wcdf3404.jpg

http://tripleexpansion.com/docs/wcdf3405.jpg

http://tripleexpansion.com/docs/wcdf3406.jpg (Hier is ook de afsteuning van de schroefassen te zien)

http://tripleexpansion.com/docs/wcdf3407.jpg

http://tripleexpansion.com/docs/wcdf3408.jpg

http://tripleexpansion.com/docs/wcdf3409.jpg

http://tripleexpansion.com/docs/wcdf3410.jpg

http://tripleexpansion.com/docs/wcdf3411.jpg

Ik laat het niet zo vaak merken, maar je ziet het: ik volg je vorderingen op de voet!

Succes ermee!
Gep
P.S. Ik heb niet gecontroleerd of dit inderdaad het zelfde schip betreft.
Elke week een plankje.... maakt een schip in een mensenleven. 
http://home.kpn.nl/gep2/
https://www.youtube.com/user/kragge2

Offline amateur

  • Betweter
  • Officier
  • ****
  • Berichten: 2.164
  • Geslacht: Man
Re: Caldercraft-tug Imara R/C 1:30 (Verb)
« Reactie #40 Gepost op: oktober 17, 2014, 06:21:53 am »
Mijn foto kwam, van daldy.com (onder het subtopic 'preservation')

Jan

Offline Beagle

  • Administrator
  • admiraal
  • ******
  • Berichten: 5.546
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: Caldercraft-tug Imara R/C 1:30 (Verb)
« Reactie #41 Gepost op: oktober 17, 2014, 06:54:35 am »
na al die foto's van Gep. ( Waarvoor dank)  kan ik niet anders dan maar een normaal A-Frame te maken zoals het origineel in de kit zat.
hopelijk vanavond de foto's ervan...
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Beagle

  • Administrator
  • admiraal
  • ******
  • Berichten: 5.546
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: Caldercraft-tug Imara R/C 1:30 (Verb)
« Reactie #42 Gepost op: oktober 17, 2014, 16:24:23 pm »
er weer een dagje bij..
 zilversolderen van de A-frames.
1689
Hier liggen de twee frames tegen elkaar , voor handwerk, zeker bij zilversolderen, is het min of meer gelijk.  Opgelet de foto vertekend, je moet kijken naar de cm lijnen op het snijpad.
1690

De laatste maal passen en wringen.. ook is er een gaatje dwars door de scheg geboord van 1,2 mm. dit om de beide bovenste kanten min of meer gelijk te zetten tijdens het lijmen.
1691

Tja  ik wacht nu al 12 dagen op die microcrews…
Bestellen via internet en moeten werken via bankoverschrijving…. gaat echt niet snel…
Dan het zo maar tegen de romp lijmen met  "Uhu - Super Acrylit"  Na 25 min. uitharden aan een zijde , de volgende lijmen… en weer na 25 min. de mal wegnemen
Dit is het finale resultaat
1693

Om de steun te maken moet ik de boot opmeten. Er is absoluut geen spanten plan  aanwezig.
Ik deel de lengte van het schip door 3 . vanaf de steven meet ik dan 1/3 deel af  en daar komt de voorkant van de steun in 10 mm. dik multiplex. ook 37 cm verder naar achter komt dan de tweede steun.
1695
Dit is mijn meetraampje.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Andries

  • Vol matroos
  • **
  • Berichten: 335
  • Geslacht: Man
Re: Caldercraft-tug Imara R/C 1:30 (Verb)
« Reactie #43 Gepost op: oktober 17, 2014, 20:08:44 pm »
Je gaat voortvarend  :lol: te werk, Erik.
Volgens mij heb je er zin in.

Groeten
Andries
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)

Offline Beagle

  • Administrator
  • admiraal
  • ******
  • Berichten: 5.546
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: Caldercraft-tug Imara R/C 1:30 (Verb)
« Reactie #44 Gepost op: oktober 18, 2014, 15:19:58 pm »
weer een vruchtbare namiddag.

Iemand opperde het idee : "Wat als je ooit toch eens iets aan je roer moet doen  en je moet het demonteren…" ?
Zeer terechte vraag natuurlijk, waar ik helemaal niet aan gedacht had. Daar ging mijn mooi stukje allu in de kliko.!   Zoals het in de kit voorzien is,  kan je dat nooit,nadat je de roerhiel hebt gemonteerd en bij geplamuurd en geschuurd hebt, je roer nod demonteren zonder een hoop te moeten vernielen.
Onder het motto " zeg nooit nooit", dan maar een stukje messing opgescharreld uit de scrap bak en een afneembare roerhiel gaan maken.

De losse onderdelen. (ik moet nog wel inox schroeven van 3 mm. platte kop gaan zoeken.)
1697
dan alles in elkaar geschroefd
1698
en als je het even op de boot zet.
1699

Ik hoop dat dit zowat alles is dat ik grondig moet wijzigen….
dan nu  naar de grondplaat voor de motors…. denk dat ik dat geheel uit plexi ga maken van 6 mm.
Kan ik lekker ook schroeven in de kopse kanten maken.
1700
de twee motoren met de koppeling en de schroefkokers met hun vetpop alle op een grondplaat en bijgevolg mooi uitgelijnd.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik