Auteur Topic: Caldercraft-tug Imara R/C 1:30 (Verb) blz-25  (gelezen 133189 keer)

Online ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Geslacht: Man
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
Re: Caldercraft-tug Imara R/C 1:30 (Verb)
« Reactie #15 Gepost op: oktober 10, 2014, 19:16:54 pm »
Slechte schroefassen bij bouwpakketten, een steeds weer terug kerende klacht  :(.
Groetjes

René

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #16 Gepost op: oktober 10, 2014, 21:07:45 pm »
even wat vooruitlopende.
Een van de volgende punten is het bevestigen van het 'A' frame voor de ondersteuning van de assen.
Een kant wil de BB dat ik vastzet met schroeven  en de ander kant gewoon met lijm.
De schroeven die ze daarvoor meeleveren zijn BA4 ( nog. 3,5 mm) veel veel te groot.
Ik heb juist op internet schroeven besteld in messing van 1,2 mm en van 1,6 mm. internet is wel fijn, je kan zowat alles ob-veral bestellen, doch die wacht/levertijden. Nu wachten tot die binnen zijn. hopelijk tegen volgende week vrijdag ..

Met  deze  boutjes ga ik dat 'A'frame aan de romp vastmaken( kleven met epoxy ) met twee boutjes per steun Ook dus in de steun die normaal maar moet gekleefd worden. De boutjes zullen nog wel steeds buiten schaal wezen, maar toch liever zeskant boutjes van2 of van 2,5mm dan die mastodonten van 5 mm.

de roerkoning ook al aan het voorbereiden. De roeras van het meegeleverd roer is 4,7 mm.  geven ze in de kit een buisje mee van 5 mm binnen.  Ik zie een kitbouwer dat er zo maar inzetten.  bij de eerste keren dat er wat golfslag staat  komt het water zo langs de roerkoning naar binnen.

Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Online ISOLA2

• Administrator
  • Officier
« Reactie #17 Gepost op: oktober 11, 2014, 06:37:43 am »
Mijn hennegat koker stop ik vol vaseline, voor roerkoning van 4 mm, buis van 5 binnen, met 2 stukjes van 4 mm 10 lang als lager onder en boven je hebt dan een holte die je vult .
Als je een as van 4 mm in een buis van 4 mm stopt dan kruip het water naar boven als je snel vaart, de hekgolf is daar verantwoordelijk voor bij een zeilschip op rompsnelheid.
Bij een sleper die achter diep ligt krijg je het zelfde probleem , je hennegat koker komt zeer weinig boven de waterspiegel.
IPV vaseline kan je ook uier zalf gebruiken, ook in je schroefas.
Groetjes

René

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #18 Gepost op: oktober 11, 2014, 10:38:08 am »
hé mijn maatje debiteert wetenschap vanuit het eilandje in "Rivierenhof'.    :P :wink:

ja vroeger gebruiken wij vasilen, maar ondertussen heb ik wel een grote pot wtarbestendig schroefassen. dat ik na de winter niet meer ga nodig hebben. ga over op een watergedragen schroefkoker.

dit maal mag er niets misgaan , vroeger hadden wij dat klein roeibootje... nu moet ik het model gaan opvissen met de "Doerak"
Bedankt voor de uitleg, zo begrijpen de anderen wat is wil doen.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Online ISOLA2

• Administrator
  • Officier
« Reactie #19 Gepost op: oktober 11, 2014, 11:18:28 am »
Dat waterbestendig vet voor schroefas koker van 1/1 schepen is veel te dik , uierzalf geeft nog een beter resultaat dan vaseline, bij model schepen kan je dat merken als je de motor langzaam laat draaien met een A meter er tussen je verbruik met dat schroefasvet ligt dan merkelijk hoger. Testen zijn al verschillende keren bevestigd op het andere forum.
Pot uierzalf van het kruitvat, kost niks en kom je jaren mee toe.   
Groetjes

René

Offline luc

• Officier
« Reactie #20 Gepost op: oktober 11, 2014, 13:31:46 pm »
Ik gebruik ook de uierzalf van Kruidvat, geen problemen.
Spuit 1 keer/jaar de afkoken vol en vaar er een gans jaar mee.
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #21 Gepost op: oktober 11, 2014, 16:29:32 pm »
niet zoveel gedaan vandaag, het kan allemaal op één prentje. :P :lol:
was anders wel wat draaiwerk.
De nieuwe assen met hun smeerpot erop. op het roer is een andere roerkoning ook weer met een vetpotje.
Ik maak die van oude banaanstekkerbussen. met je enkel een stukje buis erop maken waar het moertje is in gesoldeerd.

1675

Vanavond wat werk aan de "A" steunen.

maandag eerste werk--- naar kruidvat om een pot uierzalf  !!

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #22 Gepost op: oktober 12, 2014, 18:16:45 pm »
vandaag nog wat meer met de aandrijving bezig.
dan vooral de steun aan de onderkant van het roer.
De kwaliteit van dat gietstuk is ook niet echt om vrolijk van te worden
1677

aan de zijkant is er een stukje af. De zijkanten staan niet haaks op de onderkant. het gat voor een schroef die je op de romp moet schroeven valt bijna naast de romp. het boorgat voor de as van het roer zit veel te ver naar achter en ook nog niet eens op  de lengte as
ik zelf heb een voorkeur om de as van het roer dichter bij de romp te plaatsen dan zover naar achter. Op de tekening tekenen ze het roer wel vlak tegen de romp  en op hun onderdeel zit er een ruimte van  meer dan 10 mm.
Dan maar besloten om zelf maar een nieuw te maken. ik vond nog een stuk alu van 20mm. daim. groot genoeg ervoor. Na wat draaiwerk- freeswerk  is dit het nieuwe stuk, met een zuiver boorgat van 4,8 mm. voor de roeras. De as zelf is van messing en meet 4,7 mm. diameter.
1697

nu ik toch met de romp bezig ben ook maar ineens die A-frames even tegen de romp gehouden.
De tranen schiten mij echt in de ogen. Passingen van ga daar liggen.

1681
De stuurboord kant gaat nogal
1680
Maar die bakboord kant.
Ze staan ook niet haaks op de aslijn van de romp en de  schroefassen lopen niet parallel maar waaieren uit naar buiten..

Grtz Erik

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #23 Gepost op: oktober 12, 2014, 19:01:51 pm »
Voor het geld dat je voor zo'n kit neerlegt zou je toch wel meer kwaliteit verwachten.
Bij de statische modellen staat Caldercraft hoog aangeschreven maar daar is hier weinig van te merken

Ik zie het er nog van komen dat je alleen de romp gaat gebruiken en verder alles zelf maakt  :wink:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Gep

• Scheepsjongen
  • *
    • Homepage van Gep
« Reactie #24 Gepost op: oktober 12, 2014, 20:52:59 pm »
.....  ik vond nog een stuk alu .....  De as zelf is van messing .......
AL + Ms + water; is dat niet vragen om problemen m.b.t. galvanische corrosie?
M.v.g.
Gep
Elke week een plankje.... maakt een schip in een mensenleven. 
http://home.kpn.nl/gep2/
https://www.youtube.com/user/kragge2

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #25 Gepost op: oktober 12, 2014, 21:26:57 pm »
er nooit bij stil gestaan
zolang liggen die bootjes nu ook niet in het water ...
De as in messing van het roer kan ik niet veranderen, dan moet ik terug een nieuw roer maken..

en verschil tussen alu en die pewter  ???

"Door de scheepshuid niet als massa te gebruiken, ontstaan er geen oncontroleerbare stromen die corrosie kunnen veroorzaken"
en mijn romp is uit GRP = Polyester  en die kan ik niet als massa gebruiken.

Grtz Erik

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
« Reactie #26 Gepost op: oktober 13, 2014, 15:49:23 pm »
Hallo Erik,

Heel veel succes met dit model. Aan zoiets ben ik nog lang niet toe, maar ik vind het wel heel interessant om het te volgen.
Groetjes, Cees

Afgebouwd: Smit Rotterdam, Billing Boats. 1:75; HMS Victory, Mamoli. 1:90; sloep 1:32

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #27 Gepost op: oktober 13, 2014, 15:59:38 pm »
@Bloemkool , ik heb wel een andere vraag  en wij hebben nu hier de expert voor in huis.

vanuit de yachtwereld heb ik altijd geleerd dat bij een twee schroeven schip
vooruit varend.
de Bakboord schroef  ( links - maar rechtse schroef)  moet draaien met de wijzerzin.
Dat de Stuurboord schroef ( Rechts - maar linkse schroef) moet draaien tegen de wijzerzin.
zodat ze het schroefwater naar beneden wegduwen  .

Zie ik nu bij voorbeelden van fabrikanten van o.a. zenders, vaarregelaars ( Franse & Engelse ) dan doen ze juist weer het tegengestelde
Vooruitvarend draait de linkse schroef tegen wijzerzin en de rechtse  met wijzerzin
dus het water naar de kont van het schip sturende.

Wie heeft hier nu gelijk  en wat moet het zijn.

Grtz Erik

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
« Reactie #28 Gepost op: oktober 13, 2014, 18:09:20 pm »
Hallo Erik,

bij vaste schroeven is 1 configuratie in de scheepvaart in gebruik om een iets andere reden dan die jij hebt opgegeven. Ik zal dat zo proberen duidelijk uit te leggen en ook hoe dit bij verstelbare schroeven werkt.

Eerst de vaste schroeven.
1) Hierbij ga ik er van uit zoals in de zeevaart internationaal gekeken wordt van achter naar voren in de kiellijn. Hiermee wordt bakboord (BB) en stuurboord (SB) gedefinieerd in internationaal ook de draairichting van de schroef. Zoals eerder al in een reactie genoemd, de zeg maar Rijnvaart (zowel NL als andere nationaliteiten) werken wat de schroef betreft precies andersom en zijn hiermee de uitzondering. Op een of andere manier heeft Raboesch zie hierop gebaseerd. Zover dit zijpad.
Een schroef (vuistregel) is een rechtse schroef als je erachter staat, dus aan de kant van de hub, en als de rechter kant van het blad zich verder van je af bevindt dan de linkerrand, dan is het een rechtse schroef en uiteraard andersom.
Nu welke schroef waar te gebruiken: bij dubbel schroef schepen met 2 roeren draait de BB linksom en de SB rechtsom. Dit heeft niets te maken met het 'naar beneden duwen' van het water. Ook qua aanstroming maakt het niet uit omdat met een dunne schroefas deze niet in grote mate verstoord wordt. Het heeft wel met de richting van de waterstroom te maken. Bij het achteruitslaan draaien beide schroeven dus andersom. De hoofdmoot van de waterstroom wordt daardoor tegen het achterschip gestuwd (de zijdelingse beweging van de stroming is belangrijker dan de opwaartse), waardoor het schip neutraler achteruit te varen is en afhankelijk van het type roer wat er achter hangt zelfs achteruit op het roer behoorlijk te sturen is.
Als bij zo'n schip, wat relatief breed is tot de lengte en de beide schroeven met roeren relatief ver uit elkaar geplaatst zijn kun je makkelijker 'wringen' oftewel het schip op de plaats rond te werken zonder de hulp van een anker of landvast. Stel je de roeren en schroeven juist af, dan kun je met zo'n schip zelfs dwarsuit varen, zonder de hulp van een boegschroef.
2) Nu schepen met 2 schroeven, maar met slechts 1 roer in lijn van kiel en stevens. Daar wordt juist gebruik gemaakt van een rechtsdraaiende schroef aan BB eb abdersom, hier om tijdens het vooruit varen een betere druk op het roer te krijgen en houden.

Verstelbare schroeven
Verstelbare schroeven draaien altijd dezelfde kant op, ongeacht of ze vooruit danwel achteruit gebruikt worden. Omdat de schroefas bij een verstelbare schroef een stuk dikker is en heel vaak tot aan de schroef in een tunnel ligt (de askering zit dan dus pal voor de schroef) wordt de aanstroming wel degelijk verstoord. Zeker op zeeschepen (dit veel vooruit varen in verhouding tot manoeuvreren), wordt bijna altijd voor de meest economische optie gekozen, dus een rechtsdraaiende schroef aan BB en vise versa. Bij het achteruit varen heb je daardoor bijna nooit een neutraal schip bij het achteruit varen. Sterker nog door de geringe stroming direct over het roer heb je totaal niets aan je roer. Bij een zeer sterk aflopend achterschip (tussen zeg maar 1/3 beneden de top van het schroefblad en de kiel) kan het schip bij weinig water onder de kiel (< 1/10 van de diepgang) vooruit gestuwd worden terwijl beide schroeven achteruit draaien.

Het is een behoorlijk uitgebreid verhaal geworden en ik hoop dat je het nog kunt volgen. Is e.e.a. onduidelijk, dan hoor ik dat graag en probeer ik de vraag beknopter?, directer? uit te leggen.
Groetjes, Cees

Afgebouwd: Smit Rotterdam, Billing Boats. 1:75; HMS Victory, Mamoli. 1:90; sloep 1:32

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #29 Gepost op: oktober 13, 2014, 20:39:05 pm »
klaar en duidelijk.
ik moet dus optie 2 kiezen voor mijn sleepboot.
nu weet ik welke schroef waar moet.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg.

Grtz Erik