Auteur Topic: Caldercraft-tug Imara R/C 1:30 (Verb) blz-25  (gelezen 133336 keer)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Caldercraft-tug Imara R/C 1:30 (Verb) blz-25
« Gepost op: oktober 08, 2014, 11:15:57 am »
het kriebelt toch te veel.
Al veel te lang maar achter die mac gezeten en maar aan het surfen.... zou dus beter mijn nog resterende tijd anders gaan doorbrengen hé.
Het idee van treintjes heb ik maar heel diep weggeborgen. Het  past niet in mijn werkplaats of ik moet teveel weer aan kasten, schuiven gaan ombouwen..

Ik ga eens van het gewoonte-pad af, geen houtbouw, geen touwtjes, geen zeiltjes, maar wel :

1) een kit bouwen
2) hem voorzien van R/C

Hier komt dan de bouwbeschrijving.
dit is 'm.  en ook de kleur setting die ik wil bekomen.

en 'Neen' ik ga geen weatherings technieken toepassen.

de lengte van het schip is 1105 mm.  Breedte 298mm.
varend gewicht zou 19 Kg moeten bedragen.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
Re: Caldercraft-tug Imara R/C 1:30 (Verb)
« Reactie #1 Gepost op: oktober 08, 2014, 11:19:09 am »
"Imara"  Een Britse stoomsleepboot
De werf.
Het schip werd gebouwd door Fleming & Ferguson Limited, van Phoenix Works, Paisley. Het bedrijf werd opgericht in 1885, toen ze opvolgers werden van H.McIntyre & Co.
In 1895 werden ze opgericht als een beperkte vennootschap, wordt later een naamloze vennootschap met dezelfde naam. De werf werd vervolgens in 1965 gekocht door de Amerikaanse Marine & Machine Company, maar stopte de bouwactiviteiten in 1968, toen ze werd gekocht door Alexander Stephen Engineering Co, Ltd

Het Schip.
Flemming & Ferguson Ltd werden begunstigd met een kroon-Kolonie contract van 20 augustus 1930, beschrijvende de bouw van een "Twin Screw Harbour Tug" en de levering in Dar-es-Salaam.
De contract prijs voor het schip was £ 29.400, waarvan een bedrag van £ 721 voor reserve spullen, en de som van £ 2043 voor de oplevering (reis) van het schip in Dar-es-Salaam inbegrepen.
Ze was een groot schip voor haar tijd, ontworpen om een ​​12.000 ton zware schip te slepen in stilstaand water. Haar belangrijkste gegevens waren: -

Lengte: 116' 9 "
Breedte: 28' 6"
Diepgang 13 '
Verplaatsing: 425 ton
Snelheid: 11 knopen ( 20 km/u.)
Bereik: 920 mijlen ( 1700 km)

Ze werd aangedreven door twee triple expansie stoommachine met een gecombineerde vermogen van 1000 pk.
De Extra door stoom aangedreven uitrusting inbegrepen:

Een stoom aangedreven zuigtrekventilator - alle ketel rookgassen werden getrokken door deze ventilator en verdreven de binnenste trechter voering via de schuine buis, naar voren van de trechter

- Een stoom aangedreven brand en berging pomp van 500 liter / minuut capaciteit
- Een extra stoom aangedreven verlichting set voor inboard verlichting van 7,5 kW vermogen
- Een anker afhandeling ankerlier van verticale cilinder ontwerp
- Een stoom kaapstander op de achtersteven

Het schip is ontworpen voor gebruik in de tropen, zoals aangegeven door het ontwerp van de ramen, de overvloed van dakramen, het raspen, zij-roosters en kap ventilatoren.

Haar accommodatie moest geschikt zijn om Europese Officieren aan boord te laten leven. Dit zou helpen om de lopende werkingskosten te verminderen. De Lasker bemanning van 6 brandweerlieden en zes matrozen, werd achterin ondergebracht in een enkele cabine.

Het schip werd in 6 maanden tijd gebouwd. Ze vertrok naar  Dar-es-Salaam op 15 april 1931, aankomst aldaar  op 11 mei 1931. Ze gebruikte  tijdens de reis slechts één van de twee stoomketels bij een verminderde druk van 170 pond.
In 1932, precies een jaar na levering,  werd de "IMARA" gekocht  door de Royal Navy van de Tanganyika Railway Company, Ze werd omgedoopt naar 'Perseverence' . Aanzienlijke wijzigingen werden aangebracht voor de dienst in koelere klimaten.
Ze kreeg als thuishaven Chatham onder  bevel van de  kapitein van de Dockyard.
In 1958 werd ze verkocht aan de Britse Iron & Steel Corporation voor de sloop.

Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #2 Gepost op: oktober 08, 2014, 11:20:34 am »
zit al ineens met een probleempje.

op de doos staat  1/32"  per  1ft ook op de de tekeningen staat dat zo
als ik het dus met mijn vlaams verstand uitreken kom ik op een schaal van  1/384.
0,79375 per 304,8 mm.

maar op de "BB" staat dan weer leuk 1:32
de echte Imara zou volgens de BB 109 voet lang geweest zijn tussen LL.
het model is 110,5 cm lang.
dan kom ik uit op schaal 1:30   (109 *304,8)/1105 =  30
wie of wat is nu juist.??

de "BB" is puur 100% tekst geen begeleidende tekeningen, behalve een  assy-tekening van winch en ankerwinch.
er is wel een tekening van het houtwerk met de nr's erop waar welke lazercut onderdeel zich bevind. Op het houtwerk zelf zijn geen nummers gedrukt.

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #3 Gepost op: oktober 08, 2014, 11:21:37 am »
Nu de foto's  en tevens wat rand opmerkingen

De grote doos
1644
en als we die mastodont even opensnijden
1645
Doe je dan het deksel open. komt daar een GRP romp te voorschijn.
1646
even het houtwerk uit de doos gehaald en het op de tekening gelegd.
In een verslag  had ik gelezen dat bij het uitbrengen van de kit de tekeningen niet op schaal waren.
1647
Het hoofdek. alles voorbedrukt - de dekbeplanking.  Daar houd ik niet zo van! je ziet teveel de originele houttekening van de multiplex er door schemeren. Dat wordt dus niet gebruiken en zelf deklatjes leggen.
1648
nog ander bedrukt dekwerk
1649
Dit zouden de potdeksels moeten worden.  weer in multiplex. dat wordt dus ook maken uit vol hout.
gelukkig heb ik nu een basis vorm van wat het moet worden.
1650
Wat kleine rommel. schroefjes  ringetjes enz... en alles zonder identificatie nummers. duidelijk geen kit voor beginners.. hij krijgt ook ***** markeringen als moeilijkheidsgraad. ( Ik denk dat de moeilijkheid er vooral in licht alles te identificeren)
1660
De twee sloepen .( gewoon niet gebruiken en er maar zelf maken)
1652
de GRP opbouw.
1653
De GRP achterdekhuis
1654
De schouw
1655
een blik in de romp
1656
de bussel hout messing en roodkoper.
1657
De romp even van opzij.
1658
en nog twee kleine maar zware doosjes.  Het beslag ??
1659
Ja hoor bomvol met  van dat Pewter beslag. zo zag ik al dat bij het roer de handvaten zijn afgebroken, verbogen.
Dat wordt allemaal mooi afspoelen van het giet vet. voorzien van twee lagen Acryl met GAC200.

de inhoud doos-2
1662
de inhoud doos-1
1661
de twee schroeven 75 mm. diameter. zowel RH als LH
1663
Het eerste beslag dat ik nodig heb. daar gaat veel vuil-schuur-plamuurwerk aan te pas komen.
1664
dan de eerste ernstige neg. opmerking over de kit.
De meegeleverde schroefassen.  Als je die ooit waterdicht moet krijgen….  mag je wachten tot St juttemis. Er is meer dan 0,4 mm. speling tussen as en asbus, zowel aan de kant van de schroef als aan de kant van  aandrijving. Ook ontbreekt er minstens een soort vetnippel op, waarmede je de as kan opvullen met watervast vet.
Kortom goed voor de klico en zelf nieuwe maken met geslepen inbox van 4 mm.,  bronzen bussen en smeernipples.

Zelfde geld ook voor de roerkoning; daar is ook geen afdichting in. Gebruik je dat zo dan heeft je roer meer dan 1 mm. speling in de roerkoning. nog niet te spreken , als er wat golfslag komt  het water dat in je boot loopt.
ook hier weer beter zelf een goede roerkoning maken met bronzen bussen en ook voorzien van een vetnippel.

Nu gaat de doos even terug dicht totdat ik de stoomplant in huis heb en werkende. Dan kan ik bepalen waar die moet komen
en van daaruit hoelang de nieuwe schroefassen moeten worden.

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #4 Gepost op: oktober 08, 2014, 11:25:37 am »
nu ik de tekeningen heb.. even snel het bad laten vollopen . Ondertussen voor en achter even de WL aanduiden. De romp in het water  en dan maar gewichten gaan zoeken.
1 ringkern trafo van 300VA en twee klauwplaten en een blokje ijzer waren al voldoende om het schip op gewicht te krijgen.
Trafo = 3,5 kg , 2x Klauwplaat = 5,4 kg.  ijzer 200gr.   = samen  14,5 kg. dat het schip mag wegen.
DE BB zegt wel dat het schip 19 kg weegt. maar dan licht hij wel heel diep in het water.

1665

De doos met alles erin woog 9,5 kg. trek daar 1 kg af voor het karton/verpakking.
dan zou het schip 8,5 kg wegen.   met opbouw met casting met houtwerk.
dan rest er mij :  14,5-8,5 =  6 kg over.

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #5 Gepost op: oktober 09, 2014, 13:43:25 pm »
de eerste stappen.
De schroefassen.
hier heb ik feitelijk nergens een positieve commentaar.`
1666
1) de assen.
Zijn aan beide kanten voorzien van schroefdraad.  Aan de kant van de schroef kan ik het nog begrijpen, maar waarom aan de kant van de motor. ???
als je een koppeling wil aanbrengen  is het juist van belang dat die zo zuiver mogelijk draait en dat je die zo zuiver mogelijk kan klemmen op de as. Zoals ze het in de industrie doen  zonder schroefdraad maar wel met een klein plat vlak voor  de inbusschroef  dat de koppeling op de as moet klemmen.
Dus hier gaan wij dat stukje schroefdraad maar gewoon afzagen.

2) Nog de assen maar dit komt door mij.  Ik heb "Raboesch" schroeven besteld ( In de kit vond ik geen schroeven) en die schroeven hebben een borgconus met inwendige M4 draad. Om schroef en borgschroef te kunnen vastzetten moet de lengte van de schroefdraad  18mm lang zijn. 6 mm. voor de borg en 12 mm. voor schroeflichaam.  de lengte op de as is maar 15 mm.

3) De schroefkokers.
1668
Deze zijn uitgevoerd uit een stuk messing buis van  8 mm. buiten. met aan ieder uiteinde een messing bus. Die bus zit gewoon in de asd geklemd en ik kan ze er zo ,met de hand uithalen.
de binnen zijde van de bus of het lagergat moet bij een normale glijdende of rollende passing  0,02 mm. groter wezen dan de as die er indraait. de assen zijn 3,98 mm. diameter ( klassiek stub materiaal)  doch de gaten in de bussen zijn 4,2 mm. Dat krijg je dus met de beste wil nooit mooi waterdicht. De bussen zouden ook in de buis moeten hardgesoldeerd of op zijn minst met zachtsoldeer  bevestigd.  De bussen zouden ook beter uit brons zijn dan uit messing.
ook is er nergens een voorziening om  het vet dat in de koker moet zitten te kunnen bijvullen of doorsmeren.
Dit moeten we ook gaan uitvoren.

4) nu de bijgekochte scheepsschroeven.
Op de verpakking stond gedrukt  rechts  maar er zat een linkse schroef in. Gelukkig hebben ze dezelfde fout gemaakt bij de linkse schroef. Daar zat dan een rechts model in.
Ofwel is er iemand bij "Raboesch" die geen onderscheid kan maken wat een rechtse of een linkse schroef is.  "(Je zal maar een rechtse schroef willen , geven ze je een linkse.)"
Ander opmerking. in de schroeven is er een gat geboord en van M4 schroefdraad voorzien. Maar bij een schroef is dat gat niet volledig doorgetapt. IK krijg de as er niet volledig opgeschroefd.
Ook hier weer nog het boorgat met een draadtap verder uitdiepen.

Eerste opdracht is dus die assen, zoals het een mchanicus-machienbouwer-paswerker past, een stukje korter maken door aan één kant de schroefdraad er af te zagen en er een plat vlak in te frezen.
Tweede opdracht is om die assen ook van gelijke lengte te maken. De éene is 5mm langer dan de andere. :x
Spijtig kan ik zelfs de messing bussen die ik uit de askoker haal niet gebruiken voor het maken van de veer koppelingen wegens te grote boorgaten.

Uit een blok Hoogwaardig  brons voor machine   lagers ( o.a.  voor nauwkeurige draaibanken) moet ik met een doorslijpschijf 3 blokjes van 11/11 mm. afslijpen om er nieuwe bussen van te maken.
1667

Grtz Erik

Offline luc

• Officier
« Reactie #6 Gepost op: oktober 09, 2014, 14:28:19 pm »
Kijk eens hoeveel plezier je al beleeft aan je nieuwe kit.

Alles maar gewoon in elkaar steken is ook niks.

ik bouw liever met de nodige problemen en daarbijhorende oplossingen, meer voldoening van je werk.

Ps waarom niet gewoon de raboesh Assen Meebesteld, zijn van zeer degelijke kwaliteit.

mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #7 Gepost op: oktober 09, 2014, 14:29:30 pm »
Erik in Duitsland kijken ze vanaf de motor zijde naar de schroef , resultaat L en R omgewisseld  :shock:
Groetjes

René

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #8 Gepost op: oktober 09, 2014, 15:39:33 pm »
Tis een hoop wit metaal, das zeker en daar zal je idd je handen vol aan krijgen, maar goed, dat is dan ook wel weer de charme ergens, lekker passen en meten

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #9 Gepost op: oktober 09, 2014, 16:56:40 pm »
Erik in Duitsland kijken ze vanaf de motor zijde naar de schroef , resultaat L en R omgewisseld  :shock:

moeten die natuurlijk weer anders doen...  :wink: :P :P

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #10 Gepost op: oktober 09, 2014, 16:56:57 pm »
weer een paar stapjes verder.

Hier zie je hoe ik de schroefdraad op de as  langer maak. ik doe dat op de draaibank met een speciale houder zodat de schroefdraad perfect in de as licht en ook 100% haaks t.o.v. de as.
1668

de eerste bussen in dat soort brons. hard dat dit is , ik moest zelf een nieuw  plaatje op de beitel zetten wij hij snijden ipv wrijven.. hier gaat de ruimer van 4mm. H7  erin.
1670

en nu een ander probleempje.
bekijk even deze foto.
1671
versie-1 :de bovenste as is zoals de kit voorschrijft. met de schroefaskoker in het A- gedeelte dat de schroef ondersteunt. ( Leuk hoor een tekening die niet op schaal is… Rarara  wat is de maat.???)

versie-2: In werkelijkheid komen bij schepen nooit de schroefaskoker buiten de romp en is er een naakte as tussen schip en A-Frame.   De eindgland die moet zorgen voor waterdichting is veel te zwaar, te groot, om buiten het schip geplaast te kunnen worden.. —> zoals op de onderste as op de foto.

Maak ik het zoals in werkelijkheid  dan ben ik ook nog verplicht om een bijkomend lager te gaan draaien dat in  het A-frame past.

Stelling voor al de volgende problemen:  telkens ik zo'n dilemma tegen kom ga ik voor de versie die de werkelijkheid benaderd of die gebruikelijk is bij de echte waterwereld en ga de optie van de kit's negeren.
wij zijn tenslotte een forum dat aandacht heeft voor audenticiteit. Zolang dat het met het GRP materiaal van de kit mogelijk is.

Grtz Erik

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #11 Gepost op: oktober 09, 2014, 19:46:02 pm »
Erik,
Toen ik de eerste foto van de doos zag en jouw opmerking erbij, dit keer geen houtbouw, etc.
maar wel een kit bouwen en voorzien van RC., had ik niet gedacht dat je genoegen zou nemen met de geleverde materialen. :lol:
Je bent daarvoor in mijn ogen te veel de man van de perfectie om de sleepboot " in elkaar te flansen" met dat materiaal. Dat stuit je tegen de borst,(mij ook)
Veel succes met deze uitdaging, en laat de foto's maar komen.

Groeten
Andries
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #12 Gepost op: oktober 10, 2014, 17:53:35 pm »
KL****** n  :twisted:

Dit is de eerste maal op mijn lange carriere als modelbouwer dat ik iets niet met zilverbraseer aan elkaar krijg.
Om die lagers van de assen kersrood te krijgen  moet ik zo hard stoken dat de messing van de aansluitende buis smelt.  Wil ik solderen met kersrode messing buis, dan mag ik meters zilversoldeer bijvoegen het wil niet kleven, smelten, vergroeien met die bronzen bussen. Ik had er zoveel zilver al opgedaan dat mijn steuntje ook al vol zilversoldeer hangt.

1673
dat wordt dus de bussen met loctide vastzetten. of anders …..

nog wat meer, Zo uit de BB.
1- The drawings are not the full size of the model. The reason for this are two-fold. everything required for the model is contained herein and aal parts are to a definitive size. Location of parts can be easily ascertained from the plan and where necessary measurements are given in the written instructions.
m.a.w.
1- De tekeningen zijn niet op ware grootte van het model. De reden hiervoor zijn tweeledig. Alles wat nodig is voor het model is hierin opgenomen en al de onderdelen zijn in hun definitieve omvang. De locatie van de onderdelen kan eenvoudig worden vastgesteld van het plan en waar nodig worden  maten- metingen gegeven in de schriftelijke instructies.
Dit vind ik dus pure larie…..  :angry:
ik meet op het zijaanzicht van de tekening en dan is het schip 110,5 cm. LL. dat is wel op schaal
maar leg er geen as op , of zelfs de GRP bovenbouw want toch kloppen de tekeningen niet.
En dat voor het zogenaamde parade paartje van deze firma………

1672
ik leg even de reeds, door mij, ingekorte schroefas op de tekening. grgrgr ……..

Van die BB krijg ik de …..( vul zelf maar in) :vlag: :gun:

"Usually a vessel would have exposed propellor shafts under the hull with a bearing at point of hull exit and  in the'A' frame but by using a small diameter propellors shaft tube with the bearing at either end lining up is automatic and looks authentic."
Ze schrijven het zelf hoe het zou moeten, maar doen ???

Grtz Erik

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #13 Gepost op: oktober 10, 2014, 18:27:52 pm »
Niet zo mooi met die schroefas.
En dan zijn er mensen die zeggen het is maar een bouwdoos
die zet je toch zo effe in elkaar
Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #14 Gepost op: oktober 10, 2014, 18:43:03 pm »
zeker dat zet je zo maar effie in elkaar. maar of het dan wel degelijk werkt en later niet voor problemen zorgt ...

Grtz Erik