Auteur Topic: Caldercraft Imara harbour tug - stoom of electro ?  (gelezen 13612 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ISOLA2

  • Administrator
  • Officier
  • ******
  • Berichten: 2.313
  • Geslacht: Man
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
Re: Caldercraft Imara harbour tug - stoom of electro ?
« Reactie #60 Gepost op: oktober 12, 2014, 16:08:54 pm »
Op deze link alle gegevens,

http://www.modelbouwdekombuis.nl/Webwinkel-Product-5297333/Decaperm-12-Volt.html

Ben even aan het zoeken, heb deze ergens tussen mijn favorieten staan
Groetjes

René

Offline ISOLA2

  • Administrator
  • Officier
  • ******
  • Berichten: 2.313
  • Geslacht: Man
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
Re: Caldercraft Imara harbour tug - stoom of electro ?
« Reactie #61 Gepost op: oktober 12, 2014, 16:19:36 pm »
Groetjes

René

Offline Beagle

  • Administrator
  • admiraal
  • ******
  • Berichten: 5.546
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: Caldercraft Imara harbour tug - stoom of electro ?
« Reactie #62 Gepost op: oktober 12, 2014, 16:44:43 pm »
die vicprop dat gaat niet op voor schaalmodellen,  de weerstand van water kan je nooit op schaal inrekenen.

ondertussen weer wat verder
Nu weet ik toch dat ik met een vertraging van 3:1 of 4:1 ga moeten werken en een motor moet gaan zoeken van +/- 18-20 W. met een load-toerental van 3000 à 3500 tr/m.
en dan heb ik geen rekening gehouden met wind, stroming ... :P

Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Beagle

  • Administrator
  • admiraal
  • ******
  • Berichten: 5.546
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: Caldercraft Imara harbour tug - stoom of electro ?
« Reactie #63 Gepost op: oktober 12, 2014, 16:48:24 pm »
nogal prijzig die decaperm.   :oops: :(

Ik denk dat ik voor maxon motoren gaan!  komt uit de industrie - vooral de ruimte vaart  en daar geld duurzaamheid, spaarzaamheid
met 10 € meer heb ik een  industrie motor tegenover die  weliswaar goede maar toch speelgoed motor.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline ISOLA2

  • Administrator
  • Officier
  • ******
  • Berichten: 2.313
  • Geslacht: Man
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
Re: Caldercraft Imara harbour tug - stoom of electro ?
« Reactie #64 Gepost op: oktober 12, 2014, 17:02:37 pm »
Je gaat voor model boten zo geen prog. vinden, .
Je hebt een schroef met weinig spoed, logisch voor een sleepboot, een duwschroef.
Die 2 X decaperm 12 V 20 W met 700 rpm aan de as geeft zeker genoeg vermogen , die 700 rpm geeft waarschijnlijk het toerental met het beste rendemen

Heb je het blad met de data naast de foto's onderaan al open geklapt daar staan intresante grafiekjes op.

Een industrie motor zal de duurzaamheid beter zijn .
Groetjes

René

Offline ISOLA2

  • Administrator
  • Officier
  • ******
  • Berichten: 2.313
  • Geslacht: Man
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
Re: Caldercraft Imara harbour tug - stoom of electro ?
« Reactie #65 Gepost op: oktober 12, 2014, 17:43:00 pm »
Nog een link, kijk eens naar de prijs,  http://www.hobbieplaza.nl/

Bûhler motoren ben ik al veelvuldig tegen gekomen voor sleepboten.
Groetjes

René