jan vat het ongeveer zeer goed samen.
Wat ik nu al weet :
1) De fabricant raad aan voor de manoeuvreerbaarheid dat het schip is uitgerust met twee onafhankelijke schroeven. Zelfde bemerking vind ik ook op Engelstalige forums. Meestal zijn ze elektrisch aangedreven met twee motoren en twee regelaars en dat je zender dus best is uitgerust met een "navy twin stick".
2) de schaalsnelheid van het schip is
11,6 kn —> 20,75 km/u —> 5,76 m/sec.
schaal = 1:30 —> 5,76 / wortel30 = 0,8 m/sec
3) ik ga niet zelf een stoommachine bouwen, noch een ketel in elkaar flansen.( keuring in BE & NL- certificaat !!!)
4) buiten de "Martin Baylis" stoom machines heb je twee servo's nodig per stoommachine.
snelheid & omkeer. Enkel de Martin Baylis is dit maar één servo/motor.
in het totaal 2 of 4 servo'S
5) kostprijs
Twee machines ' dual-cyl" van Martin = 2 x 1150 €/stuk.
voedingspomp aan motor = 190 €
Boiler, gastank, oil separator = 1250 €
gas veiligheidsventiel = 81 €
bypass/check ventiel ( vullen ketel) = 46 €
Waterreservoir = 66 €
Samen 3933 € tel daarbij nog koper buis , kranen, koppelingen.
Daar heb ik al behoorlijk zender. ontvanger, regelaars, electro motoren en accu's voor.
Durf dit feitelijk niet thuis vertellen of ik moet de factuur kunnen wegmoffelen.
6) aandrijving met gas, moet butaan of mengeling butaan/propaan zijn, met max 40% propaan
een ketel kan dan ongeveer 1,5 cu-inch/ min water verdampen.
7) een stoom ketel van 3 1/2" diameter lengte 6 " geeft
531 cu-inch stoom bij 60 PSI
711 cu-inch stoom bij 40 PSI
1089 cu-inch stoom bij 20 PSI
1554 cu-inch stoom bij 10 PSI
of omgerekend
8.701 cc stoom bij 4,136 bar
11.651 cc stoom bij 2,757 bar
17.845 cc stoom bij 1,378 bar
25.465 cc stoom bij 0,689 bar
8) omvang in stoom van een motor:
S = opp zuiger x slag x aantal cyl x 2(Dual stroke)
- Een Martin Baylis Dual cyl slag = boring = 9 mm. slag = 12 mm. werkdruk 40 PSI
= (3,14 x9 x9 )/4 x 12 x 2 x 2 = 3052,08 mm3 of 3,052 CC
9) toerental motor =
Opbrengst ketel/ omvang bij werkdruk
3cc = 0,18307 cu-inch
711 / 0,18307 = 3950 Tr/min.
10 ) verplaatsing boot =
hier moet ik nog de formule vinden van 4 blad schroef en spoed van de schroef om de berekende schaalsnelheid te kennen. Dan weet ik of mijn machine keuze volstaat voor dit schip.
mocht je die form kennen?
11) nu wacht ik op de mening van de machine bouwer zelf, Mr Martin Bayli himself, of o.a. alles leverbaar is en dan ga ik beslissen over stoom/ electro
wat is voor mij belangrijk
1) de manoeuvreerbaarheid.!!! Als het dan toch RC is moet het ook wat kunnen)
2) als ik ga voor electro-aandrijving --> de detail van de bouw
3) als ik ga voor stoom dan is het maar een eenvoudige opbouw , genoeg om de indruk van het schip weer te geven.
Geen prutsen, geen licht geen relingen. ( Dat gaat toch maar kapot. Ondervinding van 5 jaar varen 50 jaar geleden he René)