Auteur Topic: Caldercraft Imara harbour tug - stoom of electro ?  (gelezen 13586 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ISOLA2

  • Administrator
  • Officier
  • ******
  • Berichten: 2.313
  • Geslacht: Man
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
Re: Caldercraft Imara harbour tug - stoom - R/C 1:32 (Verb)
« Reactie #30 Gepost op: oktober 07, 2014, 17:44:48 pm »
Een computer zender geeft de mogelijkheid om iedere functie appart in te stellen en deze instellingen op te slagen, je hebt dan maar 1 zender nodig voor heel je vloot.
Eerst bepalen hoeveel kanalen je nodig hebt en koop een 2.4 Mhz die word digitaal met je ontvanger gebonden je hebt dan geen cristallen nodig en het probleem van op hetzelfde kanaal zitten kan ook niet.
Hier een link http://www.futaba-rc.com/
Groetjes

René

Offline luc

  • Officier
  • ****
  • Berichten: 1.443
  • Geslacht: Man
Re: Caldercraft Imara harbour tug - stoom - R/C 1:32 (Verb)
« Reactie #31 Gepost op: oktober 07, 2014, 17:55:26 pm »
Ik heb de robbe futuba fc16, dat combineer je met een navy twin stick, kan je 2 schroeven mooi mee aansturen.

Is wel op 40 hz, maar omdat iedereen overschakelt op 2,4ghz is er terug vrijheid genoeg.

Is ook een zeer gemakkelijk instelbare zender.

Of de oude f14, genoeg tweedehands tekoop.

mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline Beagle

  • Administrator
  • admiraal
  • ******
  • Berichten: 5.546
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: Caldercraft Imara harbour tug - stoom - R/C 1:32 (Verb)
« Reactie #32 Gepost op: oktober 07, 2014, 18:00:00 pm »

En even een plaatje ervan:




Dit lijkt mij toch weer iets teveel van het goed te gaan worden.
2  x 2 cyl stoommachine
2x 2 servo's voor harder/stiller/stop
2x servo voor de omkeer
of als ik die van baylis neem ( Dubbele aanschafprijs)
2x 2 cyl stoommachine
2x servo harder/stiller/stop/omkeer

ondanks dat ik het heel graag zou willen ( stoom) begin ik toch over te hellen naar twee electromotoren met regelaars .
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Arjan68

  • VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
  • ****
  • Berichten: 2.732
  • Geslacht: Man
Re: Caldercraft Imara harbour tug - stoom - R/C 1:32 (Verb)
« Reactie #33 Gepost op: oktober 07, 2014, 18:03:57 pm »
Je vergeet nog de servo voor de stoomfluit  :mrgreen:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline JanV

  • Officier
  • ****
  • Berichten: 1.590
  • Geslacht: Man
  • Roosendaal
Re: Caldercraft Imara harbour tug - stoom - R/C 1:32 (Verb)
« Reactie #34 Gepost op: oktober 07, 2014, 18:54:56 pm »
Ik ken enkele andere bouwers met rc stoomschepen en deze hadden de romp,dek,en opouw
geheel van metaal gemaakt ivm veiligheid met vuur en warmte
Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline luc

  • Officier
  • ****
  • Berichten: 1.443
  • Geslacht: Man
Re: Caldercraft Imara harbour tug - stoom - R/C 1:32 (Verb)
« Reactie #35 Gepost op: oktober 07, 2014, 19:06:44 pm »
Die van onze club toch niet,

Eric, heb je je vraag ook al eens gesteld op de stooafdeling van modelbouwforum.

Baggeraar is iemand die er veel vanaf kent.

Maar een tip.
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline Beagle

  • Administrator
  • admiraal
  • ******
  • Berichten: 5.546
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: Caldercraft Imara harbour tug - stoom - R/C 1:32 (Verb)
« Reactie #36 Gepost op: oktober 07, 2014, 19:09:13 pm »
nu dat alles al in grp is kan ik toch moeilijk  alles gaan zelf maken in messing of allu  ivm die warmte.

hoe meer ik nu lees , hoe minder ik geneigd word om met stoom verder te doen. OF wordt het "Het was een Mooie maar dure droom"

heb heel die reeks van "baggeraar" de laatste dagen alles van gelezen. maar zijn boot is ook 2X groter  en ook 4X meer ruimte dus.Ook enkel verslagen forum van Engelse stoom mannen.
en neen ik begin niet met marktplaats en of 2e Hands.

Maar laat ik het even stellen stoom, hoe dan ook, kost 3000€. ketel 500-700 €, machine klaar 1200-1400€, gastank 80 €, condensor 80€  en dan nog alle kraantjes, veiligheidskleppen, koper buis   enz... voor veel minder geld heb ik wel electro aan boord. Ook geen gedoe met spuitjes, gas overtanken,  olie uit de olie- scheider verwijderen etc. maar bij electro zit je snel dat de batterijen leeg zijn.


was nog een paar vaarverslagen, van deze kit, aan het lezen.  Kort kan ik nu stellen : zonder twee schroeven ( afzonderlijk te bedienen) is het schip echt slecht manoeuvreerbaar . (zeker de versie met één schroef.)
dat doet me ook weer meer naar electro neigen dan naar stoom.

gebruik ik twee Martin-Baleys 2 cyl stoom machines( die heel mooie hé)  ben ik alleen al aan deze bijna 3000€ kwijt.  nog geen ketels, geen brander  etc...... Dat durf ik zelf , hier thuis niet vertellen. :oops: :(
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Beagle

  • Administrator
  • admiraal
  • ******
  • Berichten: 5.546
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: Caldercraft Imara harbour tug - stoom - R/C 1:32 (Verb)
« Reactie #37 Gepost op: oktober 07, 2014, 19:24:02 pm »
Eric, heb je je vraag ook al eens gesteld op de stooafdeling van modelbouwforum.

Luc kan toch moeilijk ,als admin hier, op een ander forum gaan posten ... :wink: :P
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Arjan68

  • VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
  • ****
  • Berichten: 2.732
  • Geslacht: Man
Re: Caldercraft Imara harbour tug - stoom - R/C 1:32 (Verb)
« Reactie #38 Gepost op: oktober 07, 2014, 19:32:41 pm »
Citaat
Luc kan toch moeilijk ,als admin hier, op een ander forum gaan posten ...

En waarom niet ? Het gaat om een expertise die we hier op het forum niet hebben. We zijn specialisten in statische, houten scheepsbouw.
Dan hoef je je toch niet te schamen als je een vraag stelt op een forum dat veel kennis van stoommachines heeft ?
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline luc

  • Officier
  • ****
  • Berichten: 1.443
  • Geslacht: Man
Re: Caldercraft Imara harbour tug - stoom - R/C 1:32 (Verb)
« Reactie #39 Gepost op: oktober 07, 2014, 21:37:44 pm »
bij ons op de club is er een zekere Andre die zijn stoommachinietjes zelf maakt.

Gewoon draaibank en freesbank. Hij vertelde mij afgelopen weekend dat zijn nieuw stoommotor ? hem 100 euro heeft gekost aan materiaal, in de winkel zou je rond de 500 euro moeten betalen.

Gaat zijn messing blokken en rollagers en schroefjes in duitsland halen.

Prachtig om te zien hoe zoiets werkt. Modelbouw voor gevorderde is mijn mening.

en inderdaad Arjan heeft gelijk, niks an toe te voegen.



mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Sander

  • Gast
Re: Caldercraft Imara harbour tug - stoom - R/C 1:32 (Verb)
« Reactie #40 Gepost op: oktober 08, 2014, 05:12:33 am »
Stoommachine gaat of veel tijd of veel geld in zitten, ik denk dat je qua handigheid wel een stoommachine zelf kunt bouwen. Stoommachines kun je ook met rest stukjes maken, ooit een keer iemand gesproken met een stoommachine zelfbouw die bijna alleen maar afval gebruikt had, oude kraanspindels van geisers etc. Maar het is wel makkelijker als je voor electro gaat. Benodigdheden worden tegenwoordig al goedkoper en accu's beter. En je heb zoals je zelf al aangeeft veel minder onderhoud met electro.

Offline michiel

  • Bootsman
  • ***
  • Berichten: 668
  • Geslacht: Man
Re: Caldercraft Imara harbour tug - stoom - R/C 1:32 (Verb)
« Reactie #41 Gepost op: oktober 08, 2014, 06:44:45 am »
Kom op Erik, financiën daargelaten daar kunnen wij natuurlijk niet over oordelen en het zijn bedragen, zou het voor jou toch geen onoverkomelijk probleem moeten zijn? Stel je voor dat je zelf de twee stoom machines maakt... lijkt me werkelijk geweldig, een zelfgebouwd schip met zelfgebouwde werkende originele aandrijving erin. Daar ga ja uiteindelijk veel meel genoegen aan beleven dan als je er elektro in stop. Wij zullen je het heus niet kwalijk nemen als je ook op een ander forum gaat posten.

Michiel
De nootwendigheit toont klaerblijkelijk, dat, na het bouwen der huizen, de Scheeps-bouw een der eerste uitwerkselen zy, die het menschelijk vernunft, al t'zedert den aenvang der Werlt, uitgevonden heeft.
N. WITSENS

Offline amateur

  • Betweter
  • Officier
  • ****
  • Berichten: 2.163
  • Geslacht: Man
Re: Caldercraft Imara harbour tug - stoom - R/C 1:32 (Verb)
« Reactie #42 Gepost op: oktober 08, 2014, 07:03:19 am »
Aan de andere kant: op site van fabrikant staat dat de ruimte eigenlijk niet groot genoeg is voor dubbelschroefsaandrijving met stoom. En Erik wil volgens mij echt voor de dubbelschroefsversie (dat vaart/struurt/sleept beter)
Dus wordt dat een afweging: varen zoals hij wil, of bouwen zoals hij dat wil....
Ik heb laatst mee staan kijken met een stoommodel, en je hebt bij zo'n machientje toch echt ruimte nodig om er bij te kunnen. Een niet functionerend electro-component trek je er tussenuit: die stoomtractie staat samen (ketel, gastank, brander, machine) op een vaste bodemplaat met isolatie aan alle kanten. Dan heb je maar weinig speelruimte rondon om te smokkelen....

(Ik stond mee te kijken met zo'n open stoomsloep van Krick, beetje suf bootje, maar wel lekker toegankelijk om je machientje te kunnen stellen en smeren). Werkend stoom is leuk, maar deel van de lol is het zien en ruiken van het machinepark. Dat gaat met zo'n gesloten model toch niet werken.

Jan

Offline Beagle

  • Administrator
  • admiraal
  • ******
  • Berichten: 5.546
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: Caldercraft Imara harbour tug - stoom - R/C 1:32 (Verb)
« Reactie #43 Gepost op: oktober 08, 2014, 11:04:45 am »
jan vat het ongeveer zeer goed samen.


Wat ik nu al weet :

1) De fabricant raad aan voor de manoeuvreerbaarheid dat het schip is uitgerust met twee onafhankelijke schroeven. Zelfde bemerking vind ik ook op Engelstalige forums. Meestal zijn ze elektrisch aangedreven met twee motoren en twee regelaars en dat je zender dus best is uitgerust met een "navy twin stick".

2)  de schaalsnelheid van het schip  is 
11,6 kn  —>  20,75 km/u —>   5,76 m/sec.
schaal = 1:30  —>  5,76 / wortel30 =  0,8 m/sec

3) ik ga niet zelf een stoommachine bouwen, noch een ketel in elkaar flansen.( keuring in BE & NL- certificaat !!!)

4) buiten de "Martin Baylis" stoom machines heb je twee servo's nodig per stoommachine.
snelheid  & omkeer. Enkel de Martin Baylis is dit maar één servo/motor.
in het totaal  2 of 4 servo'S

5)   kostprijs 
   Twee machines ' dual-cyl" van  Martin =  2 x 1150 €/stuk.
   voedingspomp aan motor = 190 €
     Boiler, gastank, oil separator   =   1250 €
     gas veiligheidsventiel = 81 €
     bypass/check ventiel ( vullen ketel) = 46 €
     Waterreservoir = 66 € 
Samen  3933 € tel daarbij nog koper buis , kranen, koppelingen.
Daar heb ik al behoorlijk zender. ontvanger, regelaars, electro motoren en accu's voor.
Durf dit feitelijk niet thuis vertellen of ik moet de factuur kunnen wegmoffelen.

6) aandrijving met gas,  moet butaan of mengeling butaan/propaan zijn, met max 40% propaan
een ketel kan dan ongeveer 1,5 cu-inch/ min water verdampen.

7) een stoom ketel van 3 1/2" diameter  lengte 6 " geeft
     531 cu-inch  stoom bij 60 PSI
     711 cu-inch  stoom bij 40 PSI
   1089 cu-inch  stoom bij 20 PSI
   1554 cu-inch  stoom bij 10 PSI
   of omgerekend
   8.701 cc  stoom bij  4,136 bar
   11.651 cc  stoom bij 2,757 bar
   17.845 cc stoom bij 1,378 bar
   25.465 cc stoom bij 0,689 bar
8) omvang in stoom van een motor:
    S = opp zuiger x slag x aantal cyl x 2(Dual stroke)
   - Een Martin Baylis  Dual cyl  slag =  boring = 9 mm.  slag = 12 mm. werkdruk 40 PSI
          = (3,14 x9 x9 )/4  x  12  x  2  x 2 =   3052,08 mm3 of  3,052 CC
9) toerental motor =
   Opbrengst ketel/ omvang  bij werkdruk
          3cc = 0,18307 cu-inch
    711 / 0,18307 =     3950 Tr/min.
10 ) verplaatsing boot  = 
   hier moet ik nog de formule vinden van  4 blad schroef en spoed van de schroef om de berekende schaalsnelheid te kennen. Dan weet ik of mijn machine keuze volstaat voor dit schip.
mocht je die form kennen?

11) nu wacht ik op de mening van de machine bouwer zelf, Mr Martin Bayli himself, of o.a. alles leverbaar is en dan ga ik beslissen over stoom/ electro



wat is voor mij belangrijk
1) de manoeuvreerbaarheid.!!! Als het dan toch RC is moet het ook wat kunnen)
2) als ik ga voor electro-aandrijving --> de detail van de bouw
3) als ik ga voor stoom  dan is het maar een eenvoudige opbouw , genoeg om de indruk van het schip weer te geven.
Geen prutsen, geen licht geen relingen. ( Dat gaat toch maar kapot. Ondervinding van 5 jaar varen  50 jaar geleden he René)
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Beagle

  • Administrator
  • admiraal
  • ******
  • Berichten: 5.546
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: Caldercraft Imara harbour tug - stoom - R/C 1:32 (Verb)
« Reactie #44 Gepost op: oktober 08, 2014, 11:10:09 am »
Ps ik ga even de echte bouw elementen uit deze topic halen. en een aparte bouwbeschrijving maken.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik