Auteur Topic: Caldercraft Imara harbour tug - stoom of electro ?  (gelezen 13605 keer)

Offline Gep

• Scheepsjongen
  • *
  • Geslacht: Man
    • Homepage van Gep
Re: Caldercraft Imara harbour tug 1:32
« Reactie #15 Gepost op: oktober 06, 2014, 11:54:16 am »
gep ik heb je antwoorden gelezen op het stoom forum.
maar alle boekjes die jij aanraad zijn nergens te vinden, ook niet tweede hands(internet).........
Hallo Erik,
Ik vermoed dat deze serie boeken slechts in een kleine oplage is verschenen. Dus vrees ik dat je inderdaad op de 2e hands markt weinig kans maakt.
Toch zou BOL.COM ze volgens hun site kunnen leveren: http://www.bol.com/nl/c/boeken/ing-t-visser/8715100/index.html
En ook zijn ze blijkbaar direct bij de uitgever te bestellen, zie: http://www.vertoog.nl/onze-uitgaven/stoomtechniek (gehele serie tegen gereduceerd tarief en zonder verzendkosten).
Succes ermee, en ik blijf je project volgen!
Met vriendelijke groet,
Gep

Elke week een plankje.... maakt een schip in een mensenleven. 
http://home.kpn.nl/gep2/
https://www.youtube.com/user/kragge2

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #16 Gepost op: oktober 06, 2014, 12:08:27 pm »
Hallo Erik,
En ook zijn ze blijkbaar direct bij de uitgever te bestellen, zie: http://www.vertoog.nl/onze-uitgaven/stoomtechniek (gehele serie tegen gereduceerd tarief en zonder verzendkosten).

Wel een beetje veel 150 € voor de 12 delen. en misschien moet ik er maar één van hebben.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #17 Gepost op: oktober 06, 2014, 16:06:25 pm »
tijdens het surfen achter info  over "Stoom" kwam ik dit prentje tegen
 hoe je boot dragen en in het water laten.

met de tekening er ook bij .

leek mij een goed idee.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
Re: Caldercraft Imara harbour tug - stoom - R/C 1:32 (Verb)
« Reactie #18 Gepost op: oktober 06, 2014, 19:43:54 pm »
de keuze is bepaald
dit wordt het stoommachine : een triple  van  "Martin Baylis"
hier een preview :
http://www.model-steam-engines.co.uk/Martin%20Baylis%20Engineering%20Triple%20Engine.html
en werkende
https://www.youtube.com/watch?v=aIY2u4BrSyw

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #19 Gepost op: oktober 06, 2014, 19:47:06 pm »
Spannend!
Ik las ergens dat een stoomaandrijving zich makkelijk liet combineren met een enkelschroefsuitvoering.

Het een schip met twee schroeven.  Dus ik moet nog zelf een aanpassing maken om van één stoommachine naar twee assen te gaan.
Ik koos voor een tweeschroef omdat je dan bij het varen de schroefwerking  bijna opheft. Je schip heeft dan niet zo de neiging om te verlijeren naar SB of BB. Dat stuurt ook makkelijker in achteruit.

Het topje zou natuurlijk zijn dat je de schroeven onafhankelijk zou maken.

Ander optie is de schroeven beiden in een tunnel te zetten en die draaibaar maken ipv een enkel  roer zoals de kit nu is.
Maar dat is dan weer afbreuk  doen aan  het historisch aspect.

Grtz Erik

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #20 Gepost op: oktober 06, 2014, 20:21:03 pm »
Prachtig machientje, om van te likkebaarden  :wink:
Groetjes

René

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #21 Gepost op: oktober 06, 2014, 20:36:03 pm »
Die is bijna te mooi om onderdeks te zetten :)

jan

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #22 Gepost op: oktober 07, 2014, 08:32:01 am »
komen er dan elektromotoren e.d op de afsluitertjes?
De nootwendigheit toont klaerblijkelijk, dat, na het bouwen der huizen, de Scheeps-bouw een der eerste uitwerkselen zy, die het menschelijk vernunft, al t'zedert den aenvang der Werlt, uitgevonden heeft.
N. WITSENS

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #23 Gepost op: oktober 07, 2014, 13:07:32 pm »
Mooi zo een 3D puzzel.
Je opmerking over de assen kom je zowat bij alle bouwpakketten tegen.

Groetjes

René

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #24 Gepost op: oktober 07, 2014, 15:53:12 pm »
Zo, daar ga je wel even zoet mee zijn Erik ! Zo te zien zijn er heel veel mogelijkheden voor verbetering en/of scratchbouw  8)

Die romp heeft toch zeker nog extra spanten nodig om hem de nodige stijfheid te geven ?
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #25 Gepost op: oktober 07, 2014, 16:00:27 pm »
ik was zo eens door het BB aan het lezen  en de volgende paragraaf zet me toch aan het denken :

'Do read through the instructions and familiarise oneself with the drawings, decide at the out set whether it is to be steam or electric propulsion. We opt for the latter as it is a very detailed model, easy to get dirty, and it requires independent motors or engines on each propellor to give good manoeuvrability.
We cannot answer questions as to suitable steam engine installation as that rest very much on the ability or the pocket of the builder. it is all grp where necessary to aid in combating the heat problems and gives ample room for those who want the cleanliness and convenience of electric propulsion and yet wish for steam effect. By this we mean that a small gas burnsr could be fitted internally to a small boiler or vessel, which suitable vented up the Funnel could give just the same realisme as steam drive on water. Capillary tubing could be fitted to vent steam up the two safety valve escape pipes abaft the funnel and to 'leak' steam around the whistle area and the room in and below the funnel could house some form of smoke generator'

en zoals google vertaald :
Weet door te lezen van de instructies en jezelf vertrouwd te maken met de tekeningen, beslissen de in te stellen of het is om stoom of elektrische aandrijving worden uit. We kiezen voor het laatste, omdat het een zeer gedetailleerd model, gemakkelijk om vuil, en het vereist onafhankelijke motoren of motoren op elke schroef aan goede wendbaarheid geven.
We kunnen niet vragen om geschikte stoommachine installatie zoals die rust sterk af van het vermogen of de zak van de bouwer beantwoorden. het is allemaal grp waar nodig te helpen bij de bestrijding van de hitte problemen en geeft voldoende ruimte voor degenen die willen de netheid en het gemak van elektrische aandrijving en toch wensen voor stoom effect. Hiermee bedoelen we dat een kleine gasbrander intern kunnen worden uitgerust met een kleine ketel of vat, die geschikt zijn ontlucht de Funnel kon gewoon hetzelfde realisme als stoom rijden op water geven. Capillaire buis kan worden gemonteerd om stoom te ventileren tot het ventiel ontsnappen twee veiligheid pijpen abaft de trechter en 'lekken' stoom rond het fluitje gebied en de kamer in en onder de trechter kan een bepaalde vorm van rook generator 'te huisvesten.

dus nu begin ik echt te twijfelen. veel geld uitgeven voor een stoommachine. maar dan heb ik niet twee onafhankelijke schroeven ???
of wel me meer gaan verdieping in besturing van twee motoren.
Caldercraft geeft als motor een decaperm op rechtstreeks op een schroef van 75 mm. diameter gekoppeld. zo zonder snelheidsvertraging ??
en hoe doe je het dan met twee electromotoren  twee snelheidsregelaars   ??

wie geeft hier wat raad.

Grtz Erik

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #26 Gepost op: oktober 07, 2014, 16:10:13 pm »
Hier een artikel over een dubbele stoommachine die speciaal voor deze kit was gebouwd. Het kan dus wel:

http://www.modelboatmayhem.co.uk/forum/index.php?topic=22028.0

En even een plaatje ervan:

Maar ik denk dat dit het enige exemplaar is, en zo iets zelf bouwen of laten maken lijkt me niet haalbaar.
Ik denk dat je de lat al hoog genoeg legt als je hier een goed werkende elektrische aandrijving in gaat maken. Met een rookgenerator in de schoorsteen en een printje oom stoommachine geluiden te maken lijkt het dan net echt  :wink:

"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #27 Gepost op: oktober 07, 2014, 16:14:01 pm »
ziet er goed uit zo op de foto's

wat betreft je vraag voor 2 elektromotoren, je hebt dan 2 regelaars nodig die je op 2 aparte kanalen aansluit, en zo instelt dat je beide op een aparte knuppel hebt en zodoende dus 2 motoren tegelijk kunt regelen, er zijn ook zenders met een speciale maritieme knuppel waarbij je de beide motoren eenvoudig gelijk kunt aansturen maar ook apart, zoals bv een vooruit en de andere achteruit om te sturen.

ik heb geen ervaring met stoom dus ik weet niet hoe het daarbij gaat, maar mogelijk kun zijn er dubbele stoommachines voor dit soort toepassingen op de markt (Engeland) beschikbaar?
Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #28 Gepost op: oktober 07, 2014, 16:36:51 pm »
een stoom machine vraagt wel om een eenvoudige opbouw of eentje met heel weinig detail.
je bent veel bezig met ketels vullen, smeren, gas aanstreken, opwarmen  etc... kortom steeds een beetje een vettige vuile boel in de bodem van je schip, maar je vaar ervaring is dan weer anders,

Daar geef ik de BB dan wel weer gelijk in; met een sterk gedetaileerd schip heb je telkens risico dat je iets afbreekt telkens je naar de motor moet kijken... de hele opbouw moet er dan weer af.

bij elektrisch kan je opladen  vanuit je dek, moet niet telkens de opbouw van je boot  en aan/uit kan je ook vanaf het dek.

aan de ene kant zou ik graag die stoom hebben voor de stoommachine maar vrees nu voor de opbouw.
anderzijds van de huidige electronica zenders snap ik niet veel meer met hun computer zenders.

dilemma dus ..

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #29 Gepost op: oktober 07, 2014, 17:10:53 pm »
Citaat
er zijn ook zenders met een speciale maritieme knuppel waarbij je de beide motoren eenvoudig gelijk kunt aansturen maar ook apart, zoals bv een vooruit en de andere achteruit om te sturen.

heb je daar wat meer gegevens over, eventueel merk en/of type..

Grtz Erik