Auteur Topic: Voorstellen  (gelezen 4160 keer)

Sander

• Gast
Voorstellen
« Gepost op: september 15, 2014, 06:30:44 am »
Hey iedereen,

ik wil me bij deze even voorstellen. ik ben sander en 23 jaar met altijd al een grote intresse in modelbouw(zowel statisch als rc) en techniek. ik heb me hier aangemeld omdat ik wil gaan beginnen met houten modellen te bouwen. En als beginner in houten modelbouw is het toch een hoop uitzoek werk allemaal en hoop hier op het forum ook daarin hulp te kunnen krijgen zodat als ik mijn eerste boot ga bouwen (waarschijnlijk gewoon een kit) dat dit tot een mooi einde komt en niet in de buitenkachel haha. verder weet ik zelf even niks meer te vertellen mocht je vragen hebben stel ze maar

mvg sander

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Geslacht: Man
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
Re: Voorstellen
« Reactie #1 Gepost op: september 15, 2014, 06:36:13 am »
Welkom op ons forum Sander, voor houten historische schepen zit je hier goed.
Kijk maar eens goed rond en maak een bouwverslag aan met veel foto's.
Nog een goede raad eerst vragen en dan lijmen  :wink:

Succes
Groetjes

René

Sander

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: september 15, 2014, 07:15:56 am »
Bouwverslag zal nog even op zich moeten laten wachten ivm het moeten kiezen voor een kit bouw of een scratch bouw. Eenmaal dat besloten is komt de volgende vraag welk model word het. Wat de keuze bij mij bemoeilijkt is het slecht kunnen vinden van tekeningen(of ik kijk niet verder dan mijn neus lang is)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #3 Gepost op: september 15, 2014, 08:27:07 am »
 Welkom op het forum.

Tekeningen kan je met de vleet vinden bij "De nederlandse vereniging van Modelbouw"( heb even de link niet)
In een kit zitten al de tekeningen.
Denk eraan dat er kits bestaan voor beginnelingen en kit voor experts.
Heb je nog nooit een houten scheepje gemaakt, moet je nog alles leren daarover, zou ik je aanraden niet met een Hollandse tweedekker of een 3 master te beginnen.

Verder kan je als beginneling even dit handleiding over beplanken doornemen. leer je al wat termen .

Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #4 Gepost op: september 15, 2014, 08:53:48 am »

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #5 Gepost op: september 15, 2014, 08:57:08 am »
@Jan;  link werkt niet !!!!
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Sander

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: september 15, 2014, 11:02:14 am »
Met het nvm was ik al bekend maar ben benieuwd naar hoe zo'n tekening eruit ziet en zie alleen prijzen staan om te kopen en geen voorbeelden

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #7 Gepost op: september 15, 2014, 12:56:07 pm »
@erik: Nu wel.

Probleem met die tekeningen van het NVM archief is dat er een tamelijk grote bandbreedte is in prijs en kwaliteit.
Er zitten er tussen die echt heel goed zijn, met name de nieuw getekende tekeningen zijn met CAD-achtige programma's getekend, en dus heel goed.
Er zit ook heel wat oud en ouder spul bij, en de keren dat ik bij beurzen door de stapel heengebladerd heb, zag ik dat er nog al wat kwaliteitsverschillen zijn.
Sommige tekeningen zijn beperkt, en geven weinig details, andere tekenaars hebben zich helemaal uitgeleefd.
Maar ja, er lopen ook nog steeds tekeningen mee van schaal 1:350 waterlijnmodellen uit de beginjaren van de NVM (dwz jaren 30)
De laatste jaren heben ze (mn van het modernere spul uit de jaren 60/70) ook hele stapels blauwdrukken van scheepswerven omgeschaald en gekopieerd.
Her en der staat bij die tekeningen ook als opmerking dat tekeningen slecht leesbaar zijn, wegens donkere, of juist lichte plekken.

Kortom: voor elk wat wils :)

Er zijn ook verschillende webshops die de tekeningsets van bouwdozen los verkopen. Dan weet je ongeveer wat je verwachten kunt.

Waar ben je naar op zoek? Misschien kunnen we je een beetje op weg helpen.
Jan

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #8 Gepost op: september 15, 2014, 13:14:59 pm »
Het belangrijkste is om eerst te bedenken wat voor soort schip je wilt bouwen en uit welke periode. Van engelse en franse schepen uit de 18e en 19e eeuw zijn veel meer goede tekeningen beschikbaar dan van 17e eeuwse hollanders.

Het aantal masten of kanons maakt in principe niet uit voor de moeilijkheidsgraad. Het scheelt vooral in de hoeveelheid werk. De moeilijkheidsgraad bepaal je zelf met de bouwmethode en het niveau van detail en afwerking.

"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Sander

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: september 15, 2014, 14:56:03 pm »
ik ben op zoek naar een boot om alles op te "leren" met andere woorden graag een dubbele beplanking op de romp om techniek van beplanking te leren, tuigage werk etc.  wat ik mooie boten en schepen vind varieert van de marker botter tot de mississippi tot aan de hms victory enz. dit zijn dan ook al meteen 3 boten die ik wil bouwen haha

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #10 Gepost op: september 15, 2014, 15:56:15 pm »
Citaat
wat ik mooie boten en schepen vind varieert van de marker botter tot de mississippi tot aan de hms victory enz. dit zijn dan ook al meteen 3 boten die ik wil bouwen haha

Dat zijn wel meteen drie uitersten  :wink:
Een botter is moeilijker dan je denkt vanwege de open romp op het achterste deel. Maar het tuigage is juist weer simpel.

Bedenk wel dat je bij scratchbouw alles zelf moet maken, of los kopen. Mijn advies zou zijn om te beginnen met een schip met weinig geschut en max. twee masten.

Oh, en als je een amerikaanse river boat wilt bouwen, kies dan niet de mississippi. Dat is een fantasieschip dat niet echt heeft bestaan. Er zijn genoeg tekeningen van echte raderboten.

Sander

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: september 15, 2014, 16:45:08 pm »
ik weet dat het 3 uitersten zijn, bij de botter heb ik wel de beste referenties, het origineel heb ik op 10 minuten rijden  :mrgreen: maar blijft een model dat nog op zich zal laten wachten. qua hms victory zal toch echt een pronkstuk moeten worden waarbij alles zo secuur mogelijk moet wezen. qua mississippi vind ik het model van sergal heel mooi en zou dat naar eigen inzicht aan willen passen. in totaal 3 opties die in mijn ogen in ieder geval niet haalbaar zijn voor een beginner. Ik ben nu aan het zoeken naar een tekening van een leuke boot die niet al te moeilijk is, maar welke is dat is dan de vraag

sander

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #12 Gepost op: september 15, 2014, 17:16:52 pm »
als je al een kit wil en eens iets afwijkende van wat 90 %% bouwt.
met een behoorlijke moeilijkheidsgraad en niet te ingewikkeld.
Neem een walvissloep.
Bestaat in kit,  of je can het scratch maken, prachtige tekeningen ervan te krijgen in US. museum van bedford. --> http://www.mysticseaport.org
is wel niet met twee lagen huidbekleding, maar wel zowel de karveel als overnaads dat je moet bouwen.

Voorbeeld.http://www.mysticseaport.org (moet ik wel even de foto's terug zetten)

Grtz Erik

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #13 Gepost op: september 15, 2014, 17:54:16 pm »
De HMS. Halifax is een leuk scheepje voor de beginnende scratchbouwer. Ik ben er zelf vorig jaar ook aan begonnen, maar het projekt ligt nu in de mottenballen omdat ik nu met het fluitschip bezig ben.

Een relatief makkelijk te beplanken romp en twee masten met simpel tuigage omdat het grotendeels langsgetuigd is.

Er is een zeer complete set tekeningen van verkrijgbaar.

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #14 Gepost op: september 15, 2014, 19:54:47 pm »
Welkom Sander,
Kijk eerst goed rond op het forum wat er zoal gebouwd is,
Veel succes

Andries
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)