Auteur Topic: HMS Victory, kit van Mamoli 1:90. ---> Voltooid  (gelezen 26487 keer)

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
  • Geslacht: Man
Re: HMS Victory, kit van Mamoli 1:90
« Reactie #30 Gepost op: augustus 25, 2014, 07:49:25 am »
Op het moment heb ik een aantal blokroosters klaar liggen.

Deze blokroosters worden volgens de kit zo direct op het dek gelijmd. Omdat ik verlichting wil gaan uitbrengen, lijkt het het mij beter (fraaier) om de betreffende stukken uit het dek te slijpen en daar de blokroosters op te leggen. Voor zover een mens dat zou willen is er dan ook voor te zorgen dat de blokroosters los komen te liggen en dus te verwijderen zijn.

Op onderstaande foto's staat welke stukken dek eruit moeten, uiteraard pas als de roosters bijgewerkt zijn omdat dan pas de juiste maat bekend is.

Groetjes, Cees

Afgebouwd: Smit Rotterdam, Billing Boats. 1:75; HMS Victory, Mamoli. 1:90; sloep 1:32

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #31 Gepost op: augustus 25, 2014, 08:10:56 am »
Goed bezig Cees. Zulke aanpassingen geven je model dat beetje extra.

Waarom wil je deze roosters verwijderbaar maken ? Ze komen op een onderliggend dek waar je later bijna niet meer bij kunt. Zeker niet als alle tuigage er op zit. Dan loop je het risico dat er eentje van zijn plek raakt die je vervolgens niet meer goed kunt krijgen.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #32 Gepost op: augustus 25, 2014, 09:49:11 am »
nou dat vordert hier snel.

als je dekroosters inlaat, denk dan aan:
Er moeten nog dekplanken bijkomen.
aan de randen van de roosters moet je ook nog een steunrandje maken metv een schuine kant. je kan dus de roosters er pas inleggen als je dekplanken gelegd zijn.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
« Reactie #33 Gepost op: augustus 26, 2014, 07:05:58 am »
Onze gedachten moeten elkaar gekruist hebben Erik. Kort nadat ik het vorige stukje verstuurd had kwam ik op hetzelfde idee. Op het moment ben ik dus bezig met het beplanken van het dek. De opmerking waarom niet verlijmen was nog niet helemal bij me opgekomen, maar inderdaad na de bouw kun je er bijna niet meer bij. Dus toch maar lijmen.

Bedankt weer zover.
Groetjes, Cees

Afgebouwd: Smit Rotterdam, Billing Boats. 1:75; HMS Victory, Mamoli. 1:90; sloep 1:32

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
« Reactie #34 Gepost op: augustus 27, 2014, 19:39:29 pm »
Ondertussen ben ik bezig met het bekleden van het dek. De laatste dagen lukt het niet zo goed om aan het model te werken omdat ik me bepaald niet fit voelde. Ik hoop morgen of overmorgen het dek bekleed te hebben. Dan moeten de onderste trappen gemaakt worden, het is wel gedeeltelijk een profiel, maar ik zou op deze schaal niet goed weten hoe ik die trappen van latjes zou moeten maken.

Groetjes, Cees

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #35 Gepost op: augustus 28, 2014, 15:36:32 pm »
Ach  wij hebben allen wel eens een dagje dat het minder gaat.

Dat ziet er al mooi uit.
Toch heb ik de indruk dat sommige planken uitwaaieren.
nog even een andere suggestie:
je hebt nu dwarsscheepse lijnen getekend  voor je dekplanken waar telkens een stuit moet komen.
neem nu eens de breedte van je dekplanken, vermenigvuldig dat met 5.( je hebt een vierdeelsplank verdeling. m.a.w. tussen eleke stuik op een zelfde spant komen vier planken te liggen )/ teken nu op die afstand langs je koningsplank twee of drie parallele lijnen met de lengte as.
Zo heb je ook een visuele check of je niet uitwaaiert.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
« Reactie #36 Gepost op: september 02, 2014, 19:43:48 pm »
Hallo Beagle,

een enkel latje waaiert inderdaad ietsje uit. Ik ga je tip op het volgende dek toepassen, dit dek is al helemaal beplankt. Ik heb bij dit eerste dek wel geprobeerd om elk latje na het verlijmen in de breedte in te blokken. Dat was op sommige plekken erg lastig en zo hier en daar dan ook mislukt, helaas.

Inmiddels ben ik al weer een klein stukje verder, maar dat zet ik zo in een apart stukje omdat ik ineens een klein probleem ervaar maet het uploaden van de foto's.
Groetjes, Cees

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
« Reactie #37 Gepost op: september 02, 2014, 20:10:12 pm »
Verder met de bouw van de HMS Victory.

Het blijkt nu pas dat ik nog helemaal geen foto van het complete en belatte onderdek geplaatst heb. Dat maak ik binnenkort wel goed.
Vanmorgen ben ik begonnen met de dekbalken aan de voorzijde van het schip, dat ging redelijk vlot en makkelijk vond ik. Daarna heb ik het voorste deel van het bovendek uit de mal gehaald en klaar gemaakt om te passen, de hechtingspuntjes pas schuren en nog wat klein spul.
Helaas bleek er aan de passing van dit voorste deel nog wel het een en ander te schelen.

Op de bovenstaande foto's heb ik de achterzijde van dit dekdeel pas gelegd met de bijbehorende bulkhead. Op onderstaande foto heb ik hetzelfde dekdeel gelijk gelegd met het voorste bijbehorende bulkhead. Ook geen succes.

Het bleek dat de achterkant de juiste ligging van dit dekdeel is. De voorgelaserde gaten voor de fokkemast moeten beide wel een enkele mm naar achteren uitgeschuurd worden om de fokkemast goed te laten passen. De problemen die ik met de bulkheads waren vrij eenvoudig op te lossen. Met kleine stukjes de sleuven voor de bulkheads bredermaken en klaar. Later nog de loze ontstane ruimte oplossen.

Het achterste deel van het dek daarentegen past wel gewoon goed op de bulkheads. Ook hier weer een spleet(je) tussen het dek en het bulkhead daarachter. Ook hier was het probleem weer dat het dek erg krom gebogen moest worden om langs de hol gesneden spanten te kunnen. Dit heb ik opgelost door de sleuven voor de bulkheads wat langer te maken. Alleen de achterste 3, de andere zijn recht.

Zoals op de onderstaande foto te zien is, past het dek en de overlopen exact. Alles staat nu in een droog fit. Het idee is om morgen verder te gaan, alle dekdelen onderling te verlijmen en om zoveel mogelijk dekbalken mee te verlijmen. Dit wil ik op zijn minst proberen zodat dit dek zo lang mogelijk 'mobiel' blijft om beter bij het onderliggende dek te kunnen bereiken om voor het materiaal wat daar nog geplaatst moet worden zo veel mogelijk ruimte ter beschikking te hebben.

Voordat ik daarmee begin zal ik eerst afwachten wat deze en gene hiervan denkt. Volgens de bouw handleiding moet ik dit bovendek namelijk nu al vast lijmen.

Bovendien moet ik nu eerst ledjes bestellen en waar het kan installeren.
Groetjes, Cees

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #38 Gepost op: september 02, 2014, 22:09:13 pm »
Een bekend probleem met houten kits. De voorgezaagde delen hebben vaak een erg slechte pasvorm.

Dit is een Mamoli kit, dus als het goed is is er ook een tekening waar alle voorgezxaagde onderdelen op staan. Je kan dit dek er dan op loggen om te zien waar de afwijking precies zit.

Op zich is dit probleem niet zo groot omdat deze zogenaamde "valse dekken" later nog beplankt worden. Eventuele correcties in het triplex zijn dan niet meer zichtbaar.

Het belangrijkste is dat de gaten voor de masten en luiken goed zijn uitgelijnd. De inkepingen voor de bulkheads zijn minder van belang. De beste manier om het op te lossen is om de diepte en breedte van de inkepingen flink groter te maken zodat je het dek goed kan positioneren. Als de afwijking te groot is zit er niets anders op dan een nieuw stuk triplex van de juiste dikte te halen en het opnieuw uit te zagen volgens de tekening
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
« Reactie #39 Gepost op: september 03, 2014, 09:58:17 am »
Hoi Ab,

zelf was ik ook al op het idee gekomen om ht dek te bassen op de onderdelen tekening. Het zal je mogelijk niet echt verbazen, mijzelf toch wel, het dek paste nauwkeurig op de tekening en liet geen afwijkingen zien.

Goed niet getreurd, het is opgelost op een manier die later niet terug te zien is.

Met veel dank voor de tip.
Groetjes, Cees

Offline luc

• Officier
« Reactie #40 Gepost op: september 03, 2014, 10:11:12 am »
Hoi Cees, misschien was dan de valse kiel verkeerd want de spanten kan je er maar op 1manier insteken.

Nu is het toch te laat om iets te controleren of te veranderen, je bent goed bezig en zo van deze zaken maakt de houtbouw alleen maar boeiender.

Ps: het is Arjan die heeft geantwoord en niet Ab.

Hij wilt wel in de voetsporen treden van Ab(Stanley) en als hij zo doordoet zal hem dat lukken.  :wink:

Het is een quote van Ab die hij in zijn voettekst heeft staan.
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
« Reactie #41 Gepost op: september 11, 2014, 11:45:45 am »
Hoi allemaal, na het nodige gepruts en gepuzzel ben ik er weer.

Zoals boven te zien is moest er toch nog wel het nodige weggeschuurd worden om de mast netjes op zijn plek te krijgen.
Niet alleen het gat van de fokkemast zat niet helemaal goed, ook de bezaan liep ietsje uit de lijn. Dat was een stuk makkelijker te verhelpen. Nadat de mastgaten gecorrigeerd waren kon ik verder met de constructie van de toegang tot het achter kasteel. Ik kwam er wat aan de late kant achter dat de ruimte achter de dwarswand niet bekleed hoefde te zijn met dekplanken. Ik heb daar toch best wel de nodige tijd en plankjes in gestopt. Had ik toch nog weer langer en nauwkeuriger moeten nadenken. Goed, mocht ik teveel dekplanken verspeeld hebben, gelukkig zijn er daar zoveel van dat ze zelfs verkocht worden.

Inmiddels zit dit stukje accommodatie erop. De glaasjes zien er een beetje uit alsof er verf op gemorst is. Ik kan iedereen verzekeren dat dit niet het geval is. Het is een stukje weerspiegeling via de gaatjes die ik erachter geboord heb. Dan heeft het zin om er een ledje achter te plaatsen.

Inmiddels zit het achterkasteel er ook op. Een droog passing wilde niet lukken omdat de verschillende delen zonder lijm niet op hun plek wilden blijven zitten. Dit moet nog netjes opgeschuurd worden, maar ik ben zelf niet ontevreden tot zover.

In het bovenste dek lijkt een knik te zitten en helaas dat is zo. De middenlijn van het dek is strak en recht, Aan de uiterste bakboord en stuurboord zijde zit er aan de voorrand een verlaging van minder dan 1 mm. Het blijkt dat ik dit dek net niet op de buiten kanten (van het achterste dekdeel) van de dekbalken geklemd heb gekregen. Ik wil nog proberen om wat lijm op de dekbalken te krijgen en alsnog apart in te klemmen.

Ontdaan van lijmklemmen en na het aanbrengen van de vulstukken ziet de HMS Victory er als volgt uit.

De volgende stap is om de spanten en vulstukken op vorm te schuren om daarna de romp te kunnen beplanken. Na het schuren ga ik dan nu toch echt de led-lampjes installeren omdat ik er later niet meer bij kan komen.
Groetjes, Cees

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
« Reactie #42 Gepost op: oktober 04, 2014, 10:16:44 am »
Hallo allemaal,

ik kom er achter dat ik al een behoorlijke tijd niets van me heb laten horen. Alls bijelkaar ben ik een kleine 2 weken bezig geweest met het plaatsen van de led verlichting. En als je dan ook nog een aantal dagen te ziek bent op aan het model te kunnen werken, dan schiet het ook niet echt op. Daar moet ik nog een geschikte voeding voor zien te vinden en de voorschakel weerstand moet nog geplaatst worden. Op de onderstaande foto kun je iets van de bedrading zien. Van de ledjes zelf heb ik geen foto's gemaakt. De hoeveelheid licht viel me in eerste instantie tegen (met 12 geïnstalleerde leds), nu is het een stuk beter met 23 leds, mooi diffuus licht.

Vervolgens ben ik begonnen met het plaatsen van de borstwering op het hoofddek, waar ik niet niet heel tevreden mee ben, maar er is best in de afbouw het nodige aan te herstellen zodat het gefrutsel van nu niet meer te zien zal zijn.

De knieën onder de overhangende achterbouw zijn bekleed, maar moeten nog worden afgewerkt.

De volgende stap bestaat uit het aanbrengen van de zinken frames voor de geschut openingen. Ik vind deze frames vrij slecht afgewerkt. Er moet het nodige aan gevijld worden en bovendien moet van ongeveer 2/3 van de frames een extra ophangpunt verwijderd worden om de rest van de constructie mogelijk te maken. Nadat deze poorten er allemaal inzitten moet de romp met de 1e laag planken bekleed worden. Dan zal ook blijken of ik de romp op de juiste manier in vorm geschuurd heb.

Groetjes, Cees

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
« Reactie #43 Gepost op: oktober 04, 2014, 10:22:35 am »
Goede morgen Ab,

je tekeningen zijn goed overgekomen, nu nog even zien of ik ermee tot een bouwbaar model kan komen. Dat zal best een tijd duren omdat het allemaal tussen de normale bedrijven doorgaat. Als het wat gaat worden zie je vanzelf een bouwtopic verschijnen.
Groetjes, Cees

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #44 Gepost op: oktober 04, 2014, 15:54:34 pm »
gaat goed hier zo te zien  8)
blijf het met veel  interesse volgen   :wink:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself