Auteur Topic: HMS Victory, kit van Mamoli 1:90. ---> Voltooid  (gelezen 26439 keer)

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
  • Geslacht: Man
Re: HMS Victory, kit van Mamoli 1:90
« Reactie #15 Gepost op: augustus 17, 2014, 10:05:26 am »
Goede morgen Erik,

ik ben wel van plan om een steun voor de boeg te maken. Ik had gedacht dat dit ook een tijdje later nog wel kan, maar ik begrijp uit je reactie dat dit het best zo snel mogelijk kan.
Groetjes, Cees

Afgebouwd: Smit Rotterdam, Billing Boats. 1:75; HMS Victory, Mamoli. 1:90; sloep 1:32

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #16 Gepost op: augustus 17, 2014, 10:12:55 am »
Het beste is om de kiel zo vroeg mogelijk in alle richtingen te fixeren. Anders loop je het risico dat tijdens het plaatsen van het dek of het beplanken de boel krom trekt. En als ex-zeeman zul je wel weten dat het slecht varen is met een krom schip  :wink:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline luc

• Officier
« Reactie #17 Gepost op: augustus 17, 2014, 10:45:04 am »
Daarom ook niet direct 1 kant volledig beplanken maar telkens 1 latje aan stuurboord en dan bakboord en zo om en om.

Anders een kromme romp.
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
« Reactie #18 Gepost op: augustus 20, 2014, 07:56:29 am »
Het om en om beplanken van een romp was mij al bekend. Vanwege de nodige visites en bezoekjes ben ik niet heel erg opgeschoten. Dat is dan wel weer een nadeel van een werkplek in de woonkamer.
Ik was toch al niet van plan me te haasten.

In de onderstaande foto kun je de romp tot zover zien, alle bulkheads en de langsbalken zijn verlijmd.

Ook heb ik het valse dek klaargemaakt. Bij dit dekje blijft er een kleine ruimte over tussen het dek en een van de bulkheads. Zelf den ik niet dat dit erg is, met het onderste volle dek is dit al net zo, alleen is hier de spleet iets van een halve centimeter. Ik ben van plan om dat stukje aan te vullen en dan de hele lengte beplanken. Het valse dek is al wel beplankt, maar ik ben er niet helemaal tevreden over.

Zoals de foto bedoelt te vertellen heb ik de zijkanten en kopse kanten van het plankje met de zwarte Edding stift gedaan. Hier zie ik zelf niet echt een probleem. Dat is er wel bij de 'nagelgaten' die ik net de andere pen aangestipt heb. Ik vind dat de inkt te ver in het omringende hout verspreid. Hoe kan dit beter?

Dit valse dek komt helemaal onderin en is amper te zien, dus daar kan ik dan wel weer vrede mee hebben. Het dekje is al spiegelglad geschuurd en nu wil ik het gaan afwerken met zijde glans blanke lak oftewel vernis. Omdat ik hierna het bovenliggende dek moet gaan aanbrengen wacht ik daar nog even mee omdat ik er anders maar heel matig bij kan.

Ook heb ik nog moeite om de trappen te identificeren. Ik ben er nog niet achter of ik die zelf van latjes in elkaar moet zetten of dat er toch profieltjes voor zijn bijgeleverd. Er zitten nl in de beslag serie trapvormige elementen, maar dat levert dan wel een dichte trap op en bij mijn weten zijn trappen op schepen altijd zoveel mogelijk open.

Zo komt het valse dek tussen de bulkheads te liggen.
Groetjes, Cees

Afgebouwd: Smit Rotterdam, Billing Boats. 1:75; HMS Victory, Mamoli. 1:90; sloep 1:32

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
« Reactie #19 Gepost op: augustus 20, 2014, 07:58:29 am »
wat ik fout gedaan heb met de laatste foto is me een raadsel, maar dan hier nog een keer.

Groetjes, Cees

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #20 Gepost op: augustus 20, 2014, 09:45:51 am »
Met inkt loop je altijd het risico dat het in de nerf van het hout trekt. Daarom wordt er ook vaak potlood gebruikt voor de breeuwnaden. Dat is grijs van kleur dus is er wel minder contrast. Het is een kwestie van persoonlijke smaak wat je mooier vindt.

Tip voor de nagels: prik kleine gaatjes met een naald. Zet daar de punt van een (vul)potlood in en draai het een beetje rond.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #21 Gepost op: augustus 20, 2014, 18:28:28 pm »
een tip voor je breeuwnaden.
http://www.modelships-beagle.eu/NL/faq/map5/a581.htm#breeuw

als je dan toch een dek legt , voor een engels oorlogschip, kijk dan eens even hoe je eevierdelig dekverdeling doet
http://www.modelships-beagle.eu/NL/faq/map5/a582.htm#4dek
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #22 Gepost op: augustus 20, 2014, 19:28:58 pm »
Bedenk ook, naast de andere tips, dat je je nu enorm focust op een klein stukje hout wat nog niet behandeld is enzo. Daarbij sta je er nu met je neus bovenop, maar hoe zit het er uit op een volgetuigd model. Neuh, gewoon afschrapen en verder gaan

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
« Reactie #23 Gepost op: augustus 20, 2014, 20:09:03 pm »
Iedereen bedankt voor de tips. Het valse dek zal niet echt in de kijker vallen, maar ik ga toch kijken of ik deze latjes weg kan schuren en weer opnieuw bekleden. Als het afschuren niet naar tevredenheid verloopt kan ik in dit geval ook nog de onderkant gebruiken. Die 0,5 mm verschil (ik denk in de praktijk minder) zal op deze zichtafstand niet in de gaten lopen. Tsjonge ik weet dat ik mezelf heel erg in het diepe gegooid nadat ik op eigenwijze manier (op beide manieren te lezen) toch een voor mezelf zeer acceptabel model van de Smit Rotterdam op de plank heb weten te zetten. In deze tak van sport heb ik heel wat te leren, en ook daarvan merk ik dat van het afronden van de ene taak je ook weer zelf dingen leert voor de volgende stap.
Groetjes, Cees

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #24 Gepost op: augustus 21, 2014, 09:05:22 am »
Citaat
In deze tak van sport heb ik heel wat te leren
daarom dat wij altijd hier de raad geven, eerst vragen, dan doen.... :wink:
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
« Reactie #25 Gepost op: augustus 23, 2014, 12:25:11 pm »
Goed al weer een paar dagen geleden dat ik wat op deze site gedaan heb.

Ik heb een aantal zaken terharte genomen en de vierdeling van een dek goed bekeken en als geheugensteuntje voor mezelf op een papiertje gekeken. Ik had het goed onthouden vanaf de infolink.

Het dekje heb ik aan de andere zijde opnieuw gedaan, een mens is vaak gemakkelijk of lui. Dat ziet er nu goed uit en het ligt op zijn plek. Na het bekijken van de nodige andere modellen kom ik erachter dat het weglaten van de nagelgaten ook geen wereldvreemde aanblik geven. Ik ben nog een beetje aan het verzinnen hoe ik het een en ander aan ga pakken.

Inmiddels ligt ook het onderste doorlopende dek op zijn plaats, Wat ik al vermoedde bij het voorste deel gebeurde bijna. Omdat het dek heel bol gebogen moet worden om tussen de voorste (aan de binnenkant) gebogen bulkhead te pasten brak er bijna een stuk af. Aan de bovenkant is het niet te zien, maar dat stukje dek is wel instabiel geworden, dus daar maar een stukje van dezelfde triplex tegen aan gelijmd.

het is echt niet mogelijk om dit stuk dek op een andere manier te plaatsen. Om het wel op zijn plaats te krijgen heb ik er een klein hoekje afgezaagd en dit later weer op zijn plek gelijmd. Op de foto hieronder het bewuste stukje.

Het ligt niet helemaal zuiver op zijn plaats, maar het steekt in iedergeval niet uit boven het oppervlak en bovendien moet er nog dekbeplanking op.
Op het zijaanzicht kun je zien dat het dek een heel klein beetje zeeg heeft en iets beter zichtbaar, zelf dekronding.

Op de laatste foto is te zien dat de maatvoering van de delen van het dek zeker tov de bulkheads behoorlijk nauwkeurig is. Alle delen moesten met lichte dwang op hun plaats gezet worden, vanwege de krappe passing. Nergens zo krap dat je bang bent dat het stuk gaat barsten. De delen onderling (behalve het voorste deel) liggen heel erg strak tegen elkaar, die moest je echt van boven- èn van onderaf op zijn plekje drukken. Gelukkig ontstond nergens zoveel druk dat het dek de neiging zou kunnen krijgen om uit zijn verband te trekken.

Tot zover gaat alles goed. Wel heb ik inmiddels ontdekt dat het 3e bulkhead van voren af niet helemaal klopt. De hoogte tov de kiel (dus aan de onderzijde van het bulkhead) is correct. De zijden volgen ook netjes de contouren van de huid. Moet uiteraard nog wel schuins geschuurd worden voor optimaal contact. Ter hoogte van dit onderste dek wat ik nu gelegd heb is de midden nok, waar het dek zijn bolling krijgt, ongeveet 1mm te laag, Zo ook met de bovenste inkeping in het bulkhead en de top van het bulkhead. De misser die hier inzit zal me niet in paniek brengen omdat daar met een beetje lijmwerk, een klein stukje van hetzelfde multiplex en wat schuurwerk  heel wat goeds te maken valt.
Groetjes, Cees

Dick

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: augustus 23, 2014, 13:59:42 pm »
Ziet er goed uit Cees maar je had het valse de gerust iets ruimte kunnen geven rondom de spanten dan past het
makkelijker en het word toch beplankt.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #27 Gepost op: augustus 23, 2014, 18:28:47 pm »

Citaat
Na het bekijken van de nodige andere modellen kom ik erachter dat het weglaten van de nagelgaten ook geen wereldvreemde aanblik geven. Ik ben nog een beetje aan het verzinnen hoe ik het een en ander aan ga pakken.
Voor je nagels in je dekplanken .

Hier een vuistregel die sommige prof hanteren.
"Alles dat op schaal kleiner is dan 0,5 mm. wordt niet uitgebeeld."
© SPECIFICATIONS FOR CONSTRUCTION OF EXHIBITION MODELS U.S. Navy Specifications

Vermits je op een schaal van 1:90 werkt.
Neem dat een deknagel  1" = 25,4mm. zou wezen. Op schaal is dit dus  25,4/90 = 0,27 mm.

aan jou de beslissing...  :wink:

Grtz Erik

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #28 Gepost op: augustus 23, 2014, 18:53:22 pm »
Ziet er goed uit Cees.
Misschien ga je het nog doen, maar ik vond het erg makkelijk om op het dek alvast hulplijnen te zetten voor de dekbeplanking, dan weet je dat de kopse kanten van de planken gelijk lopen over het dek.

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
« Reactie #29 Gepost op: augustus 24, 2014, 09:40:26 am »
Wederom, allen heel hartelijk bedankt voor de tips!!

Het zetten van het dek was het laatste van dat moment. Ik was vergeten dat wij daarna nog een afspraak hadden. Ik heb het niet snel snel af moeten maken, maar de regering stond toch op de achtergrond mee t kijken, vandaar dat de lijnen er nog niet opzitten. Ook kan ik de lijnen er niet voor de montage van het dek opzetten omdat er een ruimte van + 3 mm ontstaat met het bulkhead erachter.

Maar niet getreurd, binnenkort verder.
Groetjes, Cees