Auteur Topic: HMS Victory, kit van Mamoli 1:90. ---> Voltooid  (gelezen 26493 keer)

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
  • Geslacht: Man
HMS Victory, kit van Mamoli 1:90. ---> Voltooid
« Gepost op: augustus 13, 2014, 17:55:46 pm »
Hallo allemaal,

zelfs eerder dan gedacht (1 dag)  is de modelkit van HMS Victory van Mamoli aangekomen. De kit ziet er erg verzorgd uit. De bouw handleiding bestaat uit een 16-tal tekeningen (ik schat op A2) met behoorlijk wat tekeningen. Daarnaast zitten er 2 bladen ( op, ik denk A1) bij met een behoorlijk gedetailleerd zijaanzicht van het model. Voor zover ik kan inschatten 1 op 1 met het model. De achterkant van dit blad en op het 2e blad staan de verschillende onderdelen getekend.

Nu snel aan de slag, helaas blijkt de handleiding primair in het Italiaans is met de tekst zelf daarnaast in het Engels, Frans en Duits. Engels is geen probleem, maar de lijstjes met opsomming van onderdelen en hun maten zijn alleen maar in het Italiaans. In heb dus bij de leverancier gevraagd of die me aan een Nederlandse handleiding kunnen helpen.

Verder moet ik nog wat dingen uitzoeken. Ik wil graag wat led lampjes in het interieur verwerking in navolging van een van de leden van dit forum (sorry ik ben de naam even kwijt. Het liefst zou ik een kleine plug (of 2 waar nodig) ergens onder in de romp bouwen zodat de voeding extern blijft.

Foto's van de model kit.

Groetjes, Cees

Afgebouwd: Smit Rotterdam, Billing Boats. 1:75; HMS Victory, Mamoli. 1:90; sloep 1:32

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
Re: HMS Victory, kit van Mamoli 1:90
« Reactie #1 Gepost op: augustus 13, 2014, 18:23:32 pm »
Imposante kit, veel plezier bij de bouw.
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline luc

• Officier
« Reactie #2 Gepost op: augustus 13, 2014, 18:46:15 pm »
Veel plezier, bij problemen eerst vragen dan lijmen
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #3 Gepost op: augustus 13, 2014, 19:05:34 pm »
Maak er wat moois van Cees !

Mamoli maakt de beste bouwtekeningen, dus daar zal het niet aan liggen.
Het merk staat helaas ook bekend om zijn slecht gezaagde spanten, maar sinds een paar jaar is alles laser gesneden en is de kwaliteit stukken beter.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #4 Gepost op: augustus 14, 2014, 07:07:59 am »
Heel veel plezier met de bouw. Ziet eruit als een mooie kit.

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #5 Gepost op: augustus 14, 2014, 07:43:47 am »
dat belooft wat, veel plezier ermee
De nootwendigheit toont klaerblijkelijk, dat, na het bouwen der huizen, de Scheeps-bouw een der eerste uitwerkselen zy, die het menschelijk vernunft, al t'zedert den aenvang der Werlt, uitgevonden heeft.
N. WITSENS

Dick

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: augustus 14, 2014, 12:26:46 pm »
Ziet er goed uit Cees, keel veel plezier met de bouw en ik ga je zeker volgen.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #7 Gepost op: augustus 14, 2014, 15:38:12 pm »
ziet er mooi uit.

nog een paar raadgevingen vòòr het begin.
1) denk aan een bouwplank waar het model vast in kan opgesteld worden tijdens de werkzaamheden. verschillende modellen vind je hier op het forum. Zelf verkiest ik het omgekeerde model . t.t;z.  dat de kiel naar boven ligt en de spanten verlengt worden naar de bouwplank. zo blijft je schip op de plank totdat  heel de romp beplankt is. Probleem is dan wel de dekken inbouwen.
- Andere methode is met de kiel op de bouwplank en dat je regelmatig de romp van de plank neemt en begint met de Valse kiel- de spanten en het hoofddek.

2) vergelijk je spanten onderling. is Bakboord = stuurboord ?  trek daarvoor een middenlijn op de spant. leg die op een blad papier met daarop een verticale lijn. Trek met een potlood b.v. de stuurboord omtrek. keer je spant 180° om en vergelijk ???

3) zorg voor een aantal lego-blokjes. Daarmee kan je spanten mooi haaks op de valse kiel lijmen / plaatsen.

4) lijm niet te snel. beter 3x passen.

verder : als basis en als theoretische achtergrond. :
http://modelships-beagle.eu/docu/Howto-Beplanking.pdf

Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
« Reactie #8 Gepost op: augustus 15, 2014, 08:17:27 am »
Hallo Erik,

bedankt voor de tips, aan het symetrisch checken van de spanten had ik nog niet gedacht. Ga ik zeker doen.
Lego blokjes was ik ook al opgekomen aan de hand van een van de verslagen.

Een omgekeerde bouwplank heb ik geen ervaring mee. Zal binnenkort eens zoeken. Aan de hand van eerdere ervaring zal ik zeker veel passen en nameten voordat er gelijmd gaat worden.
Groetjes, Cees

Afgebouwd: Smit Rotterdam, Billing Boats. 1:75; HMS Victory, Mamoli. 1:90; sloep 1:32

Online Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #9 Gepost op: augustus 15, 2014, 12:03:34 pm »
Een tip voor elektrische verlichting.

Scheepsmodellen staan vrijwel altijd op een voetstuk, met meerdere raakvlakken aan de huid/kiel van het model.
In de kiel of de raakvlakken zou iets van pluggen of connectoren kunnen bouwen; bijvoorbeeld een voor '+' en een voor '-'.
Als je hier bananenstekkertjes voor gebruikt, dan staat het model ook gelijk een stukje steviger.

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
« Reactie #10 Gepost op: augustus 16, 2014, 16:25:23 pm »
Hallo Flip,

bedankt voor je tip. Ik had ook al aan iets soortgelijks gedacht, maar wist niet hoe dat op een mooie manier te doen.
Deze ga ik zeker gebruiken.
Groetjes, Cees

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
« Reactie #11 Gepost op: augustus 16, 2014, 16:50:44 pm »
Hallo iedereen.

inmiddels ben ik begonnen met het model, heel kalmpjes aan. Buiten dat dit weer een heel ander model is dan die welke ik hiervoor gemaakt heb is ook de handleiding heel anders samengesteld. De tekeningen zijn goed, het associëren van de tekst met de daarbij behorende tekening is lastiger. Tocht denk ik dat ik dat ook uitgevogeld heb.

Zoals Erik al aanraadde heb ik de spanten op symetry getest. Niet op zijn manier, maar door het betreffende bulkhead zowel rechtop als met de onderkant boven. Daarvoor had de maximale spleet tussen het onderdeel en de draagplank gecontroleerd. Die was minder dan 0,3 mm. Elk bulkhead past zonder problemen in de plank waar hij uitkwam. Toch zat er een hele kleine onregelmatigheid in want de langsliggers pasten maar met moeite. Na goed gekeken te hebben of alles in lijn stond heb ik de inkepingen voor de langsliggers bij een 4-tal bulkheads een heel klein beetje bijgewerkt. Na tussentijds nog een paar keer gepast te hebben bleek een en ander mooi op zijn plaats te staan.

droogfit

Het onderste dek in droogfit

en het achterste deel van het onderste dek

Dit dek is in 4 delen. Naar mijn idee is het achterste stuk iets tekort aan de achterzijde. Het voorste deel loopt naar mijn idee iets te ver naar achteren door. Het middelste deel bestaat uit 2 kanten om het dek onder de naar binnen gebogen bulkheads toch op zijn plaats te kunnen krijgen. Het voorste deel van dit dek pakt nog net het eerste bulkhead wat naar binnen kromt mee. Hierdoor moet je het dek zo krom buigen om het op zijn plek te krijgen dat je zou denken dat het barst. Nog nèt niet denk ik.

Ik ben vergeten om daar een foto van te maken, maar de komt wel als ik het dek erop moet gaan zetten.

Hier wordt het eerste spant gelijmd.

Als ik het dek op zijn plek druk zit er al wel een lichte zeeg en dek ronding in. Wat dat betreft ziet dit voor dit eerste stukje niet slecht uit.

Groetjes, Cees

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #12 Gepost op: augustus 17, 2014, 08:04:05 am »
Mooi begin Cees  8)

Online ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #13 Gepost op: augustus 17, 2014, 08:18:46 am »
Alles droog in elkaar zetten, altijd een magisch moment als de 1 ste maal de vorm van je schip verschijnt  :wink:
Groetjes

René

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #14 Gepost op: augustus 17, 2014, 09:11:01 am »

Mooi begin.
Op je bouwplant, maak ook iets dat de boeg ondersteunt in het midden.
anders kan die door de temp. wat gaan krom trekken. De neus van je boegspriet hangt nu in de lucht en kan alle kanten uit.

BV.  zoiets als geschetst met de rode lijnen
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik