Auteur Topic: Smit Rotterdam, Billing Boats 1:75  (gelezen 11105 keer)

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
  • Geslacht: Man
Smit Rotterdam, Billing Boats 1:75
« Gepost op: augustus 06, 2014, 16:08:23 pm »
Hallo,
hierbij een poging om een verslag van een al gebouwd model kit te plaatsen. Het model is op 2 augustus 2014 afgerond.
Na het nodige zoekwerk en met hulp van mijn dochter hebben we gevonden hoe het plaatsen van foto's in dit bericht gaat.

Omdat ik vanwege mijn ziekte niet goed alleen kan zijn heb ik heel luxe een werktafeltje in de woonkamer. Ik moet toegeven, het bruikbare of bebouwbare oppervlak is niet groot. Daar staat tegenover dat wanneer ik zin en/of tijd heb aan heet model kan werken. Eigenlijk alleen het schuren doe ik buiten of in het schuurtje achter in de tuin.

Dit is het model zoals ik het gekregen heb op het moment dat ik kon gaan werken op 28 januari 2014, nadat ik het model schoongemaakt had. Het heeft iets van 10 jaar in deze staat in een garage gelegen.

Omdat het model toch wat schade had aan de boeg, stukjes dek en opbouw ben ik eerst gaan restaureren.

Ik ben eerst begonnen met iets waarvan ik dacht dat ik er geen buil aan kon vallen, nl de balsa vulstukken op en onder het uiteinde van het achterdek.

Iets daaraan zat me niet lekker en na aandachtig bestuderen van de detailtekening kwam ik erachter dat de bovenrand van het vulblok gelijk komt te liggen met een stukje 4mm rondhout dat bovenop de spanteinden komt te liggen. Was ik blij dat ik de grootste stukken balsa niet geschuurd, maar gezaagd had. Nu had ik materiaal om de extra benodigde hoogte 'gemakkelijk' aan te kunnen brengen. Eerste les geleerd.

Voor vandaag heb ik lang genoeg achter de computer gezeten met het uitzoeken en proberen. Morgen zal het best vlotter gaan en zal ik meer foto's met begelijdende tekst plaatsen.
Groetjes, Cees

Afgebouwd: Smit Rotterdam, Billing Boats. 1:75; HMS Victory, Mamoli. 1:90; sloep 1:32

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
Re: Smit Rotterdam, Billing Boats 1:75
« Reactie #1 Gepost op: augustus 06, 2014, 16:31:03 pm »
eerst en vooral een mooi tafeltje/werkbank. ik kan er van mee spreken hoe aangenaam het is als je maar een paar stappen moet doen om aan een bootje of iets anders te werken.  :wink:

voor die foto's, eens je het doorhebt,  :shock: :wink:  gaat het vanzelf....
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #2 Gepost op: augustus 06, 2014, 17:20:59 pm »
Goed bezig problemen beschrijven en hoe je ze oplost dat is de bedoeling van een bouwverslag.
Groetjes

René

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
« Reactie #3 Gepost op: augustus 07, 2014, 08:01:53 am »
Hartelijk dank voor de reacties, maar laat ik gewoon verder gaan met het verhaal.

Nadat de grootste ellende aan het achterdek opgelost was men ik verder gegaan met bouwen om wat meer structuur in het schip te krijgen, maar ook om me tussentijds gelegenheid te geven om de detailtekening verder te bestuderen. Dus het C dek gemonteerd en begonnen met de beplanking.

Zonder te willen zeggen dat het altijd helemaal naar het zin was, viel het beplanken niet tegen.

Hier begon het al iets lastiger te worden, maar geen nood, er zitten iets van 1,5 maal het aantal benodigde huidplankje in het kit geleverd.
Het is ook goed te zien dat ik het model in elkaar gezet heb met UHU hart. Voor de volgende ga ik toch van start met houtlijm. Heeft iemand een suggestie welke soort houtlijm het beste is?

Uiteindelijk is de romp toch dicht gekomen.

Iedereen zal begrijpen dat dit noet echt naar het zin is, maar ach schuren en plamuren doet een hoop. Voor het volgende project gaat deze vlieger natuurlijk niet op.

Groetjes, Cees

Afgebouwd: Smit Rotterdam, Billing Boats. 1:75; HMS Victory, Mamoli. 1:90; sloep 1:32

Offline luc

• Officier
« Reactie #4 Gepost op: augustus 07, 2014, 08:18:26 am »
Gewone houtlijm in een DHz-zaak, geen waterbestendige nemen.

Doe je iets fout,kan je de lijm losweken met water.

En inderdaad voor de victory, is het best dat je eerst de handleiding beplanken van een romp leest.
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
« Reactie #5 Gepost op: augustus 07, 2014, 08:32:56 am »
Jonge dat gaat snel, zit je een deel van je verhaal te typen is er al een reactie op mijn vraag mbt de lijm. Hartelijk bedankt voor de tips.

Na het dicht bouwen van de romp en het geheel een beetje in de gewenste vorm geschuurd te hebben is het de hoogste tijd om te gaan plamuren.

Als je goed kijkt op de laatste foto kun je zien dat ik begonnen ben met schuren, dat was zo klaar. Ik ben niet in staat om te stofzuigen etc, dus een mens begrijpt al snel dat er wat woorden vielen binnen het echtelijk gebeuren. De rest is buiten of in mijn schuurtje afgemaakt.

Voor het plamuren was ik met auto plamuur begonnen. Dat hield ik niet lang vol want dit spul is veel te stug voor mij. Na wat zoeken ben ik verder gegaan met lak plamuur. Het voordeel hiervan is dat je het kunt verdunnen met terpentine. Zo ver zelfs dat je het dik genoeg blijft, maar dat je het met een kwast kunt aanbrengen. Daarvoor heb je maar een klein beetje terpentine nodig.

Omdat ik toch nog wel wat op mijn agenda heb staan ga ik later verder.
Groetjes, Cees

Offline ABrouwer

• Bootsman
  • al doende leert men
« Reactie #6 Gepost op: augustus 07, 2014, 09:00:29 am »
Ik zie weer veel schuurwerk aankomen Cees :wink:

Er bestaan ook rubberen spatels om plamuur aan te brengen die mooi de rompvorm volgen waardoor je minder plamuur gebruikt en je daarna dus ook minder hoeft te schuren.

Wist je dat je ook houtlijm vermengd met schuurstof (van je schuurwerk voor het plamuren) kunt gebruiken als plamuur, dat vult gelijk de naden tussen de planken met een solide lijmverbinding en geeft geen krimpproblemen die gewone plamuur vaak toch wel wat geeft.

Succes met de verder bouw

Andy
Afgemeerd: Neeltje Jacoba, HMS Endeavour, 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder "Het Paradys"

Op de werf: Prins Willem Corel 1:100

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #7 Gepost op: augustus 07, 2014, 10:15:00 am »
Citaat
Heeft iemand een suggestie welke soort houtlijm het beste is?
gewone witte houtlijm.
Koop de twee versies.  de normale met droogtijd van  +/- 2 uur en ook de snelle met een droogtijd van 5 min.
Zowel pattex als Bison hebben dit in hun gamma , van kleine plastic flesjes tot ...

Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #8 Gepost op: augustus 07, 2014, 10:31:03 am »
voor je volgende project.

het staat in verschillende verslagen vermeld.
Bezorg je een injectie spuitje van ongeveer 2cc. Voorzien van een naald met een groen tip. ( 0,6 mm. binnendiameter). vlak even de punt af tegen een slijpsteentje. doe in die injectiespuit wat witte lijm.
 ideale  manier om dunne puntjes lijm te gebruiken.

Bewaar de lijmspuit nu in een klein potje met water, naald erin. en je hebt voor le leven steeds een kant en klare ogenblikkelijk beschikbare lijmspuit .

Grtz Erik

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
Houtlijm spuit
« Reactie #9 Gepost op: augustus 07, 2014, 10:37:06 am »
Hoi Erik,

prima tip, het is niet moelijk voor mij om aan een injectie spuit met naald te komen.
Groetjes, Cees

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
« Reactie #10 Gepost op: augustus 07, 2014, 10:57:20 am »
Ik ga weer verder met proberen, had net een behoorlijk stuk opgesteld, was het ineens en ik kan het niet terug vinden. Zal wel aan mij liggen en dan nu maar weer een volgende poging doen.

Omdat het weer niet goed genoeg is om buiten te schuren eerst maar verder met de opbouw.

Regelmatig passen. Het valt als beginnende modelbouwer niet echt mee om alles netjes recht en strak te krijgen, maar aldoende leert men.

Rustig aan doorwerken komt dit er voorlopig uit.

In maart/april wil het hier in zeeland maar niet droog genoeg worden om buiten te kunnen schuren, dus rustig aan verder bouwen aan meer onderdelen.

De strepen op het boegdek zijn een eigen ding vanuit de praktijk. Een kluis plaat om te voorkomen dat de ramen van de brug constant zout slaan.

Alles staat nog los. De opbouw is en blijft afneem baar, voor het geval ik er toch nog eens lichtjes in wil bouwen.

ook het voordek raakt langzamerhand aangekleed.

Later weer verder.
Groetjes, Cees

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
« Reactie #11 Gepost op: augustus 07, 2014, 11:54:35 am »
En weer verder.

Ondertussen was ik begonnen met het railingwerk. In de handleiding is hierover weinig of niets te vinden. In ieder
geval geen waarschuwing dat het railingwerk dat aan de achterkant van de brug komt eerst geplaatst en afgewerkt moet worden voordat er verder gewerkt kan worden aan de schoorstenen en verder.

Zoals je kunt zien heb ik een heel stuk railing achterelkaar gedaan. Ik was er op een gegeven moment een betje flauw van enn omdat ik niet tevreden was met het touw dat bij de kit geleverd werd (licht pluizig vaal wit katoen) ben ik op zoek gegaan naar een methode om op een niet al te moeilijke manier touwen van 3,4 en 6 strengen te maken. Zowel linksom als rechtsom geslagen. Dat leverde een heleboel zoekwerk op, maar niet of nauwelijks resultaat. Daarom heb ik tussendoor zelf een touwslagerijtje gemaakt.

Er moet nog een klein dingetje aan verbeterd worden, maar het werkt in ieder geval.
Groetjes, Cees

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
« Reactie #12 Gepost op: augustus 07, 2014, 14:28:23 pm »
Nadat ik de lijnbaan min of meer af was ben ik verder gegaan met de railing en met nog meer onderdelen in de voorbereiding. Het was nog steeds geen weer om het laatste stuk aan de romp te schilderen

Een aantal onderdelen zijn klaar en worden droog gepast. Zoals de redding/werk boten.

Deze reddingsboten zijn in de kit verschrikkelijk kaal. Ik heb zo klein mogelijke oogjes gemaakt en gaatjes geboord. Zodoende heb ik een hijsspruit en grijplijnen gemaakt. Ook heb ik een houten constructie voor de huif gemaakt. Ik ben gelukkiger met de ene hout constructie dan met de andere. Het wilde niet helemaal lukken zoals ik het wilde. Ik heb het dan wel van 'afval' hout gemaakt, maar toch. Gelukkig zie je er niet zo heel veel van.

Ondertussen is het juni geworden en heb ik kans gezien het laatste stuk van de romp te schuren. Hier een droog fit van alle onderdelen die ik op dat moment liggen had.

Ondertussen heb ik het stuk dek voor de brug af kunnen maken.

Groetjes, Cees

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
« Reactie #13 Gepost op: augustus 07, 2014, 14:49:55 pm »
Nadat de romp opnieuw geplamuurd en geschuurd was (de weergoden waren me dit maal goed gezind) konden de straalbuizen en de roeren gemonteerd worden. Maar niet eerder een droog fit van zo veel mogelijk onderdelen op het achterdek.

Het onderwaterschip in de 1e laag verf.

Op dit punt aangekomen (van afwerken van de romp) heb ik de nodige zaken zelf veranderd of aangepast. De bouw beschrijving is bij het opbouwen van het achterschip volledig afwezig en alles moet uit de detailtekening gehaald worden of zelf verzonnen. Bij het kit zitten zoals al eerder beschreven alleen witte touwtjes. Iemand ooit een witte staaldraad gezien? Nou ik niet. De staaldraadjes op de kranen zijn van de dikte soort naaigaren gemaakt. De sleepdraden en de rekker heb ik zelf met m'n lijnbaantje geknutseld. Ook de trossen die later op het voordek komen heb ik zelf gemaakt.

De straalbuizen en de roeren in de 1e laag verf.

Alles bij elkaar begint de maand juni al aardig aan zijn eind te komen. Ondertussen weet ik wat ik met de boegschroef wil doen en heb het gat door geboord en tegelijk een klein beetje opgeruimd, een mm ongeveer. Ik heb een messing schroefje (20 mm) voor de boegschroef en 2 schroeven voor de voortstuwing (55 mm) besteld met nog wat kleinigheden zoals diepgangsmerken, Plymsolmerk en aanduiding voor boegschroef en bulbsteven.

Een kleine week verder is het materiaal thuis gekomen, heeft het onderwaterschip een 2e laag verf gehad en zijn schroefassen en de voortstuwingsschroeven geïnstalleerd.

Met de schroeven geïnstalleerd en het achterdek dichtgemaakt, geplamuurd en geschilderd gaat het nu vrij hard. Alle onderdelen die er nog op moeten zijn al zo ver mogelijk afgewerkt.
Groetjes, Cees

Offline luc

• Officier
« Reactie #14 Gepost op: augustus 07, 2014, 14:57:55 pm »
Je trekt goed je plan.

Info over touwwikkelmachines vind je hier ook genoeg.
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen