Auteur Topic: Een zeeman die walrot geworden is  (gelezen 3188 keer)

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
  • Geslacht: Man
Een zeeman die walrot geworden is
« Gepost op: augustus 04, 2014, 11:54:00 am »
Een eerst posting om mezelf voor te stellen.

Van origine ben ik zeeman, stuurman in alle rangen en kapitein, op allerlei typen tankers. In het begin voer ik wereldwijd en de laatste 10 jaar beperkte zijn dat tot heel west Europa, de Oostzee en het westelijk deel van de Middellandse zee.
In een periode ergens in het midden heb ik (wegens te kort aan werkplaatsen op de zeevaart) ruim 10 bij de waterpolite gezeten. Mijn werkgebied was primair de Oosterschelde, maar ook de Westerschelde, Veerse meer en Grevelingen. Ik ben dus altijd op en rond het water werkzaam geweest.

Eind 2011 werd bij  mij een erg slopende en zelfs dodelijke ziekte geconstateerd die ook nog eens erg zeldzaam is. Sinds de diagnose ben ik voor 100% afgekeurd en heb hulp in huis om mij waar nodig te helpen. Inmiddels leef ik al 2 jaar in reservetijd.

Vroeger heb ik nodige gedaan aan plastic modelbouw, hoofdzakelijk van Airfix en Tamia. Ik had nog nooit een houten model gemaakt. Eind vorig jaar kreeg ik van een vriend een pas opgestarte Smit Rotterdam van Billing Boats aangeboden om af te bouwen. Er zat lichte schade aan kiel en spanten en aan het dek dat er al opgezet was (achterdek). Eind januari ben ik hier aan begonnen in de trend, zien wat het gaat worden. Het eindresultaat valt mij absoluut niet tegen. Het schip is dus inmiddels klaar.

Omdat ik niet veel anders om handen heb dan lezen, puzzelen en TV kijken (wat niet bepaald een hobby is) heb ik een modelkit van de HMS Victory van Mamoli besteld. Ik hoop de kit deze week of anders volgende week binnen te krijgen en kan haast niet wachten om daar heel rustig aan mee te beginnen.

Als laatste wil ik als dé highlight in mijn zeevarende carrière vind vermelden. In 2002 ben ik een week als vrijwilliger aan boord van de Duyfken geweest tijdens hun toer door Nederland tav het 400 jarig bestaan van de VOC. In 2006 ben ik een maand lang rond Australië aan boord van de Duyfken geweest als 2e en 1e stuurman. Dat was de afsluitende etappe van een jaar lang herdenken dat Australië 400 jaar geleden door de Nederlanders ontdekt en in kaart gebracht was. Deze reis ging van Eden (5 uur rijden ten zuiden van Canberra) via Hobart op Tasmanië en terug naar Sidney. En ja net zoals tijdens de Sidney - Hobart - Sidney race hebben ook wij tot windkracht 11 ervaren in Bass Strait. De Duyfken is lengte over alles (dus icl boegspriet) 20m en een paar cm.

Groetjes, Cees
Groetjes, Cees

Afgebouwd: Smit Rotterdam, Billing Boats. 1:75; HMS Victory, Mamoli. 1:90; sloep 1:32

Offline luc

• Officier
Re: Een zeeman die walrot geworden is
« Reactie #1 Gepost op: augustus 04, 2014, 12:14:40 pm »
Welkom Cees,

Foto's plaatsen, vragen en dan pas doen, en natuurlijk ook de topics doornemen want daar staan ook tips in.

Mvg luc
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #2 Gepost op: augustus 04, 2014, 13:34:41 pm »
Welkom op ons forum Cees, je gaat hier zeker veel te lezen hebben.
Heb je vragen gaat iedereen je hier met plezier antwoorden.
Start maar een bouwverslag met veel foto's, zeggen meer dan 1000 woorden  :wink:
Groetjes

René

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #3 Gepost op: augustus 04, 2014, 13:53:53 pm »
Welkom op het forum Cees. Ben benieuwd naar je verslag

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #4 Gepost op: augustus 04, 2014, 15:30:23 pm »
welkom op dit forum.  :

Dat hebben wij hier nog niet een echte ouwe "zeerob" met het zilte nat in de neus . :wink:

Er is om dit forum meer dan voldoende expertise aan boord om je te kunnen helpen.
2en raad. begin een bouwverslag, plaats foto's.. , zeker als je denkt dat er vragen rond zouden kunnen zijn? wacht even op antwoord en ga dan pas lijmen. Je gaat de eerste maar ook niet de laatste wezen die soms een stapje terug moet zetten.

Blader ook door de ander topic's, het staat bol van de tip's...
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #5 Gepost op: augustus 04, 2014, 16:17:40 pm »
welkom aan boord cees en bouw ze  :wink:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #6 Gepost op: augustus 04, 2014, 19:05:49 pm »
Welkom op het forum Cees.
Zou graag een verslag van je werkzaamheden zien,
maar zorg vooral goed voor jezelf.

Bij de bouw van de Victory  kit gaan we je zeker met man en macht helpen! 8)
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Dick

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: augustus 05, 2014, 11:27:18 am »
Ook vanuit Hoevelaken welkom hier Cees en ook ik wacht op je verslag.
Verder nog heel veel bouwplezier toegewenst.

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #8 Gepost op: augustus 05, 2014, 20:40:39 pm »
Cees, van harte welkom in de gelederen,
Veel succes bij de bouw van de Victory.

Groeten
Andries
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #9 Gepost op: oktober 26, 2014, 11:58:50 am »
Cees, van harte welkom.
Het feit dat je op de Duyfken hebt meegevaren is van belang voor iedereen die zich bezig houdt met 17e eeuwse scheepsbouw. Van jou kunnen ze nu als ervaren zeeman op zo'n schip heel veel leren over het tuig en de bouw van dergelijke schepen. Er is over de Duyfken een schitterend boek verschenen, in het Nederlands, waarin veel gegevens zijn te vinden. Een echte aanrader met fantastische opnamen van het schip in volle zee!
Groet, Tartane

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
« Reactie #10 Gepost op: oktober 27, 2014, 08:24:14 am »
@ Tartane,
bedankt voor je reactie. Ik heb gen idee over welk boek je het hebt ivm Duyfken, er zijn nl een aantal boeken verschenen met als hoofdonderwerp het schip zelf. Zelf heb ik het boek 'To build a ship' wat door de stichting is uitgegeven en later geredigeerd is door National Geographic Society. Dan heb ik nog het boek 'Discovery of Duyfken' een in Australië uitgegeven boek waarin niet alleen het schip beschreven wordt, maar ook de ontdekkingen die het schip in NO Australië heeft verricht. Als laatste beschrijft het ook de hernieuwde kennismaking tussen de replica Duyfken en de plaatselijke bevolking van het stukje York Peninsula dat het originele schip ontdekt had. Als laatste heb ik een boek wat alleen in Australië in een beperkte oplage is uitgegeven ivm het 400 jaar herdenking dat Duyfken Australië ontdekt heeft. Dit gaat zeker ook over de Duyfken, maar veel meer over de kartering van de totale kustlijn die te beginnen met de Duyfken (uiteraard) heeft plaatsgevonden in de loop van de tijd.
Groetjes, Cees

Afgebouwd: Smit Rotterdam, Billing Boats. 1:75; HMS Victory, Mamoli. 1:90; sloep 1:32

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #11 Gepost op: oktober 27, 2014, 15:12:43 pm »
Cees,
Het boek dat ik bedoel is de Nederlandse vertaling van de kennelijk de versie van National Geographic; "De BOUW van een SCHIP, de VOC- replica Duyfken" door Robert Garvey. 2002. ISBN 90-76963-26-6.  Verder heb ik zelf indertijd, in 2002, een video-opname (nu een DVD) van de reis van de Duyfken, zoals die op televisie werd uitgezonden.
Het moet een geweldige belevenis zijn geweest om die reis mee te maken.
Groet,
Tartane

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
« Reactie #12 Gepost op: oktober 31, 2014, 14:15:44 pm »
Hoi Tartane,

het gaat inderdaad om hetzelfde boek. Als ik vanaf het moment dat ik mijn zeevaartpapieren op zo'n soort schip (klein of groot) m'n salaris had kunnen verdienen had ik waarschijnlijk alleen maar op dit soort zeilschepen gevaren. Het was een once in a lifetime ervaring.
Groetjes, Cees

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #13 Gepost op: oktober 31, 2014, 15:21:28 pm »
Als ik vanaf het moment dat ik mijn zeevaartpapieren op zo'n soort schip (klein of groot) m'n salaris had kunnen verdienen had ik waarschijnlijk alleen maar op dit soort zeilschepen gevaren. Het was een once in a lifetime ervaring.

Dat kan ik beamen met mijn prille ervaring op de "Endeavour" en de "Mir". Zoiets is uniek en vergeet je nooit.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik