Auteur Topic: broeking  (gelezen 1461 keer)

Offline tartane

• Bootsman
  • Geslacht: Man
broeking
« Gepost op: juli 31, 2014, 12:39:09 pm »
Beste bouwers, een vraag waarop ik het antwoord in de literatuur maar niet kan vinden.
Als een scheepskanon werd afgevuurd rolde hij door de terugslag achteruit voor zover de broeking dat toeliet. Hoe ver was dat? Rolde het kanon naar de positie waar het direct kon worden gereinigd en herladen? Of rolde hij slechts kort achteruit, werd losgemaakt van de broeking en verder naar achteren getrokken naar de juist behandelingspositie. In het kort; hoe lang hoort een broeking te zijn? Die broeking wordt op vele tekeningen en modellen telkens weer anders weergegeven. Naar mijn mening lang niet altijd juist. Hoe ver moet de monding van de verschansing staan om nog met pompstokken ed. goed schoongemaakt en herladen te kunnen worden?
Tartane

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
Re: broeking
« Reactie #1 Gepost op: juli 31, 2014, 16:53:58 pm »
geloof niet dat de broeking ooit losgedaan werd niet bij een gevecht en ook niet tijdens het varen.
er moest maar eens een golf komen en al de kanonnen rollen ongekontroleert over het dek  :shock:
dus best zo lang maken dat je het kanon ook kunt herladen +/- 1 voet van de wand lijkt me voldoende van de mond van het kanon gemeten.
dan heb je plaats genoeg om er een kogel in te steken en rollen ze ook niet te ver achteruit bij het gevecht, waar tog  een hoop mensen achter lopen .
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #2 Gepost op: juli 31, 2014, 20:54:26 pm »
Tijdens het niet gebruiken van een kanon werd het vastgesjord met de loop omhoog tegen de bovenkant van de geschutspoort. De broeking had daar niet zo'n grote rol in. Ik denk ook niet dat de broeking ooit werd losgemaakt. Daarvoor was het touw te dik en het ijzerwerk te zwaar. Maar ik wil het graag zeker weten. Veel scheepstekeningen en veel modellen laten zien dat de broeking veel te krap is getekend/gemaakt. Het kanon kan dan onmogelijk geladen worden. De enige optie is dan dat die broeking los gemaakt zou moeten worden. Dus hoe zat dat in werkelijkheid? Iemand zou dat toch exact moeten weten.
Tartane

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #3 Gepost op: augustus 01, 2014, 06:58:52 am »
ik heb je posting even verplaatst van bouwverslagen afdeling naar het vragen hoekje. :P daar hoort het meer thuis.

De broeking werd nooit losgemaakt, tenzij men het kanon wou verplaatsen of wegnemen.
De lengte ervan was zo dat bij de terugstoot de voorkant van de tromp net binnen de geschutpoort kwam en niet verder.
e.e.A  kan je ook zien e.e.a.  http://www.modelships-beagle.eu/NL/faq/map6/a602.htm

de laadstok en de ruimerstokken  staken steeds door de geschutpoort  bij het laden. de lader had amper plaats om goed bij de tromp te kunnen. meestal stak hij half uit het schip met zijn bovenlichaam om het geschut te laden.

Let op met de broeking. Continentaal had men de gewoonte om de broeiing door  het rolpaard te voeren, Engelsen  hadden de gewoonte om de broeking  rond de nek van het kanon te leggen.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #4 Gepost op: augustus 01, 2014, 08:30:51 am »
Dank voor de uitleg.
Ik heb het boek van zu Mondfeld ook maar dan in de Duitse versie van 1977. Daar staan de zelfde tekeningen in maar de toelichting in deze Nederlandse versie is uitvoeriger. Er wordt daar niet ingegaan op het laden op zich, dus hoe dat in zijn werk ging door de geschutsbemanning. Inderdaad zal bij zo'n korte afstand tot de verschansing de lader half buiten boord moeten hebben gehangen. De loop moest namelijk ook nog gereingd worden (lijkt me geen leuk baantje terwijl je de kogels om de oren vlogen). Ik ga er van uit dat door de terugstoot het kanon dus zo ver naar achteren rolde tot hij tot stilstand kwam door de broeking.

Tartane