Auteur Topic: chebec ---> Voltooid  (gelezen 4103 keer)

Offline tartane

• Bootsman
  • Geslacht: Man
Re: chebec
« Reactie #15 Gepost op: juni 30, 2014, 21:49:18 pm »
Daarvoor hadden ze voorzieningen om het buiswater af te voeren. Die gaten zaten bij oudere chebecs ter hoogte van het onderste dek. Het opgebrachte tweede dek had kennelijk openingen om het water daar naartoe af te leiden. Dit is op diverse tekeningen van Baugean te zien.
Overigens kon het zeer heftig stormen in de Middellandse Zee. Vooral in het voor- en najaar. In de winter bleef men liever binnen de havens omdat die stormkracht dan nog meer toenam.
Overigens voerde de chebec soms dwarsgetuigde zeilen. Er zijn nogal wat tekeningen waarop dat is te zien. Dan liggen de roeden voor de latijnse takeling in de lengte van het schip duidelijk zichtbaar over het dek. Waarom dat was is niet duidelijk, maar men acht het mogelijk dat dit was vanwege veranderende weersomstandigheden na de betrekkelijke rust van de zomermaanden.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #16 Gepost op: juli 01, 2014, 06:30:34 am »
Mijn verontschuldigingen, maar ik heb blijkbaar vanaf de eerste posting mij vergist.
Bij het verder zoeken kwam ik het boek van K.Marquardt "Eightheenth century rig's & rigging"
zag ik dat ik vanaf het begin het scheepstype heb vergist en zag dat ik een galley vvor een xebec heb gehouden.

ik trek al mijn woorden in deze discussie terug. Zal bijgevolg mijn postings ook verwijderen.

Die achteropkomende zee waar men hier over spreekt doet bij mij wel een belletje rinkelen, dat het niet klopt.
Ergens in mijn achterhoofd zegt dat een achteropkomende zee zoveel mogelijk moet vermeden worden??
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #17 Gepost op: juli 01, 2014, 10:21:35 am »
Vergissen is menselijk. Maar toch bedankt voor je reacties.
Een achteropkomende zee moet inderdaad worden vermeden, maar het kan natuurlijk voorkomen in zeer heftige stormen.

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
« Reactie #18 Gepost op: augustus 07, 2014, 15:51:33 pm »
Hallo Chebec en anderen,

ik heb de discussie met veel belangstelling gevolgd.

Het enige wat ik op te merken heb, omdat ik totaal niet bekend ben met chebecs, is dat er op dit soort schepen ALTIJD voor opgepast wordt dat de zee niet recht van achteren komt. Behalve de laatste thee clippers die snelheden tot 23 à 24 knopen konden halen, was er geen enkel schip dat harder kon lopen dan de snelheid die de golven hebben. Als zo'n krachtige snelle golf recht van achteren komt valt de druk op het roer weg en kun je pas beginnen met corrigeren als het schip al 10 of meer graden uit haar koers licht. Dit gaat nog steeds op voor moderne stalen schepen die tot een knoop of 18 lopen. Dit weet ik zo zeker omdat ik het zelf heb meegemaakt. Ook op dit soort schepen wordt dan vaak op de hand gestuurd omdat je direct veel meer roer kunt geven dan de automaat, waardoor het schip veel beter in de hand te houden is. Voor schepen die sneller varen dan 18 knopen weet ik het niet omdat ik nooit op zo'n snel schip gevaren heb.

Onderschat de kracht en stroming van water niet. Ik wil hier geen verhalenboek van maken, maar daar kan ik uit eigen ervaring behoorlijk sterke verhalen over vertellen.
Groetjes, Cees

Afgebouwd: Smit Rotterdam, Billing Boats. 1:75; HMS Victory, Mamoli. 1:90; sloep 1:32

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #19 Gepost op: augustus 07, 2014, 17:21:28 pm »
Citaat
Ik wil hier geen verhalenboek van maken, maar daar kan ik uit eigen ervaring behoorlijk sterke verhalen over vertellen.

We horen graag sterke zeemansverhalen  :D Daar is de captain's bar een ideaal plekje voor op dit forum.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #20 Gepost op: augustus 07, 2014, 19:15:50 pm »
Citaat
Ik wil hier geen verhalenboek van maken, maar daar kan ik uit eigen ervaring behoorlijk sterke verhalen over vertellen.

Ach,  in de captains-bar is er daar ruimte genoeg voor hoor.  Nu en dan een rondje en je gehoor plakt aan je lippen.. :shock: :wink:
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik