Auteur Topic: even voorstellen.  (gelezen 1944 keer)

Offline tartane

• Bootsman
  • Geslacht: Man
even voorstellen.
« Gepost op: juni 27, 2014, 08:46:14 am »
Graag wil ik me even voorstellen. Mijn naam is Constant Willems, ben 64 jaar en woon in Zutphen. In mijn werkzame leven was ik bouwkundige verbonden aan architectenbureau's en mijn werkzaamheden bestonden vrijwel uitsluitend uit restauraties van oude gebouwen (kerken, kastelen, raadhuizen , boerderijen, woonhuizen enz.). Mijn taak was het opmeten en in tekening brengen van die gebouwen, plannen maken voor restauratie, bouwhistorisch onderzoek en bouwbegeleiding. Tekeningen maakte ik altijd met de hand. In mijn vrije tijd bouwde ik maquettes van voornamelijk historische gebouwen, deels in opdracht van het bureau waar ik werkte. Zie hiervoor mijn website; www.constantwillems.nl. Vooral de laatste tijd leg ik mij toe op het bouwen van scheepsmodellen. Mijn voorkeur gaat uit naar scheepstypen die voeren in het Middellandse Zeegebied in de 17e, 18e en 19e eeuw. Al mijn modellen bouw ik aan de hand van bestaande (zeldzame) tekeningen en uitgebreid onderzoek, dus niet aan de hand van bouwdozen. Mijn schaal voor het bouwen is 1 : 87 (HO dus, ik heb altijd figuurtjes op die schaal bij de hand tijdens de bouw om de menselijke maat voortdurend te controleren). Mijn laatste modellen en vorderingen staan op de website. Ik heb specifieke vragen die ik nog op dit forum ga stellen in de hoop op antwoorden van jullie.
Een "tartane" is zo'n schip uit mijn "doelgroep", daar ben ik op het ogenblik, vooruitlopend op de bouw, voor onderzoek aan bezig.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
Re: even voorstellen.
« Reactie #1 Gepost op: juni 27, 2014, 08:50:42 am »
Welkom op het forum.
ik zie dat het je dan toch gelukt is. :wink:  van je aan te melden.

Voor je huidig project en je vragen daaromtrent zou het erg leuk en leerzaam zijn als je hier ook een bouwverslag start !Hoe meer updates en foto's je plaatst, hoe beter we je tips en advies kunnen geven om het model te verbeteren .

PS wij zijn hier gek op foto's. die zeggen soms meer dan 1000 woorden.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline luc

• Officier
« Reactie #2 Gepost op: juni 27, 2014, 08:52:01 am »
Welkom Constant,

Ik zie dat het gelukt is.

Misschien best een topic open onder rubriek houtscrathbouw en daar uw vraag stellen met de nodige foto's.

Mvg luc

Ps: zie juist dat Eric sneller typt dan ik
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Online ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #3 Gepost op: juni 27, 2014, 09:26:10 am »
Welkom op ons forum, als ik je beroepsbezigheid lees denk ik dat we nog veel van je kunnen leren.
Ben benieuwd naar je bouwverslag en ga zeker kijken op je website  :)
Groetjes

René

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #4 Gepost op: juni 27, 2014, 09:40:31 am »
Welkom Constant.
Ik heb een snelle blik op je website gedaan en moet zeggen dat je prachtige  scheepjes en maquettes bouwt!  8)
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #5 Gepost op: juni 27, 2014, 10:08:47 am »
naar aanleiding van je belangstelling in middellandse-zee vaartuigen ben ik eens gaan kijken bij
"Edition France" XEBEC LE REQUIN 1750 A MONOGRAPH including all plans of the timber works
http://livresdemarine.com
Je komt niet veel werken  over die chebec en soortgelijke vaartuigen.
Maar 128 €, is zelfs naar mijn normen,  iets te duur. Het enigerboek dat ik daarover nog bezit is een oude uitgave van "Time" "De Venitiaanse vloot."
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #6 Gepost op: juni 27, 2014, 11:15:07 am »
Vind ik eerlijk gezegd het probleem met al die ANCRE-boeken.....
Fantastisch mooi, maar ook vreselijk duur :( :(

Jan

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #7 Gepost op: juni 27, 2014, 11:32:45 am »
Mijn vraag over de Chebec.
Een chebec, zie mijn website, heeft aan de achterkant een ver overstekend dek. Dat dek is opgebouwd uit roosters. Dat is nu ook precies mijn vraag. Ik kan er nergens een verklaring voor vinden. Volgens mij is dat gedaan om in zware stormen aan de achterkant aanrollende golven gelegenheid te geven van onder af door dit dek te slaan, dus door de openingen. Zou dat dik helemaal dicht zijn dan zou het schip zware beschadigingen oplopen door zo'n golf. De suggestie dat het gewichtsbesparing betreft geloof ik niet erg. Een vierkante meter roosterdek weegt meer dan een vierkante meter planken. In beide gevallen is een onderliggende balklaag nodig. Als je op de meeste modellen van chebecs op het achterdek kijkt dan zie je een rooster van railing tot railing. Volgens mij is dat niet correct. Juist zo'n constructie zou een enorm gewicht opleveren. De gaten in het rooster mogen maximaal 7 x 7 cm zijn. Dus een zelfdragend rooster zonder balklaag, zou ten eerste om de 7 cm een zware balk moeten zijn voor zijn eigen gewicht en de toegevoegde belasting. Als er een aparte balklaag onder ligt dan wordt het al gunstiger. Dan kunnen zelfdragende roosters al toe met balkjes van ongeveer 5 x 15 cm. Dus nog steeds heel veel zwaarder dan planken. Dit laatste wordt bevestigd door de weinige tekeningen die er bestaan. De Frans chebec Requin wordt veel na gebouwd maar juist daar klopt het niet. Chapman tekent een chebec met een achterdek met duidelijke roosters en een grote opening. Het model van een chebec in het Rijksmuseum laat ook een balklaag zien (zie; Modellen vertellen), een dek ontbreekt daar helaas. De in 1830 buitgemaakte chebec "Boberach" laat dit ook zien (een lang rooster in het midden). Ik heb er veel onderzoek naar gedaan maar het zou nu  te ver voeren om alle voorbeelden hier aan te halen.
Ik hoor het wel

Dick

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juni 27, 2014, 11:41:31 am »
Ook vanuit Hoevelaken welkom hier Constant en veel bouwplezier toegewenst.

Offline luc

• Officier
« Reactie #9 Gepost op: juni 27, 2014, 12:10:31 pm »
Constant, ik heb je vraag  "gedeeltelijk" al gepost in de rubriek " de staminee" " captaine's bar" , de laatste blz.

http://www.modelships-beagle.eu/smf/index.php/topic,1587.msg56752.html#new
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #10 Gepost op: juni 27, 2014, 12:31:07 pm »
Oei....
klinkt logisch, maar ik ben meer van de hollandse bouw dan van de mediterane....

Jan

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #11 Gepost op: juni 28, 2014, 17:06:30 pm »
Constant, welkom op dit forum. Ik zie dat er nog veel te leren (en te lezen) valt in de toekomst.
Open maar vlug een topic van je tartane

Succes en groeten
Andries
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)