Auteur Topic: HMS Victory, Corel, 1:98 (verb)  (gelezen 3027 keer)

RBB

• Gast
HMS Victory, Corel, 1:98 (verb)
« Gepost op: juni 06, 2014, 20:29:42 pm »
Hallo allemaal,

Mijn naam is Ruud en zoals ik heb aangegeven in mijn voorstellingsbericht heb ik de HMS Victory schaal 1:98 van Corel aangeschaft om deze te gaan bouwen en wil ik tevens een bouwverslag hiervan bijhouden op het forum.

Ik ga geen geschiedenis geven van dit schip, omdat ik aanneem dat een ieder hier wel mee bekend is. Zo niet, zoek het dan even op in Wikipedia.

Afgebouwd is het model 103,5 cm lang, 71,5 cm hoog en 32,5 cm breed. Groot dus, de eerste vraag die ik kreeg van mijn eega was dan ook “Waar ga je die neerzetten”. Het model kan worden gebouwd in 2 versies,  houtkleurig of in de kleuren waarin het was geschilderd tijdens de Slag van Trafalger. Ik ga voor de 1e optie omdat dit mij meer aanspreekt.

De doos van de kit is groot, zwaar en bevat heel veel hout, beslag, tekeningen en een standaard. Alles is mooi verpakt, maar het beslag zit wel ongesorteerd in plastic zakjes.

Ik wil niet gelijk beginnen met de bouw, maar ga eerst goed de bouwinstructies en tekeningen bestuderen. Dat is zeker nodig omdat het instructieboekje niet in het Nederlands is (alleen Engels, Frans, Duits en Italiaans). Daarnaast is het op a5 formaat, bevat het geen foto’s  en zit het Engelse gedeelte vol met typefouten. De bouwtekeningen blinken ook niet uit van duidelijkheid. 2 bladen op daadwerkelijke grote van het model en 12 bladen op a3 formaat. Als ik dit vergelijk met de bouwhandleiding en tekeningen van mijn vorige model, de San Francisco II van Artesania Latina, dan kan Corel hierop nog een hoop verbeteren.

Aangezien een goede voorbereiding het halve werk is, heb ik inmiddels alle tekeningen en bladzijden van de handleiding gescand, zodat ik deze tijdens de bouw op  de tablet kan uitvergroten. Daarnaast ben ik begonnen met het vertalen van de Engelse benamingen van de diverse scheepsonderdelen naar het Nederlands. Als er ergens al een lijst is van scheepsbenamingen Engels – Nederlands dan hou ik me aanbevolen.

Vanmiddag lekker in de tuin en in het zonnetje gezeten om het beslag uit te zoeken en vervolgens op te bergen in twee sorteerdozen. Je leert gelukkig hiermee al de tekeningen beter te begrijpen.

De 1e stap in de handleiding was het maken van een werkplank, dus dat hebben we ook maar gedaan.

Tot zover het begin van het verslag. Het zal voor mij een hele grote uitdaging worden om uiteindelijk een mooi resultaat te krijgen en zal zeker daarbij advies en tips nodig hebben. Uiteraard sta ik ook open voor “opbouwend” kritiek.

Groeten Ruud

RBB

• Gast
Re: HMS Victory, Corel, 1:98 (verb)
« Reactie #1 Gepost op: juni 06, 2014, 20:40:04 pm »
Sorry, door een foutje van mij kwamen de foto's niet mee in het bericht. Bij deze.

Groeten Ruud

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
  • Geslacht: Man
« Reactie #2 Gepost op: juni 06, 2014, 21:43:11 pm »
Je pakt het op de juiste manier aan: eerst alles goed bekijken, lezen en sorteren. Erg belangrijk om tot een goed eindresultaat te komen.
Bij houtbouw moet je ook altijd een aantal stappen vooruit denken. Soms is de volgorde uit de bouwbeschrijving niet de meest handige.

Corel staat bekend om zijn beperkte set met tekeningen, en de bouwbeschrijving stelt ook vaak niet veel voor. Het materiaal is echter van goede kwaliteit en dat is het belangrijkste  :wink:

Met die bouwplank heb je in ieder geval al een goed begin  8)

Een tip voor de volgende keer: je kan een eerder bericht ook bewerken om het aan te passen. Je had de foto's dus ook kunnen corrigeren in plaats van ze in een apart bericht te zetten.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Dick

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juni 07, 2014, 12:32:11 pm »
Het is 'n mooie kit Ruud, hier ga je veel plezier aan hebben.
Ik ga je zeker volgen en succes met de bouw.

RBB

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juni 15, 2014, 11:35:41 am »
Hallo,

Afgelopen week alles goed doorgelezen, bestudeerd en gesorteerd om vervolgens een voorzichtige maar vooral rustige start te maken. Bij de kit zitten 3 bouwtekeningen van de spanten en kiel. Na controle blijkt dat sommige spanten niet goed zijn gezaagd, dus die verdienen wat aanpassingen. Betreft met de name de plaatsen waar de dekken op rusten (tussen de 1 a 2 mm te hoog). Gelukkig was maar 1 spant niet symmetrisch.   

Wel ben ik tegen het volgende probleem aangelopen. De kiel en de boeg, sluiten niet mooi op elkaar. Ik heb aan de onderzijde een verschil. Dit probleem wordt ook in een ander forum in 2 bouwverslagen vermeld. Maar die waren niet duidelijk in de oplossing.

Als ik wat aanpassingen doe op de boeg, dan loopt de onderzijde mooi gelijk, maar de vraag is dan of de hoogte nog goed is.

Leg ik ze op de bouwtekening dan lijkt het wel te kloppen. Maar ik weet niet zeker of dit correct is.

Hopelijk kan iemand mij hierover uitsluitsel geven.   

Groeten Ruud

Offline luc

• Officier
« Reactie #5 Gepost op: juni 15, 2014, 12:10:28 pm »
Steek de spanten er is in.

Als je bv een paar mm moet afdoen van de kiel onderkant + een paar mm van de spanten aan de onderkant, dan kan dit in mijn ogen niet.

Vermoedelijk moet alles naar boven gaan zoals de laatste foto.
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #6 Gepost op: juni 15, 2014, 12:36:08 pm »
Alles in elkaar passen zonder lijmen en met een strooklat de spanten en dek lijn controleren.
Waarschijnlijk is je laatste foto de goede plaatst .
Groetjes

René

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #7 Gepost op: juni 15, 2014, 14:23:50 pm »
opletten met op een plan te leggen. !!
Beter is van echt te meten .

Ik treed de collega's bij.. zet er eerst eens de spanten los in.!! kijk dan of de sapnten aan de onderkant allemaal gelijk zijn t.o.v. de kiel.  is dat goed, bekijk dan met een laatje de deklijn , de bovenkant van je spanten. dit zou een vloeiende lijn moeten wezen.
Daarna pas naar die kiel kijken.
Meest waarschijnlijke is dat de kiel aan de onderkant gelijk moet zijn  zoals op de laatste foto.

Maar dan toch eens meten op het plan. vanaf onderkant van kiel tot bovenkant luizenplecht. Daar dan de dikte van de beplanking luizenplecht en de dikte van je triplex deukje van je luizenplecht af trekken. deze maat zou de maat van je boegstuk moeten zijn.( Goed verder kijken in je BB of de triplex van je luizenplecht op de valse kiel komt of dat ze langs waarzijden moet komen.

Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

RBB

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juli 07, 2014, 19:46:32 pm »
Tussen al het voetbal en mooie weer een korte update over de bouw.

Allereerst bedankt voor de adviezen voor het probleem van de kiel en boeg. Uiteindelijk blijkt na veel meten en passen dat de boeg aan de onderzijde iets uitsteekt en dmv schuren kan worden aangepast.

De spanten zijn met de lego-blokjes methode bevestigd. Toevallig bleek de onderlinge afstand tussen de spanten ook overeen te komen met lego-blokjes. De aanpassingen aan de uitsparingen van de dekken zijn hierdoor minimaal. Het leverde wel opmerkingen op van de familie als "59 jaar en speelt nog met lego".
Ik ga nu rustig verder met het pas maken van de dekken. 

Groeten Ruud

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #9 Gepost op: juli 08, 2014, 06:52:04 am »
je weet Lego en treintjes en ?xx?  zijn gemaakt voor de kits en de vaders spelen ermee. :P :P
Leuk dat de afstand tussen de spanten  ook lego maat is.

Heb je voor je vastkleeft ook nagekeken of de bovenkant van je spanten, waar het dek moet komen  ook  gelijk is ?

vergeet ook niet deze lectuur :
beplanken van romp kan je vele vragen oplossen en je bewaren voor komende problemen.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik