Auteur Topic: Hermione la Fayette, Artesania Latina 1:89 [VERB]  (gelezen 20328 keer)

Offline nick

• Scheepsjongen
  • *
  • Geslacht: Man
Re: Hermione la Fayette, Artesania Latina 1:89
« Reactie #15 Gepost op: juni 05, 2014, 09:16:39 am »
Dit was ik inderdaad al van plan. Volgende keer gebruik ik het niet meer.
Even een vraagje: werkt houtlijm wel op houtvuller?

Dan nog even ter reactie op jouw opmerking Arjan: Toevallig heb ik wel rekening gehouden met de dikte van de plaat. De orginele plaat is ong 1,8mm, deze plaat is 0,8mm. Hierdoor kwam het al 1mm lager te liggen. Alleen gebruik ik linde latjes voor het beplanken van het dek i.p.v. de latjes bij de kit. Deze linde latjes zijn 1mm dik en de orginele 0,5mm. Hierdoor zou het totaal o.n.g. 0,5mm lager liggen wat niet zo groot probleem zou zijn (en is).

Ik ga dus nu gewoon verder waarmee ik bezig was.

Groet,
Nick

Op de helling: Hermione la Fayette, AL: http://www.modelships-beagle.eu/smf/index.php/topic,1663.0.html

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #16 Gepost op: juni 05, 2014, 10:55:39 am »
Dit was ik inderdaad al van plan. Volgende keer gebruik ik het niet meer.
Even een vraagje: werkt houtlijm wel op houtvuller?

Voor je houtvuller.
verzamel gewoon je houtzaagsel , desgewenst per kleur (licht- donker).
heb je houtvulsel nodig, neem een plaatje plexiglas- liefst donker van kleur, dan zie je beter wat je doet, doe daar uit je kant en klaar houtlijmspuit een dotje of wat lijm.  Meng wat houtzaagsel tot je een stevige substantie heeft.
gebruik dat eventueel als houtvuller, plamuur, instoppen van gaatjes enz.
Het heeft het voordeel:
- dat het niets ,of bijna niets kost,
- het is altijd beschikbaar en nooit uitgedroogd
- het heeft dezelfde kleur als je hout
- het heeft dezelfde uitzettingscoëfficiënt als hout, krimp  of zwelt even hard

Voor je lijm. nog een tip.
Zoek, vind, koop een injectiespuitje van 5 cc. met naald van 0,6 mm. ( Groene tip)
Maak die injectie naald bot door de voorkant even tegen een slijpsteen te houden.
Vul die spuit met gewonen witte lijm. je hebt zo een prima doseer-toestel voor te lijmen.

Om het te bewaren, het kan jaren op je werkbank staan, zolang er water instaat.
 neem een oud  kruidenflesje uit de keuken,  doe daar wat water in en bewaar daar je spuit rechtstandig in. door het water zal de lijm in je dunnen naald niet uitdrogen en je hebt constant een kant en klaare en ogenblikkelijk voor gebruik lijm  beschikbaar
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline nick

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #17 Gepost op: juni 10, 2014, 13:26:54 pm »
@Beagle, ja dat van dat houtzaagsel wist ik al en was ik ook van plan te gebruiken. Bedankt voor de tip met de injectienaald. Ik zal kijken of ik er een te pakken kan krijgen
Groet,
Nick

Op de helling: Hermione la Fayette, AL: http://www.modelships-beagle.eu/smf/index.php/topic,1663.0.html

Offline nick

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #18 Gepost op: juni 10, 2014, 13:28:20 pm »
Update
Hallo allemaal,
Hier is weer een update van mijn bouw.

Ik heb de constructie die ik had gebouwd tijdelijk weggehaald om het dek te gaan beplanken. De balken die het bovendek gaan ondersteunen moeten misschien ook weg omdat ik tijdens het beplanken van het dek al merkte dat deze in de weg zitten.

Ik ben dus begonnen aan het beplanken van het dek :o. De deklatjes zijn van lindehout en zijn 4mm breed, en 9 cm lang. De breeuwnaden heb ik gemaakt met zwarte verf. De eventuele verfvlekken moet ik later nog weg schuren. De breeuwnaden zijn misschien iets te breed maar ik vind het OK.

Hieronder het resultaat:D:

Commetaar en tips zijn volkomen welkom!
Groet,
Nick

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #19 Gepost op: juni 10, 2014, 14:31:45 pm »
niets mis mee !!!! ook niet die breeuwnaden. dit is toch een dek dat lager ligt en waar er later minder van te zien is.
goede oefening voor je hoofddek.

Niet schuren later, maar schrapen.... Bij het schuren wrijf je de zwarte verf in de naden .
zie :schuren/schrapen
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #20 Gepost op: juni 10, 2014, 14:42:43 pm »
Ziet er mooi uit!
Wat voor vef heb je gebruikt voor de naden?

Jan

Offline nick

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #21 Gepost op: juni 10, 2014, 15:55:47 pm »
@Beagle, bedankt! Vooral voor die tip van schrapen. Dat wist ik niet maar merkte ik wel een beetje. Ik ga die link van je even bekijken.

@Jan, Admiralty paints van Jotika
Groet,
Nick

Offline nick

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #22 Gepost op: juni 10, 2014, 15:58:22 pm »
@Beagle, even meteen een vraagje. Ik heb het dek al licht geschuurd. Heb ik nu dan al last van die zwarte stippen of valt dat nog mee als ik nu ga schrapen?
En wat kan ik er anders tegen doen?
Groet,
Nick

Offline luc

• Officier
« Reactie #23 Gepost op: juni 10, 2014, 15:58:28 pm »
een tip voor het volgende dek.

om de 9cm (lengte plank) een dwarsstreep zetten op het dek. zo heb je een betere controle om alle plankovergangen op dezelfde lijn te houden.

mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #24 Gepost op: juni 10, 2014, 16:42:33 pm »
@Beagle, even meteen een vraagje. Ik heb het dek al licht geschuurd. Heb ik nu dan al last van die zwarte stippen of valt dat nog mee als ik nu ga schrapen?
En wat kan ik er anders tegen doen?

Je hebt al geschuurd, dus het is mogelijk dat je deeltjes verf (schuurstof) ook ergens in de nerven van de plankjes heb gewreven. Daar is niets meer aan te doen, behalve; zover schrapen dat die eruit geraken.
Maar dan moet je veel te veel gaan schrapen en gaan je plankjes plaatselijk te dun worden.
Best is nu eerst je dek volledig leggen. Vergeet die controlelijntjes niet (Tip Luc).
ern als heel je dek erin is, kan je het egaal gaan schrapen. Stoppen  met schrapen zodra al je plankjes gelijk zijn met hun bovenkant.

Zitten er nog zwarte stippen in, zeg dan maar dat je super miniatuur ging en dat het knoesten zijn in het hout. :dog

Grtz Erik

Offline nick

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #25 Gepost op: juni 11, 2014, 20:37:33 pm »
Tot nu toe kan ik nog geen sporen ontdekken. Misschien is dat anders wanneer ik ga oliën, maar dat zien we dan wel.
Ik gebruik in vervolg inderdaad wel die controle lijnen (was die eigenlijk een beetje vergeten). Ik maar de ene helft nu af zonder en kijk of ik ze nog gebruik bij de andere helft.
Groet,
Nick

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #26 Gepost op: juni 11, 2014, 20:54:34 pm »
Citaat
Tot nu toe kan ik nog geen sporen ontdekken. Misschien is dat anders wanneer ik ga oliën, maar dat zien we dan wel.

Voordat je het dek gaat olien kan je het beste even een teststukje maken. Er is een kleine kans dat door de olie het pigment van de verf gaat uitlopen in het hout. Zeker als je verf op oliebasis hebt die nog niet volledig is uitgehard.

Ik denk niet dat het zo zal zijn, maar beter eerst checken  :wink: Geef de olie een paar dagen de tijd om in te drogen.

"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline nick

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #27 Gepost op: juni 15, 2014, 16:53:39 pm »
Bedankt voor de tip Arjan.

Nu we het toch over olien hebben: Hebben jullie wat advies betrefd het olien. Ik heb nog nooit geolied, en weet dus niet hoe ik het moet aanbrengen bijv.

Alvast bedankt!
Groet,
Nick

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #28 Gepost op: juni 15, 2014, 20:12:15 pm »
Ik heb bij mijn eerste model olie gebruikt. Gewoon aanbrengen met een penseel werkt het handigste. Omdat het zo dun is hoef je niet netjes glad te strijken als bij verf. Dat gebeurt vanzelf. Gewoon er op klodderen en een beetje uitsmeren :wink:

Wees niet te zuinig met de olie. Er mag bij het aanbrengen best een laagje op staan want het trekt diep in het hout.

Let wel op: Als je later nog iets op geolied hout wilt lijmen wordt dat erg lastig. Doe het olien dus steeds pas zo laat mogelijk als alle onderdelen vast zitten (tenzij het niet anders kan)

Sommige houtsoorten worden met olie ook een flink stuk donkerder, en de lichte houtsoorten kunnen na verloop van tijd (jaren) een meer geel/oker tint krijgen door het verkleuren van de olie. Je kan dus het beste van iedere houtsoort een test stukje in de olie zetten om te kijken of het resultaat na drogen je bevalt.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline nick

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #29 Gepost op: juni 17, 2014, 09:17:51 am »
Bedankt! Ik weet nu wat te doen en ga inderdaad eerst op een proefstukje uitproberen.
Groet,
Nick