Auteur Topic: Hermione la Fayette, Artesania Latina 1:89 [VERB]  (gelezen 20310 keer)

Offline nick

• Scheepsjongen
  • *
  • Geslacht: Man
Hermione la Fayette, Artesania Latina 1:89 [VERB]
« Gepost op: juni 04, 2014, 10:02:47 am »
Hallo allemaal,

Mijn naam is Nick. Ik ben 16 jaar oud (bijna 17).
Ik start hier mijn bouwverslag van de Hermione la Fayette van Artesania Latina.

Even kort over mijzelf:
Mijn hobby's zijn zeilen, modelbouw. Ik doe deze hobby al 3 jaar. Hiervoor heb ik plastic modelbouw gedaan (Revell). Mijn eerste boot was de Albatros van Constructo.
Ik ben vorige zomer begonnen met de Hermione la Fayette. Ik zit nog op school dus heel veel heb ik nog niet kunnen doen.

Ik probeer het model dat ik ga maken te laten lijken op de reconstructie in Rochefort:

Hierbij ga ik proberen dezelfde kleuren te gebruiken.
Ook ben ik bezig met vele aanpassingen aan dit schip. Artesania staat er om bekent vele dingen te vervangen voor messing (zo ook de onderste kanonnen). Dit ben ik niet van plan te gebruiken. Daarom ben ik al druk bezig geweest om het hele onderdek te maken (i.p.v. een klein stukje). Ook ben ik bezig geweest met het maken de metalen onderdelen van hout.

Hieronder geef ik een korte samenvatting van de bouw tot aan het punt dat ik nu ben.

De doos:

Het beslag (waartussen ook nog extra beslag zit dat gekocht is)

Extra hout:

Dag 1: Leggen van de kiel

Dag 2: Afmaken leggen kiel en dry-fit spanten (en aanpassing spant nummer 11)

Dag 3: Afmaken aanpassingen spanten nummer 10 en 11

Dag 4: Lijmen van de spanten op de kiel

Dag 5: Beginnen met plaatsten blokken tussen spanten en maken van scheepsbel van hout

Dag 6: Verder gaan met het plaatsen van de blokken en plaatsen van balsa blokken aan de voorkant

Dag 7: Maken van het achterstuk van het schip en het schuren van de blokken (die nu allemaal geplaatst zijn)

Dag 8: Maken van het rooster

Dag 9: Afmaken balsa blokken aan de voorkant

Dag 10: Rooster afmaken en kraaiennest maken

Dag 11: Kraaiennest verder maken

Dag 12: Verder afmaken balsa blokken aan de voorkant

Dag 13: Experimenteren kanon maken

Dag 14: Meer experimenteren kanonnen en het uiteindelijke resultaat (tussendoor ook nog experimenteren in het verven van de kanon lopers)

Dag 15: Nog wat geëxperimenteert met de paarden voor de kanonnen, maar uiteindelijk bij het kanon gebleven van dag 14

Dag 16: Onderste dek gemaakt (waarbij ik achter een stuk weg moest halen)

Dag 17: Begonnen met het maken van een constructie aan de achterkant van het schip

Wil je meer foto's van de bouw zien? ga dan naar mijn foto album hier:
http://www.modelbrouwers.nl/albums/album/9941/
Groet,
Nick

Op de helling: Hermione la Fayette, AL: http://www.modelships-beagle.eu/smf/index.php/topic,1663.0.html

Offline michiel

• Bootsman
Re: Hermione la Fayette, Artesania Latina 1:89
« Reactie #1 Gepost op: juni 04, 2014, 10:42:17 am »
Hi Nick,

Je bent goed bezig, en ik geloof dat fotograferen ook een van je hobby's is ;-)

Vooral het vervangen van alle metalen deeltje door hout ziet er erg goed uit. Het is misschien alleen veiliger die pas te maken als je ze gaat plaatsen. De metalen delen passen vaak slecht. als je ze dan toch opnieuw maakt kan je ze in een keer perfect passend maken.

Ik ga er eigenlijk vanuit dat je het al weet maar voor de zekerheid toch twee punten om op te letten:

als je met je dekken gaat beginnen let dan even op dat je het juiste verband legt.

voor je romp is het nu het aller belangrijkst dat je nu met veel geduld de kanten van de spanten afschuint.

over beide staat het een en ander hier op het forum.

Groeten,
Michiel
De nootwendigheit toont klaerblijkelijk, dat, na het bouwen der huizen, de Scheeps-bouw een der eerste uitwerkselen zy, die het menschelijk vernunft, al t'zedert den aenvang der Werlt, uitgevonden heeft.
N. WITSENS

Offline ABrouwer

• Bootsman
  • al doende leert men
« Reactie #2 Gepost op: juni 04, 2014, 13:12:44 pm »
Welkom hier Nick, op het forum met erg veel kennis van de bouw van modelschepen.
Door veel te posten en te vragen heb ik op dit forum meer geleerd als op alle andere Nederlandstalige forums bij elkaar!
Je bent goed bezig zie ik aan je foto.
Veel plezier met de bouw en met dit forum.

Andy
Afgemeerd: Neeltje Jacoba, HMS Endeavour, 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder "Het Paradys"

Op de werf: Prins Willem Corel 1:100

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #3 Gepost op: juni 04, 2014, 15:27:08 pm »
Je links naar Flickr doen het niet zo lekker, maar ik heb gevonden waar je naar verwees.

Dat gaat een mooi schip worden!

Jan

Offline nick

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #4 Gepost op: juni 04, 2014, 15:48:37 pm »
Je links naar Flickr doen het niet zo lekker, maar ik heb gevonden waar je naar verwees.

Dat gaat een mooi schip worden!

Jan

Bedankt. Ik heb het even verbeterd
Groet,
Nick

Op de helling: Hermione la Fayette, AL: http://www.modelships-beagle.eu/smf/index.php/topic,1663.0.html

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #5 Gepost op: juni 04, 2014, 16:52:40 pm »
Nick
ik heb enkel vragen .

op enkele foto's zie je een soort wiite laag op de dekken, waar jhe schijnbaar de twee delen aan elkaar hebt gemaakt. wat materiaal is dat ??  Ik hoop dat het geen plamuur is. Op plamuur pakt namelijk de klassieke witte houtlijm niet en dan ga je problemen krijgen met het plaatsen van je dekplanken.

Voor je verder gaat. vergeet eerst niet  de zijkanten van de spanten af te schuinen en die afschuining te controleren met een latje.

PS een korte handleiding kan je hier vinden:
http://www.modelships-beagle.eu/docu/Howto-Beplanking.pdf

Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline nick

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #6 Gepost op: juni 04, 2014, 18:06:37 pm »
Nick
ik heb enkel vragen .

op enkele foto's zie je een soort wiite laag op de dekken, waar jhe schijnbaar de twee delen aan elkaar hebt gemaakt. wat materiaal is dat ??  Ik hoop dat het geen plamuur is. Op plamuur pakt namelijk de klassieke witte houtlijm niet en dan ga je problemen krijgen met het plaatsen van je dekplanken.

Voor je verder gaat. vergeet eerst niet  de zijkanten van de spanten af te schuinen en die afschuining te controleren met een latje.

PS een korte handleiding kan je hier vinden:
http://www.modelships-beagle.eu/docu/Howto-Beplanking.pdf

Hoi Beagle,

In ieder geval bedankt voor de handleiding. Ik zou deze even doorkijken.

Nu over dat dek. Helaas, het is wel plamuur. Ik was me er niet van bewust dat je hier niet op kan lijmen. Het was om de gaten te vullen.
Weet een van jullie een oplossing hiervoor? (Werkt UHU lijm misschien wel, anders moet ik dat heel voorzichtig gebruiken)

(overigens, het is speciale houtplamuur. Ik heb tot nu toe nog geen problemen met lijmen gehad (het dek zit namelijk er ook op vast))
Groet,
Nick

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #7 Gepost op: juni 04, 2014, 19:15:32 pm »
Citaat
Nu over dat dek. Helaas, het is wel plamuur. Ik was me er niet van bewust dat je hier niet op kan lijmen. Het was om de gaten te vullen.
Weet een van jullie een oplossing hiervoor? (Werkt UHU lijm misschien wel, anders moet ik dat heel voorzichtig gebruiken)

Mijn advies is om bij hout op hout verbindingen eigenlijk altijd witte houtlijm te gebruiken. Dat geeft de sterkste verbinding.

De uhu hartlijm kan handig zijn voor metaal op hout.

Als je op plamuur gaat lijmen loop je het risico dat het na verloop van tijd (enkele jaren) los gaat. Plamuur is vrij broos waardoor het kan gaan brokkelen.

Wat je het beste kan doen is om hele dunne modelbouwtriplex van 0,5mm te halen en die op het balsahout lijmen. Dan zijn de oneffenheden ook weg en heb je een goede basis voor de beplanking.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline nick

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #8 Gepost op: juni 04, 2014, 19:33:31 pm »
Mijn advies is om bij hout op hout verbindingen eigenlijk altijd witte houtlijm te gebruiken. Dat geeft de sterkste verbinding.

De uhu hartlijm kan handig zijn voor metaal op hout.

Als je op plamuur gaat lijmen loop je het risico dat het na verloop van tijd (enkele jaren) los gaat. Plamuur is vrij broos waardoor het kan gaan brokkelen.

Wat je het beste kan doen is om hele dunne modelbouwtriplex van 0,5mm te halen en die op het balsahout lijmen. Dan zijn de oneffenheden ook weg en heb je een goede basis voor de beplanking.

Maar lijmt UHU lijm wel op plamuur? Want ik heb in het verleden wel vaker UHU lijm gebruikt bij hout op hout verbinding. Het is wel een lijm waarmee je voorzichtig moet werken omdat het vieze vlekken achterlaat maar het werkt wel. En om nu een heel nieuw dek te gaan leggen zie ik ook niet zitten (behalve als het echt niet anders kan). Ook is de plamuur heel heel dun.

Groet,
Nick

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #9 Gepost op: juni 04, 2014, 19:44:38 pm »
ik heb ook al eens oneffenheden in een dek weggewerkt door een een laag balsa in het breedte richting overheen te plakken. Dat zou in jouw geval ook wel werken, door in de breedte te leggen raken ze allemaal voldoende schoon hout om goed te blijven zitten. Die laag kan je dan mooi schuren en dan de dek beplanking eroverheen leggen.

Michiel
De nootwendigheit toont klaerblijkelijk, dat, na het bouwen der huizen, de Scheeps-bouw een der eerste uitwerkselen zy, die het menschelijk vernunft, al t'zedert den aenvang der Werlt, uitgevonden heeft.
N. WITSENS

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #10 Gepost op: juni 04, 2014, 19:52:30 pm »
De UHU lijm zal best wel hechten op plamuur. Maar het probleem is de plamuur zelf. Die is veel minder sterk dan het hout.
Als het hout een beetje gaat werken (uitzetten en krimpen) door wisselende luchtvochtigheid dan kan de plamuurlaag in de dikte gaan splijten. Hopelijk leg ik het een beetje begrijpelijk uit.

Maar voor het zelfde geld gebeurt dit niet en zit het over 100 jaar nog steeds vast  :wink:

Offline nick

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #11 Gepost op: juni 04, 2014, 20:28:18 pm »
Dus als ik het goed begrijp is het een keuze van risico nemen of een keuze van safe spelen.
Ik ga er over nadenken. Iemand een (goedkope) winkel waar ik triplex kan halen ?

Ik heb overigens nog een groot deel van de onderstaande triplex plaat over. Kan ik deze ook gewoon gebruiken?

Het probleem was (en daarom heb ik ook plamuur gebruikt) dat het gewenste stuk uit deze plaat te halen. Snijden is het net te dik voor en zagen net te dun. Hebben jullie hier advies voor?
Groet,
Nick

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #12 Gepost op: juni 04, 2014, 22:00:13 pm »
Citaat
Dus als ik het goed begrijp is het een keuze van risico nemen of een keuze van safe spelen.

Dat heb je heel goed begrepen!
Het probleem is dat de moderne lijm- en verfsoorten (plamuur is gewoon dikke verf) pas enkele decennia bestaan. We weten dus niet wat de lange termijn effekten zijn als je ze gaat combineren. Van de ouderwetse materialen zoals olieverf en beenderlijm weten we dat ze na honderden jaren nog steeds hun werk doen.

Citaat
k heb overigens nog een groot deel van de onderstaande triplex plaat over. Kan ik deze ook gewoon gebruiken?
Hoe dik is die plaat ? Snijden lukt tot ongeveer 1,5mm als je geduld en een goed mes hebt  :wink: Maar voor een paar euro koop je een figuurzaag en ga je als boter door dikkere triplex heen...

Je moet bij de bouw van je kit ook rekening houden met de dikte van die plaat. Als dat 1mm is dan komt het dek ook 1mm hoger te liggen. En daardoor ook de lopen van de kanonnen. Zo'n simpel plaatje triplex betekent dus dat je alle geschutspoorten een stukje hoger in de romp moet gaan zetten.

Normaalgesproken hou je daar vooraf rekening mee en maak je de dekhoogte op je kiel en spanten een stukje lager om te compenseren voor de dikte van het triplex. Natuurlijk kon je dat niet weten dus is dat niet gebeurd. Daarom zei ik in mijn eerdere reactie al dat je een zo dun mogelijke triplex moet kiezen

Citaat
Iemand een (goedkope) winkel waar ik triplex kan halen ?

Veel modelbouw- en hobbyshops verkopen hoge kwaliteit triplex tot 0,3mm (dat kan je bijna dubbelvouwen), Volgens je profiel woon je in loosdrecht. De meeste steden in de randstad hebben wel een winkel waar je het kan halen.

Van de volgende winkels weet ik dat ze het hebben of kunnen bestellen:
- Quartel modelbouw met vestigingen in o.a. Amsterdam en Pijnacker
- Wapstad in Rijswijk
- Sjaaks Hobbyshop in Leiden
- Meijer en Blessing in Rotterdam

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #13 Gepost op: juni 04, 2014, 22:07:38 pm »
Nog even dit:

Deze hele discussie gaat over een dek waarvan straks bijna niets meer zichtbaar is. Dus zelfs als er iets loslaat is dat nog geen ramp. Je zou dus de gok wel kunnen nemen om op het plamuur te lijmen.

Maar neem in ieder geval alle adviezen mee voor je volgende projekt  :wink:

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #14 Gepost op: juni 05, 2014, 07:59:21 am »
Eens met Arjan: lekker zo laten , en volgende keer niet meer doen.
En tja, misschien zeggen je kleinkinderen: als opa nou niet op plamuur gelijmd had, dan waren die plankjes nu niet losgekomen :)

Ik deed het 30 jaar terug ook met mijn eerste model, en er laat inmiddels een hoop los, maar dat dek zit nog steeds....

Jan