Auteur Topic: Hermione la Fayette, Artesania Latina 1:89 [VERB]  (gelezen 20247 keer)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
Re: Hermione la Fayette, Artesania Latina 1:89 [VERB]
« Reactie #90 Gepost op: augustus 07, 2015, 18:35:44 pm »
 8-o netjes nick  niet vergeten u achtersteven er in te steken als je verder beplankt   :wink:

zie dat je de bizon tix ook al hebt klaar liggen en ik vermoed het spateltje dat erbij zat.
dat spateltje gebruik ik niet  ik doe gewoon wat tix op het hout en vrijf het uit elkaar met  een vinger , wees niet te zuinig maar lig ook niet te smossen en dat is wat je met het spateltje wel doed en dat is prossen omdat de opervlakte te klein is om in te smeren. op 1 huidgang doe je een 3  of 4 druppels en smeer het  uit over heel de lat licht er aan hoe lang je huidgangen zijn
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline nick

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #91 Gepost op: augustus 11, 2015, 20:12:47 pm »
Ik ga het even bekijken Amazone. Ik twijfel nog een beetje of ik deze finneerlaag wel moet aanbrengen. Het beplanken gaat tot nu toe erg goed namelijk.

Update
Hier een kleine update met foto's van het proces van beplanken, de methode die ik gebruik en de huidige situatie waarin het schip zich bevindt. Op een van de foto's zie je ook een soort van houten constructie. Deze heb ik zelf gemaakt om de boot op te lekken op z'n kop.

De methode die ik gebruik is heel simpel: Ik leg de latjes nat in warm (soms zelfs kokend) water in een PVC pijp voor geruime tijd, als het kan zelfs een dag. Dan buig ik deze latjes heel voorzichtig om een blik heen totdat deze een 90 graden bocht heeft gemaakt. Dit was genoeg voor de berghouten.
Met de rest ben ik anders te werk gegaan. Na het natmaken van de planken deed ik eerst de latjes nat op de spanten (zonder lijm), en vervolgens liet ik dit opdrogen. Hierna schuin ik de plankjes af en lijm ik ze op het schip met genoeg klemmen:

Groet,
Nick

Op de helling: Hermione la Fayette, AL: http://www.modelships-beagle.eu/smf/index.php/topic,1663.0.html

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #92 Gepost op: augustus 12, 2015, 10:28:54 am »
Da;s het betere werk!
Met wat voor klemmetjes zet jij die planken vast tegen de spanten?
(en dan bedoel ik niet die grote dingen uit de 5eurobak van de Gamma :) )

Jan

Offline nick

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #93 Gepost op: augustus 13, 2015, 12:30:39 pm »
die heb ik een tijd geleden in tweevoud gekocht bij de kombuis. Per set zaten er 6 klemmetjes in die je nog in elkaar moest zetten. Heb er nu 6 gemaakt en moet er nog 6 maken. Ze werkte eerst niet goed doordat ze niet strak genoeg op de spanten klemden. Maar nu ik extra kleine klemmetjes gebruik om ze goed vast te zetten zijn ze ideaal om te gebruiken!
Ze zijn niet meer te koop bij de kombuis heb ik helaas gezien.
Groet,
Nick

Op de helling: Hermione la Fayette, AL: http://www.modelships-beagle.eu/smf/index.php/topic,1663.0.html

Offline nick

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #94 Gepost op: november 05, 2015, 10:29:14 am »
Update
Zo, wat kan de tijd snel gaan zeg! Het is alweer 2,5 maand geleden sinds we hier een post hebben gehad. Voor mijn gevoel is het maar heel kort geleden.
Ik heb niet stil gezeten. Naast school weet ik vaker wat tijd vrij te maken voor mijn lievelingshobby. Ik merk dat dit lekker ontspanning geeft naast de andere dagelijkse dingen die vaak stress met zich mee brengt. Ik ben alleen verder gegaan met de beplanking. Ondanks dat het voor mijn gevoel wel redelijk gaat zijn er genoeg dingen waar ik (maar vast ook jullie) wel commentaar bij heb. Het mooie hieraan is dat ik hiervan kan leren!
De romp is nu bijna dicht. Ik heb het nog nauwelijks geschuurd (één keer heel kort even) en dit zal dus straks nog wel veel tijd kosten!
Maar genoeg met al die tekst, hier zijn dan weer de foto's waarop sommige vaak wachten ;)

Wat zal opvallen is dat de deur naar de kapiteins cabine weg is. Dit heb ik weggehaald omdat ik er niet tevreden mee was en het niet klopt hoe het op het replica eruit ziet.

Wat je ook zal opvallen is dat ik de boog heb verandert. Ik vond hem niet goed symetrisch en ook niet goed lijken op die van de replica. Nu heb ik een foto gebruikt van de replica om hem zo goed mogelijk te krijgen. En dit is volgens mij aardig gelukt.

Groet,
Nick

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #95 Gepost op: november 05, 2015, 10:50:21 am »
Mooi werk Nick, hoe strakker je bouwt hoe minder schuurwerk  :wink:
Groetjes

René

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #96 Gepost op: november 05, 2015, 11:43:40 am »
Fijn dat je een kritische bouwer bent die niet zonder meer de bouwbeschrijving volgt! Ziet er goed uit. Werk je je niet een beetje in de nesten door de huidgangen voorlopig te stoppen onder de spiegel? Het lijkt me erg lastig daar nu mee door te gaan omdat zo te zien de onderliggende ondersteuning er niet zit.
Constant

Offline nick

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #97 Gepost op: november 05, 2015, 20:06:10 pm »
Bedankt Heren!

Tartane, goed gezien. Maar in dit gedeelte moeten de latjes nog weggehaald worden waarna dwars in de breedte van het schip nog enkele latjes komen. Ik heb hier dus zeker aan gedacht.
Groet,
Nick

Offline nick

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #98 Gepost op: december 27, 2015, 16:50:25 pm »
Update
Bij deze dan hier weer een update.
HET BEPLANKEN IS EINDELIJK KLAAR!! Het heeft lang geduurd maar het is nu eindelijk af en ik ben zelf erg tevreden over het resultaat. Natuurlijk zijn er altijd wel punten die beter konden maar hier leer je van en neem je weer mee naar je volgende boot.
Ik heb, na de laatste lat gelegd te hebben, vandaag het geheel alvast een beetje geschuurd. Maar er moet nog genoeg aan gebeuren. En achter moet er nog wat instekers komen!!
Hier de foto's:

En zo staat hij weer op de plank, voorlopig weer weinig tijd omdat ik weer aan school moet. Aan het eind van deze week heb ik misschien nog even tijd om er iets aan te doen maar dat weet ik niet zeker.
Groet,
Nick

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #99 Gepost op: december 27, 2015, 20:21:43 pm »
wat men noemt; een mooie beplanking. Dat heb je heel goed gedaan.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline nick

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #100 Gepost op: maart 01, 2016, 14:52:05 pm »
Nog bedankt Beagle!

Update
Ondanks alle drukte is het mij toch gelukt om in de voorjaarsvakantie nog wat aan mijn schip te doen  :D
Zoals velen van jullie weten probeer ik mijn schip zoveel mogelijk te laten lijken op de Replica van de Hermione in Rochefort. Deze replica is zo goed als volledig geschildert, op de dekken na. Daarom ben ik na de romp dicht gemaakt te hebben eerst bezig geweest met de buitenkant goed glad schuren. Vervolgens heb ik deze nog even voor de netheid geplamuurd en er een grondverf overheen gedaan. Deze is op waterbasis, omdat ik hier uiteindelijk weer met de Admirality verf overheen ga welke ook op waterbasis is. Het schuren kostte ontzettend veel tijd. Ik heb er ook verschillende dagen over gedaan. Maar ik ben ontzettend tevreden met het resultaat. Ik ga de romp denk ik nog een keer licht opschuren om het helemaal glad te krijgen en dan nog een keer met de grondverf erover heen.
Het resultaat (ja het ziet er heel anders uit, opmerking: de kanonsgaten en ramen zijn een beetje dichtgegaan door de plamuur en moeten nog een keer weer uitgezaagd/geveild worden)

Groet,
Nick

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #101 Gepost op: maart 01, 2016, 15:04:54 pm »
Dat is heel wat werk, en het resultaat is mooi, maar je had gerust de romp mogen schilderen zonder te plamuren, dan blijven de planken zichtbaar dat was bij het echte schip ook .
Groetjes

René

Offline nick

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #102 Gepost op: maart 01, 2016, 19:47:58 pm »
Bedankt Isola. Inderdaad, het was mooier geweest als je de houtnerf nog had kunnen zien. Ik weet voor de volgende meer dag ik dit anders doe. Gelukkig is bij de replica de nerf ook niet heel erg zichtbaar (maar zoals je  zei is die er absoluut wel). Ik ga nu gewoon verder met het aanbrengen van de rest van de kleuren.
Groet,
Nick

Offline nick

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #103 Gepost op: november 24, 2016, 20:54:14 pm »
Goedenavond, (of ochtend, of middag ;) )

Tis wel heel erg lang geleden sinds mijn laatste bericht.
Toch is het eindelijk weer eens tijd voor een update op mijn bouw met foto's  :brouw:

Afgelopen maanden heb ik een hele bewegende periode mee gemaakt. Onder andere nieuwe studie, waar ik helaas mee heb moeten stoppen. Dit i.v.m. persoonlijke redenen. Tussendoor bleef ik natuurlijk wel modelbouwen maar dit was minimaal. Toch heb ik de afgelopen weken, doordat ik nu geen school meer heb, meer tijd kunnen besteden aan het modelbouwen. Hierdoor heb ik een aantal (grote) stappen in de bouw gemaakt.

Zoals sommige van jullie weten was ik niet tevreden over de eerste beplanking. Ik ging experimenteren met plamuur en dit beviel niet volledig (het resultaat was inderdaad erg glad, maar de houtnerf zag je totaal niet meer). Juist vanwege die houtnerf heb ik toen geprobeerd de plamuur eraf te halen. Dit lukte aardig, en dus heb ik het schip in de status van de laatste foto op de expo in Duisel getoond. Hier kreeg ik verschillende tips. Maar wat mij voornamelijk is bijgebleven is; ga je eigen weg en doe wat je zelf denkt dat het beste is.

Dus na veel te hebben nagedacht toch de grote stap gezet om een tweede beplanking erover heen te gooien. Achteraf de beste keuze. Dus moest ik hout aanschaffen. Voor de bovenste berghouten heb ik linde latjes gebruikt en voor de rest van de romp noten latjes. Omdat deze 1mm dik waren kon ik ze zonder water buigen.

Toch zorgde dit tijdens de bouw soms nog voor problemen. Voornamelijk het achterschip bleef moeilijk (ook al bij de eerste beplanking).

Alvorens de tweede beplanking te plaatsen heb ik eerst de volledige constructie afgemaakt (ook bovendeks). Ik ben zelf erg tevreden met het resultaat. Alleen binnenkant is nog niet helemaal af.

Hier dan eindelijk het resultaat:

Groet,
Nick

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #104 Gepost op: november 25, 2016, 08:26:10 am »
Tsjonge... Je gaat een hoop werk niet uit de weg. Het was even verwarrend toen ik je laatste foto's bekeek. Ik dacht dat ik dat al eerder had gezien. En dat klopte ook, want nu ben je weer terug bij de in het zicht zijnde beplanking, met dat verschil dat er nog een beplanking onder zit.
Waarom gebruik je twee soorten hout? Laat je de kleur in het zicht of ga je toch schilderen.
Ziet er goed uit verder!

Constant