Auteur Topic: Hermione la Fayette, Artesania Latina 1:89 [VERB]  (gelezen 20289 keer)

Offline nick

• Scheepsjongen
  • *
  • Geslacht: Man
Re: Hermione la Fayette, Artesania Latina 1:89 [VERB]
« Reactie #60 Gepost op: november 18, 2014, 17:57:43 pm »
Update
Hallo allemaal,
Het is weer een tijdje geleden dat ik een update heb geplaatst.

Ik heb een ontmoetingsdag in Barneveld bezocht. Hier wat tips gekregen van enkele mede modelbouwers (waarvan ook hier een paar op het forum zitten heb ik vernomen). Onder andere van Dick en Amazone over mijn kanonnen. De wielen stonden eigenlijk te ver van de wanden met het trappen patroon. Verschillende dingen werd mij aangeraden, als de wielen dichter bij elkaar zetten of juist de wanden verder uit elkaar te zetten.

Ik ben de dagen erna erg gemotiveerd bezig geweest en na veel te hebben gekeken en geprobeerd. Heb ook nog een bezoek gebracht aan de kombuis (na de ontmoetingsdag) om wat wielen te halen. Het plan was eerst om deze uit een rond latje te zagen maar dit was zoveel werk dat ik hiervan heb afgezien.

Uiteindelijk is het me gelukt een leuk kanonnetje in elkaar te zetten. Ik zelf vond het mooiste om de afstand tussen de wanden hetzelfde te houden en dus de wielen dichter bij elkaar te plaatsten. Let op, hij moet nog geschilderd worden en er moeten nog wat dingen toegevoegd worden:

Groet,
Nick

Op de helling: Hermione la Fayette, AL: http://www.modelships-beagle.eu/smf/index.php/topic,1663.0.html

Offline nick

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #61 Gepost op: december 06, 2014, 12:57:54 pm »
Update
Hallo allemaal,

Hier een kleine update. Ik ben bezig geweest met het afmaken van de breeuwnaden met een potlood.

Toen ik hiermee klaar was besloot ik het dek maar meteen in de Danish Oil te zetten. Dit leek bij handiger dan eerst de verschansing af te maken. De eerste laag zit er nu op en er moeten nog 2 lagen op. Ik houd het dus op 3 lagen. Dit lijkt me genoeg en wordt ook geadviseerd op de achterkant van de verpakking. Als ik meer of minder lagen zou moeten aanbrengen dan hoor ik het graag.

Ik ben ontzettend blij met het resultaat. Hieronder wat foto's:

Groet,
Nick

Op de helling: Hermione la Fayette, AL: http://www.modelships-beagle.eu/smf/index.php/topic,1663.0.html

Dick

• Gast
« Reactie #62 Gepost op: december 06, 2014, 14:17:59 pm »
Ziet er goed uit Nick, gewoon één laag olie er op, dat is voldoende.
Ik doe ook nergens meer dan 1 laag.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #63 Gepost op: december 06, 2014, 14:24:44 pm »
Drie lagen is prima voor meubels en zo, maar op een klein schaalmodel wordt het dan in verhouding een erg dikke laag waardoor het niet natuurlijk overkomt. Maar het is vooral wat je zelf mooi vindt  :wink:

Moeten er geen roosters en andere details meer op het dek komen ? De meeste lijm houdt slecht op geolied hout, en dan moet je het er weer af gaan schuren. Daarom hout pas in de olie zetten als er niets meer aan vast hoeft te worden geplakt.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline nick

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #64 Gepost op: december 06, 2014, 17:18:26 pm »
Drie lagen is prima voor meubels en zo, maar op een klein schaalmodel wordt het dan in verhouding een erg dikke laag waardoor het niet natuurlijk overkomt. Maar het is vooral wat je zelf mooi vindt  :wink:

Moeten er geen roosters en andere details meer op het dek komen ? De meeste lijm houdt slecht op geolied hout, en dan moet je het er weer af gaan schuren. Daarom hout pas in de olie zetten als er niets meer aan vast hoeft te worden geplakt.

Nee, die komen er niet. Ik heb zelf gekozen om het dek groter te maken. Oorspronkelijk was het dek in de kit kleiner. Alleen het deel dat zichtbaar was vanaf de buitenkant moest je monteren. Maar dan werden alle andere kanonnen die op dit dek zaten vervangen door van die slechte neppe messing kanonnen. Dus koos ik ervoor om het dek helemaal door te trekken. Hierbij heb ik niet gekeken naar roosters, die er eigenlijk wel horen te zitten. Maar voor nu laat ik het zo.
Groet,
Nick

Dick

• Gast
« Reactie #65 Gepost op: december 07, 2014, 14:55:44 pm »

Ik haal de olie op plekken waar ik nog lijmen moet weg met 'n klein freeskopje op de Proxxon en dat werkt perfect Arjan.

Offline nick

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #66 Gepost op: januari 11, 2015, 19:50:09 pm »
Update
Hallo allemaal,

Allereerst wens ik iedereen op dit forum een gezond en goed nieuw jaar toe!  :wink: Dat het maar een mooi bouw jaar mag worden.

Ik heb afgelopen maand niet stil gezeten. Ondanks de drukte van de feestdagen heb ik best veel aan mijn boot kunnen werken. Foto's van de boot zelf komen even wat later.

Waar ik vandaag vooral aan gewerkt heb zijn de kanonnen. Nu mijn basis va hoe ik ze eruit wil laten zien gelegd is, is het verder een kwestie van massa productie  :wink: :D

Zo moet ik in totaal 72 van de soort van wanden van de kanonnen maken (met het trappen figuur). Vandaag toch wel tot de 36 gekomen, dus op de helft. Maar hier was ik dan wel vanaf 10 tot 5 mee bezig met korte pauzes :o

Wat ik nog even leuk vond is mijn huidige werkplek te laten zien. Helaas moet alles wel elke keer netjes opgeruimd worden:

Ik hoop binnenkort even wat foto's van de boot zelf te sturen. Hiermee kan ik bijna aan de beplanking beginnen, iets waar ik al een tijdje op wacht  :wink:
Groet,
Nick

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #67 Gepost op: januari 16, 2015, 15:05:01 pm »
het ziet er netjes uit Nick. Succes met de serie productie  :wink:

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #68 Gepost op: januari 17, 2015, 06:48:16 am »
toch mooi, die werkplaats; alles dicht bij de hand.

succes met de rest van de geschutswagens.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline nick

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #69 Gepost op: januari 19, 2015, 18:32:19 pm »
Bedankt mannen!

Update
Hallo allemaal,

Hier zijn dan de beloofde foto's van de huidige staat waarin mijn schip verkeerd. Ik ben erg druk bezig geweest met het uitzoeken hoe ik de spiegel zou gaan doen nu ik de hele constructie daar heb weggehaald om er een kapitein's cabine te maken. Ik heb nu eindelijk een aardig goede constructie in elkaar weten te zetten die nog afgemaakt moet worden. En de geschutspoorten zijn ook al bijna af (voorin was al beplankt maar dit moest ik weghalen omdat ik iets verkeerd had gedaan):

Groet,
Nick

Offline nick

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #70 Gepost op: januari 20, 2015, 15:22:10 pm »
Update
Hier nog een kleine update. Ik heb achter de constructie van de kapitein's cabine eindelijk af. Dit koste mij ontzettend veel denk werk en ik heb ontzettend veel moeten experimenteren maar ben blij met het resultaat. Hier dus een paar extra foto's:

Groet,
Nick

Offline nick

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #71 Gepost op: februari 03, 2015, 20:58:15 pm »
Update
Hallo allemaal,

Hier weer een kleine update. Ik heb het momenteel erg druk met school. Hierdoor heb ik erg weinig  tijd om te bouwen en is er niet veel vaart. Wat de meeste in 1 dag doen moet ik soms twee dagen over doen omdat ik dan elke dag maar een half uur of uur kan werken :(

Toch probeer ik nog meer tussendoor te bouwen dan dat ik voorheen deed. Dit komt met name door mijn mobiele gereedschapskist die erg goed werkt en een dikke aanrader is!

Genoeg gezegd. Ik heb hier een aantal foto's van hoe ik verder ben gegaan met de constructie achter. Deze is helemaal zonder tekeningen uit mijn hoofd gemaakt omdat ik het onderdek heb doorgetrokken:

Nog even over de methode die ik heb toegepast. De ronde rand die je ziet moest 4 bij 4mm zijn. Ik heb geprobeerd een 4 bij 4mm latje te buigen door een dag in water te zetten maar de bocht was te scherp. Toen bedacht ik ineens wat. Ik heb veel latjes over van het dek uit de kit. Deze zijn 0,5 bij 5mm. Erg dun en dus erg buigzaam. Toen dacht ik: waarom buig ik niet een stuk aluminium in de juiste vorm (wat ik overigens al had gedaan voor de 4 bij 4mm latje) en leg een voor een deze latjes op elkaar tot ik 4mm heb (dus 8 latjes). En dit werkte erg goed voor mij.

De constructie moet nog geschuurd worden overigens
Groet,
Nick

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #72 Gepost op: februari 04, 2015, 10:01:12 am »
mooie oplossing en nog sterk ook .
dacht eerst dat het een stukje triplex was dat je verzaagt had .

scheepje ziet er erg verzorgt uit nick   8-o
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline nick

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #73 Gepost op: februari 05, 2015, 15:43:30 pm »
Bedankt Amazone!

Ja ik moest ook meteen denken aan triplex toen ik deze methode bedacht  :lol:
Groet,
Nick

Offline nick

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #74 Gepost op: mei 03, 2015, 10:40:14 am »
Update
Hallo allemaal,

Hier wat extra foto's van hoe de boot er nu (3-5-2015) voorstaat (omdat het al even geleden is sinds m'n laatste foto's). Niet heel veel verandert. Ben alleen verder gegaan met binnen beplanking en constructie:

Groet,
Nick