Auteur Topic: Het Ghost Ship (reconstructie van een 17e eeuws fluitschip)  (gelezen 75306 keer)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
Re: Het Ghost Ship (reconstructie van een 17e eeuws fluitschip)
« Reactie #30 Gepost op: april 09, 2014, 14:21:05 pm »
de brete van de dekken bij fluiten begint te vervallen in 1667 want toen werd er niet meer belast( tol heffen )op de brete van het dek.  de dek brete is dus maar een bepaalde tijt van kracht geweest +/- 30 a 40 jaar na die tijt werden ze ook breder gemaakt maar ook niet te breed want een smal dek had zijn voordelen dat het schip met minder volk bestuurt kon worden, maar hoe dat dan in zijn werk ging weet ik niet maar dat kan ik wel uit de teksten uit maken. ook bij katten is dit het geval hoe smaller het dek hoe minder volk er nodig is om het schip te besturen.

de holte bij noordvaarders is groter om dat ze veel hout mee brachten en dan kon men hoger tassen
bij oostvaarders die brachten meer voedingsmiddelen mee , deze kon men niet vol tassen anders zouden de schepen te diep in het water zinken en was er geen nood aan +2 voet meer holte.  zecht witsen

Citaat
Als je meer laadvermogen wilt moet je het schip langer of breder maken.

denk ik niet arjan  er zijn genoeg bestekken van schepen die even lang en breed gemaakt zijn en tog allemaal verschillen van laadvermogen.
dit heeft enkel met de holte te maken, heb het ooit al eens naar voor gebracht hier ( het opzetten van de berghouten ) waar witsen een hele lijst geeft van min en max afstanden, dit om meer of minder holte te bekomen , maar dat is toen verworpen  :mrgreen: tog blijf ik daar zeker wel in geloven.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Online ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #31 Gepost op: april 09, 2014, 15:21:44 pm »
Dat je meer laadruimte hebt met een grotere holte dat is juist, maar voor mij is laadvermogen gelijk aan waterverplaatsing - het gewicht van het schip.
Je mag laadruimte ( vollume ) en laadvermogen ( gewicht ) niet met elkaar verwarren
Groetjes

René

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #32 Gepost op: april 09, 2014, 15:49:12 pm »
Citaat
er zijn genoeg bestekken van schepen die even lang en breed gemaakt zijn en tog allemaal verschillen van laadvermogen.

Het gaat hier eigenlijk  om de diepgang van een schip. Het laadvermogen wordt beperkt door hoe diep een schip in het water kan liggen zonder aan de grond te lopen in de ondiepe hollandse wateren. Door het vlak zo plat mogelijk te maken minimaliseer je de diepgang, maar dat gaat weer ten koste van de vaar eigenschappen van het schip.

Uiteindelijk geldt nog steeds de wet van Archimedes: als je 1 ton extra laadvermogen wilt dan moet je 1 ton extra water verplaatsen. Dat kan alleen met een groter volume van de romp onder de waterlijn
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #33 Gepost op: april 09, 2014, 16:08:34 pm »
dirk neem het nu aan ; holte heeft niets te maken met laadvermogen = waterverplaatsing..
en Holte is ook niet diepgang !!
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #34 Gepost op: april 09, 2014, 16:39:50 pm »
Maar dan nu de stomme vraag van de dag:
Als je een grotere holte hebt, dan is de afstand van kiel tot boord groter, en dan kun je toch meer gewicht in het schip laden voordat het water over het randje naar binnen stroomt? Meer holte geeft toch de mogelijkheid tot laden tot een grotere diepgang, of zie ik dan ook iets over het hoofd?
(en ja, in ondiepe wateren kun je volume misschien beter in de breedte en /of lengte zoeken, maar 'hoogte' is toch ook een bepalende factor voor volume?)

Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #35 Gepost op: april 09, 2014, 17:04:10 pm »
er zijn geen domme vragen, wel .... :lol:

Maar de holte bepaald niet het laadvermogen of de waterverplaatsing, bij normale lading..!!!

Je kan jouw auto ook overladen totdat er geen vering meer is. Dacht niet dat zulk gewicht was voorzien door de autobouwer.
Soortgelijk bij een schip... je hebt daar ook vaareigenschappen.  Je wil  wel uiteindelijk ergens geraken.en niet voor lazarus liggen op de een of ander zandbank of klif..

Natuurlijk als de holte, de hoogte groter is, zou je meer kunnen laden, dus krijg je meer gewicht en gaat je schip dieper liggen.
maar dan komt het zeil technische naar boven. maar wat met het metacenter, wat met stabiliteit,  hoe hoger je laad hoe ranker je schip word.m.a.w hoe gemakkelijker het omslaat in een storm...

In welk water vaar je? naar waar vaar je.??   in de winter??  in de zomer ???. ....  dat bepaald ook hoe diep je gaat liggen.  hoger laden dan zakt natuurlijk ook je kiel en kan je niet meer over de Pampus...of over die en die zandbank bij je haven van bestemming...
Denk ook aan de Wasa!!!  er waren ook openingen in de romp..(soms) en lig je te diep dan kan water binnen bij golfslag of als je op een oor gaat liggen bij halve wind.
en dat extra waterverplaatsing is ook niet door de scheepsbouwer voorzien.

Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #36 Gepost op: april 09, 2014, 17:13:20 pm »
het zal een eeuwige discutie blijven.

het licht natuurlijk ook aan de lading die een schip moet vervoeren , een 90 voeter zou 2 stammen ( bomen )achterelkaar kunnen leggen en dan is het ruim netjes gevuld , als men de holte nog eens 2 voet hoger maakt zou er nog een hele laag stammen boven op kunnen.

maakt men een 12o voeter voor het zelvde werk kan hij maar even veel laden omdat 2 stammen maar 90 voet lang zijn. tog zou het schip een stuk meer kosten om het te bouwen omdat het ook groter is , al denkend in de tijt waar we over spreken  denk ik dat de meeste voor een 90 voeter zouden gaan met +2 voet meer hol en minder kosten om het schip te bouwen dat tog maar even veel kan laden  :wink:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #37 Gepost op: april 09, 2014, 18:38:03 pm »
Zullen we deze discussie maar stoppen heren ?  :wink:
Anders ga ik klagen bij de mod vanwege topic vervuiling  :mrgreen:

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #38 Gepost op: april 09, 2014, 18:46:10 pm »
Mod, riep er iemand mod, daar ben ik er een van, moet ik wat doen dan :oops: :lol: :wink:
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #39 Gepost op: april 09, 2014, 19:12:16 pm »
Ik heb het even opgemeten, en de holte ligt rond de 11 voet. Precies wat het moet zijn volgens Witsen.
Dat betekent dat ik bij mijn eerste poging al goed zat met de hoogte van het onderwaterschip  8)

De holte van 11 voet betekent ook dat er geen lager gelegen dekken zijn. Alleen de bodem van de kapiteinshut ligt iets onder het nivo van het verdek.

In de doorsnee tekening van het wrak wordt met een stippellijn wel gesuggereerd dat er nog een overloopdek zou zijn. Dat lijkt dan dus niet te kloppen.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #40 Gepost op: april 09, 2014, 20:44:15 pm »
De indeling van dit schip doet mij vermoeden dat het geen houthaler was.
Dat hoeft ook niet, want er werden nog genoeg andere goederen uit de baltische en scandinavische landen: graan, leer, bont,  teer, hennep, ijzer, koper en vis (volgens het artikel van Ab uit Scheepshistorie 14). Ze kan dus best een combinatie van deze goederen hebben vervoerd in balen en vaten.

Hopelijk heb ik morgen de schets van de dwarsdoorsnede af en kan ik daarmee duidelijk maken waarom ik dit denk.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #41 Gepost op: april 09, 2014, 20:52:36 pm »
Citaat
In de doorsnee tekening van het wrak wordt met een stippellijn wel gesuggereerd dat er nog een overloopdek zou zijn. Dat lijkt dan dus niet te kloppen.

kan je ons van deze tekening ook laten genieten  :P kunnen wij beter jouw kronkels volgen..

Grtz Erik

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #42 Gepost op: april 09, 2014, 21:06:23 pm »
Ik moet eerst even navragen of ik de tekeningen in vol detail mag plaatsen.

En mijn kronkels zijn niet te volgen hoor  :lol:

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #43 Gepost op: april 10, 2014, 18:43:49 pm »
De tekeningen mogen hier getoond worden. Het probleem is alleen dat ze zo'n 3500x2200 pixels groot zijn. Als ik ze verklein naar 800x600 dan zijn de meeste details niet meer te zien omdat de lijnen te dun worden  :?

Misschien het handigste om de originelen in de download sectie te plaatsen zodat iedereen die geinteresseerd is ze in volle glorie kan bekijken?

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #44 Gepost op: april 10, 2014, 19:33:59 pm »
plaats ze anders gewoon hier maar als link, niet in een image
De nootwendigheit toont klaerblijkelijk, dat, na het bouwen der huizen, de Scheeps-bouw een der eerste uitwerkselen zy, die het menschelijk vernunft, al t'zedert den aenvang der Werlt, uitgevonden heeft.
N. WITSENS