Auteur Topic: Het Ghost Ship (reconstructie van een 17e eeuws fluitschip)  (gelezen 75296 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline pauwels

  • Bootsman
  • ***
  • Berichten: 576
  • Geslacht: Man
Re: Het Ghost Ship (reconstructie van een 17e eeuws fluitschip)
« Reactie #15 Gepost op: april 08, 2014, 21:22:20 pm »
Ik zit te denken aan een Noort-Vaarder omdat het volgens mij best wel een ''plat'' schip is. Afbeelding op Blz. 301 in Ab zijn boek.

Offline Arjan68

  • VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
  • ****
  • Berichten: 2.732
  • Geslacht: Man
Re: Het Ghost Ship (reconstructie van een 17e eeuws fluitschip)
« Reactie #16 Gepost op: april 08, 2014, 21:31:33 pm »
Wat bedoel je met een plat schip Henk ? (ik heb dat boek niet)

"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline pauwels

  • Bootsman
  • ***
  • Berichten: 576
  • Geslacht: Man
Re: Het Ghost Ship (reconstructie van een 17e eeuws fluitschip)
« Reactie #17 Gepost op: april 08, 2014, 21:43:09 pm »
Ik bedoel dit type schip.

                       


   

Offline pauwels

  • Bootsman
  • ***
  • Berichten: 576
  • Geslacht: Man
Re: Het Ghost Ship (reconstructie van een 17e eeuws fluitschip)
« Reactie #18 Gepost op: april 08, 2014, 21:55:29 pm »

Offline Arjan68

  • VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
  • ****
  • Berichten: 2.732
  • Geslacht: Man
Re: Het Ghost Ship (reconstructie van een 17e eeuws fluitschip)
« Reactie #19 Gepost op: april 08, 2014, 21:58:28 pm »
Ik wil niet bijdehand doen, maar als ze een hollands wrak vinden bij zweden dan is het toch automatisch een noortvaarder ?

Dit schip is niet echt plat hoor. Hier een eerste schets van het zij aanzicht. Zoals je ziet best een flinke zeeg en hoog achterschip (excuses voor de slechte kwaliteit van de foto).



Maar eigenlijk snap ik nog steeds niet wat je nu duidelijk probeert te maken......
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline pauwels

  • Bootsman
  • ***
  • Berichten: 576
  • Geslacht: Man
Re: Het Ghost Ship (reconstructie van een 17e eeuws fluitschip)
« Reactie #20 Gepost op: april 08, 2014, 22:03:48 pm »
Dit schip heeft ook een braadspit, wat typisch is voor een Noorts vaarder.

Offline pauwels

  • Bootsman
  • ***
  • Berichten: 576
  • Geslacht: Man
Re: Het Ghost Ship (reconstructie van een 17e eeuws fluitschip)
« Reactie #21 Gepost op: april 08, 2014, 22:08:10 pm »
en je hebt natuurlijk de Walvisvaardersfluit en de oorlogsfluit. kan allemaal.  :)

Offline Arjan68

  • VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
  • ****
  • Berichten: 2.732
  • Geslacht: Man
Re: Het Ghost Ship (reconstructie van een 17e eeuws fluitschip)
« Reactie #22 Gepost op: april 08, 2014, 22:15:01 pm »
Citaat
Dit schip heeft ook een braadspit, wat typisch is voor een Noorts vaarder.

De braadspil is typisch voor de kleinere scheepstypes waar de ankers niet zo zwaar zijn. De meeste noordvaarders zijn inderdaad van gemiddelde grootte dus komt de spil daar vaak voor.
 
Op het smalle dek van een fluit is bovendien ook geen plek voor een vertikale spil. Je moet er ook nog rondjes omheen kunnen lopen  :wink:

Citaat
en je hebt natuurlijk de Walvisvaardersfluit en de oorlogsfluit. kan allemaal.

Inderdaad. En gezien de vierkante romp van dit schip was het hoogstwaarschijnlijk een houthaler. We kunnen het ook een blokfluit noemen  :mrgreen:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline amazone

  • Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • ****
  • Berichten: 4.961
  • Geslacht: Man
Re: Het Ghost Ship (reconstructie van een 17e eeuws fluitschip)
« Reactie #23 Gepost op: april 08, 2014, 23:07:41 pm »
de holte zit normaal op 1/10 van de lengte dus  95 voet maakt 9.5 voet holte.

of het bij fluiten ook zo is  zal ik eens kijken, zal eens op de bestekken kijken of dit met een fluit ook zo komt maar denk het wel
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Beagle

  • Administrator
  • admiraal
  • ******
  • Berichten: 5.546
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: Het Ghost Ship (reconstructie van een 17e eeuws fluitschip)
« Reactie #24 Gepost op: april 09, 2014, 08:16:46 am »
 

   Hoe kun je nou zien of het een fluit of een katschip is van bovenaf? Waar moet ik op letten?

  Groet Henk.  :)

het is vooral de breedte van het hoogste dek  dat bepalend is of het een fluit is..
Een kat heeft een brede kont maar het achterdek is dan ook normaal.
 een fluit heeft een campagne dek dat soms 50% kleiner is dan normaal.
Alles heeft te maken met de taksen  havengelden die de noordvaarders moesten betalen. Slimme hollanders hebben dan ontdek dat je een breed schip kan hebben met veel laadruimte, maar een dek waar op twee officieren nog niet naast elkaar kunnend taan. dat koste minder aan  haven gelden, ( Het blijven zuinige hollanders hé en hierin kloppen ze zelf de zo beruchte gierige schotten)
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amazone

  • Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • ****
  • Berichten: 4.961
  • Geslacht: Man
Re: Het Ghost Ship (reconstructie van een 17e eeuws fluitschip)
« Reactie #25 Gepost op: april 09, 2014, 10:51:32 am »
de holte = 1/10 van de lengte maar bij noordvaarders moet daar 2 voet bijgetelt omdat oostvaarders minder moeten laden  aldus nicolas witsen.

voor een 95 voet zoals hier zou het dan 11.5 voet holte moeten zijn.
nu kun je ook je zij aanzicht tekenen arjan
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline amateur

  • Betweter
  • Officier
  • ****
  • Berichten: 2.164
  • Geslacht: Man
Re: Het Ghost Ship (reconstructie van een 17e eeuws fluitschip)
« Reactie #26 Gepost op: april 09, 2014, 12:16:46 pm »
het is vooral de breedte van het hoogste dek  dat bepalend is of het een fluit is..
Een kat heeft een brede kont maar het achterdek is dan ook normaal.
 een fluit heeft een campagne dek dat soms 50% kleiner is dan normaal.
Alles heeft te maken met de taksen  havengelden die de noordvaarders moesten betalen. Slimme hollanders hebben dan ontdek dat je een breed schip kan hebben met veel laadruimte, maar een dek waar op twee officieren nog niet naast elkaar kunnend taan. dat koste minder aan  haven gelden, ( Het blijven zuinige hollanders hé en hierin kloppen ze zelf de zo beruchte gierige schotten)

Soms vraag ik me af of die grenzen tussen die verschillende scheepstypen wel zo 'hard' zijn.
Kofschepen, katten, bootschepen, fluiten: ze lijken allemaal op elkaar, en ze vertonen onderling (soms grote) verschillen. Maar ook binnen de categorie 'fluit' zie je door de tijd grote verschillen: kijk maar eens in dat artikel van Ab over die fluiten: de late fluiten (zoals bv getekend door Chapman) zijn al lang zo sterk niet ingesnoerd als die vroege exemplaren.
Maar ja, aangezien iedere opdrachtgever zo zijn eigen individuele wensen neerlegde bij zijn bouwer, denk ik dat je heel veel variatie ziet, zonder dat er een echte harde meetlat is ('t blijven tenslotte Hollandertjes)

Jan

Online ISOLA2

  • Administrator
  • Officier
  • ******
  • Berichten: 2.313
  • Geslacht: Man
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
Re: Het Ghost Ship (reconstructie van een 17e eeuws fluitschip)
« Reactie #27 Gepost op: april 09, 2014, 12:18:30 pm »
Hoe leg je dat uit Dirk, een grotere holte geeft toch meer laadvermogen ?
Groetjes

René

Offline Beagle

  • Administrator
  • admiraal
  • ******
  • Berichten: 5.546
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: Het Ghost Ship (reconstructie van een 17e eeuws fluitschip)
« Reactie #28 Gepost op: april 09, 2014, 12:30:12 pm »
tja jan dat hebben wij hier al dikwijls gehad als discussiepunt.
Waar stopt het enen waar begint het andere.
zelfs als ik kijk naar moderne schepen is die scheidingslijn  zeer breed, wat is een korvet of een fregat of een destroyer. ??
in ieder klasse heeft de onderkant meer weg van de lager klasse en de hoger geplaatste ( als ik het zo mag zeggen) weer meer weg van de bovenste klasse.

Ps chapman was een Engelsman en geen rasechte Hollander. had dus ook weer een ander kijk.


Dirk waar haal jij dat een grote holte; ttz de afstand tussen kielbalk en eerste dekbalk leid tot meer laadvermogen.

Wat wel een feit is dat noordvaarder als ze in de Baltische zee komen  om op dezelfde waterlijn te komen meer last konden laden is juist, maar als ze dan weer op de Noordzee komen liggen ze weer dieper. ( Zie hiervoor meer op Plimsol merk en dat heeft te maken met zomer-winter ttz. temperatuur van water  en zoutgehalte)
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Arjan68

  • VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
  • ****
  • Berichten: 2.732
  • Geslacht: Man
Re: Het Ghost Ship (reconstructie van een 17e eeuws fluitschip)
« Reactie #29 Gepost op: april 09, 2014, 13:04:29 pm »
Een grotere holte leidt tot een grotere laadruimte. Het laadvermogen verandert echter niet!

Het laadvermogen is afhankelijk van de waterverplaatsing. Als je meer laadvermogen wilt moet je het schip langer of breder maken.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving