Auteur Topic: Het Ghost Ship (reconstructie van een 17e eeuws fluitschip)  (gelezen 74997 keer)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
Re: Het Ghost Ship (reconstructie van een 17e eeuws fluitschip)
« Reactie #555 Gepost op: september 28, 2014, 11:13:49 am »
heb net de film van national geografick nog eens bekeken 45 min lang

ik vroeg me af waarom het laadgat achter in de hut uit komt en niet in het ruim

of staat er onder  deze poort nog een andere die ik gemist heb ?
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #556 Gepost op: september 28, 2014, 11:39:27 am »
Je hebt gelijk. Het luik zit in de hut vlak boven de vloer.
Er is nog een tweede luik een stukje lager, maar dat is zo te zien zorgvuldig dicht gemaakt odat het vlak op de waterlijn zit. Dat luik is maar op een paar beelden te zien op een van de DVD's

Waar kan ik die documentaire vinden ? Die afbeelding met de tekening van de spiegel heb ik nog nooit gezien dus ik wil hem graag eens kijken.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #557 Gepost op: september 28, 2014, 11:44:13 am »

Bij de hollanders was een holte van 1/10 van de lengte de standaard, maar daar werd geloof ik wel wat in gevarieerd afhankelijk van het type lading.

Dat klopt, voor een schip van 100 voeten mag de holte tussen de 10 en 12,5 voeten zijn. [volgens van Yk]

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #558 Gepost op: september 28, 2014, 14:38:31 pm »
in het russis of wat dacht je  :lol:
http://velikolepniy-vek.video.az/ru/movie/watch/680/korably-prizrak-voskreshenie-ghost-ship-resurrection-2011-tvrip

thx arjan want heb het 2 de luik nergens opgemerkt.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #559 Gepost op: september 28, 2014, 16:41:17 pm »
Citaat
Dat klopt, voor een schip van 100 voeten mag de holte tussen de 10 en 12,5 voeten zijn. [volgens van Yk]

dit zegt witsen ook maar hij zegt dit explesiet voor een hout haler dat deze 2 voet meer hol mag hebben omdat deze dieper in het water zakken dan schepen die graan laden.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #560 Gepost op: september 28, 2014, 16:56:13 pm »
het laadgat in de hut heb ik bij witsen ook gelezen waar dit voor zou dienen .
heb vanmiddag dan ook weer heel wat zitten lezen  :lol:

dit gat zou dienen omdat er op de koebrug reserve mast en raas mee gingen en die zouden door dit gat zo naar binnen gestoken worden.
als het goed is zou in het ghost ship nog een reserve mast  of raa  op de koebrug kunnen liggen.

heb ook nog een hoop veranderd aan mijn koedek dit keer wel met een afstapje( word ook beschreven bij witsen) , ook rekening houdende met het laadgat achteraan wat wel een goede indicatie geeft waar de vloer van de hut ergens moet komen + de drie opgestelde schepen die witsen noemt waar maten zijn gepakt voor de tol in Denemarken te berekenen die ook een koedek hadden waar ook de hoogte maten van het koe dek bij staan.

het was weer een leerrijke namiddag  :wink:

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #561 Gepost op: september 28, 2014, 17:13:25 pm »
Dirk bouwt vanuit Witsen, en ik vanuit de beelden en tekeningen van het wrak. En toch komen we bijna tot het zelfde resultaat  8)
Dat bewijst wel dat de hollanders altijd van de zelfde basisregels uitgingen.

Het is jammer dat er copyright zit op de video opnames. Ze zouden erg interessant en leerzaam zijn voor een hoop forumleden.

Dirk, ik denk dat dat onderste luik een zelfde functie heeft, maar dan voor lading in het ruim.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #562 Gepost op: september 28, 2014, 17:32:47 pm »
van het onderste luik wist ik en hoe het afgesloten word ook beschrijft in witsen . ik wist eerst niet waarvoor dit luik diende in de hut.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #563 Gepost op: november 14, 2014, 20:52:02 pm »
Een houten model van het Ghostship bouwen zit er waarschijnlijk voor mij niet meer in. Maar ik wil dit projekt zeker nog niet stoppen.
Ik moet er eens rustig over nadenken hoe we hier mee verder kunnen gaan en vooral geen haastige beslissingen nemen.

De testromp uit foamboard kan gewoon nog gemaakt worden, dus de controle en eventuele correctie van de spantvormen zijn  mogelijk. Dat gaat wel met houten latjes, maar zolang ik niet ga zagen, schuren of schrapen is dat geen probleem. We hebben dan in ieder geval een verantwoord basisontwerp in Delftship.

Maar wat doe ik daarna ? Ik zie een aantal mogelijkheden:

• Het hele schip verder uitwerken op de computer, net zoals de pinas van Ab. Dit kan met Delftship, maar er zijn andere CAD pakketten die beter geschikt zijn voor dit werk
  • Het schip bouwen met andere materialen. Een combinatie van papier, karton, metaal en kunststof is een optie, maar dan moet ik eerst flink wat ervaring hiermee gaan opdoen. We zijn al gauw een paar jaar verder voordat ik dat niveau bereikt heb
  • Het lijnenplan voor alle forumleden beschikbaar maken zodat anderen verder kunnen met de reconstructie. Dit ga ik zowiezo doen, maar het probleem is dat de videobeelden nodig zijn om een goede reconstructie mogelijk te maken. Op die beelden zit copyright (ik heb ze in goed vertrouwen gekregen) dus kunnen ze niet zomaar worden verspreid. Ik vermoed dat Eriksson ons die toestemming niet gaat geven (laten we zeggen dat het een nogal onplezierig en arrogant persoon is  :wink:)
  • Misschien ben ik nog wat vergeten. Heeft iemand suggesties??

Zoals je ziet is er nog hoop voor het Ghost Ship. Voor mijzelf wil ik de eerste twee opties verder bestuderen. Maar dat betekent natuurlijk niet dat anderen niet het zelfde mogen doen. Ik ben niet de eigenaar van dit fluitschip, dus iedereen die zich geroepen voelt mag hier mee verder gaan. Graag zelfs!

Om even op het derde punt terug te komen: zijn er forumleden die de kennis, de vaardigheden en de motivatie hebben om een houten reconstructie te gaan maken? Zo ja, laat het mij weten (voorspelling: Dirk gaat zich nu als eerste melden  :lol:)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #564 Gepost op: november 15, 2014, 10:01:17 am »
 :D dat heb je goed geraden arjan.

als je de spanten hebt ( op papier ) wil ik ze gerust laten uitlazeren.

1 x voor mij 1 x voor jou  en voor wie nog een test model wil bouwen.

je kan de spanten met plastik makelijk  dicht beplanken want dit werkt het zelvde als met hout als je plastik strips neemt van evvergreen .  en ze schilderd. of architektenkarton  of iets in die aard  er zullen zeker materialen te vinden zijn waarmee je dit kan.

je moet nog wel de spanten schuren daar ga je niet buiten kunnen .

zou mooi zijn als we ergens volgend jaar een  hull hebben die goed is tog  en dan kan je met een gerust hard  de rest verder uitwerken.
ik had al een hoop zelf getekent  maar voor dat je de maten van de spanten niet hebt  kan ik er ook niet mee voort . zoals het bovenaanzicht en vooraanzicht moet je wel de juiste brete hebben op verschillende plaatsen.

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #565 Gepost op: november 15, 2014, 14:25:51 pm »
Als je nou eens alles in 3d uittekent, een 3d printer aanschaft en een plastic scratchmodel bouwt? Heb je gelijk een dikke primeur.
Je stelt een kit samen, verkoopt er een paar en je investering in de printer is zo terug verdiend.

(ik las trouwens dat je niet meer met hout mag/kunt werken, balen zeg!)
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #566 Gepost op: november 15, 2014, 14:52:39 pm »
Arjan
Waarom niet gewoon Evergreen modelbouwplastic aanschaffen, daarmee kan je heel veel doen, dus ook zoals eerder gezegd, daarmee kan je heel goed aan het werk (en het scheelt stomen en zo)

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #567 Gepost op: november 15, 2014, 15:04:52 pm »
Citaat
Waarom niet gewoon Evergreen modelbouwplastic aanschaffen, daarmee kan je heel veel doen

Die mogelijkheid noemde ik al bij mijn vorige posting. Een combinatie van karton, kunststof etc is mogelijk. Maar dan ga ik mij eerst een beetje bekwamen in die materialen.
Evergreen is trouwens belachelijk duur. Voor een paar lullige strookjes ben je al een paar euro kwijt. Dat gaat nog wel als je er een plastic kit mee wilt modificeren, maar een volledig 1:50 schip wordt onbetaalbaar. Gelukkig kun je bij de groothandel ook grote vellen van het zelfde materiaal krijgen voor een fractie van de prijs.

Citaat
Als je nou eens alles in 3d uittekent, een 3d printer aanschaft en een plastic scratchmodel bouwt? Heb je gelijk een dikke primeur.
Je stelt een kit samen, verkoopt er een paar en je investering in de printer is zo terug verdiend.

Ja, en als jij dan ook meteen "even je HZ afbouwt?"  :wink:

Als je het zo schrijft lijkt het een fluitje van een cent  :lol: Maar dat valt in de praktijk vies tegen. Neem als voorbeeld de Pinas. Ab en Rene zijn al een paar jaar bezig om die volledig in Delftship te in te voeren. Ieder latje, knie en ander onderdeeltje moet worden ingevoerd en op de juiste posities gezet. Ze zitten nu al op enkele duizenden objecten geloof ik......

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #568 Gepost op: november 15, 2014, 15:17:58 pm »
Misschien moet ik mijn eerdere bericht wat anders formuleren.

Ik was zowiezo al van plan om het Delftship bestand beschikbaar te maken voor iedereen die er in geinteresseerd is. Gezien mijn houtstop heb ik alleen besloten om dat nu al te doen in plaats van nadat de testromp is gebouwd.

Tot nu toe is het bijna volledig mijn eigen interpretatie van de tekeningen en video's. Iemand anders zal het misschien op sommige punten anders doen, en dat kan dan leiden tot discussies en (hopelijk) een beter eindresultaat.

Ik zorg dat Erik het bestand in de download sectie zet zodat alle leden er bij kunnen. Je moet dan alleen even Delftship downloaden en installeren (gratis). Ik ga geen losse lijnenplannen maken omdat we nog niet weten of de vorm zo goed is. Dat kan je zelf vanuit Delftship doen.

Het videomateriaal is lastiger. Er staat een copyright melding bij dus die kunnen we niet zomaar verspreiden. En eigenlijk heb je dat nodig om bepaalde constructiedetails goed na te kunnen maken.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #569 Gepost op: november 15, 2014, 17:04:03 pm »
je kan natuurlijk ook combineren.
 voor die zeer specifieke zaken, kan jij toch dan naar de film kijken en vertellen hoe het moet.   dan kunnen anderen dan toch al in zelfschip of in wat dan ook hun tekeningen maken.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik