Auteur Topic: v beuge statenjacht  (gelezen 4874 keer)

Offline schipper

• Global Moderator
  • Vol matroos
  • Geslacht: Man
v beuge statenjacht
« Gepost op: maart 29, 2014, 21:40:39 pm »
Vandaag het boek 17e eeuws statenjacht gekocht voor weinig, maar er wordt steeds verwezen naar tek.... Hoort bij dit boek aparte losse tekeningen ? Of moet je de tekeningen in het boek zelf gaan vergroten.?v
gr. simon

klaar:          Albatros van Constructo
bezig met : Halifax van constructo, statenjacht BB, lilla dan van BB en de Artur van Igra

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
Re: v beuge statenjacht
« Reactie #1 Gepost op: maart 29, 2014, 21:52:10 pm »
is er geen verwijzing in het boek ... dat er normaal bijgaande tekeningen zijn.
Bij veel boeken is dat het geval.  Dan is er aan de achterkant een soort mapje, band  etc. waar normaal gesproken de schetsen, tekeningen inzitten.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline schipper

• Global Moderator
  • Vol matroos
« Reactie #2 Gepost op: maart 30, 2014, 17:45:57 pm »
Geen mapje en in de  tekst wordt steeds verwezen naar tekening ...op bladzijde ... en die zitten ook in het boek maar heel klein ( bedoeld als referentie naar de grote tekening ? ) de tekeningen in het boek hebben geen schaalverdeling, en er wordt in het begin wel gezegd dat het schip 1:35 gebouwd is.
gr. simon

bezig met : Halifax van constructo, statenjacht BB, lilla dan van BB en de Artur van Igra

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #3 Gepost op: maart 30, 2014, 17:55:56 pm »
hoi simon ik heb ff in mijn boek gekeken en ook daar zit geen groot plan in hoor  ik vermoed dat ze naar de kleine plannen refereren in het boek  het staat immers vol van plannen.
ik heb het ook 2 de hands gekocht en er zit geen plan bij.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #4 Gepost op: maart 31, 2014, 08:56:02 am »
is dat geen oorspronkelijke uitgave van NVM ???  zo ja...  dan moet je de plannen in hun bibliotheek kopen...
of er eens gaan kijken.
http://www.modelbouwers.nl/pdf/Catalogus%20schepen.pdf
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #5 Gepost op: maart 31, 2014, 09:05:58 am »
inderdaad erik nvm heeft deze uitgebracht  het zou dus goed kunnen dat je de plannen los moet bestellen . blz 200 op erik zijn link staat het boek blz 45 staat het plan
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline schipper

• Global Moderator
  • Vol matroos
« Reactie #6 Gepost op: maart 31, 2014, 20:21:14 pm »
Bedankt heren, NVM heeft inderdaad een aantal tekening sets van staten jachten ,er zit echter geen set bij die verwijst naar v beuge,  ik ga ervan uit dat er toch oorspronkelijk tekeningen bij hebben gezeten,
gr. simon

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #7 Gepost op: maart 31, 2014, 20:50:42 pm »
hoi simon je kan je plannen van nvm tog aan passen aan het model dat je wil maken ?

zag dat er op marktplaats nl  ook nog een statenjacht stond  voor 100 euro mischien is dat iets ?

anders eens een mailtje naar nvm sturen met de vraag over welk jacht het gaat want ik dacht dat er meer dan 1 op stonden.

Offline schipper

• Global Moderator
  • Vol matroos
« Reactie #8 Gepost op: april 14, 2014, 20:48:15 pm »
Bedankt voor de tip, Staten jacht van billing boat aangeschaft, zo te zien geheel compleet, tekening etc  met jaartal 1971 weet iemand wat voor schaal BB.gebruikte , of hoe je dat kan uitrekenen aan de hand van...
Romp planken etc. staan gedrukt op mahony fineer platen en moeten uitgezaagd woorden, misschien handig een figuur zaagmachine aan te schaffen ? Kan je daar ook recht mee zagen ?
Maar, nu moet ik ook nog gaan beeld snijden.  :roll:  Abachi staat op het hout.
Betekent ook gutsen aanschaffen.
gr. simon

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #9 Gepost op: april 14, 2014, 20:55:34 pm »
Da's een heel oude Billings die je dan hebt.
Ik kocht de mijne ergens rond 1980, en toen hadden ze die mahonie-huidplanken al afgeschaft.

De romp van dat schip is ongeveer 90 cm lang, dus de schaal is ongeveer 1:30, uitgaande van een gemiddelde lengte van een jacht van een meter of 30.
Dat BB-statenjacht is overigens gemaakt naar een model in het scheepvaartmuseum in Amsterdam.

http://www.maritiemdigitaal.nl/index.cfm?event=search.getdetail&id=101000906

Overigens: Beuge zet voor in zijn boekje dat de tekeningen op verzoek bij de auteur verkrijgbaar zijn.
Maar ja, dat zal nu wel niet meer gelden, dat aanbod....

Jan

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #10 Gepost op: april 14, 2014, 21:03:18 pm »
Als je even terug kijkt in de oudere bouwverslagen vind je mijn  verslag van dit model. Als je een verslag bij gaat houden zal ik en menig ander die dit model gebouwd heeft je adviseren
Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline schipper

• Global Moderator
  • Vol matroos
« Reactie #11 Gepost op: april 14, 2014, 21:28:32 pm »
Bouwverslag al bestudeerd, onder indruk maar eerst de Halifax afmaken, romp vrijwel klaar bezig met masten etc. Duurt dus nog wel even.
gr. simon

Offline schipper

• Global Moderator
  • Vol matroos
« Reactie #12 Gepost op: juni 13, 2014, 14:20:01 pm »
Ik kon het niet laten om alvast eens te kijken naar de  inhoud  van BB statenjacht  en een dry fit te maken van de spanten,  kiel rechtgemaakt was 1/2 cm krom verder vind ik de mahonie delen ( fineer ) erg droog / breekbaar, bij nat maken trekken ze lekker krom zijn ook vrijwel niet te zagen. Doos is uit de 70e jaren. verder staat er in de summiere handleiding dek monteren, nadat je de spanten provisorisch gelijmd hebt i.v.m.  de uitsparingen in het dek. Mijn vraag is hoe doe je dat? het kan volgens mij alleen als je het dek nu uit 1 stuk in 2 delen maakt / zaagt . Als de Halifax klaar is wil ik een verslag gaan maken van dit statenjacht.
gr. simon

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #13 Gepost op: juni 13, 2014, 14:46:18 pm »
Bij mijn statenjacht, stond de binnenkant van die opstaande spanten precies haaks ten opzichte van het dek. Je kon het hele dek er dus gewoon van bovenaf tussenschuiven.

Maar: begin een bouwverslag met heel veel foto's, dan kunnen we je lekker op je vingers kijken :)

Jan

Offline schipper

• Global Moderator
  • Vol matroos
« Reactie #14 Gepost op: juli 07, 2014, 20:57:04 pm »
Zoals ik eerder schreef ben ik nu in het bezit BB staten jacht incl. tekening, deze wil ik nu gaan  bouwen, BB doet niets met het inwendige van de boot maar van Beuge wel ?
Dus is het misschien interessant om de tekening van Beuge te hebben, BB heeft hier en daar dingen vereenvoudigd ? Ook wat betreft de decoratie, bijv. plastic boegbeeld !,  :twisted:
Jan schreef dat zijn spanten recht waren, bij mij duidelijk krom, waren voorgezaagd !
Zal morgen een foto plaatsen, ondanks dat ik nog niet met de bouw begonnen ben kon ik niet laten om de spanten op de kiel te lijmen ( heel licht ) alleen zou ik graag oplosbare lijm hebben.
gr. simon