Auteur Topic: fluitschip houthaler 1/87  (gelezen 32632 keer)

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
  • Geslacht: Man
Re: fluitschip houthaler 1/87
« Reactie #105 Gepost op: mei 06, 2014, 11:54:12 am »
Volgens mij bedoelt Michiel dat als je die uiteindend die tussen de oplangen doorsteken
wegschuurt, dat je het risico loopt een knik (en niet een mooie ronding) in je romp te rkijgen, net boven dat berghout.
(je schuurt het vlak onder, en je schuurt het vlak net boven dat berghout, en het berghout zit precies op de knik)

Jan

amazone

• Gast
« Reactie #106 Gepost op: mei 06, 2014, 12:07:08 pm »
ja ok jan maar zo werd het vroeger ook gedaan  en niet alleen bij de hollanders de engelsen en fransen hadden ook geen spanten uit zijn geheel ze moeten wel ergens gelast worden .

maar dat wil nog niet zeggen dat het een knik is .

Offline Beagle

• Administrator
  • Kapitein
  • Antwerpen
« Reactie #107 Gepost op: mei 06, 2014, 16:11:14 pm »
ja ok jan maar zo werd het vroeger ook gedaan  en niet alleen bij de hollanders de engelsen en fransen hadden ook geen spanten uit zijn geheel ze moeten wel ergens gelast worden .

maar dat wil nog niet zeggen dat het een knik is .
Èngelsen en Fransen werkten wel anders dan die hollanders. die maakten de spanten op een spantenvloer.  alle onderdelen gezaagd , gehakt verbonden, genageld Van Futtock tot Toptimber. Alle Drie spanten was ook een dubbel samengestelde spant en wel degelijk in volledig verband, anders dan de hollanders met hun naast elkaar liggende oplanden..waarna het geheel met een kraan werd rechtgezet op de kiel en daar ingelast. Dus bij oprichting was er helemaal nog geen sprake van berghouten.

Buiten "Witsen" misschien ook eens interessant dat je" Deane's Doctrine" en Lavery's "Sailing man of war" of "Longridge Anatomy of Nelson ship" zou lezen. Die schrijvers vertellen ook hoe het vanaf 1650 in England er aan toe ging. N.m.l. helemaal gestructureerd gepland, via tekening.  Voor je gaat verkondigen hoe de Engelsen hun schepen bouwden.!!!
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #108 Gepost op: mei 06, 2014, 17:55:35 pm »
wat jan zegt ....

maar als je het altijd al zo doet zal het wel goed komen. Op deze foto's ziet het er minder dramatisch uit..   :wink:

De nootwendigheit toont klaerblijkelijk, dat, na het bouwen der huizen, de Scheeps-bouw een der eerste uitwerkselen zy, die het menschelijk vernunft, al t'zedert den aenvang der Werlt, uitgevonden heeft.
N. WITSENS

amazone

• Gast
« Reactie #109 Gepost op: mei 06, 2014, 18:07:40 pm »
denk ook wel niet dat de onderste spanten  1.5 meter boven het berghout uit staken zoals bij mij maar die zullen zeker  zo lang gezaagt worden dat ze maar een paar duim boven het berghout uitkwamen.

aangezien ik lange bomen heb en niet op een meter ( op schaal ) moet kijken geeft het mischien een raar beeld.  maar liever 5 mm meer om op te lijmen dan 5 mm te kort en zo goed als geen lijm aan kunnen doen.

straks komen er planken over en dan zie je het ook niet, nu heb je zeker een goed lijm opper vlak en dat primeert  tog wel

amazone

• Gast
« Reactie #110 Gepost op: mei 10, 2014, 10:31:14 am »
eerste beplanking langs buiten zit er tegen
de potloodlijn is het raahout en daar moet ook nog een berghout onder ( volgende werkje )
daarna kan de overloop er in.

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #111 Gepost op: mei 10, 2014, 12:00:12 pm »
Mooi model van een raar schip.....

Jan

Offline luc

• Officier
« Reactie #112 Gepost op: mei 10, 2014, 15:30:30 pm »
Rare vorm, als je het zo ziet.

Ben benieuwd, ga verlopig niks zeggen over de symmetrie van het model.

Ben een leek op dit gebied.
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Arjan68

• Gast
« Reactie #113 Gepost op: mei 10, 2014, 15:56:03 pm »
In het zij-aanzicht zit er een mooie vorm en lijn in  8)

Maar.... Volgens mij is de bovenbouw nu te smal bij de spiegel. Het loopt helemaal in een punt en dat klopt niet.
Dat gat waar de helmstok in gaat hoort maar iets breder te zijn dan de spiegel. De verhoudingen kloppen dus niet.

amazone

• Gast
« Reactie #114 Gepost op: mei 10, 2014, 16:46:59 pm »
dat het binnen op de boven hut in een spie loopt is mijn schuld.
ik heb de binnen kant beplankt maar moest ijgelijk eerst de spanten nog smaller maken.
aangezien ik dan meer stuk maak dan goed heb ik dit niet gedaan want er komt nog een dek op en een schot er voor.
het gat voor de helmstok  moet nog wel afgewerkt worden maar echt veel smaller zal het tog niet worden denk ik.
het hakkebord is boven even breed als onder . witsen tekent het ook zo  maar bij veel fluiten zie je onderaan wel een kleine verbreding waarom hij dit hier niet gedaan heeft weet ik niet

Offline stanley

• Special Guest
  • Vol matroos
« Reactie #115 Gepost op: mei 10, 2014, 16:54:53 pm »
Je moet proberen je vorm meer vanuit de binnenkant te begrijpen Dirk. Als je nu achterop het dek staat, dan zie je de wanden dramatisch naar je toe buigen. De ruimte wordt daardoor nog nauwelijks bruikbaar. Als je de spanten eerst rechterop laat lopen en daarna met een scherpe bocht naar binnen, wordt je ruimte opeens veel bruikbaarder. En als je het model dan aan de buitenkant bekijkt, dan zie je opeens die volle 'heupen' van het schip, die er nu niet zitten.
Die transitie van breed naar smal gebeurt eigenlijk in een vrij ondiep stuk. En dat is precies het deel tussen het plafond van de kajuit en de vloer van de hut, waardoor de roerpen binnenkomt. Heel logisch en heel praktisch ook.

Ik zou het nog maar eens proberen.

Ik dacht eigenlijk dat je mijn boek over Tasman wel had. :? Hier een verhelderend plaatje daaruit.

Arjan68

• Gast
« Reactie #116 Gepost op: mei 10, 2014, 17:06:25 pm »
Citaat
Die transitie van breed naar smal gebeurt eigenlijk in een vrij ondiep stuk. En dat is precies het deel tussen het plafond van de kajuit en de vloer van de hut, waardoor de roerpen binnenkomt. Heel logisch en heel praktisch ook.

Kijk, dat is weer zo'n vuistregel waar ik wat mee kan.

amazone

• Gast
« Reactie #117 Gepost op: mei 10, 2014, 17:14:06 pm »
dat is bij mij ook wel het geval.
de spanten gaan naar binnen waar deze holte is en gaan daarboven weer naar recht.

heb ff een plankje op de hut gelegt want denk dat het  een verkeert beeld geeft met de planken van binnen

mischien krijg je nu een ander beeld

amazone

• Gast
« Reactie #118 Gepost op: mei 10, 2014, 20:47:14 pm »
milj***  ken je dat gevoel dat er presies iets fout is en je kan het niet achterhalen  :twisted:

al mijn werk dat ik vandaag gedaan heb heb ik juist terug afgebroken en daar houd het niet bij op.

ik kan me zelf wel voor mijn kop slaan  :mrgreen:  hoe dikwijls zegt men meten is weten  en tog meet ik nog verkeert.
morgen  ga ik nog wat afbreken want er moet flink de zaag ingezet worden.

ik ga geen fotos maken want dat wil ik jullie niet aan doen , zal later wel zeggen wat er scheelde.

volgende week maar eens proberen alles af te breken wat moet en proberen terug te herstellen .

en weer een flinke les geleerd  :mrgreen:

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #119 Gepost op: mei 10, 2014, 21:07:51 pm »
Afbreken is niet leuk, maar vaak wel verstandig/noodzakelijk ... opbouwen geeft dan des te meer voldoening.
En je hebt inmiddels genoeg ervaring met hout, dus het zal best wel lukken.
Het gaat tenslotte om het eindresultaat.
Succes.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.